Kan iemand mij vertellen hoe de Holiday-280 vliegt ten opzichte van een MS-swift?? - vlieg enige tijd met een Swift, en na aanvankelijk wat probs, inmiddels met veel plezier - heb een Holiday besteld, maar zag een filmpje op 't net; als een raket!! Hoe rustig is een Holiday te vliegen?? Wil hem uitrusten met een gewone 280 motor & 7xTwicell (750) Motor & pakketjes zijn dan tenminste uitwisselbaar met m'n swift Richard.
Richard, ik vlieg zelf ook al bijna een jaar met de Swift in de duinen in Zandvoort. Ik heb de Speed300 versie, kan je lekker mee scheuren buiten. Bij mijn vliegclub in Hoofddorp heb ik ook al een keer een Speed280 versie van de Swift gezien. Veel rustiger, hier moet je dan ook netjes mee vliegen omdat je minder vermogen hebt om te kunnen corrigeren. Bij de vliegclub vliegen ook een groot aantal Holiday's rond, gewoon als toestelletje naast snelle electro- of brandstofkisten, of electrozwevers. De 300-versies vliegen ook zo makkelijk en mooi, alsof het geen moeite kost. Dus heb ik ook een holiday aangeschaft. In de komende weken ga ik 'm bouwen, met een speed300. Als accu ga ik voorlopig nog even een 7,2 V Nicads nemen, maar die wil ik op termijn gaan vervangen door Lipo's. Waar ik mij wel een beetje ongerust over maak, is het feit dat de Swift van EPP is, en de Holiday niet !! Ik ben een stuk makkelijker gaan vliegen ( lees riskanter ! ), dus ik zal echt even moeten terugschakelen. Alle collegavliegers te Hoofddorp zeggen ook dat je eerst gewoon lekker met een speed300 in je Holiday moet beginnen, en als je er goed mee kan vliegen, dan pas aan snellere motoren kan gaan denken. ( Er vliegen er nog veel met een speed300 ). Voor indoor lijkt mij de speed280 meer dan genoeg voor de Holiday, maar ik heb daar geen ervaringen over gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen. Dus succes, en houd de Holiday heel, dan zal ik dat ook proberen. :wink:
Toevallig onlangs een swift zien vliegen en vlieg al heel lang een holiday. Holiday vliegt stuk strakker en veel vlotter. Swift is wat wendbaarder en kan makkelijker wat langzamer. Holiday gaat stuk beter vliegen (ook langzaam) met lager gewicht (liefst in combinatie met meer vermogen) Swift vind hoop trekkracht lekker, maar snelheid niet zo nodig. Vertragings motor werkt dus goed.
Ik heb ook een holiday en ga hem uitrusten met een standaard 280 motortje (kreeg ik erbij). Volgens de berekeningen kom ik uit op een vlot sportmodel (Programmaatje van Arjen van Viegen). Volgens mij moet dat meer dan zat zijn en een holiday is voor indoor wat minder geschikt, ook met 280 erop. Tenzij je natuurlijk van een heleboel adrenaline door je lichaam houdt.
de swift met de 280 motor is zeker geen sportmodel, het ding komt een beetje tot leven en vliegt leuk met de 300 motor. met de 280 is ie veel te tam.
Mensen, graag bij speed300 noemen of het speed300 7.2V direct of een speed300 6V met vertraging is. Door de "marketing trut van graupner" lopen we anders risico dat iemand een sp300 6V als direct drive probeert en accu/regelaar/motor gaat bakken.
