Nieuw C programma

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 19 sep 2009.

1. hezik

hezik Guest

Poll: Zou er eens een nieuw C programma moeten komen?

[*]Ja

[*]Nee

Tussenstand:

Naar mijn mening wordt het tijd om ook eens een nieuw C programma te bedenken. De A en B programma's zijn moeilijker geworden de afgelopen jaren, het C programma is nog gelijk.

Wat je krijgt is dat mensen zijn uitgekeken op altijd maar hetzelfde programma vliegen, en dus dan B gaan doen terwijl ze daar misschien nog niet aan toe zijn, of zelfs afhaken, wat helemaal zonde is.

Daarom.. tijd voor een nieuw C programma wat mij betreft. Als er meer mensen zijn die daar zo over denken, ga ik dat inbrengen in de vergaderingen dit jaar..

2. RuJon

RuJon

Lid geworden:
    23 apr 2008
    Goed idee. Wat ze zouden kunnen doen is het oude B programma om dopen tot nieuw c programma. :xmas:

3. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Het moet wel een instapklasse blijven natuurlijk, het oude B programma lijkt me erg ongeschikt daarvoor. Een nieuw C programma ben ik wel voor, maar wel met dezelfde moeilijkheidsgraad. Urlien is al aan het trainen, als de instap zo hoog is als het B programma van afgelopen seizoen, is het geen optie om er mee te beginnen.....

4. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Nee,
    C moeten basis figuren zijn en niet moeilijk. Wel moeilijk om perfect te doen, maar niet om te vliegen. En dat is het nu.

Ik ben in B (en A) helemaal voor moeilijker en unknown's enzo maar C niet.

Afwisseling is nergens voor nodig zolang er een gezonde doorstroom is, en de mensen die blijven hangen moeten toch eerst dit programma onder de knie krijgen.

5. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Ik heb ook Nee gestemd, Want het moet een instap programma blijven. En ben het helemaal met Nando eens.

6. hezik

hezik Guest

Ho wacht even, nu loopt er iets scheef. We hebben wat mij betreft 2 afzonderlijke punten; dat had ik misschien ook zo in de poll terug moeten laten komen.

1) er moet een nieuw C programma komen
    2) het moet moeilijker zijn

Het gaat mij vooral om 1. Het is perfect mogelijk om een nieuw C programma te maken wat nog steeds een instapprogramma is.

Punt 2 (het moet moeilijker) is een wat lastiger discussie, wat mij betreft zou het C moeilijker mogen en komt er een D programma wat een echt instapprogramma is, maar dat wil ik hier even buiten houden.

De poll gaat dus over een nieuw C programma op hetzelfde niveau als het oude. Het gaat er louter om dat mensen die al langer C vliegen, dit programma inmiddels totaal beu zijn.

Doorstroom; oke, maar het moet volgens mij niet zo zijn dat je perse moet doorstromen. Met name de C klasse moet wat mij betreft ook zijn voor de mensen die het leuk vinden, maar niet perse de ambitie hebben om door te stromen.

Verandering van spijs doet eten, mensen die nu in de C blijven hangen, gaan met dit programma niet meer doorstromen. Juist voor die mensen is het goed om eens een ander programma te kunnen vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2009
  7. 3w_flyer

3w_flyer Guest

Mijn NEE stem staat er ook op. Waarom, bedoeling is dat een C vlieger dit eigelijk maar 1 seizoen zou mogen vliegen.

Het is goed dat er aanwas komt maar het moet de bedoeling zijn dat men meegroeit.

8. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Nee, ik zie geen reden om een ander programma voor C te hebben:

- De C is instap en dus geen keer figuren.
    - Moet alleen wat basis figuren bevatten die het nu heeft.
    - Als men wat meer uitdaging zoekt moet men toch echt naar de B gaan kijken.

Ook ik heb ooit die overstap van C naar B gemaakt en dat is eerst wel ff zwaar, maar dat nodigd nu juist uit tot het verbeteren van het vliegen.

VLiegers die nu vinden dat het C te makkeijk wordt zijn waarschijnlijk rijp om naar de B te gaan. Vraag is wat ze dan tegenhoud? Want met keerfiguren erbij in de C lijkt het toch wel weer erg veel op een B.

9. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Heb jij met mensen gesproken die C totaal beu zijn?

Want wat ik er van vind maak niks uit natuurlijk, als de C vliegers een nieuw C willen is dat veel belangrijker dan wat ik er van vind.

Zijn er überhaupt mensen die een seizoen of 4 meevliegen?

(In andere klassen zijn ze al tig jaar met precies hetzelfde bezig, lijnbesturing kunstvlucht geloof ik.)

10. hezik

hezik Guest

Op beide vragen is het antwoord: ja.

Nogmaals, dit gaat even niet om dat het moeilijker zou moeten. Dat had ik ook niet in de topicstart moeten zetten, mijn fout.

Het gaat mij er louter om dat er andere figuren komen, of een andere volgorde.

Je zou bv. in plaats van de hoge hoed een keer een humpty bump als middenfiguur kunnen neerzetten, dat soort dingen.

Het is zeker niet perse de bedoeling dat men doorgroeit, volgens mij.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2009
  11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik heb duidelijk voor ja gestemd.
    Ik kan mij heel goed voorstellen dat er vliegers op ongeveer het C niveau blijven hangen en het erg leuk vinden daarin gewoon mee te blijven draaien. Enige afwisseling van programma is dan wel nodig. Niets moeilijker of makkelijker maar wel weer een andere uitdaging en gewoon de basisvaardigheden. Ik kan mij niet voorstellen dat het huidige C programma het enige en ultieme is.

Zie overigens ook:
    nieuw-c-programma

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Het vorige B prog is echt veel te moeilijk voor instappers. Het nieuwe is dan al een beter voorstel maar mijns inziens ook nog te moeilijk.

Maar goed ik vind ook dat het C programma moet blijven, om dezelfde redenen als al door anderen genoemd.

Ik zoek het in een andere richting. Mijn voorstel zou zijn om een extra klasse in te voeren zodanig dat

F3A-C: instapklasse of sportsman (gelijk aan huidige C klasse)
    F3A-B: gevorderdenklasse of intermediate (gelijk aan huidige B klasse, elke twee jaar anders)
    F3A-A: expert klasse of masters (Pxx programma, eventueel licht vereenvoudigd maar substantieel zwaarder dan het B-prog)
    F3A-FAI: hoofdklasse of international (Pxx én Fxx programma's)

Heb je meteen een oplossing voor het groeiend aantal deelnemers. Ook blijft het zo voor B- vliegers die wel iets meer willen maar die niet door de invliegwedstrijd heen komen leuk.

Wel iets meer organiseren, hoewel, B en C op één dag, A en FAI ook op één dag zou moeten kunnen.

13. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik zie meer in een D dan in een 2e A.
    En in dat geval mag de B wel een stuk moeilijker, en C een turnaround programma met basisfiguren en D zoals nu C is.
    Maar 4 klassen hebben we het al vaker over gehad op dit forum geloof ik.

Als C vliegers een andere C willen zal ik dat niet tegenwerken.
    Zolang het maar voornamelijk basisfiguren blijven, slowrol, tolvlucht, cubaan... (stallturn mis ik wel in het rijtje:oops:)

Maar van de '20' figuren die ze mogen vliegen staan er maar 11 vast, je kun een heel creatief C programma elk jaar anders maken. Een humptybump, stalturn, tailslide, procedure turn met geintegreerde rol (hoewel je wel naar de B mag als je die netjes vliegt ;))
    Het is zo afwisselend als je zelf wilt.

