hallo, is er hier iemand die mij kan helpen met het berekenen van een motorreductie voor een 2 takt inline motor 140cc ZDZ gegevens zijn 1000-8500 rpm 3 blad 26-10, zou deze motor willen zetten op een hawker typhoon schaal 1/4 3.18m wsp met een schaal prop van 40 inch 3 blad; Is dit mogelijk?? mvg Raf
Bekijk bijlage Prop-power-calculator.pdf Heb je hier wat aan? Geen idee hoe ik eraan kom. Waarschijnlijk ergens van het forum gedownload. Verander bij het opslaan wel effe .pdf in .xls anders doet ie het niet
Heb je de bestandsextensie van .pdf naar .xls aangepast? In Windows gaat dat alsvolgd op het bestandje klikken met de rechtermuisknop, eigenschappen, tabblad "algemeen" de naam aanpassen van Prop-power-calculator.pdf naar Prop-power-calculator.xls
Die gegevens zijn onvoldoende. Om een goede overbrengingsverhouding te kunnen berekenen moet je namelijk weten wáár binnen dat toerenbereik die motor zijn grootste vermogen levert, en hoeveel dat vermogen is. Gegevens: Motorvermogen X bij toerental Y Dan moet je een inschatting maken van het rendement van de overbrenging. Bij tandriemen is dat ergens tussen de 95 en 98% Je hebt voor de prop dus maximaal 0,98X, en minimaal 0,95X beschikbaar. Dan zoek je in de propcalculator op wat de karakteristiek van die prop is (bij welk proptoerental die prop dat vermogen opneemt). Nu heb je een aantal keuzes tussen compromissen. Want die propcalculator geeft die absorptie op in statische toestand. Kies je er voor de boel te optimaliseren in statische toestand, dan heb je weliswaar maximale trekkracht bij begin van de startaanloop, maar laat je (heel veel, zomaar 10 tot 15%, mischien zelfs wel meer) vermogen liggen in de lucht. Beter is het te mikken op optimalisering in de lucht, maar daar zijn geen echte harde regels voor, want het is lastig inschatten hoeveel een prop "ontlast" in de vlucht. Persoonlijk zou ik ongeveer mikken op een overbrenging die 10% langer is dan de "statisch optimale". Dat kost je bij de eerste meters rollen wat vermogen, maar die kist komt echt nog wel in beweging, en met toenemen van de airspeed loopt het vermogen toch wel op. Maar om die keuzes te kunnen maken MOET je dus die vermogen-toerencurve hebben, anders ben je aangewezen op wat fabrikanten voor dit soort dingen hebben uitgedokterd.
Het is wel interessante materie. Ik ben benieuwd hoe je het ga oplossen. Bij deze gelijk een abbootje
Brutus, deze gegevens zal ik eerst moeten opvragen bij ZDZ van de 140cc inline want deze is pas nieuw. De prop berekening wat je aanhaalde is deze van de standaart prop of de reductie prop?
hier het verloop, gaat een van deze twee worden uit onze berekeningen: 6310tr 13pk prop 40"x20" 1.9/1 normaal motor gebruik met normaal brandstof verbruik en geluid 7500tr 14pk prop 40"x20" 2.15 hogere motorbelasting met hoger verbruik en een hoger geluid door de tipsnelheid van de prop. zal denk ik de gulden middenweg gaan worden. de motor moet nog worden gemaakt en zal een ZDZ 140cc inline worden met deze reductie dan, zal voor komende winter periode zijn. wordt vervolgd met zeer veel dank aan Brutus bedankt raf
. Hoi Francis, Super gaaf, een grote schaal drieblad op je prachtige Hawker Typhoon 1B Heb staan te genieten van de schaalcockpit in je Tiffy op het schaaltreffen, wordt een pracht bak! Reducties op brandstofmotoren vind ik ook erg interessant, we hebben daar ooit een draadje van gehad: reductie op een methanol motor? Ik las trouwens deze tekst op de ZDZ website: "The biggest engine of ZDZ line (250R2-J) now optionally equipped by belt reduction gear." Ze hebben bij ZDZ reeds een reductie ontwikkeld voor hun ZDZ-250 inline motor Misschien zijn ze ook bezig met een reductie voor de ZDZ-140 inline, je kan er een mailtje aan wagen. Succes met dit gave project! Groeten, Ramses .
Dag ramses, Ik heb al contact met ZDZ vanaf pro wing dit voorjaar maar zij gaan geen standaard reductie maken voor de 140cc inline is ook niet standaard voor de 250cc alleen voor de 500cc boxer, ze maken zelfs geen reductie voor de 140cc, de verdeler in Duitsland laat deze zelf maken naar wens maar kosten plaatje is volgens mij veel te hoog vraagt 1900€ zonder motor. Ga deze dus proberen zelf te maken in het najaar
Bedankt nog voor jullie interesse vindt het tof, ben wel niet iemand die hier veel post zullen niet veeĺ foto's van de typhoon komen maar zal binnenkort er hier een paar posten, ben nu de electron retracts aan het inbouwen dan de poten maken en de romp dichten