Multiplex Sonic Liner

Zaterdag eens gek gedaan, en 1 van de laatste verkrijgbare Sonic airline gekocht van Multiplex bij Rc-modelshop. Het is al een oud model wat niet meer in productie is maar wel heel goed blijkt te vliegen en vind het model gewoon stoer!!!.

Hier wat foto's (even snel in elkaar geschoven).

Foto-6PWWKEDJ-D.jpg

Foto-AJD8KDGK-D.jpg

Foto-DUBS6DRH-D.jpg

Foto-YWOQVHH4-D.jpg

Foto-QNYQD8S7-D.jpg

Eerste struikelblok is het vervangen van de originele multiplex permax 400 6V motoren voor een stel Brushless in-runners met wat meer vermogen dan standaard brusht naaimachine motortjes.

Wie o wie heeft er goede ideeën?

specs. originele permax 400 6V:
3026Kv waarschijnlijk zoals alle 400's 80W-100W
Size: 27.5 x 40.5mm. Weight: 73g. Shaft diameter: 2.3mm.

Wil het vliegtuig verder zo origineel mogelijk houden als het kan, en dus niet de motor-mount gedeelte aanpassen voor stelbrushless. Daarom mogen de motors niet een grotere diameter hebben van max 28mm en min 27.5mm lengte is verder niet zon probleem.

Laatst bewerkt:
is toch de bedoeling dat deze gaat vliegen zoals ie eruit ziet?
als een ROCKET?!
anders wat meer wattage nemen? hoewel, max 32A à 11 volt: +- 350 watt... would be nice!

traag kan je wss toch niet met dit ding vliegen,
ie heeft toch een heel klein vleugel oppervlak?
heb je al een paint pattern in gedachten?

traag kan je wss toch niet met dit ding vliegen,
ie heeft toch een heel klein vleugel oppervlak?
heb je al een paint pattern in gedachten?

Wingspan: 1265mm, 47.3 ounces
Wing area: 42dm2, 650 square inches (per Multiplex)
Weight:
57 ounces
Wing Loading:
37 g/dm2, 12.67 oz sq ft
Length: 1300mm, 51.2 inches

Blijkt heel goed langzaam te vliegen en te zweven en snel :)

MMM.. zal dit wat zijn voor de sonic liner:

bij rc-gekko

2835-2300 kv inrunner ter vervanging van de Permax 400

Perfecte motor om bijvoorbeeld je Multiplex easy star om te bouwen naar een brushless vliegtuig.
Met een 6x5 propellor en een 30A regelaar gaat hij als een speer.
Specificaties van de motor
Brushless 2835-2300kv inrunner +alu spinner
2300 toeren per volt per minuut
240 watt
Werkt met 30A regelaar
Werkt met 2-4 cellen lipo
Afmetingen 28,2 mm x 37 mm
Ass diameter 3,175mm
Gewicht 100 gram

Prijs: € 15,50

Heb ondertussen de Brushless motoren binnen voor de sonic liner, en deze passen precies ze zijn 0.5mm breder in omtrek en 20gram per motor zwaarder maar voor de rest precies het zelfde als de Permax 400, dus dat is perfect hoef ik ook niks te verbouwen.

Ik las nu in de bouw handleiding dat je de motoren moet vast lijmen. Dus de motor vast lijmen aan het ELAPOR Foam. Hier heb ik geen ervaring mee en vroeg mij af wat jullie voor lijm aanraden hier voor?

Gewoon multiplex zacki of iets anders? want de motoren kunnen natuurlijk wel behoorlijk warm worden.

We hebben ook zo een bouwdoos aangeschaft ('t is te zeggen mijn zoon) we vonden dat al heel lang een mooi model, zo een beetje "Star trek" achtig en nu we het in de winkel zagen liggen moest hij niet lang nadenken en hebben we het meteen meegenomen met alle nodige toebehoren (verlengkabels,lipo's en de nodige lijm).
Aan de bouw ervan moet hij wel nog beginnen en dat kan misschien nog een tijdje duren hij heeft hem nu en er is zeker voor hem geen haast bij.:rolleyes:

Leuk om te lezen dat er toch ook andere zijn die zo'n zeldzame kit hebben kunnen bemachtigen. Nog afweikende bouwplannen ReneDL?

Ik zit er aan te denken om de achter en voor vleugels te gaan verstevigen met een carbon staaf.

Verder twee 4300Kv brushless met 6x4 prop en dat de motoren tegen elkaar in laten draaien. Verder zit ik te twijfelen tussen 1 of 2 x 2200 mah 3s, ligt beetje aan hoeveel vermogen die gaat trekken?

We zouden eerst proberen met een lipo (om gewicht te sparen) van 2200 of 2500 mAh 30C daar hebben we er meerdere van liggen.
Groetjes ReneDL

Sonicliner met hxt 2835 kv 2200

Hallo Marvin en ReneDL,
Tussen 2007 en 2010 heb ik deze motor (wel met koelvinnen) gebruikt op een Funjet (525gr) met hxt 3S2200-20C D9 en was eigenlijk zeer tevreden over deze kombinatie, niet te snel maar wel amusementsvol !!
Met een tgs 6x4 (echte) mat ik 17.8A-11.1V-200Watt-17600rpm en was ietsje sneller met een 6x5.5 graupner cam prop 21A-10.5v-220W-15500rpm
HobbyKing R/C Hobby Store : TGS Sport 6x4E Precision propeller of
HobbyKing R/C Hobby Store : TGS Sport 6x3E Precision propeller
Voor de Sonicliner zal je best beginnen met een 6x4 ( of zelfs een 6x3 als het te snel zou gaan) maar bij gebruik van een moderne lipo ( 25C) zal je gauw een eind boven de 400W - voor beide motors- uitkomen, ik vermoed dat uw model behoorlijk snel zal vliegen.... mvg Josse

Back