Bouwverslag MOSQUITO PR XVI BRIAN TAYLOR 81” 205.74

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Hans Rijkuiter, 18 okt 2023.

  1. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    IMG_2388.jpeg

    De motorgondel.Eerst maar een passen hoe dat allemaal in de war zit op die tekeningen.
    Tape en plakken maar. IMG_0325.jpeg
    Het motorschot en de voorste bevestiging van de landinggear zitten aan de balsa platen gelijmd.
    Zelf maakt ik daar extra multiplex 3 mm vestigingen voor aan twee kanten. IMG_0326.jpeg Daarin maak ik ook uitsparingen voor het LG schot . IMG_0327.jpeg

    Gelijktijdig wordt dat ook de bevestiging voor de buiten vleugels. IMG_0328.jpeg IMG_0331.jpeg IMG_0332.jpeg IMG_0329.jpeg
     
    ramses, jan brilman, jmk1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    IMG_0333.jpeg Misschien zelfs ruimte voor een 12oz tankje ? Dat is 360 ml ipv 300 ml. IMG_0334.jpeg IMG_0335.jpeg IMG_0337.jpeg IMG_0338.jpeg IMG_0339.jpeg IMG_0341.jpeg IMG_0340.jpeg
     
    ramses, jan brilman, jmk1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
  4. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    De rand van de wieldeur zijn van balsa dus die heb ik vervangen voor multiplex. Hier moeten ook de scharnieren opkomen en balsa is dan te zwak. IMG_0375.jpeg IMG_0371.jpeg IMG_0372.jpeg
     
    ramses, strutter, jmk1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    Het verbindingstuk uit aluminium Uprofiel moet nog wel tegen kantelen geblokkeerd worden.
    Een plat stukje aluminium met 3 mm popnagels op de bovenkant lijkt de oplossing.
    Hetvis lastig om een proefopstelling te creëren dus dit gaat uit de losse pols .Kijken of het werkt kan pas na het lijmen van de flanken van de motorgondel.
    IMG_0376.jpeg IMG_0377.jpeg IMG_0378.jpeg IMG_0379.jpeg IMG_0380.jpeg IMG_0381.jpeg
     
    ramses, jan brilman, strutter en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    De linker motorgondel is nu makkelijk te dupliceren vanaf de rechterkant. IMG_0381.jpeg IMG_0388.jpeg IMG_0389.jpeg IMG_0390.jpeg IMG_0400.jpeg
     
    ramses, jan brilman, Sjef77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    De op hun kop geplaatste motoren blijven keuring binnen de kappen en de uitlaat kan er mooi beneden in de hoek van het luik.
    Maar ik twijfel om ze ondersteboven te hangen voor wat betreft een betrouwbare motorloop.
    De Cylinders horizontaal is ook een goede optie met de uitlaat netjes naar beneden. IMG_0391.jpeg IMG_0395.jpeg IMG_0396.jpeg IMG_0398.jpeg IMG_0399.jpeg
     
    ramses, jan brilman, Sjef77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    IMG_2117.jpeg
    Dit zou een mooie camo zijn misschien? En er kan een gestuurde koeling gecreëerd worden.
     
    Berto, Kjel Postema en jmk1 vinden dit leuk.
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    Of deze ? IMG_2289.jpeg
     
    Berto, Kjel Postema en jmk1 vinden dit leuk.
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je ze op de kop monteert zou je een gloeiaccu er aan kunnen hangen voor een betrouwbare motorloop op stationair.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.318
    Locatie:
    Den Haag
    Cilinder naar beneden is toch geen probleem?

    Dat is ook makkelijk bij starten ... aeroplanes.nl/tips/on-board-glow
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, geen losse gloeiaccu nodig ;-)
    Op m`n 337 hingen beide motoren ook op de kop, makkelijk met starten maar op de kop bleven ze stationair beter lopen met een lager toerental.
     
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.318
    Locatie:
    Den Haag
    Een 2000 mAh cel per motor is voldoende voor een dag vliegen.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.318
    Locatie:
    Den Haag
    Alleen het op maat schuren van dat stukje hevel dat de microswitch indrukt is even een heel secuur klusje ... steeds weer passen, proberen, eraf halen en weer iets schuren.
    Het punt van 1/4 gasknuppelstand luistert niet zo nauw, maar het punt tussen stationair en throttle-cut is wel precair.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.975
    Locatie:
    groningen
    Verschillende opties testen op een testbed?

    Je hebt vast nog wel wat liggen . . .

    Succes!


    jan.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  18. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    IMG_0413.jpeg IMG_0414.jpeg IMG_0415.jpeg IMG_0416.jpeg IMG_0417.jpeg IMG_0418.jpeg IMG_0419.jpeg IMG_0420.jpeg
    een hoop passen en meten en het past wonderbaarlijk !
     
    jmk1, Sjef77, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    .
    Mooi werk, wordt een prachtige Mossie en wat ga je hard Hans! :thumbsup:
    Bij mij hangen alle viertakten 'op z`n kop' in m`n kisten, dat hoeft volgens mij geen probleem te zijn.

    Goede tip dit ook, ga ik onthouden, dank je Henri!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Henri Kaper vindt dit leuk.
  20. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    841
    Dankjewel Ramses , ja ik dacht ook dat het geen probleem zou zijn, opsekop.
    IMG_2458.jpeg
    Gaandeweg denk ik toch dat ik ze naar de zijkant eruit laat steken. Is veel makkelijker met de losse gloeiplug en de koeling is misschien wel beter te realiseren met de uitlaat kappen zoals op de laatste foto.
    Twee motoren starten heeft toch ook een veiligheidsprotocol nodig en dat kan op zijn kant veel makkelijker.
    Ook hoeft er geen extra “ gewicht “ mee in de gondels. Alles wat er extra bijkomt kan ook extra storingen geven volgens het KISS principe.
    Moet ik natuurlijk wel nog even vier van deze uitlaat kokers fabrieken :stout::hammer::weetnie:
     
    Berto, Henri Kaper en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina