Hallo, Omdat mijn Supra 40 constant last heeft van highspeed stall en ik er nog amper up mee durf te geven wil ik misschien toch eens opzoek gaan naar een F3A kistje. Heb een 6.5 tot mn beschikking maar denk dat dit net te klein is. Maar het valt mij op dat die kisten stervensduur zijn. Heb 2 goedkope kunnen vinden van CMPRO maar op youtube viel de .90 versie in elektro uitvoering uit elkaar bij de landing (landingsgestel) en was echt geen harde landing. Protech Tojeiro vind ik te lelijk. Ik wil eigenlijk niet duurder gaan dan 200 euro en spanwijdte van 140 tot 180. bv 142cm MAGPIE F3A 50 FERTIGMODELL MBL Modellbau Lindinger Onlineshop of 168cm SWALLOW EX F3A FERTIGMODELL MBL Modellbau Lindinger Onlineshop 136cm Modellbau Lindinger Onlineshop OXALYS 50 F3A FERTIGMODELL KYOSHO 139cm QUEST F3A/3D FERTIGMODELL MODELL-EXPERT Modellbau Lindinger Onlineshop Of is het toch beter om iets meer uit te geven omdat het anders nog crapy vliegt? En vliegt dit nou echt veel beter dan bv een extra of soort gelijk model? Groeten Dennis
De Oxalys is een heerlijk kistje.. ik heb hem zelf een tijd gevlogen en als er niet teveel wind staat, benadert het ding de 2m kisten qua vliegen. Een OS 55AX er op of een Saito 82a en je hebt een perfect trainingstoestel. Vliegt overigens ook stukken beter dan de kleine Tojeiro.
ik heb nog een Xtra 2x2 tekoop staan, zie tekoop gedeelte, MVg, {Edit} Niet ver genoeg gelezen, deze is tegroot (2m)
je gaat dan ook een andere motor kopen ? ik denk dat er weinig verschil gaat zijn in de voorgestelde kisten. In de regel is groter altijd beter (en ook duurder)
Ik heb louter met de Oxalys gevlogen, maar denk dat er wel degelijk verschil is in deze kisten. De Oxalys is een recent F3A ontwerp, ontworpen door een F3A vlieger met kennis van zaken. De vormgeving en de verhoudingen kloppen gewoon voor F3A. Al die andere kisten hebben een lagere romprug en/of een kortere afstand tussen vleugel en stabilo. Als het je echt om F3A gaat, is de Oxalys naar mijn mening de beste keuze. Dit blijkt ook als je gaat zoeken op deze kisten en de ervaringen ermee. En ja.. de Oxalys vliegt echt stukken beter (voor F3A) dan een extra. Nu zal het natuurlijk neit zo zijn dat die vier kisten echt totaal anders vliegen tov elkaar ofzo, maar ik durf er op in te zetten dat de Oxalys voor F3A op punten toch beter zal scoren. Kwalitatief zit de Kyosho Oxalys erg goed in elkaar, met maar 1 grote achillishiel; de folie. Als ik er nu weer een zou aanschaffen, zou er van z'n levensdagen geen brandstofmotor opkomen. Als er dan toch brandstof op zou moeten, zou ik 'm aflakken met 2K lak. Mogelijk nog heel even wachten op de nieuwe Osmose 70 van Kyosho, de opvolger van de Oxalys..
Kijk ook eens naar de Groovy 50 en Groovy 90 3A van The World models. Zelf vlieg ik sinds 3 maanden met de Groovy 90 3A en dat is echt een hele fijne kist en ontworpen voor F3A. Het stabilo en kielvlak zijn geprofileerd waardoor de kist heel rustig en precies te sturen is. De Groovy 90 is echter ontworpen voor een YS FZ110. (Viertakt) Er kan natuurlijk ook een andere motor op, echter dan zullen de prestaties kunnen afnemen. De toestellen zijn leverbaar via Brouwer modelbouw. Succes met kiezen!
Als je voor de Groovy 90 gaat, of uberhaupt voor een 90-size model, op The Dutch F3A Site staat nog een nagelnieuwe YS FZ 110 te koop voor weinig.. (310 voor motor + antivibratiemount)..
De Quest is een fijn toestel om mee te vliegen en vliegt heel strak (met OS .46). Ben nu geen F3A specialist weet dus niet hoe hij op dat vlak presteerd. Kijk misschien ook eens naar de Spot On van The World Models, Shopping Online - The World Models heb hem met een 55AX en doet het nog beter dan de Quest.
Er is weer keuze zat zie ik al. Groove 50 ziet er wel leuk uit, Quest is betaalbaar maar zit je wellicht weer met verschepen. (bouwdozen zijn vaak duur om de versturen en kans op schade) BTW mooi motortje die YS FZ 110. Helaas wat boven mn budget. 50 sized zit ik al bijna weer in twijfel om hem toch als elektro te maken. Geen vet en geen gezeik met sleuren van sleutelspul en start gedoe. Kyosho is idd waardeloos met zn folie maar dan zou elektro weer een goede oplossing zijn. 3d is +-300 a 400W per kilo dus zal wel een redelijke aandrijving worden al om ook nog wat over te houden tegen het einde van je accu.
Ik zou er niet over twijfelen en het electro maken. Je zou bv. een Complete hextronic setup erop kunnen zetten met zippy lipo's en dan ben je voor rond de 300~350 euro klaar inclusief 2 lipo's. AXI zou 100 euro duurder zijn, maar ook nog steeds prima betaalbaar. Dat ongeacht welk kistje je kiest. Als je gaat voor de Oxalys zou ik echt nog heel even wachten tot je winkel de Osmose heeft.. die is er al en is tenslotte de opvolger van de Oxalys.
Sinds afgelopen zondag op F3A Wedstrijd S&B voorzien van F3A kist+inboedel. Dank aan hcg101097 (Hans)
Het is deze geworden. CA models Epsilon 160 span 165 lengte YS 110FZ 4 takt. Heb hem even gefohnt en gestreken en had toevallig ook nog grijs liggen om eventueel nog wat de fixen. Hopelijk kan ik deze week alles weer inbouwen en van het weekend vliegen.
Hij vliegt. Vind het motortje kwa vermogen wel tegenvallen. Kistje weegt net 3.5kg maar echt vermogensoverschot heb ik niet. Zal wel kijken naar een grotere prop met minder spoed misschien dat het dan beter gaat.
Gebruik je wel de goede brandstof ? De enige juiste brandstof voor YS motoren is Coolpower met (minimaal) 20 % nitro. Zelf gebruik ik Coolpower pro pattern met 20 % nitro. Als prop gebruik ik een APC 14X11. Ook voor jou kist zou dit een goede combinatie moeten zijn. Succes!
Op een 3.5kg kistje zou je met die 110 toch behoorlijk teveel vermogen moeten hebben.. nog even iets afstellen dus
Brandstof is Cool power ProPat 20% prop 14x11 APC. Heb bijna volgas als ik er ff mee probeer te hoveren. Weet dat het niet helemaal voor bedoeld is maar zou goed moeten gaan. Denk dat 15x10 / 15x9 of 16x9 iets meer trekkracht geeft. Afstellen op gehoor gedaan maar zal nog eens kijken met de toerenteller.