Navigator voerboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Dropkikker, 1 nov 2022.

1. Dropkikker

Dropkikker

Lid geworden:
    1 nov 2022
    Hoi!

Allereerst excuses als deze vraag al eerder gesteld is, maar ik kon het zo snel niet vinden :)

Ik heb een tijd terug een defecte Navigator voerboot overgenomen van een maat van mij https://www.navigatorbaitboat.com/nl-nl/navigator

Het bleek dat de zender en ontvanger defect was, deze heb ik vervangen voor de FLYSKY FS I6. Nu werkt alles weer, alleen valt het mij op dat als ik van vooruit ineens achteruit wil varen de boot stil valt. Ik moet het 'gas´ in rustpositie zetten voor een seconde of 2 en dan kan de boot in zijn achteruit. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Dit is behoorlijk hinderlijk namelijk ;)

Tevens wil ik de motor welke erin zit vervangen, er zit nu een Graupner 720BB in maar ik vindt deze teveel lawaai maken en de motor zelf ziet er ook niet echt fris meer uit. Hebben jullie een idee welke motor ik zou kunnen halen om de 720 te vervangen?

Ik heb wat foto's bijgevoegd van de binnenkant, tevens vaar ik op loodaccu's.

Bedankt voor jullie hulp alvast!

Bijgevoegde bestanden:

2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo dropkikker, Welkom op het Forum. Er zijn (auto)regelaars waarbij je niet opeens van vooruit op achteruit (en andersom) kunt schakelen. Geen idee of de regelaar om te programmeren is.
    Probeer op het internet te zoeken naar een gebruiksaanwijzing om te kijken of dit mogelijk is. Op de foto is het typenummer niet leesbaar. Hieronder de link naar een V40R.
    https://www.gebruikershandleiding.c...196/preview-handleiding-771314.html?page=0002
    Suggestie voor en kleine, maar goede en niet dure regelaar is deze.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-20000331
    De motor zou je kunnen vervangen door een Bühler ZonV03. Wel op 12 Volt varen dan, anders maakt de motor te weinig toeren.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...0-toeren-1-7a-zonv-03-pakket/a-69112-20000271
    Zet tussen motor en schroefas een cardankoppeling. Dan is het uitlijnen minder kritisch.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-20000331
    Kijk maar of je met deze info iets kunt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 1 nov 2022
  3. Dropkikker

Dropkikker

Lid geworden:
    1 nov 2022
    Hoi Klaas,

Bedankt voor je info! Daar kan ik zeker wat mee :) Ik heb ondertussen op aanraden van RC point een Krick Max power 700 42257 aangeschaft, deze wil ik van het weekend plaatsen in de boot. Ik zal dan ook eens kijken naar die regelaar, eens kijken of de Een cardankoppeling zit er tussen bij mij, dus dat is al in orde ;)

Edit : De regelaar welke er nu in zit is een Graupner V80R

Edit 2 : Ik zie dus in de beschrijving van de V40R dat er een delay in zit voor achteruit.. Heeft de regelaar uit jouw link dat ook, of kan deze wel gelijk achteruit.

Laatst bewerkt: 4 nov 2022
  4. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Even een kleine opmerking, misschien te laat maar toch….
    Wij hebben een paar jaar geleden voor zo’n boot de aandrijflijn opnieuw beoordeeld en wij hebben daarbij o.a. ook de zonv03 getest.
    Onze conclusie was dat deze Zonv03 motor te licht was. .Wel genoeg om te varen [zoals voor modelboten) maar deze heeft te weinig kracht om met volle lading te varen en dan ook nog zekerheid te hebben als er onverhoopt wat groen in het viswater zit. (En een visser wil toch wel graag zijn boot terug…..).
    De beste motor uit onze proeven was een zwaardere en ook duurdere Buhler versie, alleen was deze niet in de handel voor particulieren te koop…..dus ga zeker niet gelijk of lichter dan zo’n zonv03, daar ga je spijt van hebben.
    Een combinatie van een 5 blad 60 mm schroef ( is max passend onder de romp) met een toerental van ca. 2500 rpm (in het water)… sneller heeft ook geen zin, want je komt toch niet over de rompsnelheid van ca 4 km uur….. , maar wat extra rpm achter de hand kan geen kwaad om iets te hebben voor meer trekkracht.
    Deze boten worden volgens mij nog steeds nieuw geleverd en daar is dan ook de beste info te vinden…

gr. Jan

Laatst bewerkt: 5 nov 2022
    Dropkikker vindt dit leuk.
  5. Dropkikker

Dropkikker

Lid geworden:
    1 nov 2022
    Hoi Jan,

Ik weet niet of de zonv03 vergelijkbaar is met de Krick die ik er nu in heb zitten? Zoveel verstand heb ik er ook niet van ;)

Kan iemand mij misschien vertellen waarom er eigenlijk gekozen om er origineel een regelaar in te zetten met delay? Ik vind dit dus behoorlijk irritant namelijk, als ik achteruit wil varen dan moet de boot ook gelijk reageren vind ik. Of is dat om de motor te beschermen, dat deze niet zo snel om kunnen schakelen?

Deel Deze Pagina