Na tanken niet meer te starten

  • Topicstarter Topicstarter jaapschaap
  • Startdatum Startdatum
J

jaapschaap

Guest
Heel vaag, als ik hem voor het eerst start dan draait ie meteen. Maar zodra ik heb getankt (laat hem afslaan door de uitlaat af te sluiten) wil die daarna niet meer. Heb al meerdere keren met het knopje zitten spelen voor de bezine toevoer maar niks lijkt te helpen... Pas na 10/15 minuten wil die weer starten als ik er al die tijd NIET aan heb gezeten. In de boekjes die ik bij me RTR auto kreeg staat ook niks wat dat op zou kunnen lossen.

Hoop dat iemand suggesties heeft, wil als het morgen net zo lekker weer is als vandaag wel een middag je vrij maken om te racen :)

Misschien een idee om hem af te laten slaan door het vliegwiel te blokkeren (met een takje), of de luchtinlaat, en vinger der op?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben verre van expert op het gebied van methanol-motoren (sterker nog, moet mijn eerste Nitro nog halen), maar het is nooit een goed idee om een luchtfilter te blokkeren; Je cilinder zal lucht proberen te blijven trekken, maar omdat jouw hand die lucht blokkeert, zal hij met groot geweld juist de fijne deeltjes naar binnen zuigen die je filter probeerde tegen te houden. (Denk aan een dokters-spuit op je huid, het vacuüm dat je achterlaat door de spuit uit trekken zal moeten worden opgevuld. Als dit niet met lucht kan, zal er tot een zeker mate zo hard door gezogen worden tot er iets anders het vacuüm opheft. In het geval van de spuit jouw bloed door de huid, in geval van het luchtfilter het fijnstof door de spons)


Slechts wat ik heb vernomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dit allemaal vaag, als je tankt hoef je je motor toch niet uit te doen. en op een luchtfilter doe je toch luchtfilterolei hoe kan er dan vuil in de motor komen als hij geen lucht toevoer meer krijgt en dus gelijk uitslaat ps. de beste manier is gewoon je vinger op de uitlaat houden
 
Is een heel normaal verschijnsel dat motoren met een metalen carberateur moeilijk starten als ze warm zijn.....

Vandaar inderdaad gewoon tanken met een draaiende motor (ja staat niet bij de benzinepomp neem ik aan ;) )
 
Bedankt voor de feedback, dacht juist dat tanken terwijl die aan is NOT DONE is (zowiezo omdat de benzine naar de carp wordt geduwt door lucht van de uitlaat)? Dit staat ook niet in me boekje ofso :P

@YoepDL: klopt wel denk ik (ookal is die geolied) echter heb ik het 1 keer zo gedaan en dan haal ik EERT de luchtfilter er af, en dan pas me vinger er op ;) Maar toen was me uitlaat losgetrilt dus kwam er luchtuit me bloedhete blokje...
 
Lijkt er wel een beetje op dat je hem verzuipt.
Dus hij staat iets te rijk onderin.
Ook zal je is kunnen proberen om je motor uit te zetten door middel van je vliegwiel tegen te houden.

Rookt hij ook veel , als je vanuit stilstand weg rijd ?
Pakt hij goed op ?
Pruttelt hij als je gas geeft , en komen er veel sputters uit je uitlaat ?
 
Hij rookt wel aardig ja, sputters zijn nergens te bekennen maar d euitlaat spuugt nietnaar beneden maar opzij dus dat zou zich op de grond verspreiden ;) Ik ga er zo ff extra goed op letten en kijken wat ik kan doen aan het te rijk onderin rijden...

Echter als die warm is loopt ie als een trein en rookt een stuk minder als de eerste keer.
 
De motor stop zetten door de uitlaat te blokkeren is een veelgekozen methode want als je bijvoorbeeld de brandstoftoevoer blokkeert draait de motor even zonder brandstof en dus ook zonder smeermiddel. Dit slijt de motor. Perfect die uitlaat blokkeren dus! Nja... niet echt. Je blokkeert de uitlaat wat ervoor zorgt dat de verbrandingsproducten de motor niet kunnen verlaten, de druk loopt op en de cilinder wordt daardoor stop wordt gezet. Net nadat je de uitlaat blokkeert is er door een ophoping van verbrandingsproducten geen verdere verbranding meer mogelijk, MAAR er blijft wel brandstof toegevoerd worden naar de verbrandingskamer. De volgende keer dat je je motor wil starten is er te veel brandstof aanwezig (nog niet echt verzopen, maar de ideale lucht/brandstof mix is er niet), nadat de motor daadwerkelijk is gestart verlaat deze extra brandstof de cilinder via de uitlaat. Maar het zorgt wel eerst voor startproblemen. Dus, ik raad je aan om te proberen de motor te stoppen door het vliegwiel af te remmen.(Niet met je vinger, het kan wel, maar als je een keer storing krijgt of je stoot tegen je zender aan heb je een lelijke wond te pakken.) Doordat de verbranding nog gewoon mogelijk is zal er geen ophoping van brandstof plaatsvinden.
Hopelijk kan je hem dan beter starten na het tanken.

