Is het misschien een goed idee om niet alleen de A en B programma's om de twee jaar te veranderen, maar ook het C-programma. Voor de vliegers met te weinig talent om door te stromen blijft het dan toch interessant genoeg om mee te blijven doen.
Ik geloof niet in 'te weinig talent', wel in 'vliegers die nog moeten leren'. Voor de rest een goed plan..
ik ben van mening: zo laten, het is de basis van kunstvlucht de meeste figuren van de b zijn varianten van de c alleen de snap en de stalturn zijn echt anders
Ha Bert, natuurlijk zijn de C-figuren basisfiguren. Op zich vind ik het programma ook goed passen bij het C-niveau. Ik kan mij echter voor stellen dat je bijvoorbeeld na twee of drie seizoenen deze figuren gevlogen te hebben je wel eens iets anders zou willen. De slow -rol kan bijvoorbeeld een vier-punts rol worden. Je kan de volgorde iets veranderen etc. Zo blijft het leuk voor de groep die de stap naar de B niet kunnen maken. Misschien kan de subcommissie kijken hoe de uitstroom vanuit de C in elkaar zit. Promoveert het merendeel of stopt het merendeel. Wat is daar dan de reden van.
daar ben ik het wel mee eens denk wel dat degenen die zo lang blijven hangen, gewoon meer moeite hebben met het figuren vliegen (is geen schande) door het gaan wisselen van de volgorde/andere figuren, ga je het die mensen nog moeilijker maken
Ja dat is wat mij betreft de vraag. Ik zie nu in de C alleen deelnemers die dit jaar of vorig jaar begonnen zijn en geen 'blijven hangers'. Zijn de C vliegers van afgelopen jaren doorgestroomd of zijn ze gestopt omdat jaar in jaar uit hetzelfde programma vliegen geen enkele uitdaging meer is. Indien het laatste het geval is dan is mijn suggestie misschien niet zo gek.
Voor zover ik het zie: Er zijn toch veel mensen doorgestroomd van de C naar de B (en verder) in de afgelopen jaren. In willekeurige volgorde: Mark Broeksteeg, Johan Zegers, Mark Zwartjes, John Geerling, Richard van Wijk. En in een wat langer verleden ook Job Verkerke en ikzelf. Wat de 'plakkers' betreft, je hebt over het algemeen MINIMAAL 2 seizoenen nodig om het F3A-C programma enigszins netjes te vliegen, sommige mensen wat langer. Dit een beetje afhankelijk van je voorgeschiedenis en clubcultuur. Zoals de meeste instromers nu wel weten valt het vliegen van een net F3A-C programma behoorlijk tegen. Daarbij maakt het m.i.z. niet uit welke figuren er gevlogen worden. Het concept van 'precissie' vliegen is niet moeilijk, maar de uitvoer ervan, rekening houdende met de diverse weers omstandigheden is wel degelijk lastig. Ik denk wel dat we nu met de open-cultuur die we op de wedstrijden hebben de informatie en kennis sneller verspreidt wordt waardoor vliegers sneller kunnen groeien. Voor de mensen die nu nog C vliegen,maar het mogenlijk wat saai beginnen te vinden het volgende: - niemand verbiedt je om alvast (de figuren van) een klasse hoger te trainen. De inzichten die je daarmee krijgt helpen je absoluut om het C programma beter/makkelijker te vliegen - Veel C vliegers concentreren alle trainings activiteiten op de figuren zelf. Maar trainen de keerfiguren, en daarmee vooral de diepte correctie die er te behalen valt, niet echt veel. Met moeilijke wedstrijden zoals de laatste wedstrijd in vlissingen , zie je dat veel vliegers de figuren nog wel redelijk vliegen, maar vooral moeite hebben met het positioneren van de figuren. - Ook bij hogere klassen is het process van positie kiezen en houden het moeilijkste wat er is. Daar kan je dus niet vroeg genoeg mee beginnen. Suc6 met trainen.... Groet Winfried
Helemaal mee eens Winfried, lekker zo houden dus Nou.....dit jaar niet meer hoor, ff rust 8) :lol: Grt.
Hallo Ik zie allemaal dingen waarvan ik iets wil leren, zo ben ik ook druk bezig met oefenen op de figuren waar ik nog niet veel van bak. Maar met veel trainen gaat het me wel lukken om enigzins toch wel een paar goede figuren te vliegen ik zit met oefenen wel met de slowrol die krijg ik maar niet onder de knie we spreken over de rc3 Cklasse heeft iemand ditook of ben ik de enige?
Hoi Wim, leuk dat je aan het trainen bent. Ben nu al benieuwd hoe het je afgaat. Betreffende de slow-rol. Dat heeft iedereen gehad toen ze ermee begonnen. In het begin is het erg moeilijk om verschillende functies tegelijk te gebruiken. Daarnaast nog eens op het juiste moment in te zetten en juist te doseren. Het is belangrijk om op de grond eens na te denken welke stuurbewegingen je allemaal nodig hebt en wanneer je wat moet doen. Daarna is het gewoon doen en veel oefenen. Ik kom je vanzelf tegen bij Snoopey, dan gaan we het samen eens oefenen. groet Job
Wim, je bent zeker niet de enige. Zelfs die dingen die ogenschijnlijk zo makkelijk lijken als een loop, vind ik al moeilijk als deze met wind gevlogen moeten worden. Oefenen en jezelf dwingen het elke keer wat beter te doen laten je, ook nog op deze leeftijd, groeien. Voor een slow-roll help een kist zonder zogenaamde couplings wel een boel.