Geachte collegabouwers, Ik heb van't zomer met mijn Happy Hunter gevaren. Vaart prachtig! Aankomende winter de verlichting etc. afmaken en dan is het tijd voor de Husky. Nu heb ik echter een vraag; In de Hunter liggen 6 V. decaperms die ontzettend veel herrie maken. Ik snap dat dit door de tandwieloverbrenging komt en ik beter motoren kan nemen die rechstreeks op de assen komen, alleen welke ? Heeft iemand een idee? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! mvg Erwin
decaperms met enorm veel lawaai?? ik heb er 2 in mn Irishman liggen , maar lawaai heb ik totaal geen last van! Arnold
Hallo Erwin, Als je motoren zoekt die geen herrie maken en die je rechtstreeks op de assen kunt aansluiten dan moet je Graupners 720 BB Torque's gebruiken. Ik gebruik die ook in m'n Christel II (sleper)en Viking Warrior (supplier). Groetjes, Droopy
Hoi Erwin, Die motoren die Droop hierboven aangeeft zijn inderdaad goede motoren, maar je geeft aan dat je 6V Decaperms gebruikt. Dus ik ga er vanuit dat je geen 12V accu's in je Hunter hebt zitten. Dat zou betekenen dat je de Speed 720 misschien maar beter niet kunt gebruiken, want als je naar de specificaties kijkt dan staat er "Operating voltage range 6 ... 13 V". Kortom de motor begint pas bij 6V te draaien. Let daar dus even op :teacher: . Groetjes Danny.
Het woord 'herrie' past normalitair niet in een zin met 'Decaperms'. Ik vermoed dat er dan wat loos is met je tandwieloverbrengingen. Rechtstreeks op de schroefas? Inderdaad 720BB Torque's. Liggen ook in de Norderney, geen herrie, veel trekkracht. Voor een sleper/supplyer sowieso geen 'speed'-motoren gebruiken; die zijn, zoals de naam al aangeeft, veel meer geschikt voor speedboten.
Hoi Erwin, Nu ik er nog eens over nadenk, je bedoeld toch niet dat je een piepend geluid hoort? Toen ik voor het eerst mijn Speed 900BB Torque ging testen in mijn Amsterdam hoorde ik ook iets piepen. Ik had die motor eerst al gewoon aan een netvoeding getest en toen hoorde ik het niet. Dus ik de koppeling, as e.d. nagekeken maar ik kreeg die stomme piep er maar niet uit :evil: . Wat blijkt nu, ..............snelheidsregelaars piepen . Groetjes Danny.
Geachte scheepsbouwers, Ja de decaperms maken echt heel veel herrie.Nu moet ik er bij zeggen dat ze ongetwijfeld erg oud zullen zijn. Ik heb de Hunter gekocht via marktplaats.Hij was toen totaal verknoeid en heb ik hem weer (geprobeerd) in oude staat te herstellen. De vorige eigenaar heeft met het schip voor het laatst in 1996 gevaren. Ik heb de motoren (althans tandwieloverbrenging) laatst al uit elkaar gehaald en opnieuw gesmeerd.Dit helpt echter ook niet. Het is echt een hoog gierend geluid wat je zelfs hoort als het schip in het water ligt.Ik heb de koppelingen en aandrijfassen vervangen, nog geen verbetering. Maar goed, ik begrijp dat dit niet normaal is voor een decaperm! Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn? Is de Graupner 720BB Torgue nog leverbaar? Is er een goed alternatief uit de Conrad catalogus? (ik heb de catalogus besteld). Graag hoor ik (weer) van jullie! mvg. Erwin
Je kan ook in plaats van de Graupner 720 BB Torque de Protech Mega X 720 Torque gebruiken. De twee motoren leunen sterk tegen elkaar aan. De Protech ligt in m'n trawler, rechtstreeks op de schroefas, en ook met die motor heb ik goede ervaringen. Te bestellen bij o.a. Toemen: www.toemen.nl Groetjes, Droop
Hoi Erwin, heb je al eens geprobeerd de motoren te laten draaien zonder de koppelingen en assen eraan ? ALs ze dan nog piepen cq lawaai maken een een druppeltje dunne olie op de lager bussen doen tijdens het draaien, dit zou dan moeten helpen. Als ze dan geen lawaai maken dan toch eens naar de uitlijning van motor en as kijken, als hier te veel afwijking inzit moeten de motoren te veel werken en das nooit goed. Heb zelf twee 6V decaperm in mijn Rembertiturm II liggen en die hoor je na 18 jaar nog steeds niet, maar worden dan ook aan het begin van het vaar seizoen even voorzien van druppeltje naaimachine olie. André
Jongens (en meisjes), de Graupner Speed 720 BB torques zijn nog steeds gewoon verkrijgbaar. Op de site van Graupner: zoeken bij motoren "speed ohne getrieb". Laat je dus niks (hebben ze mij al eens gedaan) wijsmaken : deze goede motoren zijn nog steeds verkrijgbaar! Groet, Kees.
Hoi Allemaal, De Speed 720BB Torque van Graupner is echt nog gewoon verkrijgbaar. Toets bijvoorbeeld op de site van Quartel in het search vak GR6372 (GR=Graupner en 6372=bestelnummer) in. Ik weet niet waar de verhalen vandaan komen dat de Speed 720 en 900BB Torque niet meer leverbaar zijn, maar je hoort het wel vaker. Maar hoe zit het nu precies met de spanning? Zoals ik in een eerdere post al aangaf de specificaties zeggen dat de motor op 6-13V werkt. Dat zou dus inhouden dat de motor pas bij 6V gaat draaien en als je dan alleen 6V accu's hebt valt er weinig te regelen . Nu weet ik ook wel dat je niet te kritisch naar de specificaties moet kijken, mijn Robbe Power 1000 zou ook pas bij 6V werken, volgens de specificaties, maar deze gaat bij 2V al draaien. Dan is de motor trouwens niet echt sterk. Groetjes Danny.
