motor te warm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Grover72, 25 aug 2004.

  1. Grover72

    Grover72 Guest

    hallo, ik had al eerder dit probleem gemeld als gek probleem maar nu ben ik erachter wat het is, mijn motor in me boot krijgt te wienig koeling hij doet het eventjes goed en begint dan te pruttelen naarmate je hem een tijdje laat afkoelen is er weer eventjes niks aan de hand nu heb ik voor in de tuin een zwembadje gekocht om hem uit te proberen (omdat ik niet weer voor l*l weer staan aan de waterkant en iemand moet chatteren om me bootje te halen) maar heb dit probleem nooit gehad het is iets van de laatste 2 weken daarvoor deed ie het gewoon goed in me zwembad het is overgens een Kyosho motor weet iemand raad 8O .

    Grover
     
  2. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    welke boot is het? en zit er nog de standaart motor in?
     
  3. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Wat 'k begrijp is 't een nitro motor. Je zegt dat ie te weinig koeling krijgt.. maar staat hij niet gewoon te arm... na verloop van tijd wordt je motor nammelijk warmer en gaat hij iets armer lopen.. probeer hem dus is rijker te zetten...

    als dat nog niet helpt zou je eens kunnen kijken of je er waterkoeling op kan maken...
     
  4. Grover72

    Grover72 Guest

    ja sorry ben ik weer heb weer natuurlijk te weinig info gegeven, het is inderdaad een nitro motor die erin zit een 3,5cc van Kyosho voor op een jetstream 800 deze is watergekoeld. ik heb al geprobeerd de hoofdnaald iets verder open te draaien (3 slagen) om meer koeling te krijgen maar dan kapt ie er ook mee is ie zeker verzopen?

    Ik heb het net nog even geprobeerd maar het zelfde resultaat ik snap er geen bal hij heeft het altijd goed gedaan in me zwembadje in de tuin,
    ik heb wel tussentijds me schroef verwisseld voor een kleinere omdat er een 2,67 cc in zat maar die heeft het helaas begeven vandaar een zwaardere moter en een kleinere schroef.
    Dit kwam ten goede voor me boot zeiden ze bij Quartel.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    Woerden
    Eeerst een opmerking/vraag, waar halen jullie in vredesnaam de term "nitro motor" vandaan. Het zijn verbrandings motoren die als brandstof metanol gebruiken. Aan die brandstof wordt olie toegevoegd voor de smering van de motor. Om de motor wat makkelijker te kunnen starten wordt ongeveer 5% nitirometaan toegevoegd. Om meer vermogen uit de motor te kunnen halen kan je het nitrometaan aandeel verhogen tot wel 30%. Veel meer heeft weinig of geen zin. Nitrometaan is duur dus wordt het meestal maar spaarzaam gebruikt, 10% is al vrij veel.
    De verbrandingsmotoren draaien dus op metanol en NIET op nitrometaan, ook wel afgekort tot nitro.

    Je hebt een zwaardere motor in je boot gezet en dan zet je er ook een kleinere schroef op? Dat vind ik wel een beetje vreemd, ik zou er juist een grotere schroef op zetten om het grotere motor vermogen te kunnen gebruiken.

    Dan jou probleem. Is de waterinlaat bij jouw boot een pijpje achter de schroef waar door de schroef water in wordt geperst? Als dat zo is kan de kleinere schroef wel de oorzaak zijn. Het pijpje zit nu niet voldoende achter de schroef waardoor er te weinig water in komt en dus de motor onvoldoende gekoeld wordt.
     
  6. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Zo'n zelfde oplossing als voor je brandstof toevoer.
    Maar nu met een stukje siliconenslang op een 20cc spuit (apotheek) .
    Spuit vullen met water en op je waterkoelkop-uitgang zetten , kijken als je er druk opzet of het achter bij de schroef eruit komt.
    Zoniet is die ergens dichtgelopen.
    Koelkop kan je erafschroeven en dan meteen de inlaatnippel iets groter boren.
     
  7. Grover72

    Grover72 Guest

    Hallo Ernst.

    De reden dat ik een kleinere schroef erop heb gezet is dat de standaard schroef (42 mm) de boot uit het water trok en gaat stuiteren ik weet niet hoe ik dit kan oplossen misschien lood voorin de boot plaatsen of trims achter monteren wat is het beste heeft iemand daar eraring mee?


    nu het probleem: omdat de schroef inderdaad kleiner is zal er dus geen of weinig water in de koelkop komen, dit heb ik verder in het forum ergens gelezen je hebt gelijk.

    En hoeveel moet ie achter me schroef zitten hoe hoog minimaal, en of is het goed als ie recht achter de schroef zit

    Grover
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    Woerden
    Grover,
    Als je boot gaat stuiteren dan moet je misschien trimvlakjes aanbrengen die hem op het water houden. Met lood moet je uitkijken want dan zou de boeg wel eens onderwater kunnen duiken als je een beetje te snel gas geeft. Het is overigens een teken dat je ruim voldoende vermogen hebt.
    Je zou eens kunnen denken aan het zo afstellen van je gasservo dat de motor niet meer volgas komt maar bij half gas ophoudt. Hierdoor zal je motor ook minder heet worden en kan de koeling het beter aan.
    De koelwater inlaat moet niet zo ver achter je schroef zitten, ik denk niet veel meer dan een millimeter of 5. De opening moet tegenover het bovenste deel van de schroef staan. Niet midden achter de schroef en ook niet onder het midden. Dan moet de inlaat ook nog zo gevormd zijn dat het water er echt ingeperst wordt door de schroef.
    Het kan geen kwaad om eens te testen of het water er wel heel makkelijk door kan stromen. HendricX heeft al beschreven hoe je dat kunt doen. Als alles goed werkt moet er een straaltje water uit de koelwateruitlaat spuiten wanneer je volgas geeft.
     

Deel Deze Pagina