14. hezik

hezik Guest

Tsja, ik ben het met Br@m echt niet eens. Het probleem is niet dat aan de top het niveau te laag is. Het probleem is dat er geen aansluiting is tussen de B en de C. Als je dus een extra klasse zou maken, moet die dat probleem oplossen, niet groter maken, wat Br@ms oplossing dus wel doet.

Kijk naar hoe het nu gaat.. we hebben 1 dag B en C wedstrijden, er staan dan grofweg 25~30 piloten op het veld. Dan is er een A wedstrijd en staan er, als je geluk hebt, een keer 13~14 piloten.

Ik zie dan ook niet hoe het zinvol kan zijn om die groep van 13~14 piloten, nog weer verder te gaan spreiden in een A en 'super A' klasse, terwijl je bij de B en C met 25~30 piloten zit. Het is een oplossing die 'het probleem', voor zover je van een probleem kunt spreken, alleen maar vergroot.

Hoe dan ook, dit is allemaal erg interessant en ik praat er graag over, zoals bekend, maar het heeft niets te maken met waar dit topic over gaat. Dat is mijn fout, ik had nooit het niveau van de C in de topicstart moeten zetten, want daar gaat dit helemaal niet over.

Het huidige C programma:

2 loopings
    rugvlucht
    victory roll
    cubaanse acht
    hoge hoed
    lus voorover
    dubbele immelman
    slowroll
    spin (3 slagen)

Stel nu, als voorbeeld:

2 loopings
    stall turn (als middenfiguur)
    rugvlucht
    cubaanse acht
    humtpy bump met een hele en een halve rol
    dubbele immelman
    lus voorover
    slowroll
    spin

Je hebt dan een programma wat even moeilijk is, dus geen verplichte keerfiguren enzovoort, maar gewoon een keer een ander programma. Daarbij sluiten die figuren beter aan bij het B en A programma, immers de humpty bump komt in zowel B als A voor, alsmede de stallturn (stallturn komt zelfs relatief vaak voor, vanwege het figuur M waar beide programma's mee beginnen).

Naar mijn mening zou een dergelijk programma leuk zijn voor mensen die al langer C vliegen, een keer wat anders om te doen, qua moelijkheidsgraad gelijk aan het huidige C programme en, last but not least, veel beter aansluiten bij de huidige B en A programma's.

15. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    OK, aangezien ik mijn mening gaf op basis van de moeilijkheidsgraad:

Ik ben wel van mening dat er meer basis figuren zijn zoals reeds genoemd door anderen. Andere volgorde of veranderen van basisfiguren, maar nog steeds zonder keerfiguren zou ik niet in de weg staan.

En ik weet het niet zo met een 4e klasse (waar tussen die ook zou zitten). Ik denk dat ik liever klasses zie die goed gevuld zijn met competitie, dan weer per klasse met 5-6 personen eindigen. Tevens vergt het weer meer organisatie en ook kosten als zodanig. Wij hebben wel eens een B-C wedstrijd georganiseerd en dan moet je al dubbele prijzen hebben. Nu dan 3 stuks. Ik geef toe dat het een miniem punt is maar toch....

Als je van klasse veranderd moet je zowieso niet denken dat je gelijk bovenin vliegt. DUs van C naar B even een paar wedstrijdjes wennen en dan is die overstap echt niet meer zo groot.

16. hezik

hezik Guest

Bij mijn weten is er niemand die verwacht na een wissel bovenin te vliegen ;)

Ik vind het opvallend dat je er automatisch vanuit gaat dat een eventuele nieuwe klasse, bij de B/C dag op zou komen. Dat zou volstrekt onlogisch zijn.

We hebben nu per jaar 8 keer een veld tot onze beschikking. Daarvan staan we er 4 met een man of 25~30 te vliegen en 4 met een man of 10~15. Lijkt mij dat als er nog een klasse komt, dat die dus bij de A op het veld komen, en niet bij de B en C.

Alleen daarom al zou het wenselijk zijn. Je kunt het dan zo spreiden dat het grofweg 20 om 20 wordt, ipv de grote ongelijkheid die er nu bestaat.

