multiplex cularis bouwverslag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jadi, 23 jun 2011.

  1. jadi

    jadi

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    22
    Locatie:
    maurik / gelderland
    na veel fimpjes gezien te hebben besloten dat ook ik een cularis aan mijn vloot wilde toe voegen na wat rond zoeken heb ik hier op het forum een nieuwe set geheel compleet kunnen overnemen van een mede forum lid

    [​IMG]
    de cularis op de hobby zolder het zit zeer netjes verpakt in de doos ben er zeer te spreken over das weer een plus punt voor multiplex
    [​IMG]
    dit zijn de lijm soorten die ik gebruik 5min epoxy secondenlijm voor elapor en
    activator en beli-zell
    [​IMG]
    de motorrisering
    een robbe 3536-06 en een hype 40 ampere regelaar en een programmer card

    [​IMG]
    de carbon staven die lijn ik eerst vast met epoxy de servo,s heb ik even met
    een stukje dubbelzijdig tape vast gezet en de kabels ook later bij het sluiten van de vleugel helfden een beetje beli-zell op de randjes van de servo,s zodat ie niet los komt
    [​IMG]
    de liggers moeten 23mm uit de vleugel helft steken dat is zo u ziet als je de mal uit de doos gebruikt tot de rand af gelijk
    [​IMG]
    het geheel onder druk laten drogen ik heb dit een nacht laten staan

    [​IMG]
    na het samen voegen van de vleugel delen tijd voor de aan sluiting van de servo,s
    [​IMG]
    ik gebruik hier mijn servo tester voor die heeft ook een nul stand van de servo
    zo dat alles op nul staat heb ook de roeren nog niet ingesneden
    [​IMG]
    dan eerst de wing tip het overtollige er af gehaald
    [​IMG]
    dan de wing tip met seconden lijm vast gezet
    [​IMG]
    hier na heb ik pas de roeren los gesneden
    [​IMG]
    dan is als je de 2 vleugels hebt gemaakt de romp aan de beurt
    [​IMG]
    de helften van elkaar gehaald
    [​IMG]
    de aanstuuring voor het richtings roer geplaatst en de versterking van de staart
    [​IMG]
    dan komt de bevestiging van de vleugels aan bod de servo draden deze heb ik eerst
    vast gezet kom hier later op terug
    [​IMG]
    het hele spul met epoxy gelijmd de servo draden 2 aan 3 in de goten gewerkt
    tot voor aan toe dan de servo op zijn plek gelijmd eerst een stukje dubbelsided tape
    en dan gelijmd met belli-zell dan de canopy holder en dan het geheel na het testen
    van de servo draden het geheel gesloten met het plastic covertje deze helf zover klaar
    [​IMG]
    andere romp helft eerst de stuur stang voor het hoogte roeg gelijmd servo weer eerst
    vast gezet met tape en belli-zell
    [​IMG]
    dan de pendel van het roer geplaatst en met behulp van de servo tester dit ook
    weer op nul gezet en vast gemaakt de servo draad in de goot gewerkt dan de canopy holder gelijmd
    en dan het afdek covertje gelijmd deze helft is zo ver ook al weer klaar

    [​IMG]
    de versterkings gfk strips in de helfden van het hoogte roer gelijmd

    [​IMG]
    de neus kegel is mooi voor geboord maar natuurlijk heb ik weer een motor met
    afwijkende gaten heb ik eerst 2 stifjes op de kop in de afwijkende gaten gedraait
    toen de neuskegel op de kop er op gezet met 2 schroefjes om een af druk te maken
    daarna de gaatjes geboord en de motor vast gezet de schroefjes geborgd met loctijd

    [​IMG]
    de neus kegel gelijmd met 5 min epoxy met motor en al

    [​IMG]
    volgens de beschrijving zou ik een gewicht kogeltje nodig hebben voor het gewicht
    van mijn motor die is iets van 109 gram om later te weten waar de kogeltjes zouden
    moeten zitten heb ik in het hart er van een gaatje geboord zo ik dit kan terug vinden
    als het niet zou kloppen en aan de buiten zijde valt dit niet op
    [​IMG]
    heb na wat lezen van ervaringen met de servo verbindingen in de vleugel besloten
    dit geheel weer los te halen en gewoon wat ruimte te maken zo ik de stekkers
    normaal aan elkaar kan doen en borgen met een clipje uit hk dit lijkt mij een stuk
    veiliger dan het risico te lopen dat er op eens een servo blijft staan

    nu is het even w8ten dat het iets koeler wordt op de hobby zolder dan ga ik weer verder

    mischien vandaag nog weer een update van de bouw van mijn cularis ligt aan de temp op zolder
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  2. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    ik denk... laat ik hier eens meekijken,,, naar de bouw van een Cularis,,
    Nu heb ik er zelf al 1 een jaar of 2,, maar toch leuk om te volgen,,,

