Multicopter Nieuweling, MultiWii Quad Bouwverslag en Elektro Tests

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door MarkoeZ, 29 mrt 2012.

1. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Hallo allemaal, eerste post :)

Waarschijnlijk gaan jullie me hier vaker zien, want ik ben volledig nieuw met RC, en heb besloten om, tegen alle goede raad in, maar meteen een quadcopter van de grond af te bouwen.

Nou is mijn Google-Fu redelijk goed, dus ik hoop niet al te veel idiote vragen te stellen, een paar gaan er echter zeker komen.
    Maar ik kom uit de microcontroller en programmeer hoek, dus met software en instellingen e.d. zal het wel goed komen. Al genoeg gevonden online.

Als eerste maar eens het plan: Ik wil eerst electronica tests doen om het allemaal eens uit te proberen, dus heb voorlopig besteld/in huis:

* Arduino met Multiwii (heb nu n Arduino Uno, maar word waarschijnlijk een kleiner/lichter bord uiteindelijk)
    * Motion plus en Nunchuck bordjes voor Gyro en Accelerometer
    * ESC's waarschijnlijk de Turnigy Plush 10A, nu een hobbyking 10a model besteld voor eerste tests, ligt bij postkantoor, morgen ophalen)
    * Motoren, nog niet beslist. Heb een 10 gram outrunner besteld bij hobbyking voor eerste tests, ook morgen hier
    * Props, 7x?? nog iets meer onderzoek doen. heb nu 8x4 besteld, maar heb al begrepen dat dat te groot is. Maar die waren zo goedkoop dat ik de gok gewaagd heb. ook morgen in huis
    * Prop adapters, 5x besteld, cone shaped

Te bestellen/hacken:

* Zender/Onvanger combinatie, zit te denken aan de turnigy9x. Met een software update schijnt die tegenwoordig redelijk te zijn. En veel opties voor het geld (low budget helaas)
    * Accupack & lader (kan ik lokaal halen)
    * Baremotric Pressure Sensor voor vaste hoogte
    * Magnetometer om draaing te voorkomen

Ik heb de multiwii sonftware op arduino, en pc conf al draaien.
    Gisteren de multiwii en nunchuck controllers gestript, bordjes eruit gehaald, overbodige onderdelen eraf gesoldeerd en aan elkaar gesoldeerd. dat op de arduino aangesloten (2 i2c draadjes en 2 voor V/G)
    Resultaat is dat de PC software al prima de positie van de bordjes weergeeft.

Nou de eerste vraag:
    Ik wil dus morgen eigenlijk gaan proberen om er een esc met motor op aan te sluiten om te kijken hoe t allemaal functioneerd, maar ik heb nog geen Accupack. Is dat een probleem voor de ESC? Want ik lees dat hij weet of er een 2 cell of 3 cell pack aan hangt. Werkt het dan uberhaupt wel met een bench supply?
    Link naar site met een gedegen uitleg is uiteraard prima, ben hier tenslotte om te leren :)

Gegroet!
    Mark "MarkoeZ" U
    www.markoez.com

P.s. de reden dat ik de zending nog niet heb is omdat er op een bestelling van 40 dollar, 17,63 Euro (!!!) invoerrechten zaten, en de postbode geen cent wisselgeld op zak had. Dan ga ik niet ook nog 2,40 fooi geven....

Is dat normaal bij hobbyking? want bestel vaker uit china, maar nooit een probleem geweest. Zal wel een onderwerp hier ergens zijn hierover, eens zoeken. Maar blijft erg vervelend

Video Blog

Eerste arduino tests paar dagen geleden, met LCD en Tactile switch:
    QuRmpjRQQoc[/media] Uno, LCD Screen, and Button - MarkoeZ Arduino Video's Part 1 - YouTube

de Motion Plus en Nunchuck, extraction, en de boards:
    7YvBhsDhx9k[/media] Multiwii Quadcopter Part 2- Wii Motion Plus, Nunchuck Sensors - Markoez Arduino Vids - YouTube

Opstart van MultiWii, zonder sensoren, en met. Motion Plus is al gestript, Nunchuck nog ingeplugd. En pcConf werkend:
    5MUJ0BND7OI[/media] Multiwii Quadcopter Part 3 - Live Motion Plus and Nunchuck Sensors - MarkoeZ Arduino Vids - YouTube

MultiWii PC Gui Screencapture. al redelijk werkend in bovengenoemde configuratie:
    yKn54k88_-g[/media] Multiwii Quadcopter Intermediate - MultiwiiConf Screencapture - Markoez Arduino Vids - YouTube

Motion+ en Nunchuck gestript en verbonden:
    OCykJsZy2vY[/media] Multiwii Quad Part 4 - Motion+, Nunchuck Sensors Cut Out and Soldered - MarkoeZ Arduino Vids - YouTube

Zelfbouw ESC Tester / programmer
    MwOS6otpYPI[/media] MultiWii Part 5 - MSP430, Nunchuck Analog, ESC and Brushless Test- MarkoeZ MSP430 Vids - YouTube

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. droopy0025

droopy0025

Lid geworden:
    20 jul 2009
    ja die invoer is normaal meestal heb je geluk maar soms moet je betalen. van die 17 euro is het merendeel handling kosten van tnt.
    al met al blijft het goedkoper.
    de cell meting gaat meestal op voltage een 2cel is 8,4volt en een 3cel 12.6.
    ik denk dat wanneer je 12volt geeft een 3cell gedetecteerd wordt.

3. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Aaah ok, maar kan dus geen kwaad voor n eerste test?
    Vanavond verder knutselen dan :)

4. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Beetje lopen hobbyen vandaag. Ik wilde de recent ontvangen ESC en motor testen. Maar dat is een beetje lastig zonder zender en ontvanger.
    Nou heb ik wel veel zooi thuis, en herinnerde me een project wat ik eerder had gezien.

Heb de analoge stick die ik al van de Nunchuck had gehaald op n plaatje gesoldeerd, wat kabeltjes eraan, en op n MSP430 Launchpad aangesloten. Daar stukje software opgezet, en aan de ESC verbonden, die zn stroom van een oude ATX voeding krijgt.

Resultaat: Gratis ESC Tester / programmer. Ook bruikbaar voor de toekomstige MultiWii Tests zodra ik een tweede kanaal heb toegevoegd.

Video:
    MwOS6otpYPI[/media] MultiWii Part 5 - MSP430, Nunchuck Analog, ESC and Brushless Test - MarkoeZ MSP430 Vids - YouTube

En blog post met volledige omschrijving op www.markoez.com

Uiteraard alle vragen en tips welkom :)

Groeten!

5. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Vanwege budgettaire redenen was een en ander wat uitgesteld, maar de definitieve onderdelen zijn inmiddels besteld of al in huis:

4x 1811-2000 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
    4x TR-6A TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller
    1x 9332000002 5030 Propellers (Black) - 3xCW and 3xCCW - 6
    1x HK-6DF-M2 HobbyKing HK6S 2.4Ghz FHSS 6Ch Tx & Rx (Mode
    5x PA-2MM-4.8MM Prop adapter w/ Alu Cone 2mm shaft (Grub Scr
    1x N850.2S.25 Turnigy nano-tech 850mah 2S 25~40C Lipo Pack
    1x Turnigy-3S Turnigy balancer & Charger 2S-3S

Meeste nog low budget, ga langzaamaan upgraden. Maar wil echt iets in de lucht proberen te krijgen. had wel graag de turnigy 9 kanaals zender gehad, maar die was al zo lang out of stock, die volgt nog wel een keer.

Ik heb een arduino als controller met multiwii software, en zoals in de eerdere video's gezien, de motion plus en nunchuck al werkend. Voor de sensoren ga ik een schuimrubberen doosje maken om de vibraties te beperken.

Overige materialen voor frame, connectoren, en dergelijke zijn allemaal lokaal te halen.

Nu druk bezig met karton knippen, proefmodellen maken voor het frame. Ga nog niet te veel zeggen, maar word hopelijk een origineel frame :) Foto's en video's volgen uiteraard wanneer er iets te zien is.

Groeten!
    MarkoeZ

Laatst bewerkt: 15 jun 2012
  6. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Zoals aangekondigd, een volledig log, dus ook van de voorbereidingen:

Eerste poging voor sensor behuizing, en later in de video een mockup van het electro bord wat ik wil gaan maken. Kartonnen armen zijn alleen om voor mezelf een indicate van de grootte en verhoudingen te krijgen:
    aLXYGuux-qM[/media] MultiWii Part 6 - Sensor Casing and Very First Cardboard Prototyping - YouTube

De sensors gekoppeld:
    F0_bsHUeMOo[/media] MultiWii Part 7 - Tying the Sensors together - YouTube

Groet,
    MarkoeZ

p.s. Vragen en kritiek welkom!

p.p.s. Kan ik na een bepaalde tijd een post niet meer editen? Want zou graag in het originele bericht een lijst met video's willen bijhouden, alles overzichtelijk op een plek.

7. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Hallo, vraagje:

Ik wacht nu op de bestelling van HK, en heb dit keer snelle levering met tracking gedaan. Dus pakketje komt nu via zwitserland (zit lipo bij), zie ik op de tracking dit staan:
    RECEIVED VAT & CLEARANCE CHARGE FROM CONSIGNEE BY PAYPAL AND WAITING TRANSIT VIA UPS

Staat dat er altijd of heb ik wederom pech met invoerrechten? Dan moet ik namelijk zorgen dat ik genoeg cash en wat wisselgeld in huis heb, zodat t niet weer mee terug gaat.

8. ultimeci

ultimeci

Lid geworden:
    8 mei 2012
    UPS levert normaal gesproken van te voren al bericht dat er betaald moet worden, dus ik zou het gewoon ff rustig afwachten

9. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ja heb met UPS ook wel een stuk betere ervaring dan met TNT, alleen tot nu toe meestal vanuit de VS.

