Nieuw in de hobby

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Kldevries, 4 sep 2016.

1. Kldevries

Kldevries

Lid geworden:
    4 sep 2016
    Hallo

Na heel wat filmpjes gekeken te hebben op YouTube en threads gelezen te hebben op verschillende fora wil ik nu dan echt mijn eerste rc auto kopen. Dan kom ik echter bij een van mijn grootste tekortkomingen: Ik kan niet kiezen! Ik weet wel ongeveer wat ik met de wagen wil gaan doen, maar welke wagen past daar het beste bij?

Bij ons in de buurt is een offroad baan (Duiven) en daar zou ik graag gaan rijden. Daar wordt vooral gereden voor de fun en ik heb voorlopig zelf ook geen behoeft om wedstrijd te gaan rijden.
    Daarnaast zou ik ook graag in bossen en wat ruwer terrein willen gaan rijden.

De auto die ik zoek is in ieder geval 4WD en kost (zonder lipo en lader) zo’n 400 à 500€. Hij zal dus naast de offroad baan ook wat ruwer terrein aan moeten kunnen, maar hij moet ook weer niet al te groot worden. (Een 1/8 monstertruck gaat me eigenlijk net te ver.) Daarnaast zou het erg fijn zijn als de auto ook degelijk is en een goede partsupport heeft, zodat ik snel weer kan rijden als er toch iets stuk gaat. Op de baan in Duiven wordt veel met buggy’s gereden, maar ik vraag me af of ik niet beter iets kan kopen met wat meer rij-hoogte om ook in ruwer terrein goed vooruit te komen.

Kunnen jullie me helpen met ideeën of suggesties van wat ik wel of niet moet doen?

René

2. J3ns

J3ns

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Hoi René,

Welkom hier!
    Als ik het zo lees lijkt een Truggy wel wat voor je.
    Truggy is een verbrede en verhoogde buggy maar veel minder lomp als een monstertruck.
    Ga is kijken voor een arrma talion.

Gr Jens

3. DollarHobby

DollarHobby

Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Kijk anders ook eens naast de talion naar horizonhobbys.nl staan veel mooie Auto's op en kan kiezen uit basis medium en premium autos. Vaterra is basis, losi medium en TLR premium en dus voor competitie gebruik.

Heb ideale van deze merken is dat er kennis van competitie wagens word gebruikt in de wat goedkopere versies zoals vaterra en losi.

Minpunt is er: de onderdelen zoals plastics is in nederland niet in elke shop in vooraad. Komt omdat er simpelweg niet veel onderdelen verkocht worden. Geeft wat aan van kwaliteit

En natuurlijk is er meer om te experimenteren. Kijk eens rond op een paar sites of hou eens online magazines bij.

4. Kldevries

Kldevries

Lid geworden:
    4 sep 2016
    Hoi Jens bedankt voor je reactie.
    De Talion is toch al bijna even groot als een Kraton? Ik zat te denken dat ik misschien naar een 1/10 scale zou moeten gaan? In die schaal vind ik wel wat truggys, maar die zijn dan helaas weer vaak 2wd.

Gr René

5. DollarHobby

DollarHobby

Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Klopt zijn wel weer wat grotere autos. Maar wat is daar eigenlijk een minpunt aan voor u? Hoe groter hoe beter rijgedrag en dus betere bashgedrag daarbij

6. Synasthesia

Synasthesia

Lid geworden:
    11 jan 2010
    De meeste 1/10 truggy's zijn ook eigenlijk Stadium Trucks, en die zijn inderdaad 2wd.
    Maar heb je zelf verder al een idee van wat je wilt qua model auto?

Je zou bv ook naar een 1/10 short course kunnen kijken, model is vaak net wat groter dan een standaard 1/10 en kleiner dan 1/8.
    Vaak 4wd en rijden gewoon goed offroad :)

7. DollarHobby

DollarHobby

Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Nu we het over short course hebben. Ik zou iets van de markt van horizonhobbys.de aanraden. Of van competitie merken die RTR wagens uitgeven. Zijn namelijk sterke wagens met veel plezier

8. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Voor 1:10 is de Losi 10T of 10 MT misschien een mooie optie?
    Maar die komen wel sneller vast te zitten dan een 1:8 auto.
    Misschien dat u eens kan kijken wat ze daar veel gebruiken qua merk en type, en dan overwegen die ook te kopen.
    Dan kun je elkaar helpen als er iemand wat stuk heeft. heeft de andere dat onderdeel misschien wel bij zich.

9. Snijkamp

Snijkamp

Lid geworden:
    3 aug 2016
    Ik heb sinds kort een maverick 1:10 truggy en rijdt de steilste bulten op met zijn 4wd.

Kostte 180 brushed, na ombouw naar brushless zit die nu op 330

Gaat als een trein!

En ja, het is hier op het forum een onbekende maar hij is mij zeer degelijk/crashebestendig gebleken na diverse akkefietjes :rolleyes:

10. Kldevries

Kldevries

Lid geworden:
    4 sep 2016
    Zelf heb ik aan een Typhon zitten denken, maar ik ben bang dat die vast komt te zitten als het terrein ruwer wordt. We hebben bij ons in de buurt helaas geen mooie zandvlaktes. Ook ben ik bang dat 4S/6S misschien nog wat veel voor me is?
    Truggys vind ik inderdaad wel mooi, maar daar kan ik schaal 1/10 niet veel vinden. Misschien dan maar een rockracer, of een desertbuggy? Short course vind ik niet zo mooi, sorry. Wagens met de wielen buiten de body trekken mij veel meer.