    Echter is er volgens mij een bouwstop opgetreden,,,

    hoop snel weer wat te zien,

    groet,

    jeedee
     
  3. jadi

    jadi

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    22
    Locatie:
    maurik / gelderland
    re

    het bouw proces is nog volop gaande foto,s zijn er ook al weer zat
    het komt er aan t,is nu te heet op de hobby zolder

    gr..jan
     
  4. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    ben benieuwd,,,, :)
     
  5. jadi

    jadi

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    22
    Locatie:
    maurik / gelderland
    re

    even het verslag bij gewerkt

    gr..jan
     
  6. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Hoe staat het hier inmiddels mee dan? Heeft ie al gevlogen?
     
  7. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Dankjewel voor je verslag, ik heb er aardig wat aan gehad voor de bouw van mijn eigen Cularis. De mijne heeft inmiddels een aardig aantal vluchten achter de rug. Heerlijke kist. Ik heb de Cularis Power set (nog de oude versie met UBEC) en een separate BEC van Hype. De recentere aandrijfsets komen met een S-BEC die krachtig genoeg is voor het aantal servo's.

    De verbindingen voor de vleugel servo's heb ik half los gelaten: ik heb de contra's in de vleugelverbinder gelijmd, en steek daar de stekkers voor de servo's in voordat ik de vleugel monteer. Gaat probleemloos.

    Qua vliegen is de Cularis eigenlijk heel goedmoedig. Er kunnen accu's tot 3600mAh (3S) in, kleinere accu's (ik heb ook 2200mAh's) verlagen de vleugelbelasting. Kan handig zijn voor de maiden of een lichte dag. Zeker met de 3600's kun je eindeloos boven blijven, ook zonder thermiek. Thermieken gaat uitstekend, Ik had op de maiden al meteen een bel te pakken. Met de butterfly configuratie is landen een peuleschilletje, het lijkt wel of hij in de ankers gaat. Hij blijft wel prima bestuurbaar.

    Kortom, heerlijke ongecompliceerde kist voor zorgeloos er relaxed zweven.
     
  8. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Gekleurde cockpit

    Ik heb vandaag een Cularis in ontvangst mogen nemen. (jarig vandaag :D )

    Waarom is mijn cockpit wit i.p.v. grijze Elapor?? Nu moet ik gaan spuiten :(.
    Ik vond dat grijs welk leuk!

    Zijn er speciale tips die niet in bovenstaande verslag staan??

    Het verhaal over de slechte aansluiting van stekkertjes?
    Aan de vleugelkant gewoon los laten en apart insteken??

    Op een Amerikaansforum las ik dat de bouwer de plaat op de vleugel niet gelijmd had maar met 2 zijdige tape had vastgeplakt??
    "Durft u het aan?" om met deze tv spot te spreken.
    Zo kon je later altijd nog bij de servo's !?
     
  9. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Arnold,

    Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag.

    Kleine tip voordat je de ailerons en flaps gaat verbinden met de servo's;

    Haal alle ailerons en flaps een aantal malen goed op en neer! wanneer je een nieuw exemplaar ontvangt gaan deze nog erg zwaar en zullen de servo's er erg veel moeite mee hebben.

    Verder gewoon de handleiding volgen, niks mis mee!

    Succes en veel plezier ermee!

    grt, Louis
     
  10. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Arnold,

    Gefeliciteerd met je verjaardag en het resultaat daarvan, de Cularis.

    Het is een heerlijk vliegend toestel, en ik heb er deze zomer al veel succesvolle vluchten ermee gemaakt.

