Hallo allemaal, Ik lees sinds een paar weekjes mee en dacht laat ik me eens voorstellen. Ik ben Karel en had vroegah als kind een radiografische bestuurbare Mercedes. Hoop plezier van gehad! Maar alleen binnenshuis. Uiteraard had de overbuurjongen een enorme jetser die ook buiten lekker kon crossen. Daar was ik natuurlijk wel een beetje jaloers op, maar ik vond ze veel te prijzig. Een maandje geleden werd ik hier aan herinnerd na het zien van een filmpje op youtube. De interesse was gewekt en na wat verder doorspitten ben ik met het excuus van 'ja maar das ook leuk voor de kinderen' (heb inmiddels zelf 2 kids) in de (full size) auto gesprongen en mijn eerste echte rc auto gekocht! Het is een HPI Trophy truggy (1/8 brushless 4s) geworden en wat een monster is dat! Uiteraard tegen het advies vd verkoper in, door te veel enthousiasme niet een groot veld op gezocht maar gewoon achter het huis in de speeltuin meteen uitgeprobeerd. Na een tijdje lekker in t rond gescheurd te hebben bleek de verkoper toch een goed punt te hebben, want na een aantal crashes tegen de speeltoestellen in de speeltuin bleek het klimrek toch sterker dan 1 van de stuurarmen. Dus, onderdeeltje besteld, wachten, vervangen en weer verder. Inmiddels al wat verschillende grasveldjes, parkeerplaatsen en skateparks verder. Ook een kromme schokbreker en geleerd dat Loctite toch wel degelijk nodig is. Binnenkort ga ik de differentielen demonteren en oliën, want volgens het boekje is dat nodig na zo'n 10 acculadingen. Dat vind ik nog wel wat spannend want het is een hoop gesleutel. Hopelijk raak ik niks kwijt en doe ik er goed aan en zet ik de boel niet scheef terug in elkaar haha. In ieder geval heb ik er tot nu toe al veel plezier aan beleefd, ook het sleutelen is tot dusver een ontspannende bezigheid. Ik heb ook een fototje vd auto toegevoegd, op wat ik tot nu toe de beste locatie vind om te rijden, de noordoever van het Oostvoornse meer. Bedankt voor het lezen en mochten jullie nog tips hebben voor een totale noob dan hoor ik t graag
Mooi!Diff onderhoud zeker nuttig,maar eens goed ingevet of geölied,is dat normaal voor langere tijd goed. Zo ook de kegeltandwielen. Bij mij zeker niet om de 10 ladingen. Ik rij nu wel niet zo frequent. Ik heb het nog gedaan van tijdens de winter bv 1 keer per jaar alles open te leggen. Om dan te zien dat alles nog prima is. Nu doe ik het eens als een voor- of achterbrug voor andere redenen toch open moet. Te veel onderhoud,dus te veel in en uitschroeven,kan sneler tot uitgelubberde schroefgaten leiden. Dus enkel wanneer het nodig is naar mijn idee. Voor wedstrijdrjders wss anders.. Amuseer je! Is HPI terug van weggeweest?
Ha dat is goed om te horen, ik vond het ook wat veel. Het zijn er ook meteen 3 en om bij de voor- en achter diff te komen moeten volgens mij de spoilers en shocktowers er ook af. Zowat dat hele ding uit elkaar dus. Dat is wel een uitdaging voor iemand die zoiets nog nooit heeft gedaan. Ik begin denk ik maar met enkel de middendiff. Die is een stuk makkelijker te bereiken en dan kijk ik vandaar maar eens verder. Als ik me goed herinner vertelde men mij dat HPI failliet is gegaan en daarna een doorstart heeft gemaakt. Uit dat faillissement is een hoop oude voorraad opgekocht die nu nog met korting te koop is. Als dat op is, mag je weer de volle mep betalen. Hopelijk gaat het nu wel goed met HPI en blijft t goed gaan want anders ben ik bang dat t steeds lastiger zal worden om aan onderdelen te komen. Dat is trouwens ook wel een dingetje, die onderdelen, ik heb het idee dat als je een auto uit losse onderdelen zou bestellen je wel 2 of 3x de nieuwprijs van een compleet model kwijt bent. Dus ik hou inmiddels ook marktplaats in de gaten voor een sloper.. maarja of dat nou wijsheid is, zal je net zien dat t onderdeel wat je nodig hebt ook al stuk, kwijt of versleten is op de sloper.
