Nieuw hier. MCPX stuurprobleem

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Bask04, 18 jul 2012.

  1. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Hallo mede modelbouwers

    Ik ben 29 jr en uit midden nederland.
    Compleet nieuw in de wereld van helicopters, en dus echt een leek.
    Correct me if iam wrong als ik verkeerde benaming of gegevens
    typ van modelgegevens , accu's, laders , enz enz
    Heb kwa modelbouw wel een hpi 4wd gereden op brandstof.
    Daarvoor met mijn vader een speedboot ook op brandstof gevaren.
    Dit ging met afstellen en in je zwembroek ernaar toe al iets minder.

    En nu 2 maanden geleden een coax heli van de zwarte markt.
    T-11 , 3 ch op 27mhz.
    Lekker stabiel in de woonkamer maar door de 27 mhz echt nog speelgoed
    en regelmatig viel de heli gewoon uit de lucht als de verbinding weg viel.
    In de tuin ging de heli al snel zijn eigen weg toen ik boven de schutting uitkwam. Waarschijnlijk omdat de staartrotor de voorstuwing moet doen bij een coax heli en dat is natuurlijk bij het minste wind al te weinig.
    Nu heb ik van mijn vader een Double horse 9116 heli gekregen.
    Hij heeft ook gelijk exact dezelfde aangeschaft.
    Dus beide nu een beetje rommelen.
    Flink wennen dat de linkse stick ook voor het roteren is maar oefening baart kunst.
    Ook is er een trex 250 aangeschaft een CP,
    Maar eerst wil ik maar eens de DH 9116 onder de knie krijgen.
    Hier heb ik voorlopig mijn handen vol aan.
    Zijn hier nog tips of upgrade onderdelen voor te krijgen zodat het vliegen iets makkelijker word of is dit gewoon even doorbijten en oefenen.
    Wel wil ik de batterij van de heli vervangen voor een 1000 MAH lipo ipv 650 MAH
    zodat ik wat langer kan rommelen buiten op het gras.
    Ik had iets gevonden wat hetzelfde formaat is en ook het gewicht was gelijk.
    Nog tips kwa merken en waar ik misschien naar moet kijken?
    Ook daarvoor is alvast een lader aangeschaft: SKYRC E6650



    Ik vind het een mooi een overzichtelijk forum hier
    en hoop nog met veel plezier hier te komen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2012
  2. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    allereerst welkom op het forum.
    de trex 250 is eigenlijk een slechte beginners helie zijn formaat lijkt heel aantrekkelijk voor een beginner maar dit is zo instabiel en giftig snel dat zelfs ervaren piloten hier nog regelmatig hun handen vol aan heben.
    tip 1 houd de staart voorlopig aar je toe
    2 dit is als ik mij niet vergis een helie met een 45 graden flybar en is dus zelf stabiliserend. gebruik dus zo min mogelijk stuur input.
    alle knuppels los zal deze helie bijna uitzichzelf stilhangen.
    probeer de ruimte te nemen en vlieg gelijk op minimaal 1meter hoogte
    succes met de mooie hobby
     
  3. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Bedankt voor de tips.
    De trex blijf ik vanaf.
    Daar waag ik me niet aan.
    Ik ga eerst de Double horse 9116 proberen onder de knie te krijgen
     
  4. JaapDub

    JaapDub

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    6
    Je zou natuurlijk nog een stapje eenvoudiger kunnen beginnen. Zelf heb ik een V911 van WL Toys aangeschaft nadat ik op de coaxiaal was uitgekeken. Een 4CH FP single blade (mode 2 maar ook als mode 1 te krijgen) met de afmetingen om ook in de woonkamer te vliegen. Hij kan heel veel hebben en alle onderdelen zijn ook nog los verkrijgbaar. Een echte aanrader!!
     
  5. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Vandaag hebben we n spektrum DX6i aangeschaft in ridderkerk.
    Deze is voor de trex 250 die in opbouw is.
    Daar melde ik dat ik nu bezig was met de DH 9116.
    En dat t langzaam steeds beter gaat.
    in de winkel zag ik voor n kleine 300 euro de blade 300 staan.
    Mij werd werd verteld dat dit echt niet meer n speelgoedheli is
    En werkt met 3 giros.
    Borsteloos aangedreven, CP heli en iets met n monster ontvanger systeem.
    De afmeting vond ik super.
    Is dit na de DH 9116 een mooie stap verder?
    En wat is jullie advies.

    Prijs was wel ex zender
     
  6. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Ga voor een mcpx als tussenstap.
    door het geringe gewicht blijven de schades nihil.
    het fbl systeem maakt dat deze ook in de wind redelijk goe te vliegen is.
    en je koopt em al voor 150euro.
    beheers je deze helie goed kun je zo door naar de 250.
     
  7. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Dat werd ook precies in de winkel gezegd ja.
    Daar stond idd ook die mcpx.
    Maar geef die 150 dan bv liever uit aan de blade 300
     
  8. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    dat is dan een goed advies van de winkel.

    als je doel straks de 250 te vliegen is is er simpel geen betere opstap dan een mcpx.

    door zijn crashbestendigheid is deze misschien nog wel beter geschikt om te leren vliegen dan de dh9116.

    maar als je liever een 300 koopt moet je dit vooral doen.
     
