motor loopt maar 2-3 seconden

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door stef110, 6 jul 2009.

1. stef110

stef110

Lid geworden:
    17 jun 2009
    ik ben bezig met een motor uit een ouwe heli en heb hem wel al lopend gehad maar hij blijft steeds maar 2 - 3 sec lopen en soms als ik het gas bijna dicht heb gaat ie heel hard lopen?

heb ik last van valse lucht?
    te rijk
    te arm?

dit is de betrefende motor en komt uit een ouwde graupner bell 222

alvast bedankt

stef

2. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Even de carb uit elkaar halen, in de gasschuif zit een heel klein sleufje voor de stationar, als daar drab inzit loopt hij niet.

Het kan ook zo zijn dat de afdichting van het ventilatorlager stuk (verteert) is.
    Je hebt dan geen onderdruk en loopt hij ook niet of nauwelijks.

3. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Heb je wel al een nieuwe plug er in gedaan?

4. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Laat je hem nou lopen zonder uitlaat of prop (oid)?

5. stef110

stef110

Lid geworden:
    17 jun 2009
    ik laat hem wel lopen met uitlaat.
    de uitlaat moest eraf om e motor los te kunnen schroeven.

ik de carb er eerdaags dan maar even afhalen en schoon maken.

ja heb ook getest met nieuwe plug

stef

Laatst bewerkt: 7 jul 2009
  6. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik zou er een propeller oid monteren zodat je in ieder geval een belasting hebt voor de motor. Onbelast hoge toeren draaien is niet zo best voor een motor.

7. stef110

stef110

Lid geworden:
    17 jun 2009
    zo net de motor onder de helicopter gehangen en gestart hij blijft bijna alleen lopen als ie bijna voluit staat.

dat sleufje in de gasschuif is dat het gene wat je afsteld met het schroefje dat als je meer gas geeft dat er meer lucht in komt of is het, het pijpje dat in dat ding zit waar de lucht door heen gaat?

edit---------------

gas schijf gevonden en hij werkt ook stationair.

[media=youtube]5K3Qgg6VS6M[/media]

stef

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Bonechopper

Bonechopper

Lid geworden:
    19 mei 2008
    Da's niet echt goed voor je motor wat je daar doet. Je hebt geen weerstand van de bladen en een koude motor gelijk zo op toeren jagen is ook niet echt bevorderend. Rustig warm laten worden en laten afkoelen is beter.

Tis maar een tip, zou zonde zijn al je de motor verprutst.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Stef,

Als je met deze heli gaat vliegen, pas dan goed op!
    Ik heb zo'n ding gehad, en er ongeveer een jaar of anderhalf mee gevlogen (lang geleden al). waar ik veel last van had: de hekrotoras is erg dun (1.2 mm), en wil wel eens spontaan breken. Zit je zonder waarschuwing opeens zonder hekrotor. Voordeel is dat je bij iedere modelbouwzaak voor letterlijk een paar centen een nieuwe as kan kopen, want het is gewoon verenstaal.
    Een moderne gyro geeft waarschijnlijk (heel) veel afstelproblemen door de gigantische torsievering in die hekrotoras. Als je aan een ouderwetse tolgyro kan komen zou ik die aanraden. De heli is nl ontworpen in een tijd dat gyro's nog niet bestonden, en de hekrotor aandrijving is er dan ook niet op berekend. Dit betekent dat met een "strakke" gyro het risico van asbreuk heel sterk toeneemt!
    De duw/trekstang door de hekrotor-as staat stil, de holle as draait er omheen. Dit punt moet je goed smeren, want bij mij is hij een keer doorgesleten. Er zit linkse M2 draad op dit stangetje, dus dat maak je niet zomaar na...
    De originele hekrotorbladen hebben een ongunstig profiel, en daardoor heel er veel last van "overtrekken". Je hoovert, je stuurt naar rechts, en boven een bepaalde stuuruitslag houd opeens de hekrotor op met stuwkracht leveren. Heel vervelend. Dus even moderne blaadjes monteren.

Het autorotatielager van deze heli is te zwak voor zijn taak, en gaat maar een beperkt aantal uren mee. Op tijd vervangen, want als de as eenmaal ingesleten is, is het feest over.

Verder heeft het chassis van deze heli erg veel last van knakpulsen, meer dan iedere andere uit alu opgebouwde heli die ik gehad heb. Dus heel goed alle verbindingen borgen, en eventueel op de hoofddelen electrische verbindingsdraadjes onder de boutjes leggen.

De originele uitlaat had ook last van kapotrammelen, dus beter een resopijp monteren, als die er nog niet op zit.
    De motor heeft vanwege de kamspoeling en de montage ondersteboven, de neiging bij deellast de plug uit te blazen. Ik weet niet of ze er nog zijn, maar destijds gebruikten we in deze motoren gloeipluggen met een brugje.
    De koeling is niet optimaal, dus bij deze motor is brandstof met veel olie en 10% nitro wel aan te bevelen. Als je de originele romp erbij hebt, de bovenkant van de neus openmaken. Doe je dat niet, dan blijft de warme lucht onder de romp hangen tijdens hooveren. Wat je dan verder ook doet, hij gaat warmlopen, zodra hij warmloopt moet je dan OF landen, of als je een groot hart hebt, zo snel mogelijk een voorwaarste vlucht in zetten om koele lucht onder de romp te krijgen. Met een open neus heb je hier minder last van.

Desondanks was het destijds een van de betere heli's, hoofdzakelijk omdat andere heli's of toerengeregeld waren, of last hadden van kapotrammelende servo's. Maar ja, naar huidige maatstaven toch wel een beetje behelpen. Persoonlijk vond ik, met name vanwege die zwakke hekrotor van de Bell, een MFA Sport 500 al beter vliegen....

Maar het is wel een echte "Oldie" en dus best de moeite waard om in elk geval weer in vliegbare toestand te brengen. En zeker de stuureigenschappen van de hoofdrotor waren best wel OK.

Groet, en veel succes en plezier ermee!

Bert

Deel Deze Pagina