Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

1. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Jongens, waar zijn de mannen die met een zaag, hamer en afgehakte vinger nog hun boot bouwden!?

2. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Hans,

aangezien dit jou discussie is, ben je ook de moderator ervan. Dat betekent dat je bij ieder bericht een rood kruisje hebt (zien wij niet in jouw topic). Aangezien er hier een aantal zwakke zwetsers :rolleyes: rondhangen is het af en toe zinvol de niet relevante berichten met dat rode kruisje te verwijderen. Daar voelt niemand zich slechter van, en het houdt je verslag schoon.

3. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Zo, weer even lekker uitgeleefd in de schuur.

Het grootspant zit vast (je moet ergens beginnen:rolleyes:) en de tweede versie van het roer is in ruwbouw klaar.
    En deze keer géén smokkelen! Ik kon de opmerkingen van Hans niet op me laten zitten ;) netjes afgeschuind in alle twee de richtingen. Ik hoop dat de foto het een beetje laat zien.

Hans Groenenberg, Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Roer ziet er een stuk beter uit, zou zonde geweest zijn als je hier had gesmokkeld.

5. Riksgewijs

Riksgewijs

Lid geworden:
    3 sep 2014
    auch... heb ik ook gehad, daar ben je inderdaad wel een week of twee zoet mee. En dan zelfs nog rust houden. Anders komt het weer net zo snel terug. Rust is het beste wat je kunt doen. En ook geen kleine klusjes hoor.... Beter een goed boek lezen. Kan ook over modelbouw gaan enzo. :p

6. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Zo, weer terug van vakantie met een lekker kleurtje. De pink begint ook stilaan beter te worden dus we kunnen zo langzamerhand weer eens aan de slag (eindelijk!!!).

Van de week komt mijn bestelling uit Duitsland binnen. eiken stroken van 1 en 2 mm dik voor de beplanking. Ik ben benieuwd.

Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Zo vandaag eindelijk weer eens in de schuur (temperaturen beginnen wel te zakken dus de verwarming maar aan).

Eerst maar eens schoon schip gemaakt. Alles opgeruimd en gekuisd.

Toen een plaatsje gezocht voor de nieuwe aanwinst....

Eiken stroken uit Duitsland. Heel mooi moet ik zeggen.

8. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Inderdaad mooi spul!

9. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat is inderdaad mooi hout hoor :yes:

10. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Dank je Tim, lekker!

Ik loop wel tegen een probleem aan. Ik wil eigenlijk nog een paar meer spanten oprichten alvorens ik met de beplanking begin. Maar Blom geeft er niet meer dan die ik nu heb.
    Ik heb Puchforlife zijn spantenplan maar dat is een iets andere maatvoering en dus niet bruikbaar voor mij.

Hoe nu verder????

Ik overweeg om eerst maar eens een scheerstrook aan te brengen aan beide zijden. Dan heb ik een vast punt van waaruit ik verder kan.

11. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Het lijkt mij dat je op basis van gemiddelden tussen twee spanten de tussenliggende spanten zal moeten maken. Je begeeft je dan wel op het vlak van de echte scheepsbouwers die ook zonder tekening een schip maakten.

12. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Tja, dat weet ik ook niet, maar het lijkt mij wel logisch dat eerst alle spanten gezet moeten worden.
    Als je nu een plank of scheerstrook plaatst heb je niet de goede romp vorm omdat er stukken recht gaan lopen waar eigenlijk een bolling moet zijn, door te grote openingen tussen de spanten.
    (Als je begrijpt wat ik bedoel)

Zo gaat het in het echt ook, en dan begonnen ze niet met de beplanking, maar met het onderste berghout.....

13. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik neem aan dat je eigenlijk nog een paar spanten wil met de dekbalken op de goede hoogte. Dat wordt toch samenstellen denk ik. Met de ordinaten heb je in principe al 34 spanten beschikbaar. Alleen zal je ze zelf een dikte moeten geven. Die is wel af te leiden van de reeds geplaatste spanten. De ronding van het dek is wat lastiger. Die zou ik denk ik middelen van de bekende liggers. Maar dan als losse balk. Een paar latten over de reeds geplaatste dekliggers plaatsen en dan de losse op de goede hoogte, met eventueel wat corrigeerwerk op het extra spant lijmen. Misschien heb je daar genoeg aan. Anders kan het als sjabloon dienen om een nieuw spant zoals de bestaande te maken.

14. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Alle spanten zetten zou een beetje veel zijn in dit geval. Dat zouden er zo'n 150 á 160 zijn. (ik zou ze even moeten tellen).

Ik wil voldoende spanten om inderdaad een mooie vorm van de beplanking te krijgen. Het mooiste zou zijn wat Erik zegt de ordinanten oprichten die van belang zijn. Dus in ieder geval allen die langs de geschutspoorten lopen. (dat deed Puchforlife ook).

Als ik nu een plank span van voor naar achter ziet het er al niet slecht uit maar er zit wat speling op, zeker als ik de loop van de scheerstrook moet gaan volgen. Met een aantal spanten meer zal dat beter zijn.

De dikte van de spanten is geen probleem, het is de vorm (de loop van onder naar boven). die zal ik moeten middelen.

15. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Erik, De dek balken heb ik al aardig. Ik heb het verdek als uitganspunt genomen en die zitten nu vast tussen de huidige spanten. zoals jij zegt kan ik daar verder met losse balken wel verder mee bij de volgende spanten.

16. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Zo, eindelijk weer eens wat tijd gehad. Omdat ik er met de spanten niet uit kwam eerst maar eens het roer afgemaakt. Dat kostte al moeite genoeg.
    Ik ben niet ontevreden maar vind het wat 'onrealistisch'. Ik heb patineer spul besteld om het koper en messing te verouderen.

17. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Ik ben nog aan het lezen Klaas maar in veel stukken kom ik toch tegen dat ze in het echt eerst met de scheerstroken begonnen.
    Ik ben wel met je eens dat voor de modelbouw het onderste berghout een mooie referentie voor de verdere opbouw bied.

Maar ik wil/hoef niet historisch correct te bouwen dus het maakt voor mij niet zoveel uit. Als ik maar een mooie vorm krijg.
    En ik denk dat ik dat als volgt ga doen.

(Ook wat Erik zegt) Vanuit de huidige geplaatste spanten middelen en dan vervolgens daarop een berghout aanbrengen en de eerste scheerstroken.

Dan vanuit de bekende dekbalken van het verdek een strook eroverheen en daar tegenaan losse balken om de vorm van het verdek aan te brengen.

18. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Zo zeg dat ziet er strak uit.

19. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Het koper is wel mooi gelukt zo. Wat ik jammer vind aan de vingerlingen uit de winkel is dat ze meestal aan de korte kant zijn. Als ze langer waren, dan had je ze naar boven toe in kunnen korten. Ik ben er ook nog niet uit hoe ik dat aan ga pakken. Diederik zijn versie ziet er geslaagd uit. Dat betekent dan wel scratch werk.

20. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Klopt Erik, ben ik wel met je eens. Ik kon geen langere vinden en zelf maken vond ik op dit moment even te ver gaan.

Deel Deze Pagina