Motor accu vraagje

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 4 nov 2006.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Gents,
    De originele Jetcat 6C/1250 Mah NC accu heb ik van de zomer vervangen door een NiMh van 2300 Mah. Reden: lichter en meer amperage.

    Nu met deze koude lucht merk ik dat de motor moeilijker start, slechte gloeispanning, afgebroken starts vanwege slow accelleration, en na slechts enkele start pogingen zie ik het voltage zo sterk gedaald zijn, dat iuk moet naladen.

    Klopt het dat een NiMh startaccu minder geschikt is als een dikke NC? Ik hoorde dat de NC's "bovenin" langer en beter het voltage vasthouden.
    Zoals je weet heeft een motorstart een krachtige stroom nodig.

    Wel lekker gevlogen vandaag, inclusief de brevetvluchten!
     
  2. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Als je op het veld komt met een vol pakket die na enkele starts een dermate lage spanning vertoont dat een start niet meer mogelijk is twijfel ik sterk aan de conditie van je accu. het kan ook zijn dat de gasdruk in je witte gasflesje te laag is. Dat lijkt me eerder het mankement.
    De druk in het flesje neemt af naarmate de temperatuur daalt. In de winter periode kun je het beste propaan gebruiken i.p.v een butaan/propaan mix. Propaan heeft nl. meer gasdruk. Wat wij vaak doen is het flesje even uit de kist halen en opbergen in je zak, de druk neemt toe als het flesje warm is..... een vlotte start is het resultaat. De accu zou ik maar eens een aantal keren laden/ontladen om te zien wat er nog in gaat. (ontladen tot ca. 6 volt.) en belangrijker nog: wat er ontladen kan worden. per vlucht van ca. 6 min. zou je toch niet meer dan zo'n 250 mah mogen verbruiken. Laden na drie vluchten is safe.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Beste (scheur?)

    Tks voor je opm.

    De accu is nieuw en geformatteerd, daar ligt het niet aan.

    Tja, ik start nu nog op propaan/butaan, maar ik ga zo'n klus-gasflesje aanpassen om mijn aan-boord-gasflesje te vullen. Deze klusflessen worden gevuld met propaan.

    Het aan-boord-flesje zit min of meer vastgelijmd in de kist, kan hem er niet of moeilijk uithalen(met een brandertje van buitenaf verwarmen? :D )

    Het gaspercentage van mijn Jetcats staat nu nog (vanwege de zomer) ingesteld op 80 %, ik zal dat eens verhogen naar 90 of 100.
     
  4. Peterjan

    Peterjan

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    77
    Beste Richard,

    wat Scheur schrijft klopt helemaal.
    het probleem van het niet willen starten komt door te weinig
    druk in het gas flesje.
    Zorgen dat het flesje uitneembaar is, is de beste oplossing.
    10 minuten voor dat je gaat vliegen even het flesje in je zak.
    En je zal zien dat de turbine prima start.( gewoon een mix van butaan/propaan)

    En nog gefeliciteerd met denk ik het halen van je brevet.

    groeten,

    Peterjan
     
  5. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Waarom gebruiken jullie een mengsel van Butaan/propaan?

    Butaan blijft vloeibaar beneden een bepaalde temperatuur, was het geen 5 graden?

    Propaan kookt al bij -43, dus da's altijd bruikbaar.


    Ik heb geen verstand van jets, maar die blauwe campingflesjes gevuld met butaan weigeren bij mij ook dienst als het koud is.

    Dus ik gebruik gewoon altijd propaan.

    Of is tanken jullie gewoon lpg? da's nl ook een butaan/propaan mengsel die per seizoen wisselt.
    In de winter meer propaan.

    Ik vroeg me het gewoon even af.

    Johan
     
  6. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland
     
  7. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Een propaan/butaan mix ontsteekt bij temperaturen boven 15 graden met een heel zacht plofje zoals je een gasfornuis hoort aangaan. Bij temperaturen daar onder is het handig om het busje even te verwarmen door het uit het model te nemen en even in je zak te stoppen om te verwarmen d.m.v. lichaamstemperatuur. Het busje moet zo wie zo uithaalbaar zijn omdat de enige manier om te kunnen controleren of er nog voldoende vloeibaar gas in zit de methode van het schudden en voelen of het nog "klotst" is.

    Op deze manier ben je verzekert van een betrouwbare start bij temperaturen van -10 tot +40 graden, zonder dat je iets aan de instellingen van de ECU hoeft te wijzigen. Als ik de ECU van mijn oudste JET-CAT bekijk zie ik staan Total no of starts: 1609 No of starts failed: 9. (Meestal van voor de tijd dat ik tot dit concept kwam en recentelijk nog een keer doordat ik het busje, opgewarmd en wel, weer in het model had geplaatst maar de snelkoppeling niet had aangesloten ....)