    Wat stekkers betreft heb ik inderdaad ook de originele aansluiting niet gebruikt, maar losse draden. ( kijk eventueel op mijn website voor mijn "bouwverslag")
    Het bouwen is vrij probleemloos en dat witte kapje, tja, jammer maar dat wordt inderdaad spuiten anders oogt het wel erg saai ;)

    Om eventueel de servo`s te kunnen vervangen heb ik om de servo`s krimpkous gedaan en dat geheel in de vleugel met ca lijm vastgelijmd.
    Je kunt nu de krimpkous doorsnijden en de servo eruit halen. Daarna trek je dat restje krimpkous wel los.
    de "gootjes" waardoor de servokabels lopen heb ik wat uitgesneden, ruimergemaakt zodat door de vleugel nu verlengsnoertjes lopen met aan servozijde een contrastekker.
    Door de ruimte in de gootjes zijn die kabeltjes dan gemakkelijk weg te proppen.

    Veel plezier ermee,
    Grtz,
    Jan
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik heb in de USA e en Up-grade besteld en binnen gekregen.
    Hier besteld, http://parkflyerplastics.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=28_47

    Dit bestaat uit een doorzichtige canopy, een piloot en een "onderkantje"
    Het beschermende onderkantje heb ik ernog niet opzitten, maar de canopy heb ik gemaakt, de piloot ziet nog een beetje bleekjes! moet nog een kleurtje hebben. Het ziet er goed uit. Net echt. Een beetje als een ASW15 of beter een ASW17!
    Gewicht: Originele kap, 19 gram
    Nieuwe kap met Piloot, 46 gram
    Moet kunnen, voor ruimte hoef je niks in te leveren
    Succes
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Prijs???

    Wat kost dat inclusief verzenden??
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Susteren
    Kosten €20,05, als ik dat setje voor de easystar had meelaten komen waren de verzendkosten gelijk! Op de site is deze set 15 dollar
    Potje superlijm en wat verf niet meegerekend!
    Je moet inderdaad afwegen of het de moeite waard is, maar het oog doet ook wat!
    En die 27gram extra valt toch ook mee.
     
  14. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL

    Die 27 gram valt zeker mee.

    Bedankt.
     
  15. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er erg goed uit, het maakt er een heel ander vliegtuig van.

    Veel plezier ermee.

    Grtz,
    Jan
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Susteren
    Mensen,
    Net geschilderd, maar de piloot blijft een beetje sagarijnig kijken!
    Let ook op he t "piefje", kan hij zien of ie "slipt", de zweefvliegers begrijpen dit wel.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Ben benieuwd of meer mensen zoiets gedaan hebben, ik vond het de moeite waard.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ziet er leuk uit!
     
  18. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141

    Je kunt eventueel de cockpit ook met een (zwarte) Eding stift inkleuren.
    Heb dat zelf bij m'n Easystar 2 gedaan. Ziet er best goed uit en de kleur houdt goed.
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Stekkerprobleem.

    De Cularis is inmiddels afgebouwd. Ook een landingswieltje ingebouwd.
    Verder niet veel problemen tegengekomen.

    Ik heb, ondanks alle verhalen op de forums, toch gekozen voor de MPX aansluiting van de stekkers.

    Ik dacht, dat los ik wel op. Maar er doet zich nu al een probleem voor. Geen goed betrouwbaar contact.
    Ik heb zorgvuldig voor de defintieve montage alles in elkaar gezet en vast gelijmd. (Pasop, je hebt zo de hele boel aan elkaar geplakt.!!)

    Als je alles goed bekijkt is het i.d.d. een heel gevoelige aansluiting.
    Temeer als je bedenkt dat de metalen stekkerdeeltjes met een heel klein lipje op hun plaats gehouden worden in het stekkerhuis. En dat moet telkens de druk van het in elkaar steken weerstaan.
    Ik weet nog niet hoe ik ga oplossen.
    Eens rond neuzen in een electronicazaak???

    Eigenlijk zou MPX met een systeem moeten komen waarbij de stekkerverbinding op een degelijke manier al is ingebouwd in de vleugelverbindingen en de romp. Zelf nog de stekkertjes van de servo en de kabelverbinding naar de ontvanger erin steken en klaar.
     
  20. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik moet nog aan mijn cularis beginnen en ik ga voor de vleugelstekkers een ander systeem proberen en wel het systeem van Emcotec de EWC6
     

Deel Deze Pagina