Wrakjes zijn bij mij ook bron van onderdelen hoor. Qua diff: middendiff checken idd goed om wat te leren. Maar naar mijn ervaring ziet net die minst af. Doe het gewoon goed in het begin, dan moet je er niet veel aandacht aan geven. En wss afhankelijk van auto,maar voor zocer ik mij herinner heb ik nog maar zelden gehad dan een diff zelf het begeeft,eerder de conische tandwielen in voor - en achtertrein. Om die te vervangen moet bijna eveceel gedeminteerd worden doorgaans. Maar op de duur gaat dat ook vlotter hoor.
Vandaag maar eens gewaagd aan het middendiff. Verwijderen ging best goed, was ff puzzelen hoe ik die nou het best kon verwijderen. Uiteindelijk motor + middendiff met 5 schroeven los gemaakt. Best een gek aantal. Het waren 3 korte boutjes waarmee de steun vastzat voor de motor + de ene kant van de midden diff. En 2 3x19mm schroeven die in een kunststof steun zaten, voor de andere kant van de midden diff. Na het openen vd middendiff zag ik flink wat grijze olie. Beetje gek kleurtje. Olie met metaal schilfers misschien? Ik heb Corally olie en die is helemaal helder. Wat doe je trouwens met die oude olie? Hoe krijg je dat eruit? Ik heb er voor nu maar gewoon wat bij gedaan. Helaas staat in de handleiding niet wat er voor olie in zit of moet. Enkel dat dat voor en achter 2x moet en midden 1x Ik heb er maar 10k in gedaan. Dan zou voor en achter 20k moeten.. Die ik natuurlijk niet heb bedenk ik me nu. Ik had er beter 5k in kunnen doen. Het terug schroeven ging wat minder goed.. Ik had de auto op zn kant en dan kun je natuurlijk geen druk zetten. Dus bij het laatste stukje vast draaien schiet de schroevendraaier door! Los proberen te draaien en schiet nog een keer door.. Kop dol. Lekker dan. Klote kruiskoppen ook altijd. Doe mij maar torx! Maar in mijn auto is het imbus en philips. Gelukkig kreeg ik m er wel uit door de auto ondersteboven te leggen en met houtblokjes te ondersteunen op de middendiff steun en dan flink duwen voor meer grip en voorzichtig draaien. De schroef is er uit. Nu nog een nieuwe zien te vinden. 3x19 verzonken kop met grove draad (beetje houtschroef idee).. dat is natuurlijk weer nergens los te vinden. Ik heb nog wel een 3x20 rvs houtschroef liggen maar die heeft minder windingen. Dan sloop ik de draad in de kunststof steun.. Hoe doen jullie dat?
Ik had niet helemaal goed gemeten, 3x18mm moet t zijn en zo te zien alleen te verkrijgen in schroefpakket B https://www.hpiracing.com/en/part/101096 TP. Flat Head Screw M3x18mm, cone point (Phillips Head) 30.- voor een zooi schroefjes.. Zo'n sloper had wel handig geweest nu. Enige wat ik wel jammer vind is dat ik dan weer met een kruiskop zit. De andere schroef die ik kwijt ben geraakt heb ik vervangen met een inbus variant. Maar dat was een boutje, met standaard schroefdraad. Niet zo'n zelf tappende als deze.
M3 schroeven kan je overal vinden...... ✅Laagbolkopbout M3 - Staal - ISO 7380 Staal | KING Microschroeven Of anders bij de RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/ En ook de Conrad kent vele schroeven. Ook bij de lokale bouwmarkt kan je M3 schroeven vinden in sleuf, kruis en inbus in ook zowel verzonken, volledige als een bolkop.
Ja? Mijn ervaring is dat er nogal wat afwijkende maten worden gebruikt. Tenminste, tov het assortiment bij de bouwmarkt. M3x16 hebben ze, M3x20 maar niet in 18mm dus. En boutjes, hoe noem je die dingen, waar je dus ook een moer op kan draaien, die hebben gelukkig een standaard draad. Die houtschroeven, of zelftappende schroeven, die lijken verschillend draad te hebben. Ik heb even een fototje toegevoegd. Misschien denk ik gewoon te moeilijk? Mij lijkt dat die rvs schroef niet goed past in het gat waar die zwarte in heeft gezeten. Het draad vd rvs schroef heeft minder windingen en staat (daardoor) ook onder een andere hoek.