Sowieso zou het nu al beter zijn om de C op dezelfde dag als de A te vliegen, daar de B verreweg de grootste klasse is, en alleen maar zal groeien..

Voordat er mensen zijn die die kant op zouden gaan, ik ben P11 aan eht trainen en ben volledig van plan mijzelf in te vliegen in de A komend jaar. Daarvoor zal er nog behoorlijk stevig getrained moeten worden, maar het is in het geheel niet onmogelijk. Ik zit dus niet voor eigen parochie te prediken, mijn doel is volgend jaar A, niet B.

Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2009
  17. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Tjah, het moet wel een elitedag blijven natuurlijk:D

18. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Ik zou in de c toch enkele figuren als keer figuur gaan vliegen. Het is niet nodig om elke bocht een keer figuur te vliegen, maar een stall turn, Immelmann of een halve cubaan zou perfect passen als keer figuur. De meeste vliegers in de c beheersen die figuren wel, dus dan zou dit al een goede vingeroefening zijn voor de volgende klasse. Op deze manier leren ze beter om de basisvlieglijn in te delen zodat de figuren netjes op hun plaats komen.

Stel nu dit programma zoals Hezik dit al voorstelde.
    2 loopings
    stall turn (als middenfiguur)
    rugvlucht
    cubaanse acht
    humtpy bump met een hele en een halve rol
    dubbele immelman
    lus voorover
    slowroll
    spin

de vlieger vliegt de 2 loopings. maakt dan een bocht en komt voor de jury langs, de stall turn wordt dan gemaakt als keerfiguur aan het einde van de sector. Dit geld ook voor de cubaan en de immelman.

19. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    F3a aanpassen? onder voorwaarden.

nee/ja. Het programma moet wel te behappen blijven voor nieuwe vliegers in de C en ja, het mag van mij op een 3 jaarlijkse basis wel aangepast worden in een steeds iets veranderend vereenvoudigd 'B' turnaround programma. 3 jaarlijks omdat ik er vanuit ga om 2 jaar nodig te hebben om door de 'C' klasse heen te komen richting de 'B' (want jaar 1 leerjaar en wedstrijdzenuwen kwijtraken, jaar 2 gericht investeren op het geleerde en dan 'ens kiek'n wat ut wort').Dat moeten toch meer mensen doen op deze manier dunkt me . En turnaround zou dan een goed idee zijn m.i., maar dan wel verplicht, met enkel een kleine puntenaftrek als je de keerfiguren imperfect of niet beheerst. Dan kan de top in de C zich meten, terwijl mensen als ik kunnen leren en niet direct tegen een gigantische kloof aankijken.
    En jongens, ik vind gericht aerobatics vliegen heel leuk, maar zie mij als oude stomp niet na 1 jaar in de 'B' vliegen. Laat de 'C' een instapklasse blijven! Dan kunnen mensen als ik met minimale middelen ook eerst een beetje snuiven en met de grote teen het water in gaan, voordat je je hele modelbouwbudget in het F3a vliegen gooit.
    En, begrijp me niet verkeerd, ik heb de ambitie om in de B terecht te komen., maar mensen na 1 jaar verplichten door te stromen zou ik niet trekken ;-). Verpest ben ik al een beetje, want zo maar wat rondvliegen is niet heel erg interressant meer. F3a (ook al is het maar C) smaakt naar meer! (---> Angel 50E over 3 weken klaar, de Challenge gaat na de maiden van Willy Swart op de bouwplank).

Laatst bewerkt: 20 sep 2009
  20. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ha Henk, mooi om te horen dat je er zin in hebt om er op wat hogere leeftijd wat van te willen maken. En inderdaad als je eenmaal met gericht vliegen bezig bent geweest dan wordt het wel een verslaving om dat steeds beter onder de knie te krijgen. Lekker door oefenen dan komt het best voor elkaar.

Deel Deze Pagina