    Propaan heeft weliswaar een hogere druk bij lage temperaturen, zodat in de winter vaak niet voorverwarmd gas gebruikt hoeft te worden, maar bij zomerse temperaturen kan de druk zo hoog oplopen dat het gas er met zoveel geweld uitspuit dat de gas/lucht verhouding te "rijk"is om een brandbaar mengsel te vormen. Als de motor uiteindeljik wel ontsteekt gaat dit met veel vlammenwerk en een hoge EGT, iets wat je eigenlijk niet wil. Dit moet je dan voorkomen door de gastoevoer te beperken in de ECU instelling.
    Hiervoor is nogal wat ervaring nodig om dit goed te kunnen inschatten. Er spelen allerlei factoren mee behalve de omgevingstemperatuur. Komt het model zojuist uit de auto of staat het al de hele dag op het veld? Zit de gastank misschien onder een donkerkleurig deel van het model en is er sprake van zoninstraling? In de praktijk is mij gebleken dat de methode van voorverwarmen met lichaamstemperatuur van Propaan/Butaan een veel betrouwbaarder methode opleverde dan Propaan en ECU instellingen aanpassen.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Grrr,
    Vandaag weer de nodige failed starts gehad, van de 10 starts op de P120 (tussendoor motoraccu weer opgeladen...) slechts één succesvolle, dus met de F16 maar één keer gevlogen.

    Het gaat zo, ignition is OK, motor spoelt op, maar niet snel, het lijkt of hij niet op peut wil gaan lopen.

    Start breekt dan af wegens slow accelleration volgens de GSU.

    Ik heb het flesje nog niet uitneembaar gemaakt, zal ik eens kijken of dat gaat lukken, moet er dan wel weer een extra valve tussen zetten denk ik, of een kraan, of hoe doen jullie dat.

    De Hotspot met de P80 startte wel (de 2e keer), maar na een beruchte bult in de baan geraakt te hebben in de landing was dat gelijk de laatste vlucht vanwege een neuswiel spant wat nu enige reparatie behoeft, gelukkig geen verdere schade....

    Scheur...lees die posting van mij nogges goed en kijk naar het :D symbooltje, je denkt toch niet zeker dat ik helemaal van......heh heh.

    Dick, mogelik nu in de winter propaan vliegen en het voorjaar weer terug naar butaan/propaan?

    Maar ondanks alles, het gaat wel steeds leuker worden, nu de spanning langzaam zakt en plaats maakt voor genieten! Landingen kan ik ook steeds beter "plaatsen", dus in het voorjaar maar eens naar een grasveld toe, ipv een betonbaan van 3km...
     
  9. Sandor

    Sandor Guest

    als ik je een tip mag geven.
    neem voor de winter gewoon een externe fles (groot) sluit deze aan op je gasventiel .
    houd hem in je handen , en ik garandeer je dat elke start goed is.
    ik heb hetzelfde probleem elk jaar.
    als voordeel hebben wij als turbine vliegers dat we tijdens het opstarten en cool down onze handen kunnen warmen.
    mooiste van de winter vind ik de stuwkracht en het verbruik.......
    zover ik weet kanpropaan ook gevaarlijk zijn dat het onmiddlejk zakt naar de bodem en daar wacht op een vlammetje.......
    ik gebruik nu al 4 jaar propaan/butaan (rothenberger).
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Sandor,
    Ik gebruik nu een bijvul fles, type waar je een hobbybrander op zet. Zoals eerder gezegd prop/but. Die zou ik ervoor kunnen gebruiken.
    Is het geen probleem dat na loskoppelen er dan even een fikse gaswolk vrijkomt bij lopende motor?
    Of heb je daar weer een kraan voor ipv een snelkoppeling?
    Hou je hem dan rechtop of ondersteboven zoals bij het vullen?

    Ben benieuwd wat de diverse ervaringen zijn van de kerostart mannen met de merken waar het wel op zit.
     
  11. Sandor

    Sandor Guest

    nee hoor na het starten sluit de klep naar de motor , je sluit de kraan en ontkoppelt.
    niet op de kop houden , je wilt geen vloeibaar gas in de turbine!.
    je kunt eventueel een kleine snel koppeling gebruiken , waar de sluitkant aan de fles zit.

