navigatie verlichting - 1 of 2 toplampen ?

Discussie in 'Werkschepen' gestart door perk, 6 okt 2005.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
  2. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag ,

    schepen langer dan 50 meters moeten twee mastlichten hebben die naar voren schijnen , de achterste moet hoger liggen dan de voorste

    schepen korter dan 50 meters mogen twee mastlichten dragen , met dezelfde plaatsing dan hierboven , maar het is niet verplicht ...

    slepers die een andere schip slepen dragen twee lampen boven elkaar als het sleepobjekt niet langer is dan 200 meters ( gemeten tussen de achterkant van de sleper tot de achterkant van de sleep , dus gesleept schip + touw ) , drie lampen boven elkaar indien de sleep langer is dan 200 meters ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  3. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    ik ben gewend dat er 2 top lichten zijn, 1 vooruit en 1 rondomschijnend...
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
  5. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi,

    de dubbele lampen voering is er voor dat ze bij een defecte lamp de lamp die in de zelfde behuizing zit kunnen aanschakelen, zo heb ik het begrepen van een sleepboot kapitein van Smit.

    Dus bij het bouwen wel al in bouwen maar niet aansluiten totdat de eerste lamp defect is :lol: of natuurlijk wel al aansluiten en dan op de een of andere electronische manier zo oplossen dat als de lamp defect gaat automatisch de andere gaat branden :lol: :?: :idea:

    André
     
  6. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ja in mijn tijd dat ik vaarde kon je de mast inklimmen en een nieuwe lamp plaatsen.

    Er zat aan de mast boven en onder een hoekijzer waar staalkabeltjes tussen gespannen waren boven zat een katrol waar een touw doorheen ging.
    Hier kon je dan een Petroleumlamp aan optrekken dit was alleen in orde als het schip bij de werf lag en de Scheepvaartinspectie aan boord kwam.

    En die mast inklimmen gebeurde zonder veiligheidsriem nooit van gehoord.

    Hoe zijn ze op het geniale idee gekomen om een dubbele verlichting te plaatsen 1 als reserve.

    Een rondschijnende lamp wordt gebruikt als je ten anker licht.
    Op de binnevaart zal je dat aan van Gent moeten vragen.
     
  7. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    oke, dus dit klinkt logisch - bovenop het feit dat er 2 lampen zijn als je sleept.

    ik ga dus 2 lantaarns in de mast solderen maar er maar 1 lampje van aansluiten.

    Bedankt voor de tips, juist wat ik nodig had.

    Patrick
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    aNKERLICHT BINNENVAART EEN ROND SCHIJNENDE LANTAARN
    EN DAN AAN DE KANT VAN HET SCHIP VAN HET VAARWATER
    dUS AAN DE KANT VAN HET TE PASERENDE SCHIP
     
  9. jeroentjuh

    jeroentjuh Guest

    Een binnenvaart schip heeft maar 1 toplicht het mag e.v.t een 2e toplicht voeren en een schip langer als 110 meter moet een tweede toplicht voeren. Het verschil in toplichten bij sleepboten is als vogt te verklaren:
    1 toplicht - losse boot
    2 toplichten betekent dat je aan het slepen ben met 1 sleepboot
    En met 3 toplichten aan ben je met 2 boten of meer aan het slepen ben
    Als je het nog spannender wil maken kan je op een zeesleper ook nog rood wit rood rondomschijnende lichten plaatsen ,dit betekent dat je beperkt manouvreerbaar bent als ik me niet vergis
    ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is en dat ik me niet al te veel vergis :) , die examens zijn dan ook al weer een poosje geleden he :D
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Op de kustvaart hadden we ook Rood Wit Rood dus niet alleen op de sleepvaart.

    En wat is een Opstruktielicht wordt bij de Marine gebruikt.

    ZO heb je vooor bepaalde kanalen ook een aparte lamp nodig zoals het Sueskanaal en het Kielerkanaal dit zij enige voorbeelden.

