nationals in Engeland

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 14 aug 2008.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    van 23 tot en met 25 augustus zijn weer de Engelse 'Powernationals', deze betreffen alle met verbrandinsgmotoren aangedreven klassen behalve F1C. Ik ga er zoals elk jaar heen en verheug me er weer op, niet alleen voor het bekijken van lijnbesturingswedstrijden en het aflopen van alles wat in de stalletjes te koop is, maar vooral voor het vliegen met dieselaangedreven vrije vlucht sportmodelletjes in de schemering, het vliegen met VV rubbermodellen daarna in de hal (tegenwoordig niet meer verstoord door RC modellen, maar helaas wel in toenemende mate door kinderen die de wrakken van werpzwevers als speer gebruiken), en natuurlijk de geweldige swapmeet op zondagochtend. Als je nog vrij bent moet je eens gaan kijken. Het is op RAF basis Barkston Heath bij Grantham (kijk op British Model Flying Association) en het kost ongeveer 40 pond voor kamperen en toegang voor het hele weekend.
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Helaas gaat mij dat dit jaar weer niet lukken. Ik hoop dat je een uitgebreid verslag schrijft als je weer terug bent!
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben terug! Het blijft voor mij het mooiste weekend van het jaar. Op de heenweg nog het RAF museum in Hendon en natuurlijk Old Warden nog eens aangedaan. Vrijdagavond aangekomen op Barkston Heath woei het helaas te erg om buiten sportmodellen te vliegen, maar in de Hangar lekker met mijn Ikara Kolibri gevlogen. Die heeft depron vleugel en staartvlakken en is daarom wat minder kwetsbaar, want hoewel het vrijdagavond nog vrij rustig is in de hal moet je altijd uitkijken voor rondvliegende Kyosho Miniums en dergelijk spul en vooral zaterdag- en zondagavond voor kinderen die met (resten van) schuimwerpzwevers in het rond gooien. Zaterdag weer de nodige dingen aangeschaft bij de stalletjes (wat vrije vlucht betreft met name bij SAMS, FliteHook was er dit jaar niet), onder andere een rubber aangedreven indoor ornithopter. Ook een "CS Boddo Mills" 0,375cc gekocht rechtstreeks van David Boddington en een Clan 0,48cc van Mike Clanford. Schitterend uitziende motortjes. Nog afwachten hoe ze lopen.

    In de schemering met sportmodelletjes gevlogen, eerst met mijn Cardinal met Irvine Mills 0,75cc. Die motor wilde niet goed lopen om de een of andere reden, dus halverwege de avond stapte ik over op een daar tweedehands gekochte Tomboy met DC Merlin 0,75cc. Mijn reisgenoot Jan Bakker vloog met zijn oude Hepcat die hij van electroaandrijving had voorzien. Dat ding vloog schitterend. Verder de variatie in toestellen die je daar altijd aantreft. Van vliegende schotels en vrije vlucht helicopters en autogiro's via rubber en electroaangedreven modellen en een enkel CO2 model en Jetex/Rapier modellen tot de traditionele hoogdekkertjes met dieseltjes uit de jaren '50.

    Zondagochtend natuurlijk de geweldige swapmeet waar ik nog een paar bouwdoosjes heb gescoord. Daarna nog de geweldige schaalmodellen van Peter Illiffe (ik hoop dat ik het goed schrijf) bewonderd, oa een door een miniem CO2 motortje aangedreven Peanut van een Fokker Spin. 's Avonds weer sportmodellen gevlogen, nu mijn eigen Tomboy met DC Spitfire 1cc. De Hepcat van Jan vloog heelaas OOS (out of sight), want de motorloop werd met een mechanische timer met microswitch geregeld en waarschijnlijk is die blijven steken ... Omdat we niet wisten hoe vol de accu nog was kan hij nog 5 minuten hebben gevlogen, maar ook nog 50 ... Hopen dat iemand hem vindt en zo eerlijk is dat te melden, maar dan is nog de vraag, hoe krijgen we het model dan terug! De volgende dag hebben we een nieuwe bouwdoos van de Hepcat gekocht bij Ben Buckle voor 40 pond (de weggevlogen Hepcat is lang geleden van tekening gebouwd).

    Op de terugreis nog het Brooklands museum aangedaan. Veel leuke auto's, maar de leuke vliegtuigen (oa Bleriot XI, SE5a en Avro 504) waren over het algemeen replica's
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Welkom terug!
    Zo te lezen heb je je weer enorm vermaakt. Vooral de Swapmeet lijkt mij geweldig, mooi dat je weer lekker wat hebt kunnen kopen!

    Foto's van de Nationals kan je zien op Small Flying Arts, die site is tegenwoordig gelukkig weer goed te bereiken na een paar maanden met veel problemen.
     

Deel Deze Pagina