De klasieke aandrijvingen......... Swift standaard: of SP280 6V met vertraging...(SP300 7,2V past niet in de standaard vertraging, ietsiepietsie te dik) met 7 x AAA 700Mah NiMh's.. of SP300 6V met vertraging....en bij voorkeur 6/7 500AR klasse accu's... Beide met 9x6 prop.... Holliday of SP280 6V of SP300 7,2V direct drive met Günthertje en 7x 700Mah NiMh's of 8 x 350Mah NiMh's... Uiteraard zijn beide met de nodige aanvullende Euro's te voorzien van borsteloze aandrijvingen, zonodig gevoed door LiPo's......zie hiervoor ZOEKFUNCTIE forum
Een vraagje voor Hans N.; Wil je me op de hoogte houden van je vorderingen met je Holiday?? Volg ook met interesse de verhalen over de LIPO's; - vooral die met hoge capaciteit (lange vliegtijd boven snelheid) - vind echter slecht "beginners info" over lipo's - krijg de indruk (uit schema voor lipo-lader) dat het simpele cellen zijn; de lader lijkt op een hele stabiele lood-accu lader (vaste spanning en max. stroom begrenzing) - vond vooral en twee cellen pakket met een speed-280/300 interresant - verder de prijs van lipo's valt me mee; een 7x twycell pakketje kost me onderhand net zo veel! Weet jij waar je duidelijke info kunt krijgen om wat basis-kennis over die cellen te krijgen? De zoek-functie op het forum help me alleen aan correspondentie tussen lipo-goeroe's; geen nuttige info voor beginners. Richard.
Richard, ik ga dus voor een "snellere" uitvoering, maar nog niet brushless. Sinds vorige week 2 Lipo-paketten ( 3S1P) en een lader, als motor nog even een gewone speed 300 6V. Later nog een keer een speed 300 7,2V proberen, hoewel ik mij heb laten vertellen dat deze laagtoeriger is. Omdat ik ook Lipo's in mijn Swift wil zetten ging ik nog een speed 300 7,2V halen bij de modelbouw Hoofddorp. Hij vroeg me of het ook voor de Swift was, en adviseerde mij toen ook de Permax 280 BB, daar vloog hij ook goed mee in zijn Swift. Zijn eigen experiment met de speed 300 7,2V in de Swift was teleurstellend. Volgende week krijgt hij ze weer binnen, dus ik ga er maar een paar aanschaffen. Dan gaat er één in de Swift, en ook één in de (andere) Holiday ( ik heb 2 bouwpakketjes ). Dan kan ik voor mezelf de balans opmaken welke het beste voldoet voor mij. De Permax 280 BB is hier op het forum al eerder ter sprake gekomen, dus ik was aangenaam verrast en blij een bevestiging uit een ander hoek te krijgen, ik ben echt benieuwd naar de prestaties en gedrag v.d. Permax280BB geworden. Later eens een keer gaan kijken naar brushless, maar dat komt echt pas later. Morgen heb ik mezelf een bouwdag beloofd, alle huishoudelijke taken zijn weer verricht, alleen morgenochtend de honden nog even wassen en dan gaat Hans aan de gang. -laden van nieuwe Lipo's (moeten voor solderen apart worden opgeladen) -solderen van Lipo's -solderen van servo-stekkers ( voorheen de "andersoortige" stekkers afgeknipt en een goed snoertje er aan gesoldeerd). -solderen van langere kabels aan regelaar naar accu voor mijn Hawker Hunter. -servo's installeren in oude Robbe Geier(recentelijk 2e-hands gekocht ) -Hellingzwever Weasel (EPP) gaten opvullen en opnieuw intapen -Holiday(s) bouwen -Ninja herstellen ( hellingzwever-wing ) Benieuwd wat ik morgenavond gerealiseerd heb. Maar ik houd je op de hoogte van de vluchten met diverse motoren.
Binnenkort dus een afgebrande speed 300 6 volt en misschien ook wel de regelaar. Zeker als deze motor in direct drive configuratie wordt gebruikt.
Theo, toch handig die ZOEKFUNCTIE. Zo vaak gelezen en nu toch zelf maar weer even gebruikt. Inderdaad overal wordt de speed 300 6V met 3 Lipo's ontraden. Dus toch de speed 300 7,2V inbouwen. Thanks.