De motor stop zetten door de uitlaat te blokkeren is een veelgekozen methode want als je bijvoorbeeld de brandstoftoevoer blokkeert draait de motor even zonder brandstof en dus ook zonder smeermiddel. Dit slijt de motor. Perfect die uitlaat blokkeren dus! Nja... niet echt. Je blokkeert de uitlaat wat ervoor zorgt dat de verbrandingsproducten de motor niet kunnen verlaten, de druk loopt op en de cilinder wordt daardoor stop wordt gezet. Net nadat je de uitlaat blokkeert is er door een ophoping van verbrandingsproducten geen verdere verbranding meer mogelijk, MAAR er blijft wel brandstof toegevoerd worden naar de verbrandingskamer. De volgende keer dat je je motor wil starten is er te veel brandstof aanwezig (nog niet echt verzopen, maar de ideale lucht/brandstof mix is er niet), nadat de motor daadwerkelijk is gestart verlaat deze extra brandstof de cilinder via de uitlaat. Maar het zorgt wel eerst voor startproblemen. Dus, ik raad je aan om te proberen de motor te stoppen door het vliegwiel af te remmen.(Niet met je vinger, het kan wel, maar als je een keer storing krijgt of je stoot tegen je zender aan heb je een lelijke wond te pakken.) Doordat de verbranding nog gewoon mogelijk is zal er geen ophoping van brandstof plaatsvinden.
Hopelijk kan je hem dan beter starten na het tanken.
En iets anders: een deel van de uitlaatgassen wordt de brandstoftank in geleid, hierdoor komt er een overdruk in de tank. Die druk duwt de brandstof de brandstofleiding in. Als je dus de motor laat draaien terwijl je tankt is er tijdelijk geen kracht die de brandstof de carburateur in duwt. Maar de ervaring leert dat gedurende korte tijd de onderdruk die ontstaat door de lopende motor genoeg is brandstof de motor in te zuigen. Ik zelf zet ook altijd de motor uit bij het tanken, om meerdere redenen. Mijn tankfles is niet handig. Het dopje komt steeds in de weg, Ik heb twee handen nodig om die te bedienen, en ik heb nog een hand nodig om de tank open te houden! Een heel gepruts

Dus ik moet in ieder geval de zender wegleggen en ik heb al een keer per ongeluk een schakelaartje omgezet terwijl ik mijn zender neer had gelegt(ik gebruik een vliegtuigzender, wel op 40 Mhz!! voordat iemand mij daarop aanspreek

). Het gevolg was een monstertruck die met een mooie sprong de stoep afreed en tegen een autowiel opknalde, geen schade gelukkig. Ik kon op tijd remmen. Mja, ik voel me er gewoon niet lekker bij om de werken aan de motor terwijl hij draait. En met mijn roto-start is hij ook zo weer op weg