OK, dat soort schroeven zal wat lastiger worden maar met de spoedmaat moet je nog steeds ergens kunnen komen. Oh, wow, wel M3x20 en geen M3x18mm.... Dan haal je er toch 2mm van af? Ik zie dat probleem niet, het is ook een standaard gebruik onder modelbouwers.
Wat betreft de olie: is helder initieel en wordt grijs of vuiler door sleet van het metaal inderdaad. Zal wel ok zijn wat bij te gieten als het niveau te laag staat, maar als het echt grijs is, beter vervangen gewoon. Vaak moet dat niet gebeuren. In het middendiff heb je graag wat dikkere olie, maar rij maar gewoon om te zien of je er wat van merkt al. M schroeven zijn geen probleem, zelftappers of hoe je ze ook noemt, soms wat meer. Maar ik hamster doorgaans schroeven van wat in de vuilbak terechtkomt wegens defect of zo. Op de duur heb je wel één en ander in dit soort geval waarbij je dan eentje nodig hebt. Maar zo'n zelftapper waarvan je de kop kapot draait? Zo hard zitten die toch doorgaans niet vast? Als er een kop beschadigd is, dan vervang ik deze doorgaans, om dergelijke te vermijden.... Maar goed bezig.
Let ook op dat er 2 soorten kruiskoppen bestaan en met de verkeerde schroevendraaier is het snel kapot draaien makkelijk.
Bedankt voor de tips. De term spoedmaat kende ik nog niet. Ff opgezocht, metaal schroeven (of bouten) hebben metrisch draad waarvan de spoedmaat is gestandaardiseerd. Voor spaanplaatschroeven kon ik dat niet terugvinden.. Mijn 3mm dikke schroef heeft dezelfde spoedmaat als een 2mm schroef vd bouwmarkt. Oftewel, ik heb maar dat schroeven pakket besteld. Dan heb ik iig exact dezelfde. Ik had m kapot gedraaid met een te grote schroevendraaier. Ik vond de P1 een beetje losjes, dus heb ik een P2 gepakt die beter leek te passen... Volgende keer beter opletten dus. Dat is wel een voordeel van imbus en torx, daar past de verkeerde maat gewoon niet. Volgende keer zal ik de olie er ook uit proberen te halen, best dik spul. Ik heb nog wat (fiets)ketting reiniger liggen, misschien dat het daar wel mee lukt. Ik vond het overigens ook vreemd dat hpi voorschrijft om x1 in het midden diff te doen en x2 voor en achter. Wat ik online vond, en ook op dit forum, is 3k-10k-7k (achter-midden-voor) of iets in die richting/verhoudingen. Misschien volgende week de voor- en achter diff ook eens openmaken, met al die regen in de voorspelling wordt mijn favo rij-plek toch 1 grote moederpoel.
Vandaag werd het zakje schroeven bezorgd, dus zojuist het middendiff weer goed vastgezet. Omdat dat veel te kort duurde ben ik ook maar begonnen om de voorkant uit elkaar te halen. Daar zag ik tot mijn verbazing dat 1 vd plastic verbinding stukken voor de draag armen was gebroken en de schroeven waarmee ie vastzat waren verbogen! Die e-clips verwijderen was ook nog een uitdaging trouwens, uiteindelijk gelukt met een pincet met scherpe punten. Ook me viel me wat slijtage op bij de aandrijfas, die lijkt veroorzaakt te zijn door de schroeven van de stuurarm. Toen zag ik ook nog iets geks aan een kant van het differentieel, leek wel of de kogelager stuk was. Maar dat blijkt gewoon een los ringetje te zijn. Er zitten er 2 en maar aan 1 kant. Ik denk dat er aan elke kant 1 had moeten zitten. Waar zou dat voor zijn? Beetje extra afdichting tegen vuiligheid ofzo? De behuizing van de voor diff is open aan de onderkant en zit met 4 schroeven op de bodemplaat gemonteerd. Daardoor kan er niet veel vuil in, maar ik snap niet helemaal waarom het niet gewoon helemaal dicht is. Dit valt ook niet te oliën, dus nu ook nog maar een potje vet regelen. Ook in dit diff zit dezelfde grijze smurrie trouwens. Morgen maar eens helemaal schoon proberen te krijgen met kettingreiniger. Wat te doen met de o-ringen en de pakking? Hergebruiken of standaard een nieuwe? (Yay, ook ontdekt hoe ik fotos kan invoegen )
Oh! die ringetjes bij de kogelaar, dat zijn "shims" zie ik zojuist. Om eventuele speling mee te verhelpen, of betere uitlijning op het tandwiel vd aandrijfas, denk ik.
