Zodra het project waar ik mee bezig ben op z'n eind begint te lopen gaat het altijd weer kriebelen. Wat gaat het volgende schip worden? Ik wil altijd graag iets orgineels hebben, zoiets wat je niet dagelijks tegen komt. Vandaag heb ik een bezoek kunnen brengen aan de Far Sovereign, een zgn "Anchor Handler Tug Supply Vessel (AHTS), en wel één uit het bovenste segment van dit type schepen. Een bollardpull van 280 ton (ter vergelijk Smit Singapore ongeveer 180 Ton). Dit schip is zeker één van de kanshebbers om het volgende nieuwbouw project te worden. De Far Sovereign zoals zij donderdag 15 april binnen liep. Foto: René de Werker Na wat problemen bij de portier kreeg ik uiteindelijk toch toestemming om het terrein te betreden en kon ik met permissie van de kapitein aan boord foto's nemen. Dat heb ik ook gedaan; ruim 200 stuks. Het eerste wat opviel was het lierenpark, je kan er niet om heen, gewoon enorm! Ik heb inmiddels wel de nodige lierparken gezien maar dit slaat alles. Liertrommels die meer dan twee dekken hoog zijn. Alles op het schip is groter dan wat ik tot nu toe gezien heb op slepers/suppliers. Moest wel even slikken bij het zien van zoveel detail, maar na twee uur rond struinen wen je er aan. Nu nog proberen om voldoende tekeningen en andere info over het schip bovenwater te krijgen. Als dat in voldoende mate lukt is het een heel interresant schip, en biedt het zeker de mogelijkheid omhier een redelijk uniek model van te maken.
Mooi schip om te zien... een echte kolos en een gigantisch werkpaard.. wat zijn eigenlijk de maten van deze schoonheid? en op welke schaal denk je aan? Hoop dat je de benodigde tekeningen kunt bemachtiggen en begrijp dat het begint te kriebelen. Succes, Ruud
WhOOOOOHOHOHOHOOOOOW, echt mooooi!!! Nog nooit gezien volgens mij maar het preekt wel heel erg aan. Lijkt me zeker een heel intressant model om me in te verdiepen en te bouwen. Enorm veel details zo te zien, en veel mogelijkheden om werkende dingen in te bouwen. Als je begint of meer weet dan horen we het hier wel denk ik. Enne, kan je nog een paar leuke foto's plaatsen?
Zéér mooi schip hoor . En zomaar het schip te mogen bezoeken is een echt buitenkansje: GELUKSVOGEL :lol: Qua model ligt ze wat in dezelfde lijn als m'n Warrior. Dit zijn echt prachtige schepen om mee te varen. Eén ding is zeker: als je met zo'n model aan het water verschijnt kan je op heel wat belangstelling rekenen! Als je op het helidek een helicopter met draaiende propeller moest plaatsen dan kan je je gegarandeert aan de volgende vraag verwachten: "En meneer, vliegt die helicopter nu ook?" 8O Antwoord: " J'wel hoor, maar de piloot moest nu effe dringend naar de wc." (Ik spreek uit ervaring :wink Ik wens je veel succes met de bouw van dit pareltje en zoals Kor het ook al vroeg: " Volgen er nog fotootjes?" Groetjes, Droopy
Is idd een mooi schip lijkt erg veel op de seabex one of niet heb zelf ook een seabex en weet dat de orginele omgebouwd is en deze lijkt er wel erg veel op .Als je dit als nieuw projekt ziet word het wel een heel mooi projekt ,kan je echt alles in kwijt kwa besturing ,ben zelf met de mijne bezig om men heli vliegend te krijgen dus op te stijgen van het platform weliswaar vast aan een buisje natuurlijk maar voor het gezicht wel leuk .IK weet niet hoe je een foto mee kan sturen ??met dit bericht maar er staat er 1 van op de hmbc site (fotogalerij werkschependag 2003 onder meer fotos nico a.(alle credits voor nico die de fotos gemaakt heeft trouwens)).iedergeval heel erg top dat je fotos van dit schip heb .ik wens je iedergeval heel veel succes als je besluit om deze te bouwen .mvgr henk http://www.hmbc.nl/nedframe.html
Om ze alle 200 te plaatsen wordt het niet. Maar ik zal van het weekend nog wat meer info en foto's plaatsen
