motor aansturings probleempje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door richard_ook_gek, 19 aug 2003.

  1. :) Ik heb net mijn fieseler storch getracht in te vliegen maar hij voelde hopeloos under powerd aan met de standaard in de doos motor en een 600 mah accu (1.2 vX 7..)
    zou de snelheids regelaar de boosdoener zijn? als ik gas geef begint de motor pas echt te draaien bij half gas
    Dan zou je kunnen denken dat er iets te veranderen valt ... maar daar heb ik nog niet zoveel kaas van gegeten!
    Ik weet dat er een klein stel schroefje/schuifje/ draai dingetje zit op de regelaar maar dat hoort standaard toch goed te staan?

    Iemand suggesties? :roll:
     
  2. XAF

    XAF Guest

    je zegt dat er een schroefje op de regelaar staat? dat moet je gewoon ietsje verdraaien
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    :rtfm: en als je die niet meer hebt geef dan eerst effe aan welke regelaar dat je hebt dan kunnen we je op een goede manier helpen.

    ps draai nog niet aan dat schroefje voordat je meer antwoorden hebt gekregen op je vraag. Voor hetzelfde geld ontregel je de regelaar en brand hij door.
     
  4. ik zal nog niets doen en ff wachten ......
    mijn eerste stappen in de electro wereld zijn erg klein zo maaaaaar aldoende leert men!
    :oops:
    mijn regelaar is een rs 6-08 van simprop
    technische details voor de kenner: 5-9.6v , 5-8 cellen, 6-12 a ong 3000hrz , bec 5v/0.8a, schakeld uit bij 4.5v
    da's alles wat ik er zo van kan vinden...
    thanx alvast!
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Geef ook nog de gegevens van vliegtuig/motor/accu/prop
    Dan kunnen we naar het totaalplaatje kijken.

    Aan de regelaar te zien is dit een slowflyer.

    Ik denk niet dat de regelaar het probleem is.
    Dat je pas voorbij halfgas trekkracht hebt kan ook met de "propsnelheid" (snelheid volgens spoed en toeren) te maken hebben. Als de propsnelheid onde de minimale vliegsnelheid komt, dan remt de boel alleen.
     
  6. Het is inderdaad een slowflyer: nl. de fieseler storch van robbe

    over de motor kan ik weinig zeggen.... hij zat er standaard bij en er staat totaal niets van in de beschrijving..... wel adviseren ze voor het slepen van een ander model een tuning set met 400 motor en waarschijnlijk een ander diff.
    nu zit er een 4.1 diff op. en draait er een 9x6 apc prop (slowfly) ook deze zat bij de set in de doos..
    Het is een hoog dekker van 1050mm spanw en 670 lang en ongeveer 280 gr zwaar (waarschijnlijk meer :oops: 't is mijn eerste slowflyer..)
    Vleugel belasting 19.4 dm2...
    gebruik 7cellen 600 mah (1.2v)
    volgens mij weten jullie nu alles........... als er vragen zijn zie ik ze graag.. :lol:
     
  7. :nooo: oh jee ik hoor maar niks
    :worship: help ik zit nog steeds vast!!!! :)
     
  8. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    volgens mij is "ie" wel zwaarder, 7x600
    ik vloog mijn slow-flyers altijd met 7/8x350 en dat was al "zwaar", tegenwoordig lipo's
    evt. zou je een speed 300 kunnen proberen, maar let dan wel op je regelaar

    welke servo's en ontvanger gebruik je.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.546
    Locatie:
    Groningen
    Probeer eens 8 cellen :) Ik gebruik altijd 8 of 9, scheelt enorm en dat beetje extra vermogen kan soms goed helpen. Door de hogere spanning kan je meer terug regelen en dus meer rendement.
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    richard (_ook_gek),

    Heb je hem zelf al gewogen, 280 gram is de opgave van Robbe met 7x 350Mah 2/3AA NiCad's.....dus hij is ongetwijfeld zwaarder...

    De aandrijving is vast een Speed 280...., deze zal ongeveer 30 Watt (3,5A x 8,4V) opgenomen vermogen leveren....met de 100W per kilo regel zou 300 gram startgewicht net moeten kunnen....

    Maar als het startgewicht toeneemt, neemt de vleugelbelasting toe en daardoor zal de minimum vliegsnelheid hoger moet zijn......

    Met 280 gram startgewicht....net leuk voor indoor of windstille avond...ga je zwaarder dan kom je gewoon power tekort...een of twee celltje meer zal iets opleveren maar het motortje vind dat toch niet echt lekker......

    Dus of veel lichter maken b.v. door LiPo's als aandrijf accu te gebruiken (scheelt al minsten 50 gram t.o.v. de standaard aanbevolen 350Mah accu's) of 8 x 350Mah 2/3 AAA NiMh's van GP (is ook al 40 gram lichter !!!)....motortje omwisselen voor een SP300 7,2V (Graupner)....

    En wil je echt power dan moet er minste een SP300 6V in (die van Graupner en NIET die van Robbe) met een ca 1:5 vertaging zelfde prop en 6-7 cellen NiCad/NiMh die 8A problemloos kunnen leveren (Sanyo 500AR NiCad's of GP/KAN/HeCell 900-1000Mah NiMh's).....dan heb je het dubbele vermogen bij iets meer toeren......
     
  11. :) thanx
    ik zal eens een en ander uit gaan testen
    (als hij weer gerepareerd is.......)
    hou jullie op de hoogte!! :wink:
     

Deel Deze Pagina