MSH Protos 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door EricW, 3 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Hi,

Ik volg al enige tijd de ontwikkelingen van de MSH 500 Protos.
    Een nieuwe telg in de 500 E klasse, m.i. een concurrent van bijv. de T-rex 500, Logo 400 etc..
    Hij wordt in Italie gemaakt door de makers van o.a. de in de USA bekende "Gorilla gear" upgrades voor de T-rex 450.
    Hij komt komende week op de markt, ik heb er een besteld en hoop binnenkort een volledig verslag van mijn avonturen ;) te posten in dit draadje.

Kit Specificaties:

- Volledig nieuw ontwerp (geen clone) met carbonfibre verstevigde kunststof onderdelen en aluminium delen waar dit goed uitkomt.
    - 3D aluminium kop (eigen productie).
    - Vrij uniek autorotatie aandrijfsysteem met een enkele tandriem.
    - Uiteraard een Gorilla gear landingsgestel
    - SAB 425mm Carbon bladen zitten in de kit.
    - Mooi gespoten Canopy
    - Motor MSH 800 Kv (optie)
    - 97 tands maingear, (autorotatie)pinion's 15-20 tands
    - Lipo's 3300 4S tot 2500 6S
    - Vliegklaar gewicht met een 6S 2500 lipo slechts 1520 gram !!, hierdoor ook prima geschikt om bijv. met 7S A123 nog goede prestaties te krijgen.

Mijn setup:
    - Msh 500 protos als hierboven omschreven.
    - Lipo's Flightpower 6S EVO25 2500
    - Spartan 760 Gyro met JR DS 3500G
    - Swashservo's 3x JR DS3405 MG
    - ESC Kontronik Jazz 80-6-18
    - Ontvanger Spektrum AR6200

Voor meer plaatjes, Clips, etc. :
    MSHeli Srl Helicopter Model Company Homepage

Hopelijk tot snel :)

Grtn,
    Eric

2. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    hoi eric, zo dat ziet er veelbelovend uit. Het vlieggewicht is inderdaad laag !
    Mooi ontwerp en vorm .
    Hoe zit het met reserve onderdelen ?
    Ben erg benieuwd naar je bevindingen, succes.

3. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    De aanvoer van reserve onderdelen blijft natuurlijk een issue met nieuwe fabrikanten.
    Maar deze fabrikant heeft al een behoorlijke ervaring met het verspreiden van zijn upgrades voor de T-rex 450, de kanalen zijn er al.
    Verder zijn er al behoorlijk wat dealers in de USA en GB die zijn heli en parts gaan verkopen.
    Tevens kan je ze direct bestellen op hun eigen webshop.
    Blijft even afwachten, maar ik wilde het gewoon proberen :).

Eric

4. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Laten we hopen dat deze een wat succesvoller is dan de Artfantasy lipoly. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Wat kost dit kitje?

5. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Eric,

Ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen.

Heb het draadje op RC-Groups ook al een tijdje gevolgd totdat ze begonnen met 2 wekelijks de levertijd met 2 weken door te schuiven. Maar dat schijnt vrij normaal te zijn in de modelbouw-land.

Waar heb je de bestelling geplaatst, zijn er voor Europa ook al vertegenwoordigers bekent?

m.vr.gr.

Rick

P.S.: Die DS 3500G is dat een mini-servo ofzo?

6. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    @ Laurens
    Even gegoogled, m.i. toch wel een compleet andere Heli en kan geen enkele connectie met deze heli bekennen, met misschien uitzondering van het aandrijfmechanisme, er zijn trouwens wel op verschillende plekken nog onderdelen voor te krijgen als je ze zoekt ...

Maar deze kost met bladen en motor €298,80, zonder motor €278,40.
    Staat op de site (link in mijn eerste post) btw.

@ Rick
    Hehe..Aurora syndroom :D
    Ik heb hem gewoon direct besteld op bovenstaande website.
    Realraptors UK verkoopt hem, op het vaste land zijn er nog geen dealers voor zover ik weet.
    MSH gaat ze voorlopig via hun eigen site verkopen heb ik begrepen.

De DS3500 is een i.d.d. een Miniservo.
    De heli is getest met een S9257 en de tailbladehouders zijn zo vormgegeven dat het zgn. "chinees gewichtjes" effect eringebouwd zit.
    In de laatste videos wordt er gevlogen met een S9257 op de staart, de DS3500 is de tegenhanger van JR maar dan sneller.

Eric

Laatst bewerkt: 3 mei 2008
  7. De GooF

De GooF

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Volgens de site € 299 met motor en €279 afgerond zonder motor.
    komen dan nog verzendkosten bij is volgens mij nog steeds goedkoper als een T-rex 500 moet alleen nog een regelaar bij dus zal elkaar niet veel ontlopen denk ik.

Grt,
    Jan-Willem

8. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Die zgn. 'Chinees gewichtjes' worden al tijden toegepast op heli's van duits fabrikaat. Vooral nadat bleek dat de 9253 te licht was voor een 90-er, en helemaal als men er heavy bling-bling control-arms op de heck-slider ging de-tunnen.

Daar worden ze PMG's genoemd, staat meen ik voor Propellor-Moment-Gewichten, en reduceren dus de benodigde aanstuurkracht voor de heck-rotor. PMG's zijn meestal verwerkt in de bladhouders van de staart-rotor en zien eruit als blokken overtollig-materiaal :)

Rick

9. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Ik heb het draadje op RCgroups ook gevolgt, en was meteen geintresseerd.
    Het is een italiaanse matrijsbouwer (kom zelf ook uit die vakrichting) en het zag er allemaal veel belovend uit, plus de prijs is gewoon goed vind ik.

