Naze 32 probleem

Ik heb onlangs een reptile x-260 mini quad gebouwd met BE 1806 Dys motoren, afro 12 esc (nieuwste batch) en een naze 32 acro. Ik gebruik een turnigy 6sx zender en ontvanger. Ik gebruik een superlichte 200 mw fpv zender. 1300 mah 25c zippy compact accu's. 5x3 gemfan props en een pb board met ingebouwd power filter voor de fpv spullen.
Ik gebruik twee van de vier bec's van de esc voor de stroom van de naze.

Nu het probleem. Alles werkt naar behoren echter 1 keer in de zo veel tijd komt de quad ineens uit de lucht zetten. Mogelijke veroorzakers in mijn ogen:

Afro esc
Bereik zender/ ontvanger
Naze 32 board

Het lijkt er soms op dat de motoren gewoon ineens allemaal uit vallen.

Elke keer als ik de quad dan pak knippert het arm lampje op de Naze. Soms start hij zo wel op en soms niet en moet dan de accu los koppelen en weer verbinden.

De ledjes op de esc branden gewoon netjes groen.

Ik heb het alleen als ik fpv vlieg. Nooit als ik line of site vlieg! Bij het fpv vliegen gebruik ik wel veel minder gas. Line of site vlieg ik veelal bijna de hele tijd vol gas acro. Dat ik het voornaamste verschil.

Ik sluit het bereik eigenlijk een beetje uit omdat het soms ook heel dicht bij gebeurd en het breik normaal prima is. Als ik line of site ver weg vlieg (paar honderd meter) is er nooit een probleem.

Heeft iemand ideeen hoe ik het probleem kan analyseren en wat betekend het knipperende arm ledje op het naze board ?

http://imageshack.com/a/img674/8901/8h7Dmk.jpg

http://imageshack.com/a/img911/3764/2L2uNh.jpg

Groetjes kevin

Laatst bewerkt:
Kan het niet zijn dat je door het maken van een scherpe linkerbocht de naze disarmt? Mischien dat je FPV scherpere bochten maakt dan LOS. Ik heb dit ook gemerkt, door het bereik in de zender van de yaw minder te zetten ( hij haalt nu net de 1000 niet meer) was het probleem verholpen.
Bij mij viel hij overigens niet permanent uit zodra ik de stick weer centreerde pakt hij hem weer op

1.3 of 5.8 videozender?

zo tezien 5.8ghz
tenminste aan de clover te zien op de foto

je moet eens een nieuwe level calibratie proberen
ik had laatst ook last van niet meer armen (led ging ook niet meer op blauw)
door de Crashes kan je naze weleens van slag raken
zeker weten doe ik het niet .. maar het is het Proberen waard

bij mij was het opgelost iedergeval :D

Allen bedankt voor de antwoorden, beetje laat met reageren (bezoek gehad de hele dag).

Ik vlieg op 2,4 zender en 5,8 fpv. Fpv werkt perfect!

De solderingen zijn in dit geval niet super maar werkt in line of sight prima.

Naze board opnieuw van de laatste software voorzien en opnieuw gekalibreerd.

Vandaag ook nog even een range test gedaan voor de ontvanger. Kon over de grond veel verder lopen met de quad in de hand dan dat ik normaal vlieg.

Als ik dan even signaal verlies pikt de ontvanger weer binnen een seconde op en gaat gewoon verder zonder knipperend arm ledje.
Ook na 30 seconden geen ontvangst binnen een seconden weer een werkende ontvanger en quad.

De ontvanger lijkt dus echt niet het probleem.

Desondanks ook vandaag zomaar weer uit de lucht komen vallen.

Het groene arm ledje in het midden knipperde weer. Het lijkt echt een arm probleem.

Even de arm knop op mijn zender een 30 tal seconden aan uit en weer aan en vliegen maar weer. Soms blijft ook dan het arm ledje nog knipperen maar gaan de motoren wel weer aan. Soms moet ik de accu echt los halen en opnieuw aansluiten om een constant brandend arm lampje te krijgen.

Quad aan de pc gehangen en proberen te simuleren maar ook niet gelukt het probleem te creëren.

Heb de zender op 1000 tot 2000 bereik gezet in baseflight en mid stick alles op 1500 staan (end points in zender aangepast om dit te bereiken)

min trottle 1150 en max trottle 1850, mid stick 1500 (standaard waarden)

Begin toch het gevoel te krijgen dat het naze boardje niet helemaal fris meer is. Of toch de afro esc?

Ik snap het niet. Lijkt vooral in bochten uit te vallen. Maar line of sight vlieg ik veel agressievere bochten en doet hij dit niet.

Mogelijk dat ik fpv de gas stick bijna dicht gooi en daarmee de esc elke keer opnieuw moet armen en dit soms niet goed gaat. Echter zonder props aan de pc gaat dit keer op keer goed.

Zal toch wel wat over het hoofd zien

Iemand nog suggesties?

Kan het niet zijn dat je door het maken van een scherpe linkerbocht de naze disarmt? Mischien dat je FPV scherpere bochten maakt dan LOS. Ik heb dit ook gemerkt, door het bereik in de zender van de yaw minder te zetten ( hij haalt nu net de 1000 niet meer) was het probleem verholpen.
Bij mij viel hij overigens niet permanent uit zodra ik de stick weer centreerde pakt hij hem weer op

Zal ik nog even proberen. Heb deze nu van 1000 tot 2000 staan.

Echter geef ik line of sight veel meer en agressiever yaw dan met fpv vliegen.

Maar alles is het proberen waard. Bedankt voor de tip.

Zit er in de naze 32 een beveiliging dat hij uitschakelt als het accu voltage onder een bepaald niveau komt? (onder de 10 volt)

Heb de accu monitor in de naze niet aan staan.

gebruik software matig wel een yaw ofsett van 270 graden maar dat moet kunnen toch en geen problemen opleveren?

Zit er in de naze 32 een beveiliging dat hij uitschakelt als het accu voltage onder een bepaald niveau komt? (onder de 10 volt)

Heb de accu monitor in de naze niet aan staan.

gebruik software matig wel een yaw ofsett van 270 graden maar dat moet kunnen toch en geen problemen opleveren?

Als je geen ready beeps krijgt of er knippert een groen lampje dan is er iets niet goed in de configuratie of hij staat niet level als je wilt armen

Als je geen ready beeps krijgt of er knippert een groen lampje dan is er iets niet goed in de configuratie of hij staat niet level als je wilt armen
Als ik weg vlieg is dit prima, maar dan stort hij neer en knipppert het groene ledje wat gaat branden als je de naze armt. In de lucht disarmt de naze en gaan de motoren spontaan uit.
probeer anders eens het bordje te armen via een schakelaar

Je kunt het proberen, maar mijn ervaring is met al mijn Multicopters ( 7 stuks ) waar ik in allemaal een Naze 32 brein in heb zitten dat het armen via de schakelaar nimmer storing of andere problemen gaf.( en ik vlieg veel en vaak )
Ik denk toch echt dat jouw probleem ergens anders in schuilt.
Overigens..........ik heb een aantal maanden geleden wel paar keer over spontane uitval gehad tijdens het vliegen met een Multicopter.
De uitval was tot 2 keer toe willekeurig en kwam er na lang zoeken achter dat het probleem schuilde in het feit dat in de ontvanger iets los op de printplaat zat.
8 van de 10 vluchtjes ging het vliegen probleemloos maar paar keer over ging ze plots zo dood als een pier in de lucht.
Door trillingen gaf dus de ontvanger er af en toe de brui aan.
En omdat het fenomeen zwaar willekeurig was, dacht ik in eerste instantie niet aan de ontvanger maar aan andere zaken.
Vr Gr E

Je kunt het proberen, maar mijn ervaring is met al mijn Multicopters ( 7 stuks ) waar ik in allemaal een Naze 32 brein in heb zitten dat het armen via de schakelaar nimmer storing of andere problemen gaf.( en ik vlieg veel en vaak )
Ik denk toch echt dat jouw probleem ergens anders in schuilt.
Overigens..........ik heb een aantal maanden geleden wel paar keer over spontane uitval gehad tijdens het vliegen met een Multicopter.
De uitval was tot 2 keer toe willekeurig en kwam er na lang zoeken achter dat het probleem schuilde in het feit dat in de ontvanger iets los op de printplaat zat.
8 van de 10 vluchtjes ging het vliegen probleemloos maar paar keer over ging ze plots zo dood als een pier in de lucht.
Door trillingen gaf dus de ontvanger er af en toe de brui aan.
En omdat het fenomeen zwaar willekeurig was, dacht ik in eerste instantie niet aan de ontvanger maar aan andere zaken.
Vr Gr E
Hartelijk dank voor de reactie. Mijn zender en ontvanger kostte 33 euro. Daar mag je ook niet veel van verwachten natuurlijk, maar deed het tot op heden perfect. Ik zal met name het kanaal 5 wat de arm regelt even apart testen. Misschien ook gewoon tijd voor een fatsoenlijke zender. Ik was juist zo trots dat ik voor 250 euro een compleet en goed werkende fpv mini quad had. Maar een zender is toch wel een heel essentieel onderdeel van de rc hobby. Anders wordt mijn eerste goede voornemen van 2015 een frsky tranis!

Gr.

Back