Maar "rustig" afwachten dan, hoewel t toch iedere keer als sinterklaas voelt als er nieuw speelgoed binnen komt ;)

10. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    dat wat betaald moet worden is al voldaan via paypal zegt dat bericht, HK heeft dus de kosten al voldaan.

gewoon achterover leunen en vol spanning op de ups tracking site kijken wanneer er een poepbruine bus voor de deur stopt!

11. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ah kijk, dat is goed om te horen :)

En over UPS, altijd op tijd geweest, vriendelijk, en in perfecte staat.

Maar die mannen hebben zo'n oerdegelijke handterminal voor tracking, en handtekeningen en dergelijke. Toen die even niet werkte toen ik een handtekening moest zetten, werkelijk, kerel zwaait zijn arm hard omhoog, en omlaag, en laat dat ding vol op het troittoir crashen. En dat ding reset zich.
    Ik sta met open ogen aan te kijken, man lacht en zegt: als ik opbel voor storing zeggen ze eerst dat ik hem eens op de grond moet gooien.

Blijkbaar heeft ie dus geen (zichtbare) reset knop, of ergens een los contact ofzo? Maar vervolgens dat advies... werkelijk...

Gelukkig waren de displays die ik had besteld in perfecte staat

Groet!

Mark

12. ultimeci

ultimeci

Lid geworden:
    8 mei 2012
    Oh .... my .....

serieus?

Nja ... aan de andere kant ... die dingen zijn inderdaad ook echt belachelijk degelijk gebouwd .... hahahahhaha

13. djrozoho

djrozoho

Lid geworden:
    23 nov 2008
    WHAAAAAAAAA ik woon in belgie. op mijn werk komt een van de leveranciers met zon zelfde ding>>> BAM op de grond... dus ik zeg. daar heb ik gister nog wat over gelezen op mbf... ja zegt tie die dingen kunnen niet uit of gereset worden maar als je ze op de grond gooit schakelt hij uit om de Hard drive te beschermen en start opnieuw op....

LOL

14. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    hahaha, yep, ik lieg niet ;)

Mooi toeval man :)

15. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    * OPGELOST, ziet edit onderaan *

Nog een snel vraagje, ben op zoek naar schroefjes/moertjes om mijn motoren op het frame te kunnen bevestigen. Nu was ik daarstraks bij de lokale gamma om wat dremel boortjes te halen, en kleinste formaat schoef wat ze daar hadden was M3x10. Net te breed, en eigenlijk net iets te lang (hoewel ik dat er eventueel nog af zou kunnen slijpen).

Iemand enig idee waar ze nog n maatje kleiner zouden kunnen hebben? M2 zou denk ik al genoeg zijn, deze passen echt net niet. En op de mount is niet heel veel ruimte naast de gaatjes, dus ga ook liever niet uitboren.

EDIT: Niet meer nodig! Echt uitboren was niet eens nodig, slechts een kleiner boortje even een cirkeltje laten maken door het bestaande gaatje, en voila, het past :)

Laatst bewerkt: 22 jun 2012
  16. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Okee, spullen uit china zijn binnen!

En meteen het eerste probleem uiteraard. De prop adapters die ik heb besteld zijn te groot voor de nieuwe 5x3 propellors.
    Bij de motor zit wel een metalen bevestigings"ding", maar daarvoor steekt de motor shaft weer net niet ver genoeg uit. Ook zou ik dan niet weten hoe ik er dan voor zorg dat de prop gelijk draait met de motor.
    En als ik zo op internet kijk zie ik niet echt een adapter die zo klein is. Of ik zoek op de verkeerde plekken uiteraard

Help?

Aaaaah wacht even, gewoon zo?

Ziet er niet erg solide uit :S

17. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    jep zo...

werkt goed voor lichte vliegtuigen. maar voor een multi is het niet echt een goede optie.
    een quad hangt aan de props en spint snel op en neer, er komt een heel erg grote belasting op het rubbertje en de prop draait niet altijd even snel mee als de as. (rubbertje lubbert even uit)

beter ff dit soort scoren:

moet je wel even de maat van je as weten, ik denk 3mm.. maar meet ff en zoek dan op internet naar de goede maat.

18. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ok bedankt, Zou het voor de eerste hover tests wel stevig genoeg zijn of ga ik dan gegarandeerd crashen?

En motoras is 2mm, ik zal maar weer eens gaan googlen

Edit: Dat zouden dan deze worden: ebay linkje.
    Maar past daar ook een prop op met een gatdiameter van 2mm? want heb nu dus al 5x de verkeerde liggen

19. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    de meeste props (niet allemaal..) komen met vulringetjes om de prop goed op de as te krijgen, die kleine oranje die hebt waarschijnlijk niet. in dat geval zou ik voor een iets grotere schroefas (waar de prop dus overheen gaat) en dan het gat in de prop iets ruimen.

je kan trouwens best wel wat hoover testjes enzo doen met die rubbers.. ze knallen er niet meteen af hoor.
    na verloop van tijd worden ze slecht en kunnen ze spontaan springen tijdens een vlucht. maar als ze nieuw zijn kan je best een paar keer vliegen.

20. steef !!!

steef !!!

Lid geworden:
    6 jan 2010
    ik vlieg er al een jaar mee...:confused:

Deel Deze Pagina