Nog wat info over de Far Sovereign: lengte 85,20 mtr (in 1:50= 170,4 cm) breedte 20,50 mtr (n 1:50= 41 cm) diepgang 7,50 mtr (in 1:50= 15 cm) waterverplaatsing 4400 ton (in 1:50=35,2kg) 2 schroeven vermogen 25200 BHP 1 azimuth trusther in de boeg 2200 BHP 1 boegschroef 2 hekschroeven Bollardpull 280 ton Sleepdraad 1500m met een diameter van 90mm A-frame 160 ton tot seastate 5 Sternroller 600 ton SWL Hier is goed de afmeting te zien van de cargorail. Ook de ingang van tot het overdekte lierenpark is hier te zien. In feite staat het lieren park buiten, alle waterdichte deuren bevinden zich achter de lieren. Dit in tegenstelling tot de meeste nederlandse slepers en AHTS'n waar het lierenpark meestal binnen staat. Ook de brug is iets groter dan wat ik tot nu toe gezien heb. Voor diegene welke wel eens op de Rotterdam geweest zijn; hier was zelf voldoende ruimte om een hoekbankstel op de brug te hebben. De achterste bediengsconsole. Van af deze plekken kan er worden ge DP't (Dynamic Positioning) Zo te zien werd de Far Sovereign klaar gemaakt voor een klus waarbij het A-frame nodig is. Op de wal lagen nl een nieuwe hydrocilinder (aan bakboord zit er nu nog maar één) een hijsblok met twee schijven, en er werd achterop een bediendingsruimte geplaatst. Tevens was men op het achterdek druk in de weer met de lier voor het A-frame.
Hoi Adam, Wat een machtig project!!! Dit is met alle functies een juweel om te bouwen. Werkschependag 2010??? of ........ groet, Ronald PS Je mag je hand wel opsteken hoor als je langs raast met je Bruinvis :wink: Je staat trouwens met foto in de Shipping News Special over afgelopen zaterdag
Hey Adam, misschien is dit ook wel een leuke: http://www.termaloma.com/sip876.html dit is trouwens een leuke site met erg veel scheepsfoto's. ciao, Ronald
Hoi, leuk 'bootje'.....maar het blijft nog steeds een drijflichaam dat slechts 2-dimensionaal kan bewegen. Toch maar 's een duikboot proberen? Mocht je twijfelen, dan toch even komen kijken op de werkschependag 20 mei a.s. Groet, Jos
hallo jos je model in een woord LEKKER ziet er strak uit die van mij is niet geweathert maar hij iduikt als een speer je zult op de site de filmpjes al wel gezien hebben je hebt je periscopen wel lang gelaten ik duik met de kleintjes die bij de doos zitten tot op de werkschepen dag de grijze wolven zullen daar prooien genoeg vinden denk ik ik zit trouwens op kanaal 56 of 90 laat eens iets weten op wel kanaal je zit anders zet ik nog snel eventjes nieuwe kristallen sportieve groeten raf
Hallo Adam, Dit kan voor jou een heel mooi project worden, want dat kun je aan, gezien de perfecte bouw van je vorige schepen. De foto`s heb je inmiddels, nu de tekeningen nog. Knap van je dat je nog zoveel materiaal hebt gekregen van de eigenaar van dit schip. zo zie je maar weer: de aanhouder wint. Ton.
man, tis net discovery met die foto's. heb nie echt veel met werkschepen als zijnde modelbouw (wel met RC wagens) maar ze zijn facinerend. Meer foto's graag.....
Hoi Adam, koelere man wat een schip roost: je voel je kleinduimpje op zoon ding :zon: maar heb je geen linkje naar die 200 foto,s 8O ik heb me slabbetje al klaar legen :lol: whaha
Ben je er al aan begonnen ? FAR SOVEREIGN DNV ID: 20908 IMO No: 9186675 Status: In Operation Previous Names Flag: Norway Signal Letters: LMJI Port: ÅLESUND Owner: Farstad Supply AS GT (ITC 69): 4,418 (178978) NT (ITC 69): 1,525 Manager: Farstad Shipping ASA DWT: 3,631 (198824) ard: Langsten Slip & Båtbyggeri AS (108470) Year of Build: 1999 Type: 630 - Supply Vessel/Tug Sister Vessels Class Notation: 1A1 ICE-C Tug Supply Vessel SF OILREC HELDK E0 DYNPOS-AUTR DK(+) HL(2.5) Register Notation: bp 279.4