    Op zee ten anker is een rondschijnende lamp die aan de voorstag van de mast hing overdag een zwarte bal.
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De marineschepen hebben helemaal geen witte toplichten. Deze van de foto had wel twee rode waarschuwingslichten voor de vliegtuigen (voor de eigen helicopter) Omdat ze op een nogal onmogelijke plaats zaten, waren ze uitgerust met een tiental filamenten, die werden omgeschakeld door draden te verwisselen op de brug (bouwjaar1967!)
    [​IMG]
     
  12. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Gilbert ,

    om het even welk schip dat op zee vaart en langer is dan 50 meters draagt twee toplampen , de voorste lager dan de achterste , de marineschepen maken daar geen uitzondering van ...

    de A961 heeft dus ook twee toplampen die naar voren gericht zijn , volgens een hoek van 225 ° , zoals alle andere schepen ...

    jeroentjuh ,

    je bent verkeerd , als een sleper een , twee of vijf schepen op sleep heeft , draagt hij twee lampen als de volledige sleep korter is dan 200 meters , drie lampen als het langer is dan 200 meters

    een sleper die een schip duwt in de haven ( tegen de kaai bijvoorbeeld ) , om het even hoe lang dat schip is , draagt twee witte toplampen aan de mast

    een duwer die een lichter opduwt , en aan deze lichter op een vaste manier vastgezet wordt , moet lichten tonen zoals het koppel duwer/lichter een schip vormt , dus een top licht an de voorkant van de lichter , een toplicht op de mast van de duwer , hoger geplaatst , en de zijlichten op de duwer ( plus de achterlicht ) .

    een sleper die een schip op sleep heeft moet ook aan de achterkant een gele licht tonen , boven de normale witte licht , om aan te tonen aan het gesleept schip waar de sleper is .

    schepen die normaal geen slepers zijn , en die bijvoorbeeld een schip in moeilijkheden slepen , moeten ervoor zorgen dat de andere schepen kunnen zien wat er gebeurt , door bijvoorbeeld een lamp te zetten die de sleeptouw verlicht .

    een mijnenjager/veger die s'nachts veegt of jaagt toont de normale lichten , plus nog drie groene lichten , in een driehoek gezet , die rondom ( 360° ) te zien zijn .

    dat zijn de IMO conventies , punt uit ...

    er bestaan nog andere regels , voor bijvoorbeeld de gestrande schepen , de schepen die niet meer kunnen manoeuvreren , schepen die een dieper diepgang hebben , visserschepen ( trawlers met hun netten "buiten" dragen de normale lichten plus een rode licht boven een witte , rondom te zien ) , enz ...

    na 22 jaar in de Marine , zal ik het weten , zeker ? :lol:

    de groetjes ,

    Laurent
     
  13. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    oke mannen,

    prima zo. Ik heb nu genoeg info. :D

    blijkbaar moet ik nu een dummy wit toplicht en een dummy geel heklicht erbij zetten.

    alle andere tips over masten zijn trouwens ook welkom, ik merkte op sommige schepen een soort peilantenne op, komt dit nog voor vandaag de dag . (zoals op Gilberts foto)

    1 radar of 2 ?

    ps, dit is voor een politieboot met beting - echte lengte 36m

    Patrick
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Perk, bedoel je die cirkelvormige antenne helemaal bovenaan? Dat waren 2 cirkelvormige spoelen, 90° tov elkaar. Die dienden om het magnetisch veld van het schip te meten. Die gegevens gingen naar het degausing-systeem (spoelen op heel het schip geplaatst) dat zich automatisch aanpaste om het magnetisch veld van het schip te compenseren. Dit om mindergevoelig te zijn voor bepaalde types mijnen. En neen, die staan tegenwoordig niet meer op de mast. Ik veronderstel dat het met de moderne elektronica eenvoudiger kan.
    Laurent, de 3 toplichten zijn zelfs op mijn foto te zien, ze staan langs de bakboordkant, ik heb ze nooit weten branden!! Wel ALTIJD de rode vliegtuiglichten.
     
  15. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Mijne heren de dubbele ring in de de mast is een peilantenne op het Oorlogschip een dubbele die kan niet draaien, je had ook enkele die konden draaien.

    Deze werden gebruikt om de positie te bepalen van het schip op zee vroeger werden er bakens uitgezonden en zo kon men een kruispeiling maken.

    Er zijn nog meer systemen geweest wat er na de satelietnavigatie nog in gebruik is weet ik niet.

    Een obstuktielicht wordt nog steeds door Marine schepen gebruikt als ze in een haven liggen niet voor de eigen Helicopter Piloten maar voor adere laagvliegers.

