nicad accu overladen, wat nu?

• Topicstarter Topicstarter botombadur
  • Startdatum Startdatum
B

botombadur

Guest
hallo,

ik heb een nicad accu met 6 cellen overladen.

de accu is 600 mA en 7.2 V. ik heb geladen met een 500 mA adapter met 7.2 V.

ik kon helaas niet op tijd mijn lader uitschakelen door afwezigheid en nu is mijn accu geheel leeg getrokken.

heeft iemand een suggestie hoe ik de accu weer nieuw leven in kan blazen of is het einde oefening?

(ik heb geprobeerd artikelen hierover te vinden op het forum maar ik kon nergens iets vinden over wat te doen als een accu overladen is.)

alvast bedankt,
arie

ik heb de accu ongeveer 20 uur aan die lader laten liggen.

denk je dat ik m gewoon weg kan gooien?

er valt niets meer aan te redden door 'm goed te ontladen en herladen oid?

en nu is mijn accu geheel leeg getrokken.

:? , je accu is toch juist overvol.
Je kan proberen je accu nog gewoon te gebruiken, maar capiciteit heb je wel verloren.

Gewoon uitproberen, verder even in de faq kijken.

Als de adapter niet meer spanning afgeeft dan die 7,2V is de accu helemaal niet geladen.
Als er echter een hogere spanning wordt afgegeven, kan het zijn dat de accu's idd met 500mA zijn geladen.
Kleine kans dat er ook nog maar één accu-cel goed is.

Je mag al blij zijn dat er verder niets is gebeurd. :wink:

mssn kan je je accu een keer refresh'en...op mijn lader kan dat ook, en hij haalt dan aale troep uit de batt. misschien helpt dat.....maar ik vrees dat ie overleden is ja....

botombadur zei:
ik kon helaas niet op tijd mijn lader uitschakelen door afwezigheid en nu is mijn accu geheel leeg getrokken.

Wie laad zijn/haar accu's als ie niet thuis is? Het is en blijft een proces waar wat mee mis kan gaan en dan kan je maar beter in de buurt zijn.

Als je op die manier geladen hebt en de accu is 0 volt dan mag je echt wel blij zijn dat er niets gebeurd is. Vorig jaar is er bij mij een nicad ontploft door overladen, en daar wil je echt niet bij zijn.

hallo

waarschijnlijk zou het kunnen dat de accu helemaal niet geladen is geworden
om een accu van 7.2 te laden met 500 ma heb je meer dan 12 volt nodig
als hij wel geladen heeft dan is het R.I.P.
als je iemand weet met een powerpeak dan kan je proberen hem daar eens aan te hangen en kijken of hij de accu nog wel wil laden
wat je nu wel kunt doen is de accu eens opmeten
hoeveel volt zit er nog op???????????
je zou niet onder de 0.8 volt per cel mogen gaan

hopelijk meet je nog iets en kan je de accu nog gebruiken

groeten raf

ps normaal zou die in een 1.15 uur zijn opgeladen op een lader van 500 Mamp

hallo allemaal,

ontzettend bedankt voor al het commentaar iig.
ik weet dat ik stom bezig ben geweest.
gelukkig is ie niet ontploft.

ik meet nu over de accu een spanning van 6,6 V.
gister mat ik ongeveer 4,5 V

ik had geladen met 7,8 V en 500 mA. (voor ong 20 uur)

het lijkt dus alsof de spanning in de accu langzaam terug komt, al is ie wel nog steeds helemaal leeg.

mischien kan ik 'm nog weer proberen te laden?

de accu wordt absoluut niet warm als ik er spanning op zet.

mischien moet ik 'm laden met een hogere spanning?

alvast bedankt!

arie

ron van sommeren zei:
Met 7.2Volt wordt natuurlijk bedoeld dat de lader geschikt is voor het laden van 6 NiCd cellen, van elk 1.2Volt.

de gebruikte lader gaf (gemeten) 7,8V. en er staat op geschreven dat hij 500 mA is. ik kan het ding instellen op andere voltages.

nu stond hij op de stand 7,5V.

jups, die faq had ik al doorgelezen voordat ik poste, maar ik kon er nergens in vinden wat te doen als de accu overladen is.

al begin ik nu ernstig te denken dat de accu helemaal niet overladen is geweest maar gewoon niet is geladen..

ik ga t gewoon nog een keer proberen met een hoger voltage, maar deze keer blijf ik thuis en check ik m voortdurend.

als iemand nog tips heeft, graag.

bedankt

hallo

als der toch bij blijft en je hebt geen andere apperatuur in je bezit dan kan je een trukje toe passen dat we vroeger gebruikt hebben

zet parralel aan de lader en de accu een digitaale multimeter
je ziet dan de spanning oplopen als de lader de accu laat
in het begin gaat het snel de hoogte in met op het einde een heel langzame lading
dan moet je in het oog houden als de lading terug gaat beginnen zakken
dan direkt ophouden met laden dan is de accu vol

groeten raf

wow! inderdaad, dat merkte ik al, ik ga het zo proberen.

ik zal laten weten of het wil lukken.

bedankt.

en nu is mijn accu geheel leeg getrokken.

wat bedoel je daarmee?

Als de lader de spanning beperkt houdt tot ca. 1.4V per cel, dus 6x1.4V=8.4V zou het mee kunnen vallen, de laadstroom neemt dan uiteindelijk toch wel wat af en als je geluk hebt gaat het veiligheidsventiel van de cellen dan niet "afblazen". Dan gaat er geen electroliet verloren en is het mogelijk dat de cellen in goede toestand blijven.
Heb je iets gemerkt van "nattigheid" bij de bovenkant (plus) aansluitingen van de cellen?

Back