motorisering Ifo

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Jan scholten, 30 nov 2002.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Iemand een tip wat het best werkt op een ifo mark 3?
    Dick of Bert misschien?
     
  2. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hoi, Jan.
    Wij vliegen onze IFO's als volgt: Graupner speed 300 6V met 1:6 vertraging van Robbe ( Rood inwendig tandwiel 60T, messing rondsel 10T)
    propellor GWS 10x4,7. Accu's: 7xSanyo350 NiCad's of 7xGP600 Nimh's of 6xSanyo500AR. Morgen ga ik 2xKokam 1020 proberen, dan weegt de IFO nog maar 216 gram, vliegklaar.
    De Aandrijving is wat gemodificeerd om er twee kogellagers in te zetten. Door de enorme wenbaarheid van de IFO treden er grote gyroscopische momenten op de propellor op, zonder lagering geeft dit erg veel verliezen.
    [​IMG]
    v.l.n.r. M3 asbout, lager3x6, prop, tandwiel met lagerkraag, lager3x6, afstandsbusje en moertje M3.
    [​IMG]
    Motor bevestiging met hulpplaatje voor M3 asbout.
    [​IMG]
    Tandwiel met opgelijmd propmeenemer moertje en lagerkraag met hulpstukje voor centrering.
    [​IMG]
    Het rondsel op de speed 300 persen. Afsteunen op de as aan de achterkant.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Jan,

    Heb je de foto's van mijn ennou vertraging in de ennou draad gezien?
    Met een 9 tands wieltje (ninco) heb je een 1:"5,55 vertraging.
     
  4. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @niek,
    heb ik inderdaad gezien maar wil eigenlijk gewoon kopen ipv maken.
    dank je.

    @Dick,
    en met een lichtere motorisering heb je er toch ook nog een?of is dat een andere ifo?Ik dacht dat je veel lichter spul op de ifo had.
    Zo'n vertraging met een 300 6v heb ik een op een light flyer staan en dat gaat inderdaad goed op 6 cellen 500.Met 7 cellen is het te snel voor Max.
    Vandaag met mijn Tiny van 152 gram en de brushless cd motor(18 windingen x0,5 en nieuwe magneten) buiten gevlogen.op 2 li-ion cellen van 72 gram.Totaalgewicht is dan 226 gram.
    met een 10x4,7 prop trekt het net 6,8 amp bij 4800 rpm,daarna een 8x4,3 erop en hiermee zat ik op 5,4 amp bij 6200 rpm en klom het toestel verticaal gewoon door.(statisch gemeten) Misschien kan deze motor wel op de ifo.
    welke kokam's heb ik hiervoor nodig wat wegen deze en kan ik die via jou krijgen?

    Groeten,Jan
     
  5. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ha, Jan. Ik ga morgen even indooren met 2xKokam 1020 op de IFO. Ik laat wel even weten of het wat is. Totaal gewicht 216 gram, max stroom 6,6 Amp, 1:6 speed 300 6V, 10x4,7 GWS. De beste aandrijving die ik tot nu toe op de IFO heb gehad was een Lehner 1010/31 (40 gram) met 1:5 64DP Corally "whisper gears" en 11x5 carbon WES prop met 4600 rpm. Deze doet met 2xKokam 880 max 5,5 Amp en brengt de IFO onder de 200 gram vlieggewicht met een trekkracht van ruim 500 gram! De 3 grams brushless regelaar van Jeti heeft een spannings afslag voor precies 2 Lithium Polymeer cellen. (5V belast) Zie Foto.
    [​IMG]
    Inderdaad hebben we ook een wat kleinere aandrijving gebruikt op een "midi IFO" (Orion Elite modified 1:6 met 8xGP350 en WES 11x5 200gram vlieggewicht) een "mini IFO" (GWS IPS A 1:6 met nu 3xKokam 560 en WES 10x5 120 gram vlieggewicht) en een "micro IFO" (Astro Firefly 1:16 3xKokam 145 en WES 10x5 met 59 gram vlieggewicht).

    Ik heb laatst Kokams gewoon in Nederland gekocht, en wel hier: http://members.home.nl/lipo/
     
  6. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    en de L is dat ook al gelukt?
    Dit is in ieder geval wel machtig.

    Jan
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ha, Jan.
    Vandaag met de IFO en 2xKokam 1020 in Almelo geindoord.(gewoon met speed 300 6V en 1:6 vertraging en GWS 10x4,7). Door het lage gewicht (216 gram) heb je in het begin een enorm power overschot. Dat is maar goed ook want in het begin trekt de aandrijving ongeveer 7 Amp en dat is voor die Kokams iets teveel. Je mag dus pas na een kwartier vliegen het gas vol open doen. Niet iets voor mensen met een niet gevoelige gas hand dus. Misschien is een versie met 3xKokam1020 en 1:10 verhouding dan beter.

    Voor wat betreft het "L" gedeelte van de VTOL IFO zal er toch echt een rudder op moeten om hem stabiel op z'n staart weer terug te hoveren. Het probleem van die Kokams is natuurlijk dat ze bijna niks wegen om die extra servo te compenseren wat zwaartepunt betreft.
     
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Bert,
    ik heb mijnheer Lipo al een mailtje gestuurd of er ook wat zwaardere(lees hogere capaciteit)leverbaar is maar dat is dus echt niet nodig.
    Dank je voor je moeite.

    Jan
    ps ik ga bestellen,hoe gaat het bij hem met betalenb enz...
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Bert/Dick, boren jullie die GWS props op of zo?
    Ik zie anders niet hoe je er een lagertje of gelagerde as doorheen krijgt..
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Niek.
    Meestal lijmen we aan de voorkant van de prop een alu ringetje met 6mm inwendig waar het kogellager in past. Je kunt ook de prop aan de voorkant wijder maken zodat het lager er in past maar dan is de onderlinge afstand tussen het voorste en achterste lager wel kleiner en dus minder stabiel.
     
  12. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    CG ifo

    @ Bert,
    Waar hebben jullie het CG staan op de ifo,Ik heb nu een CD motortje wat sterk genoeg is maar als ik horizontaal vlieg bij half gas en ga naar vol vermogen klimt het als een gek.
    Heb je tips hoe ik het afstellen van het CG het best kan controleren.

    Groeten,Jan
     
  13. Bazzz

    Bazzz Guest

    ifo

    hej,
    ik heb op mn ifo een ikarus aandrijving (hij is nog niet vliegklaar)
    kan dit ook?
    gr. Bas
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Jan: Bij onze IFO's is het zwaartepunt op 135 mm van de voorlijst. Overigens hebben al onze IFO's een paar graden "down thrust" om het door jouw beschreven effekt te compenseren.

    @Bas: Het kan zeker, alleen prophangen zal mogelijk te marginaal zijn. (En dat is nu net het sterke punt van een IFO.)
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Heb je daar dan, omgekeerd, bij rugvlucht weer niet extra last van?

    De standaard ufo (zoals op de tekening is aangegeven) is 0 down, 0 side
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Nee, want als ie rechtop horizontaal versneld doet ie dat inverted ook.
    Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de thrustline van de prop as net onder de vleugel door gaat. Bij rugvlucht keert dat natuurlijk ook om.
     

Deel Deze Pagina