En iets anders: een deel van de uitlaatgassen wordt de brandstoftank in geleid, hierdoor komt er een overdruk in de tank. Die druk duwt de brandstof de brandstofleiding in. Als je dus de motor laat draaien terwijl je tankt is er tijdelijk geen kracht die de brandstof de carburateur in duwt. Maar de ervaring leert dat gedurende korte tijd de onderdruk die ontstaat door de lopende motor genoeg is brandstof de motor in te zuigen. Ik zelf zet ook altijd de motor uit bij het tanken, om meerdere redenen. Mijn tankfles is niet handig. Het dopje komt steeds in de weg, Ik heb twee handen nodig om die te bedienen, en ik heb nog een hand nodig om de tank open te houden! Een heel gepruts :P Dus ik moet in ieder geval de zender wegleggen en ik heb al een keer per ongeluk een schakelaartje omgezet terwijl ik mijn zender neer had gelegt(ik gebruik een vliegtuigzender, wel op 40 Mhz!! voordat iemand mij daarop aanspreek :P). Het gevolg was een monstertruck die met een mooie sprong de stoep afreed en tegen een autowiel opknalde, geen schade gelukkig. Ik kon op tijd remmen. Mja, ik voel me er gewoon niet lekker bij om de werken aan de motor terwijl hij draait. En met mijn roto-start is hij ook zo weer op weg :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik laat de motor altijd afslaan door mn vinger op de caburateur te houden en de luchttoevoer dus af te sluiten.
De volgende keer start hij meteen weer
 
Ik laat de motor altijd afslaan door mn vinger op de caburateur te houden en de luchttoevoer dus af te sluiten.
De volgende keer start hij meteen weer

Ik raad dit altijd af want een enkel zandkorrentje die de carburateur inkomt kan, met enige pech, de cilinderwand afslijten en verliest de motor langzaam zijn kracht. Ik haal de luchtfilter er pas af als ik de omgeving van de aansluiting met de carburateur zandvrij heb gemaakt.
 
De motor stop zetten door de uitlaat te blokkeren is een veelgekozen methode want als je bijvoorbeeld de brandstoftoevoer blokkeert draait de motor even zonder brandstof en dus ook zonder smeermiddel. Dit slijt de motor. Perfect die uitlaat blokkeren dus! Nja... niet echt. J

Allemaal indianenverhalen, sorry.

Het blokkeren van de brandstof zal niet tot gevolg hebben dat de motor geen smering heeft (mits je met slechte schrale nitro gebruikt)

Het blokkeren van het vliegwiel is een optie, maar heeft wel metaalstress tot gevolg (drijfstang). Ik heb daarnaast wel eens een vinger zien raspen.

Het blokkeren van de uitlaat is qua stress op de motor nog de beste optie.

Wat M7H aangeeft is helemaal correct :)
 
Laatst bewerkt:
Het blokkeren van het vliegwiel is een optie, maar heeft wel metaalstress tot gevolg (drijfstang).


Valt wel mee, stationair geeft dusdanig lage krachten vergeleken met die er ontwikkelt worden op 40.000rpm dat de drijfstang er niets van ondervind.
 
Wanneer ik bijvul (gewoon wanneer de motor draait), dan heb ik het wel nagenoeg altijd dat hij na het bijvullen toch uit valt. Wellicht doordat de tank even open geweest is. Nu, geen probleem want hij start altijd meteen terug, maar op wedstrijden en zo wordt er toch ook vaak getankt, rijden, tanken, rijden? Zonder stil vallen.
Waar zit het verschil met ons recreatieve rijders?
 
Als je motor goed afgesteld is, kan hij zonder problemen minstens 15 seconden draaien zonder dat je gas geeft en tijdens het bijtanken.

Het verschil met recreatieve rijders en competitieracers ligt in de ervaring van het afstellen en de kwaliteit van de motoren.

Een OS Speed die 380 Euro kost, is nu eenmaal betrouwbaarder dan een Force motor van 120 Euro.
 
Waar zit het verschil met ons recreatieve rijders?


Dat de rijders niet zelf tanken maar hun helpers dat doen. Dan kan je als rijder nog wat gaspulsjes blijven geven hoewel het met de tankpistolen al lekker snel gaat. En inderdaad zoals opgemerkt moet een motor toch een tijdje stationair kunnen blijven lopen, een haartje meer stationair of een nieuwe of warmere plug kan dit bevorderen.
 