  9. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    De 250 is van mijn vader, en die is nog in opbouw. 2e hands
    Waarvoor vandaag dus de zender is gekocht.
    maar ik zag de blade 300 en vond t n hele stoere machine.
    Dus ik weet t niet.
    Denk toch dat ik naar je advies ga luisteren.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Geloof me, die 300 ziet er niet meer zo "stoer" uit als je hem in de grond hebt geboord. CP vliegen vergt oefening, en gaat vaak gepaard met crashes. Bij een lichte heli als de mCP X is het vaak oprapen, kijken of alles nog heel is, en verder vliegen.
     
  11. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Naar jullie wijze raad geluisterd.
    Mcpx aangeschaft.
    Spectrum dx 6 I aangeleerd en oefenen.
    Swash plate, rotor hub van alu.
    Training gear eraan en verder oefenen.

    Nu doet het volgende probleem zich voor.
    Als de mcpx stil staat en je bediend de vooruit achteruit
    Links rechts, dan gaan de servos na loslaten van de zenderhendel
    Keurig naar hun neutrale stand.
    Echter als de motor van de staartrotor draait/en de hoofdmotor
    Dan gaan de servos niet meer naar hun neutrale stand.
    Als je echter het gas weer volledig sluit,
    Schieten de servos weer naar hun neutrale stand terug.
    Dit vliegt erg lastig.

    Wie kan mij helpen.



    Mvg bas
     
  12. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Dit is normaal bij een flybarless heli. Als jij jouw heli onder een bepaalde hoek laat vliegen en je laat alles los, dan zal het flybarless systeem er alles aan doen om dit te behouden.
    Wanneer het gas er af is, dan reset het systeem zich inderdaad. Het is dus belangrijk dat jouw swashplate mooi level is om goed te kunnen opstijgen. Opstijgen moet je ook gewoon in 1 keer doen. Optoeren en direct de lucht in. Stijg je erg langzaam op en je gaat daarbij corrigeren, dan kan het wel eens fout gaan ja.

    Snap je nu waarom je CP/flybarless met een MCPX leert vliegen ipv met een dure, breekbare machine? :p
     
  13. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Ik snap het inderdaad ja, is zeker beter als een
    Duurdere machine.

    Dit is dus niet in te stellen dat hij wel bij
    Loslaten terug gaat naar de basis stand?
    Swashplate dus volledig waterpas afstellen?
     
  14. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Dit is niet af te stellen bij de mcpx. Bij sommige fbl systemen is dat wel een optie denk ik voor beginners.
    De swashplate moet inderdaad waterpas staan wanneer je alles loslaat en de motor uitstaat. Anders gaat de heli sneller/makkelijker omkantelen bij het opstijgen. Na een crash kan het wel zijn dat zo'n linkje gebogen is en de swashplate niet meer waterpas staat. Ff terug plooien en klaar is kees :)

    CP heli's zijn een stuk moeilijker dan FP heli's, maar oefening baart kunst! ;-) En zo'n Mcpx is de beste leerschool in combinatie met een simulator.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, daar liep ik ook tegenaan bij het leren vliegen met de MiniCP. Je moet zelf actie ondernemen als je de heli weer in hover will hebben, het flybarless systeem zal je laatste commando blijven uitvoeren totdat je een ander commando geeft. Dus doe je de stick naar voren, en dan terug naar het midden, dan blijft de heli vooruit vliegen totdat hij buiten bereik is, iets raakt, of jij hem terug haalt, whatever comes first...

    En inderdaad, bij opstijgen van de cyclic af blijven. Als je op de grond een correctie op de swash geeft, zal de heli dat zien als verstoring, en proberen te corrigeren, wat meestal tot het omkiepen van de heli leidt. Gewoon optoeren, en dan vrij vlot van de grond, liefst naar een meter of zo, om buiten het grondeffect te komen.
     
  16. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Nou na veel crashes lukt het dan eindelijk
    Om de mcpx een paar minuten in de lucht te houden.
    Blij dat ik naar jullie geluisterd heb en dat t niet al een grotere
    Heli had gekost of 2.
    Echter nu blijft hij afdrijven , swashplate staat redelijk vlak
    En als je flink gas geeft dan gaat de heli om zijn as draaien.
    Alsof de staartrotor pk's te weinig heeft zegmaar.
    Wat zou dit kunnen zijn?
     
  17. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Staat jouw collective pitch op +75% en -75% volgens de hand leiding? Als de lipo bijna leeg is, dan kan de staart inderdaad wel een beetje wegslaan. Maar met een volle lipo moet ie toch wel redelijk goed houden, vooral binnen.
    Als ik buiten heel agressieve dingen doe en er zit wind, dan kan ik wel een tailblowout hebben.

    Maar zet zeker jouw pitch niet hoger dan +75%. En evt. +70% als je er nog last van hebt. Ook checken dat je bij midstick 0° hebt, want als de linkjes buigen na een crash, kan dit wel een serieuze invloed hebben.
     
  18. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Dit hoort eigenlijk niet in de FP/Coaxiaal categorie thuis. Het gaat tenslotte om een CP heli...

    Willem.
     
  19. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Pfff, hij geeft keurig bruikbaar advies.
    En jij zegt dit.
    Nix beters te doen??
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Het mag geen of slecht advies lijken van Willem01, maar als dit draadje in het CP-gedeelte staat, heb je wel kans op meer reacties. Een aantal bezoekers van het FP-coax gedeelte zal mogelijk nog nooit van CP hebben gehoord, terwijl in het CP-subforum vrijwel iedereen wel ervaring met CP heeft. Zelfde als in een ziekenhuis, als je problemen met je huid hebt, ga je toch ook beter naar de dermatoloog dan naar een KNO-arts? ;)
     

Deel Deze Pagina