Die shims zijn inderdaad om de "mesh" af te stellen, dus in hoeverre de tandwielen in elkaar grijpen. En ook om de speling eruit te halen uiteraard. De pakking kun je wel een aantal keer hergebruiken in mijn ervaring. De tandwielen kun je uit het diff halen, dan kun je ze goed schoonmaken met remreiniger oid. De diffcup kun je gewoon met een doekje schoonmaken, en eventueel wat remreiniger. Dan kun je de tandwielen er weer in doen en de boel vullen met nieuwe olie. Het grijze komt denk ik doordat ze er niet zoveel olie in hebben gedaan en omdat nieuwe tandwielen vaak even iets op elkaar in moeten werken.
Thanks! Heb je toevallig ook nog tips voor welk vet aan te raden is voor de tandwielen aan de buitenkant van de diff? Ik zie van Corally oa een 'ball diff grease' en een 'copper grease'. Ik vond al die verschillende diktes olie al bijzonder maar in de RC wereld is vet ook niet zomaar vet
In de modelbouw is vet ook zomaar vet, er wordt niets specifiek modelbouw ontwikkelt maar rc fabrikanten willen je graag doen geloven dat een paar gram vet in een klein cupje voor 10 euro iets speciaals is. Balldiff vet is niet wat je nodig hebt. Smeren van tandwielen heeft alleen nut als de tandwielen geheel ingesloten zitten. Welk vet? De witte hoogwaardige kogellagervet wat je wel ergens online kunt vinden werkt zeer goed, de oude geprezen Robbe modelbouw vet dat in een harmonica flesje kwam is zoiets. Maar inweze alles wat smeert zal werken. De verschillende diktes van oliën waarmee je een diff kunt vullen is puur om het diff losser of stroever te krijgen, het is een setup instelling.
Nog wel online verkrijgbaar, of is dit toch een andere? https://www.robbe.com/en/Building-A...ants/Robbe-Modellsport-TEFLON-GREASE-25g/5532 Maar die is wel €17 en moet uit Oostenrijk komen, das wel een beetje te gek. Ik heb nog kogellagervet van Kroon liggen. Is dat wat? Niet wit helaas. Lithium vet is wel wit. Is dat beter? Ik zit ook nog te denken om wat vet onderaan de behuizing te smeren zodat er wat minder makkelijk vuiligheid in kan komen. Voor valt t wel mee, en die ga ik eerst maar weer eens in elkaar zetten. Maar bij de achterdiff zal wel veel meer zooi zitten.
behuizing van diff met 4 schroeven op de bodemplaat: voor mijn buggies heb ik dichtingen in rubber velletjes van 1mm dacht ik, gesneden om ertussen te monteren. Er geraakt hoe dan ook vuil in anders. Ik heb het nog nergens standaard zo gezien, mar doet prima zijn werk. Verbindingsstuk van de draagarmen gebroken met gebogen schroeven heb ik zeker ook al gehad. Ik heb er nog gemaakt in dikke alu en carbon. Het is wat afhankelijk welke en waar, maar in mijn geval zijn de originele uit een wat taaiere plastic (ziet er bij jou grafiet uit, sterk maar brosser). Ik heb al allerlei combi's geprobeerd. Wanneer een alu versie buigt, een carbon breekt (heb ik nog niet voorgehad), dan stop ik de originele plastic terug. Soms is het ook werken met wat je hebt. En bij een zware crash of een wiel dat blijft haken achter een paaltje dat plots de weg over steekt, dan is zo'n schade moeilijk te vermijden. Check ook de assen in je draagarmen, veel kans dat daar ook ene van gebogen is. Qua vet: ik gebruik al heel lang gewoon een potje kogellagervet van uit de doe het zelf. Ik hebruik dat eigenlijk op alles, niet enkel modelbouw. lithium vet geen idee, dat heb ik in spuitbus voor de fijnere zaken. Ik denk dat wanneer het vettig is, smeert, het ok is.