    Een Heli van een Fregat nadert altijd aan bakboord naast het Helidek en gaat dan zijwaarts het dek op.

    Laurens bij de Belgische Marine gezeten.

    Ja ik vraag maar even want hier was afgelopen zondag een man uit Belgie die op een Nederlands Fregat gevaren had en die van mij gekocht had.
    Toen hij hier was kwam ik er achter dat het een Nederlander was die met een Belgische vrouw getrouwd was en ook in Belgie woonde.

    Kwam mij al raar voor een Belg die op een Nederlands Fregat gevaren heeft.

    Misschien kan de Belgische Regering een paar van de Nederlandse M-Fregatten kopen er was sprake van van de 8 gaan er 4 weg.
    Zou wel mooi zijn als die Belgen ook eens moderne schepen kregen.
     
  16. jeroentjuh

    jeroentjuh Guest

    @ Laurent
    Hoezo verkeerd ik schreef het stukje vanuit mijn tak van het werk,de havensleepdienst,ik heb in de bijna 9 jaar dat ik nu vaar nog nooit een sleepboot met 2 schepen aan de kont gezien.Dit is iets wat volgens mij alleen nog in de boekjes staat sinds de komst van de duwvaart
    No hard feelings hoor 8) er zijn ook zoveel soorten verlichting,dat je door de (kerst)bomen het bos nie meer ziet
     
  17. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De Belgische Marine heeft inderdaad betere tijden gekend. Maar het verval is begonnen met schepen te verkopen, letten jullie nu dus ook maar op. :roll:
     
  18. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    @ jan Vos ,

    inderdaad is er sprake dat Belgie twee M-Fregatten bij Jullie zou gaan kopen , maar zolang deze fregatten niet in Zeebrugge liggen , met een mooi Belgisch rompsnummer erop , geloof ik in niets meer , er werd ons zoveel beloofd , maar iedere keer komt de regering op het gedacht dat het altijd teveel kost :

    - de 4 kustmijnenvegers ( KMV ) ---> project in de koelkamer ( lees : vuilbak )

    - de transport en steunschip ( NTBL voor Navire de Transport Belgo-luxembourgeois )---> koelkamer ( lees hier ook : vuilbak )

    Een van onze huidige fregatten werd aan Bulgarie ( of is het Roemenie ? ) verkocht , en zij vragen naar meer ...

    4 van onze 10 tripartites mijnenjagers zijn ook reeds verkocht .

    Ik ben bitter over de toekomst van onze Belgische Marine , zolang de onnozelaars die ons regeren het belang niet inzien van een Marine voor een land dat een kuststreek en een nogal uitgestrekte economische zone buiten de territoriale wateren heeft , zijn wij in een slechte positie ...

    By the way , ik heb nog nooit een van de schepen waarop ik ooit voer , hetzij de M475 ( MSI ) , M908 , M904 , M906 ( drie verschillende MSO ) , A960 Godétia , A961 Zinnia , F910 Wielingen , F912 Wandelaar , M924 Primula ( tripartite ) , als model gebouwd , is dat een teken ? :(

    @ jeroentjuh ,

    ik sprak over sleepdienst op zee ...

    Het is niet ongewoon dat een sleper twee of meer slepen achter zich heeft ...

    De Hogezeesleper "Tenace" van de Franse Marine heeft ooit de trip gemaakt tussen Zuid-Amerika en Frankrijk , met een Containerschip op sleep dat in panne lag , en in het midden van het Atlantisch Oceaan , heeft het een Mayday bericht ontvangen van een zeiljacht , heeft dus deze yacht ook op sleep genomen , zonder het ander schip los te maken 8O ...

    Ik heb ook nog de herrinering van een foto , waarop een sleper twee afgedankte US Navy "aircraft carriers" vanaf de westkust van de Verenigde Staten naar Japan naar een sloopwerf sleepte ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  19. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Laurent,

    Bedoel je deze Belgische vloot zit hier nog wat bekends voor jou tussen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Smit heeft ooit een dubbele dubbel sleep uitgevoerd.
    Twee sloopschepen werd achterelkaar vast gemaakt, en op beide sleepdraden werd zo'n setje dan weer vast gemaakt.
    Volgens mij uitgevoerd door de Rotterdam of de London.
     

Deel Deze Pagina