Hoi, Kan iemand mij vertellen hoe rc heli's met een turbine worden aangedreven ? Is er dan een langere as waar een koppeling op zit of hoe werkt dat ? gr Sebas
hier een foto van hoe de opbouw is. Het is geen lange as, maar 2 assen achter elkaar. Op de foto is het linkse gedeelte de turbine. Het rechtse gedeelte de gear-box. Als je net rechts naast de montage blok kijkt. Dan zie je dat de assen niet aan elkaar gekoppeld zitten. De turbine heeft een bepaalde uitlaatstroom. Deze blaast tegen een soort van turbine wiel aan van de gear-box. Dit gaat dan via diverse tandwielen verder. En aan de andere kant zit de prop
Hallo Sebas. De foto laat een zogenaamde freepower turbine zien ,oftewel en vrijloop turbine van Wren uit Engeland. Kijk maar eens op www.wren-turbines.com daar zie je het verschil met een turbine voor een vliegtuig net als de foto hier boven. Dit is eigenlijk en moeilijk concept ,vooral als je dit zelf wil maken , spreek uit ervaring ,heb er al twee zelf gemaakt. De ander vorm van aandrijving is die van de Jakadofski turbine,ik weet niet of de naam precies goed is ,maar in iedergeval zoiets. Deze fabrikant heeft een 1 assige turbine ontwikkeld ,waarbij aan de binnen kan van de aanzuigkant , oftewel compressor zijde ,een tweetal tandwielen zitten , die net naast de inlaat naar buiten komt. Daar aan zit een gewone Vario koppeling,met een tand wiel ,wat weer voor de aandrijving zorgd. Dit is dus een aandrijving met tandwielen,maar zo heb je van Jetcat ook een aandrijving met en riempje die weer een grote riem schijf aandrijft ,die naar de rotors gaat. Zwakke punt , al van veel heli vliegrs gehoord, de riem ,want ik hoorde dat deze vrij snel slijt , en geen grote kracht aan kan. Voor het meeste vermogen , raad ik aan de motor op de foto , rij ik zelf ook mee , en heeft zeker 8 pk op de as ,maar ik denk niet dat je dit nodig hebt voor een heli. Een paar fotos ,van mijn zelf gebouwde turbine met uitgaande as. Ik hoop dat je zo voldoende info hebt , omtrent aandrijving met turbines. groetjes, Martin.
Hoi Martin, Bedankt voor de info !! Ik ben nog lang niet toe aan turbines (laat staatn zelf bouwen) maar het is wel erg interessant en gaaf. Vooral dat filmpje op youtube van een turbine airwolf Ik ben i.i.g. weer wat wijzer ! gr sebas
Hallo Sebas. Nog een fotootje voor je om te laten zien dat er echt vermogen in zo,n turbine zit. groetjes, Martin.
een Helicopter motor mag je in pk's meten omdat die een as aandrijft (koppel). Maar een gewone turbine motor niet, want die draait los, die drijft niks aan. :wink:
Altijd gedacht dat in een turboprop 'alleen maar' een ander turbinewiel werd gebruikt, of een extra wiel, op dezelfde as nog steeds. Een turbine die zo veel mogelijk vermogen uit de uitlaatgassen haalt
Ja, het klpot precies wat je zegt Ron, Want eigenlijk is turboprop en foute benaming. Als iemand het tegenwoordig over ee turboprop heeft ,dan denken de meeste aan de wren 54 motor of jetcat ,maar in feite klopt dit niet omdat dit geen turboprop motoren zijn ,maar freepower turbines. Turbo prop is inweze precies ,zoals jij zegt , dus een ander turbine wiel , of wielen ,maar er is maar 1 as waar dmv en tandwiel bak en propellor opzit. De Jakadofsky ,en jetcat die hebben zo,n motor . De andere, dus heliemotor heeft, en dan kijk ik naar de grote helicopters , een tweede as met een aandrijving ,een zogenaamde vrijloopturbine. Vermogen meten bij een freepower turbine , doe je op de as, en het vermogen meten van een stuwdruk turbine , is zijn stuwdruk ,maar hier kunnen ook de pk ,s berekend worden via een omreken factor. Groetjes, Martin.