Groet René

Laatst bewerkt: 7 sep 2016
  11. Kldevries

Kldevries

Lid geworden:
    4 sep 2016
    Van horizonhobbys heb ik geen Nederlandse site kunnen vinden. Wel een Amerikaanse, maar dan kwam er nog 50 euro verzendkosten bij en nog BTW.

Groet René

12. Kldevries

Kldevries

Lid geworden:
    4 sep 2016
    De Losi 10T kende ik nog niet. Het is inderdaad een mooie auto, maar helaas niet elektrisch en ombouwen durf ik nog niet om mee te beginnen.

Groet René

13. DollarHobby

DollarHobby

Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Wees niet bang. Die typhon komt echt niet zomaar vast te zitten. Met 4s lipo in totaal, andere gearing ga je mooie snelheid. Is wel wat lager dan de talion en zal de talion beter rijden.

Horizonhobbys is ook leverancier in duitsland. Gwn .de typen.

Hebben de grootste modellenaanbod met goede prijs kwaliteit. Je kan zo sorteren op bijv 1/10 etc.

14. Synasthesia

Synasthesia

Lid geworden:
    11 jan 2010
    De Typhon is een 1:8 buggy en die komen niet zo heel snel vast te zitten hoor.
    Maar in formaat zal die niet veel kleiner zijn dan een Talion (Truggy).
    Wil je een auto die wat makkelijker door ook ruwer terrein rijdt dan zijn een Talion of Kraton, of misschien de Nero erg mooi, om maar even bij Arrma te blijven :)
    En op 4S zijn ze prima te controleren.
    Van het weekend nog 2 Kraton zien rijden, rijden erg mooi en zijn ook erg stevig.

Als je een truggy mooi vind, maar geen 2wd wil hebben, dan kom je eigenlijk vrijwel direct al bij 1:8 modellen uit.
    Alleen weet ik niet wat er normaal gereden wordt op de baan waar je wilt gaan rijden?
    Ook dat is iets om rekening mee te houden als er bv. geen 1:8 gereden mag worden valt een truggy eigenlijk al af.

15. Kldevries

Kldevries

Lid geworden:
    4 sep 2016
    Heb het even opgezocht, maar een typhon is 30 cm breed en een talion 42
    Op de baan waar ik heen wil gaan rijden vooral 1:8 buggys en zijn dit ook de grootste wagens waar mee gereden wordt. Verder is het vooral 1:10.

Zou misschien een auto van Axial (rockracer) iets kunnen zijn voor mij? Die hebben wat meer bodemspeling dan de typhon. Ik weet verder niet hoe het zit met duurzaamheid en partsupport?

Groet René

16. Synasthesia

Synasthesia

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Breedte verschil komt vooral door de veel grotere banden van een truggy tov. een buggy.

Axial rockracers, erg mooie voertuigen maar ze zijn niet gemaakt voor baanrijden, zoals je ook wel kunt zien op het grote deel van de youtube videos over deze auto's.
    Partsupport en duurzaamheid van Axial zijn beiden prima in mijn ogen, mits je ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.

Als er voornamelijk 1:8 buggys rijden op de baan dan zou ik daar eens langs gaan en kijken welke merken iedereen rijdt en ook dat meenemen in je keuze.
    Mocht je problemen hebben met de auto dan zal er altijd wel iemand op de baan zijn die je kan en/of wil helpen hiermee, heb je als enige een bepaald merk/type auto dan wordt dat al snel een stuk moeilijker.
    Een 1:8 buggy heeft inderdaad in verhouding niet heel veel bodemspeling vergeleken met een rockracer oid, maar dan nog komen deze prima uit de voeten op diverse terreinen, heb er zelf ook een tijdje een gehad maar nooit problemen gehad met vastzitten.
    Maar een auto vinden die zowel op een vrij strakke baan als ruwe ondergrond goed presteert is erg moeilijk, je zult ergens een compromis moeten sluiten als je geen 1:8 truggy wilt.

Vandaar dat dan ook de truggy aangehaald wordt, rijdt prima op de baan, maar ook daarbuiten kunnen deze wagens flink wat hebben.

Als het echt 1:10 en 4wd moet zijn dan zijn auto's van het eerder aangehaalde Losi een mooie optie.
    LRP en TeamC maken volgens mij ook wat 1:10 4wd modellen die redelijk geprijsd zijn, de kwaliteit daarvan heb ik echter geen ervaring mee.
    En er zullen vast nog wel meer mensen zijn met eventuele suggesties :)

17. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    De Losi 10MT is standaard elektrisch, maar wel iets minder dan een omgebouwde 10T denk ik.
    Maar die zou dan weer niet in de 2S regels passen.

Een groot deel van hoe ver je komt in het zand hangt ook van de controle en van de banden af.
    Met Proline Badlands kom je al een heel stuk denk ik.
    Maar zoals ik al eerder zei, en Synasthesia ook aanhaalde, misschien is het handig om een langs te gaan bij de club en wat rond te kijken/vragen?

Deel Deze Pagina