Ik heb gister getankt terwijl die aanstond, leverde geen problemen op hoewel die daarna een luchtbelletje (dipje) te pakken had bleef die netjes draaien :) Denk dat het wel goed is zolang je maar op schiet. Als ik mijn controller uit zet dan gaat me fail safe aan dus blijft ie mooi op ze rem staan, dus heb gewoon 2 handen om door de ramen te tanken ;)

Maargoed even later kwam ik zonder brandstof alsnog stil te staan :S en daarna niet meer kunnen starten helaas... Zowiezo de tip gehad om s'avonds met wat lichtere (r4/r5) pluggen te rijden omdat het s'avonds nog redelijk fris is... Echter me blok is natuurlijk nog warm van het rijden dus de lucht/plug in me cilinder ook :) Naja vandaag weer mooi weer dus maar weer vanalles proberen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De zender uitzetten is geen goed idee!
Een fail-safe is een fail-safe, het is een apparaat voor noodgevallen.
Als je op het verkeerde moment een flinke dosis storing krijgt(Bijvoorbeeld iemand die met zijn Nikko wagentje langs komt rennen) kan je als je pech hebt de fail-safe eraf vliegen en dan schiet de auto ervandoor. Op dat moment vliegt de tankfles in het rond en vliegt het hele zooitje in de fik natuurlijk! ^_^
Een ander probleem is dat je geen failsafe op je stuurservo hebt staan. Ik heb gemerkt als iemand met de al eerder genoemde 40 Mhz Nikko wagen langskomt terwijl de failsafe aanstaat de stuurservo zeer sterk uitslaat. Zo sterk dat hij de stuurstangen liet verbuigen.
Leg de controller aan de kant als je moet tanken, ik zou zeker niet vertrouwen op de failsafe!
 
Als je de wagen tijdens het tanken op een blokje oid zet, zodat de wielen van de grond zijn, kan ie ook nergens meer heen :-) De zender afzetten is inderdaad niet zo'n goed idee.


Voor brand hoef je je eigenlijk niet echt zorgen te maken. Gemorste brandstof heeft een open ontsteking nodig om te ontvlammen en die is er niet (tenzij je dubieuze elektronica hebt natuurlijk :-) )

Ik krijg er wel de kriebels van als ik mensen zie roken terwijl ze aan het bijtanken zijn...
 
De zender uitzetten is geen goed idee!
Een fail-safe is een fail-safe, het is een apparaat voor noodgevallen.
Als je op het verkeerde moment een flinke dosis storing krijgt(Bijvoorbeeld iemand die met zijn Nikko wagentje langs komt rennen) kan je als je pech hebt de fail-safe eraf vliegen en dan schiet de auto ervandoor. Op dat moment vliegt de tankfles in het rond en vliegt het hele zooitje in de fik natuurlijk! ^_^
Een ander probleem is dat je geen failsafe op je stuurservo hebt staan. Ik heb gemerkt als iemand met de al eerder genoemde 40 Mhz Nikko wagen langskomt terwijl de failsafe aanstaat de stuurservo zeer sterk uitslaat. Zo sterk dat hij de stuurstangen liet verbuigen.
Leg de controller aan de kant als je moet tanken, ik zou zeker niet vertrouwen op de failsafe!

Zender gewoon boven op de stelling laten staan en NIET meenemen de pitlane in... Wist je dat je met je zender kan storen op andere wagens als je daar dicht bij staat!
 
Hmm nu tijdje verder ondervind ik dit probleem eigenlijk nog steeds :P Ik heb wel al veel gereden dat ik optijd tank maar als ik dat dat 1 keer niet doe kan ik me auto aan de kant zetten omdat die niet meer wilt starten. Nu ben ik maar het bijgeleverde boekje gaan lezen en wat blijkt nou in 1 boekje staat dat de standaard instellingen 3,5 draaien zijn aan de main needle MAAR in een van de andere boekjes blijkt dat juist dat dat voor het inrijden was en staat dat ie 2 slagen open moet voor normaal... Denk dus dat ik me warme motor snel verzuip (warme motor heeft minder brandstof nodig). Vanmiddag dus ff kijken hoever die nu daadwerkelijk openstaat en kijken of die tussen die stand en 2 slagen open meer succes heeft...

Ik heb dus voorheen niet lager gegaan dan 2,5 slagen open omdat dat al 1 slag onder de specs was zoals ik dacht dat ze waren (en het dus best eng vond lager te gaan)... Echter is standaard 2 slagen dus kan het daar nog aan liggen. Vandaag maar weer een liter brandstof halen want dat gaat 1,5 keer zo snel op als die van me meerijder (die wel een 2,1cc heeft en ik 2,5cc).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top