Dat PMG verhaal loopt waarschijnlijk al heel lang, word ook toegepast op echte heli's.
    Het is alleen weer erg actueel geworden nadat de zgn. Mods op de staart van de T-rex450 effectief bleken te helpen.
    Ik heb gelezen dat ze er actief mee bezig zijn geweest op de MSH500, in hoevere dit werkt weet ik uiteraard ook nog niet.
    Zijn belangrijkste doelstelling met de MSH500 was een full 3D 500 heli ontwikkelen met een zo gunstig mogelijk kracht/massa verhouding.
    Vandaar dat het optimaal kunnen gebruiken van Miniservo's belangrijk was.
    Tijdens de testfase zijn er S9650 servo's gebruikt op de tuimelschijf.
    Eigenlijk gewoon vergelijkbaar met een T-rex 500 setup dus.

Eric

10. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Jawel, hij is binnen :)

De uitstalling:

De eerste bouwfase:
    Zoals je ziet worden de servo's in de constructie van de helie opgenomen.
    Houd er rekening mee, servohoorntjes aan te schaffen met een aansluiting op 16 mm van het hart van de servo.
    Het ziet er allemaal keurig uit, en de delen zijn op de plaatsen waar je vaker iets los zou moeten maken voorzien van metalen schroefdraad inserts, kan je dus gewoon locktite gebruiken.

Tot snel hoop ik :)...

11. shiwa

shiwa Guest

mooie foto's en heli :)

12. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Eerste indruk is dat het er prima uitziet !

13. Dflyer

Dflyer

Lid geworden:
    6 dec 2004
    Hoi Eric,

ik volg ook al geruime tijd de ontwikkeling op RCGroups ivm deze heli. Ik ben benieuwd naar je bouwverslag en bevindingen.

Hopelijk zitten alle parts in jouw kit, zit de nieuwe staatpulley er al bij, of wordt die nog nagestuurd.

Succes met de bouw !

Grtz,
    Dirk

14. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Hey Dirk,

Tot nu toe zit er alles nog bij, wel af en toe iets uit de sparesbag moeten halen ;)
    Ik ontvang binnenkort zowiezo, alle upgrades/revisies die uitkomen, vlak na de release gratis thuis..
    Deze wijzigingen zitten al in de kits die op dit moment worden geproduceerd.
    Is allemaal heel netjes geregeld vind ik.

Eric

15. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ziet er goed uit, ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Deze meneer hier heeft een review gemaakt: T-rex 500 versus Protos

RunRyder - T-REX 500 MSH Protos vs Trex 500

Hij vond de linkjes te krap en de bouw overal een stuk ingewikkelder dan de T-rex 500. Ook leek het onderhoud (ook na crashes) hem een stuk lastiger.
    Zijn jou linkjes wel goed?? Of heb je ze allemaal behandeld zoals in het linkje/filmpje aangegeven??

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt: 28 mei 2008
  16. Dflyer

Dflyer

Lid geworden:
    6 dec 2004
    Hoi Eric,

waar heb jij je Protos besteld ? Ik zit er ook over na te denken om mij er één aan te schaffen !

Grtz,
    Dirk

17. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    @Richard

Tot nu toe verloopt het vlotjes hoor.
    Ik ken het bouwgemak van T-rex500 niet zo goed, dus kan daar geen vergelijking mee maken..
    De linkjes zijn allemaal te krap, wel consequent ;)
    Er zit een ruimer bijgeleverd die gewoon goed werkt, het kost alleen wat meer tijd zo..
    Dit is ook de eerste productiebatch, MSH heeft nog niet eerder linkjes geproduceerd, ik verwacht in de toekomst perfect passende linkjes van hen.
    Ik kom hier morgen nog op terug in mijn verslag over de kop.

@ Dirk
    Ik heb hem direct besteld bij Corrado zelf, MSheli.com

Ik post zometeen de bouw van zakje "B"

Groet Eric

18. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Zakje "B"

Hier zitten eigenlijk alle onderdelen in de twee framehelften tegen elkaar te bouwen.
    Ik ben zeer te spreken over de passing.
    Heb zelf ervaring met Kunststof engineering en moet zeggen dat het allemaal knap in elkaar zit, goede matrijzen en een prima pasvorm.
    Het materiaal met 30% Carbonvulling is voorzien van een nette oppervlakte structuur.

Wat zaken die ik tegenkwam en tips in de volgende foto's:

Tot later...

19. hommer

hommer

Lid geworden:
    30 mei 2006
    Ziet er mooi uit hoor. Ik ben benieuwd of de standaard motor een beetje bevalt. Je ziet toch vaak dat die standaard motoren bij diverse kits toch redelijk snel vervangen worden door een andere.
    Ik vind hem in ieder geval mooier dan een Trex500, op een of andere manier spreekt die me niet echt aan.

De aandrijving lijk erg op de LiPoly (bouw draadje RCGroups), die scheen nog wel eens wat problemen te hebben met slippende aandrijving. Ik hoop voor je dat dat je bespaart blijft.

Ben benieuwd naar de rest van de bouw!

Laatst bewerkt: 29 mei 2008
  20. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Volgens de maker van de heli is de standaard motor behoorlijk krachtig en loopt hij perfect in combinatie met de Jazz controller.
    De vraag is hoe lang hij meegaat, al ben ik heel positief gestemd over de kwaliteit van alles.
    Onbegrijpelijk dat hij deze kit tegen deze prijs op de markt kan gooien, uitgaande dat het hun eerste heli is, en de productie aantallen nog relatief laag zijn.
    In diverse vlucht verslagen wordt er al zeer positief gereageerd over de enorme kracht en zweefvermogen van de heli, ben benieuwd :).

Eric

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina