NEW Blade 200 SR X met SAFE technologie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Jan Belt-CP V2, 29 jan 2014.

1. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Blade 200 SR X - De nieuwe beginners heli

Bij deze open ik een topic om te praten over de Blade 200 SR X helikopter van Horizon Hobby.
    Ik probeer zoveel mogelijk informatie te geven en deze post up-to-date te houden met alle nieuwe ontwikkelingen en nieuwtjes omtrent deze heli.

De blade 200 SR x is een flybarless helikopter en is uitgerust met een paar leuke functies die de beginner echt goed kan helpen om een crash te voorkomen of om te leren vliegen. Zo als het nu lijkt (hij is tijdens het schrijven van deze post nog niet uit) is het de ideale stap tussen een Coaxiale helicopter en een Colective Pitch helikopter.

Door de hogere headspeed en de lage pitch van de bladen is deze heli zeer stabiel te vliegen en zal hij het een stuk beter doen dan de gemiddelde Fixed Pitch (FP) helikopter. (bron zoek ik er nog even bij)

Er zijn 3 verschillende standen op de heli aanwezig:
    Beginner mode—Gelimiteerde vliegmodus waarbij de heli zelf horizontaal in te lucht blijft. De servo's bewegen kort en hierdoor is hij gemakkelijk te besturen.
    Intermediate mode—Horizontaal stabiliserende mode met een groter servo bereik.
    Experienced mode—Volledige Stick controle met volledige uitslag van de servo's. Hier kan je het snelst mee vliegen.

Blade's SAFE technologie
    Mocht het helemaal mis gaan en je heli lijkt zich regelrecht de grond in te boren dan kan je snel op een knop drukken waardoor de heli automatisch weer horizontaal gaat vliegen. Blade noemt dit SAFE technologie.
    In het onderste filmpje is dit te zien op 1,30.

De specs van de heli:

Size/Scale: 200
    Rotor Type: Fixed Pitch Single Rotor
    Experience Level: Beginner
    Completion Level: Bind-N-Fly
    Recommended Environment: Indoor/Outdoor
    Type: Fixed pitch flybarless electric helicopter
    Main Rotor Diameter: 16.1 in (410mm)
    Main Rotor Blade Length: 185mm
    Tail Rotor Diameter: 2.4 in (62mm)
    Main Motor Size: 3900Kv brushless
    Battery: 11.1V 3S 800mAh 30C LiPo (included)
    Tail Drive: Direct Drive
    Length: 14.8 in (375mm)
    Width: 3.94 in (100mm)
    Height: 5.31 in (135mm)
    Flying Weight: 8.82 oz (250 g)
    Approximate Flight Time: 8-12 minutes
    Number of Channels: 4
    Is Assembly Required: No

Hij komt in 2 opties. BNF en RTF voor (waarschijnlijk) respectievelijk 200 en 250euro

Officiële Horizon Hobby promotie video

Introductie Efest 2014 door een medewerker van Horizon Hobby

Een echte vlucht met de 200 SR X waarin je goed de vliegeigenschappen kan zien.

NIEUWE FILMPJES!!!

De release date van deze heli is eind MEI

Op of aanmerkingen over dit topic gelieve via PM
    Topic is een work in progress ;)

3. Lyrix

Lyrix

Lid geworden:
    14 apr 2013
    Erg leuke heli voor de beginner! Vooral met de verschillende standen..

4. kameske

kameske

Lid geworden:
    23 apr 2014
    Dit zal mijn volgende heli worden.
    Goede opvolger voor men mCX denk ik.

5. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Nog 2 weekjes wachten.
    Ben echt reuze benieuwd naar de eerste filmpjes die online komen.
    Hopelijk komt youri ook met zijn bevindingen als hij hem heeft :)

6. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
  7. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Een mulicopter heli :) lijkt wel op die Walkera heli met hold en RTH functie. erg leuk voor een beginner :)

9. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Kijk eens aan, er druppelen heel langzaam nieuwe filmpjes binnen.

Dit is zeker een aanrader hij laat alle stick imputs en modes zien hoe ze werken en wat voor effect ze hebben.

Grappig is dat vanuit zijn punt is naar links met de wind mee, maar op 1,45 vliegt hij naar rechts dus tegen de wind in en ik moet zeggen dat hij best hard gaat...

Wauw op 2.40 maar hij trouwens gewoon een backflip MET EEN FIXED PITCH!!!! hahaha

Ik ben serieus wel impressed. Ik ken geen enkele FP heli die zo kan vliegen en uiteraard ook geen enkele met een panic optie. (die hij op 3.40 nog even demonstreert)

10. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zonde dat ze deze heli FP gemaakt hebben.

In mijn ogen hadden ze hem beter CP kunnen maken met 3 verschillende curve combinaties zodat deze:

• op beginner min of meer als een FP vliegt met beperkte positieve- en een klein beetje negatieve pitch zodat je hem bij wind wat makkelijker aan de grond kan krijgen en beperkt cyclic bereik
    • op Intermediate als "Sport" met wat hogere positieve- en iets meer negatieve pitch en cyclic
    • op advanced "3D" met volledig negatieve pitch en cyclic.

Dan was het pas een ideale beginners heli geweest. Met de juiste instellingen hoeft het verschil tussen CP en FP helemaal niet zo groot te zijn. Theoretisch kan je een CP zelfs instellen als FP (vlakke pitch curve, lineaire throttle curve).

Als de wind nu grip krijgt op de heli krijg je hem niet of nauwelijks meer aan de grond.

11. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Ik snap deze gedachten gang niet, ik lees het op internationale fora ook wel eens. Persoonlijk vind ik het een beetje egoïstisch.

1. Er zijn genoeg CP heli's en toch wil men telkens weer een nieuwe CP heli er bij hebben. Hoeveel 200 size FP heli's zijn er? toch wel degelijk een stuk minder dan CP's of niet?

2. Op elke fatsoenlijke zender kan je throttle en pitch curves instellen en ook Dual rates en expo.

3. Daarnaast heeft een CP meer onderdelen wat voor een beginner weer minder interessant is en draait een gemiddelde CP een stuk hogere headspead.

4. Dit is in een crash weer nadelig en zeker omdat dit een beginners heli is moet je ook rekening houden met het feit dat een beginner ook wel eens per ongeluk tegen zichzelf aan zou kunnen vliegen.

Nu stel ik jou de vraag heb jij liever een FP of een CP heli tegen je hoofd?
    (uiteraard heb je liever niks tegen je heeft maar het is een beginners heli, ongelukjes kunnen altijd gebeuren...)

5. Een FP is inderdaad gevoeliger voor wind. Dit is alleen wel een FBL heli met Brushless motoren en weinig pitch angle op de blades waardoor de headspead wat hoger is en hij iets beter tegen de wind bestand is dat de gemiddelde FP heli maar oké het is geen CP. Dat je hem met wind lastig aan de grond krijgt tja dat hoef je maar 1x te doen namelijk als je lipo bijna leeg is.
    (ps een 200 size cp b.v. de Walkera Master CP heeft ook nog wel wat last van de wind...)

Wat ik dan weer apart vind is dat je niet met de SAFE functie komt. Dit zou inderdaad zeer interessant voor een CP heli kunnen zijn. En ik weet zeker dat BLADE hier in de toekomst ook wel mee komt.

12. demolle

demolle

Lid geworden:
    1 sep 2011
    Ik vind het een hele mooie heli en de stap van fp naar cp wordt door deze heli denk ik een stuk kleiner.

13. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    Heeft niks met egoïstisch zijn te maken :( Ik ben zelf net zo goed een beginner en binnen enkele weken van FP naar CP over gestapt omdat FP teveel beperkingen heeft.

1. FP in een formaat dat te groot is om binnen te vliegen is gewoon zonde. Boven windkracht 2 hoef je met deze heli al niet meer naar buiten. (Om over coaxiaal maar helemaal te zwijgen. Die zouden niet in grote maten verkocht mogen worden imho, dat heeft al voor heel wat mensen voor teleurstelling gezorgd nadat hun mooie nieuw heli tegen de grond smakte of bij de buren over de schutting waaide bij het eerste de beste zuchtje wind).

2. Bij de 200 SR X zit geen programmeerbare Tx. Ik snap ook niet zo goed waar deze opmerking vandaan komt. Ik heb niks over de Tx gezegd.

3. Een FBL CP heeft helemaal niet zo gek veel meer onderdelen dan een FBL FP, de 200SRX heeft op de swash vrijwel dezelfde onderdelen als m'n V120. Enkel 1 servo met link, de feathering shaft en een paar lagers die niet echt heel kostbaar zijn extra.

4. Qua extra crashkosten valt het dus wel mee.

Wat ik liever tegen m'n hoofd heb? Je geeft zelf al aan dat de 200SRX een hogere head speed heeft. Bij een CP is deze ook prima ietwat terug te brengen (iets wat in de voorinstellingen van de meegeleverde tx op beginner dus ook gedaan zou kunnen worden). Als je met een CP op een lineaire ipv vlakke throttle curve vliegt is de schade bij tegen jezelf aan vliegen vrijwel gelijk aan- en net zo pijnlijk als met een FP omdat de throttle hetzelfde reageert (wederom iets wat bij de beginner settings ingesteld zou kunnen worden).

5. Een 200 size CP heeft inderdaad ook last van de wind, maar kan dit de negatieve pitch wel tegen de wind in aan de grond gezet worden. Een FP moet het naar beneden gaan enkel van z'n gewicht hebben.

Dat ik niet over SAFE begin is omdat ik dit een heel goed principe vind! Ook al was deze heli CP geweest had dit er gewoon op moeten zien om de ideale beginners heli te zijn!

Ik snap niet zo goed waarom beginners (wat ik dus ook ben) zo bang zijn van CP heli's. Ze zijn prima te temmen met beginners instellingen zodat ze vrijwel identiek vliegen aan een FP (met name dmv een lineaire throttle curve ipv een vlakke, een "6CH" estab/fbl/gyro welke op beginners mode self leveling fungeert en beperkte roll rates net als bij de 200 SRX het geval is) en in geval van fbl hebben ze vrijwel geen extra onderdelen en afstellen is ook niet ingewikkeld. Een CP heeft verder als heel groot voordeel dat je er uiteindelijk dus ook 3D mee kan gaan vliegen en daarvoor dus geen nieuwe heli hoeft te kopen.

Een ideale beginners heli voor buiten is in mijn ogen een "6CH" FBl CP met drie voor geprogrammeerde standen:

Beginner: "6CH", self leveling, lineair oplopende throttle curve met beperkte max head speed, flink beperkte cyclic, beperkte positieve pitch en zeer geringe negatieve pitch.

Intermediate: dito, maar dan niet meer volledig self leveling maar slechts in beperkte mate (heli levelt zichzelf wel, maar doet hier even over), hogere head speed, wat hogere roll rate en wat meer positieve en negatieve pitch.

expert: "3CH", niet self leveling, volledige head speed, roll rates en pitch.

En dan in alle standen met SAFE mode.

Als die er was geweest had ik tot nu toe aan 1 heli genoeg gehad ipv 3.

Laatst bewerkt: 10 mei 2014
  14. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Er zijn zat mensen die met een 200 binnen vliegen, denk aan een gymzaal of ander groot gebouw.
    Zelf vlieg ik altijd met een 200 met 45graden flybar buiten. Niet als het hard waait nee maar dan wil ik sowieso niet in de kou buiten staan.
    Er zijn genoeg mensen die met een FP buiten vliegen.

Jij zegt: "Ze hadden hem beter CP kunnen maken met 3 verschillende curve combinaties"
    Veel fatsoenlijke zenders b.v. een DX6i kunnen dit al (sowieso met 2 standen).
    Waarom zouden ze volgens jou dan met een CP moeten maken die verschillende throttle en pitch curves. Dit kan je toch zelf gewoon instellen?

Als je dat wil zou ik zeggen koop een 300x of een Walkera Master CP oid.

Heb jij de prijzen van Blade onderdelen wel eens gezien? Die kosten zijn er naar mijn mening wel degelijk. Als je je heli weer eens te hard tegen de grond zet en je feathering voor de zoveelste keer weer eens krom is, of een klein beetje krom en je weet niet waar die rare trillingen en instabiliteit ineens vandaan komen.
    Het is niet alleen dat er extra onderdelen aan zitten maar als die onderdelen moeten ook precies goed zijn anders vliegt je heli niet lekker.

Een FP boor je tegen de grond en 9 van de 10 keer pak je hem op en vlieg je weer verder. (mijn persoonlijke ervaring)

Ja daar heb je gelijk in.

Jij zet je heli 20x aan de grond tijdens het vliegen?
    Het is wel lastiger ja, net zo lastig als een CP die net zo is ingesteld als een FP...

Persoonlijk heb ik hier alleen last van als hard waait. Alleen dan vlieg ik niet buiten, en ik gok de gemiddelde FP vlieger ook niet.

SAVE op een CP is wel een stuk ingewikkelder dan op een FP maar ik gok dat ze er sowieso wel mee komen voor een CP.

Ik denk dat een gemiddelde beginner helemaal niet bang voor een CP is maar IK wel als ik naast diezelfde beginner sta en hij gooit zijn CP even de lucht in voor de eerste keer...
    Verder heb ik geen verstand van 3d vliegen. Als ik dit zou willen leren zou ik dat op een micro heli doen.
    De 200 SR X kan trouwens ook zeer beperkt 3d vliegen, althans een looping ;)

[qoute]

Een ideale beginners heli voor buiten is in mijn ogen een "6CH" FBl CP met drie voor geprogrammeerde standen:

Beginner: "6CH", self leveling, lineair oplopende throttle curve met beperkte max head speed, flink beperkte cyclic, beperkte positieve pitch en zeer geringe negatieve pitch.

Intermediate: dito, maar dan niet meer volledig self leveling maar slechts in beperkte mate (heli levelt zichzelf wel, maar doet hier even over), hogere head speed, wat hogere roll rate en wat meer positieve en negatieve pitch.

expert: "3CH", niet self leveling, volledige head speed, roll rates en pitch.

En dan in alle standen met SAFE mode.

Als die er was geweest had ik tot nu toe aan 1 heli genoeg gehad ipv 3.[/QUOTE]

Je laatste punt kan ik me wel wat in vinden maar vind het als nog dan geen beginners heli. Misschien een mooie tussenstap richting een 450+.

Wees gewoon blij met deze heli en hoop dat ze nog met iets anders komen ipv te mokken dat deze heli zonde is.
    Ik hoop zelf ook dat Blade of een ander merk met iets komt wat jij beschrijft.
    Maar dat neemt niet weg dat dit een super beginner's heli is.

Als ik jou zo lees zou ik gewoon een Walkera Master CP kopen die kan (op SAVE na) bijna alles wat jij wil maar je moet het zelf even instellen.
    zie: [media=youtube]uV-SjitjekA[/media]

15. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    Zo zie je maar weer dat meningen nu eenmaal verschillen en ik blijf bij de mijne net zoals jij bij de jouwe. Even goede vrienden en ik zal mijn mening verder laten voor wat het is.

Je noemt het overigens "mokken" maar dat is het absoluut niet, het is gewoon mijn persoonlijke mening.

Ik heb voorlopig sowieso geen nieuwe heli nodig aangezien ik al een V120D02S en 450 Plus DFC heb. De V911 komt in mijn geval al lang niet meer van de kast.

Ik ben blij dat ik zo snel de overstap naar CP gemaakt heb, maar kan me ook wel weer voorstellen dat anderen wat langer bij FP blijven hangen alhoewel ik de argumenten niet altijd even goed begrijp. In mijn ogen begin je met een micro FP om wat feeling met het vliegen te krijgen en ga je daarna als je verder/naar buiten wil over op CP, maar wederom: dat is mijn menig en die is alles behalve heilig!

16. igot

igot

Lid geworden:
    14 aug 2010
    Mij lijkt het een ideale helicopter, zeker vanwege de aanwezige SAFE technologie. Ik vlieg zelf met een DeltaRay waar deze techniek ook in zit, en dit is geweldig bij noodsituaties. Bij toprc is de RTF variant in ieder geval al leverbaar, maar ik wacht op de bind en fly.

17. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Ik weet niet goed hoe ik dit bericht moet interpreteren maar hij is dus binnen?
    [210894] blade-200-sr-x-rtf-op-voorraad

Degene die heb hebben besteld laat even wat van je horen ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Voor wie er zin in heeft, Mr.Hobby zou a.s. vrijdag de eerste serie 200 SR X BNF binnen krijgen hoorde ik via de TomTom:D

Jan

Laatst bewerkt: 15 mei 2014
  19. Lyrix

Lyrix

Lid geworden:
    14 apr 2013
    Heb er 1 bestelt bij conrad! Lijkt me een erg leuke heli om te vliegen. Geen stress gewoon netjes rondjes vliegen :) Ook een leuk formaat!

20. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    hmmm, goed,

als sommige deze heli als goede beginner heli bekijken,
    en hem vliegen om daarmee te leren, goed

mijn mening is:
    SIM, collectieve pitch micro heli, 450er size ...

en een fp heli met hekmotor,
    dat hebben we toch al 100 keer gehad,
    en nu wat elektroknik ingestopt,
    is het de "top heli" ?

Groet
    Uwe

Deel Deze Pagina