Hoi Danny, Ik heb in mijn Hunter twee 6 volts accu's 10 Ah. Een accu is aangesloten,de andere vaart mee voor het gewicht. Als de ene accu leeg is, koppel ik deze los en ga verder op de andere. Mijn zwager heeft net als jij ook de Amsterdam met een 720 BB Torque op 6 volt.Dit gaat prima.Het schip heeft aardig wat trekkracht ( Bollard Pull!) en ook een behoorlijke snelheid, ook al hoort dit niet bij een sleper. Nu is het natuurlijk wel zo dat de Amsterdam 1 motor heeft en de Hunter 2. :lol: Maar goed ik ga het gewoon proberen.Ik heb de plaatselijke Muco modelbouw in Hoorn gebeld en daar kreeg ik ook te horen dat het gewoon moest kunnen. Hoop je nu voldoende info te hebben gegeven! Hoe vordert de bouw van jouw sleper?Heb je nog foto's voor ons? mvg. Erwin P.s. iedereen bedankt voor de snelle reactie's.
Hoi Erwin, Zo zo, 20Ah en dan ook nog eens twee sterke, maar zuinige motoren. Daar kun je zeker wel een middagje mee vooruit (of achteruit natuurlijk, wat jij wilt :wink: ). Mijn Amsterdam heeft een Speed 900BB Torque en die vaart op 12V, maar 6V zou hier ook wel genoeg zijn, want meestal vaar ik op de trim van mijn afstandsbediening. Ik heb eigenlijk nog nooit gemeten wat dan de spanning over de dan motor is, maar ik verwacht dat dat hooguit 5V is (specificaties motor 6 - 40V). Als ik op volle vaart ga varen (12V) lijkt het wel een speedboot :? , en dat is eigenlijk niet echt de bedoeling, maar soms wel even leuk :twisted: . Mijn Amsterdam was bijna af, maar die heb ik pas even helemaal gestript (je hebt van die dagen :lol: ). Ik had het model al realistischer gemaakt dan de handleiding aangeeft, maar ik wil haar nu nog realistischer maken . Als de verbouwing echt gaat beginnen zal ik daar wel een keer een nieuw topic over openen. De bouw van mijn Smitwijs Singapore kun je volgen in het foto-album (zie link in mijn onderschrift). Succes met je motoren en laat even weten of het gelukt is, Groetjes Danny.
Hallo Hunterfreaks... Uit voorzorg zeg ik alvast...het is op test !!!! Ik heb sinds kort ook een Hunter, 2de hands maar ok. Motoren die erin lagen waren de originele navy compact herrieschoppers. Nu ben ik samen met mijn vaste modelbouw leverancier het experiment aangegaan mbt. brushless. Ok, klinkt erg overtrokken maar ik ben gewoon erg benieuwd wat dit gaat brengen. Het gaat hier om een buiteloper, type Mega RC 400/15/7. Ben erg benieuwd wat dit gaat doen en hou jullie uiteraard op de hoogte. Eerst moet mijn Jetstar nog af na het wegsmelten van de koppelingen. Groet, Marco
Leg mij eens even uit a u b wat beterffende weg smelten koppelingen worden die dan zo heet of maak ik nu een denkfout
Zie mijn topic in bouwtips varende modellen....het Graupner Jetaandrijving verhaal. Voor tips ben ik altijd te porren hoor...ik wordt er gek van. Groet, Marco
Hoi Allemaal, Eh.... Marco, brushless motoren zijn toch op snelheid gebouwd en niet op kracht? Lijkt mij trouwens wel een leuk gezicht om een Hunter te zien rondvaren die helemaal loskomt van het water :lol: . Of een Hunter die meedoet aan een wedstrijd voor speedbootjes 8O . Maar goed alle gekheid op een stokje, je gaat er dan toch wel een vertragingskast tussen de motor en de schroefas zetten? Anders denk ik dat het een beetje erg hard gaat. In mijn Amsterdam ligt een Speed 900 motor en als ik die voluit laat gaan gaat het ook eigenlijk al veel te hard. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat, Groetjes Danny.
Danny, Ik heb nog niet echt een idee wat het gaat doen, feit is wel dat de buitenloper modellen niet van die enorme toerenbeesten zijn. Ik ga er van het weekend weer aan sleutelen en kijken of ik het red om een test uit te gaan voeren. Is wel wennen die motoren, ze zijn rond het formaat speed 400. De eerste test in de wasbak, motor met schroefas en 60 mm 3 blad tunnelschroef van Robbe, waren erg bemoedigend. Schroef draaide rustig..totdat ik het idee kreeg om even volgas te gaan. Feit is dat ik en de rest van de badkamer zeiknat was....power zat dus :lol: Groet, Marco
Hallo Hunter fanaten, Ik ben nog bezig met de bouw van mijn Hunter. In mijn bootje komen 2 x 900BB Torque motoren van graupner. Komen via een koppeling rechtstreeks op de assen. Zijn sterker dan de 720 maar dat mag ook wel voor een WERKschip. :lol: Moet bestel nummer als je het wilt weten is GR6373. Groeten Rempie