nabrander bouwen

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door catpower, 12 aug 2007.

1. catpower

catpower

Lid geworden:
    12 aug 2007
    een goede dag

ik ben ik het bezit van een wren mw 54
    hier wil ik een nabrander opbouwen
    nu heb ik wel een beetje ervaring met nabrander bouw ook gasturbine's van turbo's waar dan ook een nabrander op zit
    nu is mijn vraag zijn er die al zo iets hebben gebouwt
    idee enz
    alvast bedankt
    niels

2. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Niels.

Ik heb zelf ook en mw54 ,maar zonder na brander.

Ik weet dat de Skypipe turbine een uitvoering had met nabrander.

Dit is een simpel ontwerp.
    Er zat een conische pijp achter de motor daarin zat een ring met naaldjes ,en een piezo element om de kero aan te steken .

De nabrander werd bestuurd door de ecu ,en je kon de nabrander max 4 seconden gebruiken.

zoiets zou je natuurlijk ook kunnen maken,een pijp met een ring leiding ,en dan gestuurd door en extern pompje ,die weer bestuurd word door een vrij kanaal op je zender .

Ik zou dan wel een potmetertje gebruiken ,want dan kan je de hoeveelheid brandstof zelf bepalen.

Eerst zal je wel een hoop witte rook krijgen ,maar als je kan ontsteken ,dan zal je zeker en felle vlam krijgen.

Succes ermee.

mvg,
    Martin.

3. B.A.

B.A. Guest

Bij ons op werk werkt het met sprayringen die een nevel van kerosine uitspuiten, en dat wordt aerodynamisch geleidt door een zogeheten flameholder.
    Door die flameholder komt het juiste aantal kg lucht en kg brandstof (het chemisch correct mengsel is 25kg lucht op 5kg kerosine) onder een druk te staan en dat wordt door de hitte van de eerste verbranding wel verbrandt, en anders wordt het met een extra bougie ontvlamd :wink:

Die achterste ringen, en de grote ring (met de vingers zeg maar) helemaal achteraan, waar de uitlaat begint zijn de sprayringen en flameholder.

Dit zou je dan in het klein moeten maken, het is een soort van sprinkler installatie :wink:

Succes!

4. steffe

steffe

Lid geworden:
    20 dec 2004
    gelijkwaardig? met het principe van een raket?

steffe

5. steffe

steffe

Lid geworden:
    20 dec 2004
    gelijkwaardig? met het principe van een raket?

steffe

6. sjors

sjors

Lid geworden:
    27 jun 2005
    Raket? Nee, het is nog steeds een lucht ademende machine

Sjors

7. B.A.

B.A. Guest

Een Raket heeft zuurstoftoevoer en Brandstof aan boord.
    Een Ramjet doet het alleen met aanloopje (vandaar de naam: Ramjet. Ram = ram-air = lucht erin rammen :wink: )

En een Turbojet heeft de luchttoevoer door aanzuiging compressor 8)

Verdere vragen altijd welkom.

8. catpower

catpower

Lid geworden:
    12 aug 2007
    de werking van een nabrander weet ik
    bouw zelf ook grote turbinels met nabranders maar dan op uitlaatgasturbo principe
    nu wil ik hoofdzakelijk weten wat de temp gaat doen in de turbine
    dit om dat de egt en uitlaatgas sensor samen werken
    je gaat een stuk meer hitte na de uitlaatsenor opwekken moet dit anders geregeld worden
    die van skypipe loop op een lager toerental en met minder uitlaattemp

9. B.A.

B.A. Guest

Ik weet niet of je dit bedoelt:

Maar we werken met een LOD sensor die een gewone simpele aan/uit functie heeft.
    Die ziet of de naverbrander aan of uit is, en als de verbrander aan is en de LOD ziet dat... dan stoppen de bougies met vonken.
    En qua temperatuur zit er bij de F100 een liner in vol met gaten die de koude lucht langs de exhaust geleidt zodat die niet smelt.
    Denk dat het toerental puur aan de motor ligt, want na de naverbrander zit geen turbine meer :)

Veel succes, en ik hoop dat ik een beetje aan je vraag voldaan heb :wink:

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Het principe van de naverbrander is niet zo ingewikkeld zoals eerder vermeld, extra kamer achter de jetpijp monteren, hoop peut erin en ontsteken maarrrrr..... :black:

In praktijk zal eea iets meer theorie en testen vergen ben ik bang om er ook profijt van te hebben dan alleen die leuke, lange gele vlam.
    De brandstof distributie zal, net als in de motor zelf een goede manier van verdampen of verstuiven moeten hebben en kun je niet "zomaar" inspuiten zoals in de motor zelf ook gebeurd. Verdampen lijkt me de makkelijkste oplossing. Daarnaast zul je een soort van vlammenhouder moeten maken waarachter een turbulente zone onstaat waaraan de vlam blijft "plakken", anders blaast de vlam er zó uit en heb je er alsnog niets aan. De F100 motor sleutelaars zullen dit beamen, grote krans met V-achtege ringen. En dan heb je ook nog de diverse doortochten die in verhouding moeten staan, een paar procent ernaast en het hele ding zal niet werken. Al met al lijkt het me een kwestie van veel uitproberen en testen, maar wel een leuke uitdaging!

Vlammehouder:

Grt,
    Gerald

Deze is ook leuk trouwens....... 8)

11. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    hier een tekening van de skypipe naverbrander voor de zelfbouw liefhebber!!
    gr rene. [​IMG]

12. catpower

catpower

Lid geworden:
    12 aug 2007
    deze tekening was mij al bekent maar als nog bedankt

ik zoek nu de binnenzijde hoe hebben hun de verdampers lagedrukzone enz gebouwt

13. Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik lees het veel en heb al veel dingen geleerd. Sinds kort ben ik ook trotse bezitter van een turbine motor. Ik ben van plan om deze motor op een voertuig te maken en daar een naverbrander achter maken met grote vlammen en veel rook. Puur voor de show. Nu lees ik dat er al mensen bezig zijn met naverbranders en hoop hier van te leren. Zelf heb ik al een pijp achter de motor gemaakt, maar nog niet met de gewenste resultaten. Ik heb op internet een truck gezien met zo'n pijp achter de motor en contact gehad met die persoon. Hij zij dat hij alles zo maar een beetje had gemaakt en kon niets onderbouwen hoe hij de dingen had gemaakt en waarom.

Zijn er mensen die hun ervaring met mij willen delen dan kan ik jullie bevindingen weer doen.

Groeten Alex Witteveen

14. catpower

catpower

Lid geworden:
    12 aug 2007
    ha alex

de truck waar jij het over hebt is bij mij ook bekent

deze heeft zijn nabrander heel anders gebouwt als dat wij dat willen
    bij heeft als nabrander een losse buis er achter gezet waar hij brandstof inspuit en laat ontbranden door een kleine hobby gasbrander in de uitgang te steken

deze buis staat los van de turbine hier door zuig hij eigen lucht er bij dat hij met brandstof mengt en ontbrandt

de inspuiting werkt met perslucht

deze nabrander werkt heel anders dan een echte hoort te werken

net zoals jij ben ik er ook een als showmodel aan bouwen mijne zit inmiddels in een minibike
    alleen ik wil en net zoveel vermogen al show uit halen

dit is niet moeilijk te bouwen alleen ik heb geen zin hiets te verzinnen als andere het al bedacht hebben
    wil je meer info laat het even weten
    mag gerust mailen (koningstiger@hotmail.com)

ben in bezit van meerdere straalmotoren zelfbouw met nabrander dus heb wel wat kennis

groet niels

15. flying jesse

flying jesse

Lid geworden:
    20 apr 2005
    Wow, een turbine op een minibike? heb je daar foto's van :D

16. Hoi Niels,

Bedankt voor je reaktie! Je hebt gelijk over die truck en op die manier wil ik het ook niet bouwen. Wat ik wel wil zijn fatsoenlijke grote vlammen en dat moet op een andere manier. De turbine motor die ik heb is een MW 54. De techniek van een turbine motor moet ik nog een beetje onder de knie krijgen want ik wil wel precies weten wat ik aan het doen ben en wat ik kan doen. Ik mail je wel. Alvast hartelijk bedankt.

Groeten Alex

17. Hoi Niels,

Bedankt voor je reaktie! Je hebt gelijk over die truck en op die manier wil ik het ook niet bouwen. Wat ik wel wil zijn fatsoenlijke grote vlammen en dat moet op een andere manier. De turbine motor die ik heb is een MW 54. De techniek van een turbine motor moet ik nog een beetje onder de knie krijgen want ik wil wel precies weten wat ik aan het doen ben en wat ik kan doen. Ik mail je wel. Alvast hartelijk bedankt.

Groeten Alex

Deel Deze Pagina