    Kerostart:

    onze kerostart is nu klaar voor de Ulysses, het koste zeer veel tijd en grote veranderingen aan de start parameters.
    de truc is om de vlam binnen te houden tijdens het opstarten , het viel mij op dat de meeste fabrikanten dit nog niet geheel onder controle hebben.
    Gebeurt dit niet resulteert dit in krom getrokken kamers (ei-vormen) , en oververhitte lagers.(is al bij diverse fabrikanten gebeurt , moet er wel aan toevoegen dat dit RS kamers waren en geen inconel zoals bij ons).
    elke motor is anders en heeft zijn eigen paramaters nodig , en het zal dan ook nodig zijn dat al mijn klanten die kerostart willen de motor hiervoor even moeten langsbrengen.(calibratie gratis).
    Het mooiste vind ik wel dat de zeer koude starts perfect zijn.
    het is zeer mooi en realistisch maar gas blijft voor mij het veiligste en makkelijkste manier van starten.
    maar zoals altijd wat de klant wilt moet je hem kunnen bieden.

    mijn resultaten zijn als volgt:
    4 starts op 2100 mah lipo 7,4 volt
    7 starts op 3200 mah lipo 7,4 volt
    10+ op 3900 mah lipo 7,4 volt

    alle waardes incl. 8 minuten vliegtijd per start
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    He Sandor,
    Das mooie info, many tks.

    Heb je geen problemen met de koude en Lipo? Die leveren toch een stuk minder als ze koud zijn? Welk merk/type gebruik jij?
    Ik ga toch andere motorakku's kopen, die NiMh's zakken me te snel in.
     
  13. Sandor

    Sandor Guest

    ik gebruik de kokams van graupner.
    heb ze al in gebruik sinds 2004 , in de winter zullen ze iets minder vermogen hebben (sneller leeg)
    maar leveren genoeg stroom voor ons. voor je gas start zul je niet meer dan een ampere of 8 nodig hebben per start.
    de kokams kunnen al stromen tot 75 ampere aan.
    als ik je een tip mag geven zou ik een 3200 7,4 nemen deze zijn voor mij perfect in alle soorten turbines.
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Afgelopen weekend, het was toch niet écht koud, weer de nodige startproblemen gehad.
    Ik heb de on-board fles nu vervangen door de toevoer direct vanuit op de bijvultank aan te sluiten, en dat gaat prima! Maar nog steeds butaan/propaan. Het startgedeelte waarbij er gas ingaat, loopt prima, maar daarna accelereert bijna niet verder op de peut. Ook goed te zien dat er gas ingaat (tenminste je ziet NIKS, bij het aan-boord flesje zie je vaak vloeibaar gas de motor inlopen....)

    Verder bleken de motoren pas te starten nadat ik de accu's ter plaatse nog eens ramvol geladen had. Dat heb ik daarna dus na iedere vlucht maar gedaan, gaat prima als je met 2 jets vliegt (was overigens bijna -1, zie Hotspot draadje...)

    Nou ga ik de gasfles vervangen door een Propaanfles, een Lipo 7,4V van 4000Mah heb ik nu al om te testen, maar moet hem nog inbouwen.
     
  15. Sandor

    Sandor Guest

    dan is er toch ergens anders een probleem Richard.

    geen jetcat techneuten in nederland?
     
  16. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Is het zo'n Sanyo 2300 mah AA? daar heb ik de nodige problemen mee gehad met zelfontlading, dit ging gewoon op enkele dagen tijd volledig naar zo'n 0.5V per cel. Iemand van de club heeft de accu nagekeken, hij zie dat de cellen niet stuk leken te zijn, maar gewoon zo erg snel ontlaadde. De nieuwe 2700 die ik nu in gebruik hebt lijken hier minder last van te hebben.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    He Paul, dat is leuk om te horen, of het Sanyo's zijn moet ik ff nakijken, ze zitten in een groene krimpkous en zijn 2500MaH

    Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik de ECU er aan had laten zitten, maar daarna toen ik hem na het vliegen steeds loskoppelde, liep hij net zo hard leeg. Na 2 weken meet ik meer dan 2000Mah geladen stroom! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft en dat de accu dus in feite niet kapot is, ik twijfelde er al aan. Geen enkele accu van mij ontlaadt zo snel als deze.
     
  18. bigscale

    bigscale Guest

    Hoi Richard,

    Mijn enige, maar goede ervaring leert mij dat het starten met een externe gasfles altijd goede starts oplevert, en als je op je GSU kijkt wanneer je fuelpump gaat draaien weet je al dat je gaskraan dicht kan, ook al laat ik hem wat langer open to be sure...

    Geeft mij ook een veiliger gevoel, door geen gas aan boord te hebben, het is al een vliegende bom genoeg,

    Groete
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    hmm,
    moet nog even kijken hoe ik dat kan zien bij de Jetcat...
    Ook de snelheidmeter werkt nog niet, moet toch weer even RTFMen
     
  20. bigscale

    bigscale Guest

    Pump running geeft rood LED`je aan, zowel op je electronica aan boord, als op je GSU,

    tot later
     

Deel Deze Pagina