Nieuw tandwiel nodig

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door willem122, 11 mei 2024.

  1. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    Ik zoek een nieuw tandwiel voor mij rc auto
    Het een sparrowhawk xxt auto.
    Ik zoek een main spur tandwiel alleen kan ik er geen vinden. Weten jullie misschien een tandwiel van een andere auto die er op past?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
  3. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    Het lijkt zo te zien de zelfde. Maar het is zo dat de oude tandwiel versleten is doordat het van plastic is. Dus het liefste zou ik er 1 van staal in willen zetten
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    De hele RC wereld gebruikt tandwielen van kunststof en werkt prima. Ik denk dat je voor deze auto niet eens staal kunt vinden..... Aan te bevelen is wel om ook het motortandwiel mee te vervangen voor een maximale levensduur.
     
  5. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    Het probleem is dus dat er op de motor een stalen tandwiel zit dus denk dat daarom die kunststof tandwiel gewoon helemaal glad is geworden
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Onzin, die combinatie wordt gebruikt in 99
    % van de gevallen.

    Als er vuil zoals steentjes en zand tussenkomen zal het gaan slijten, alsook wanneer de 2 schroeven van de motor loskomen, waardoor de tandjes slechts half in elkaar bijten, dan vreet het ook weg in 1 2 3. De 'gearmesh' afstand tussen de 2 tandwielen moet dus correct afgesteld worden.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Een klein stukje materiaalleer..... Als je 2 gelijke materialen hebt heb je ook 2 gelijke oppervlakte-structuren, die vallen microscopisch klein in elkaar. 2 oppervlaktes die in elkaar haken zullen op elkaar als schuurpapier werken. Heb je 2 ongelijke materialen, heb je 2 ongelijke structuren die niet in elkaar grijpen. De slijtage zal dan echt minder zijn op 1 uitzondering na: gehard staal. Dat om de simpele reden dat het kneiterhard is. Maar voor een ruim 10 jaar oude auto van een niet al te populair merk van ver voor de No-prep-drag era moet je niet verwachten dat je een stalen tandwiel zult vinden als je al geen originele plastic kunt vinden..
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  8. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    ja snap het, maar toen ik begon met rijden was die tandwiel nog heel en na 10 minutenn was hij helemaal weg
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Als ik het goed heb is de vertanding 48dp zoals bij veel 1:10 en kleinere auto's. Tamiya heeft motortandwielen die lijken te passen maar eigenlijk net niet. Als het zo'n motortandwiel is heb je een hard gierend geluid van de tandwielen.

    Maar een tandwiel kan gemakkelijk strippen door een losse motor, speling op lagers maar ook gewoon door vuil, zaken om allemaal na te lopen....
    10 minuten is gewoon erg kort en moet er een andere reden zijn waarom die gestript is. Vergeet ook niet dat plastics uitdrogen en bros kunnen worden.
     
  10. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    ja oke ik denk dat ikj gewoon een orginele spur tandwiel bestel en dat ik de motor even wat beter afstel op de main tandwiel kijken ofdat het dan beter gaat
     
  11. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    want voordat ik begon met rijden heb ik nog even de tandwielen na gekeken maar dat paste allemaal perfect in elkaar. dus mischien heeft het motortje te strak op de main as gestaan
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Er moet een beetje speling op zitten. Bij mod1 tandwielen is dat de dikte van een blaadje papier, bij kleinere tanden minder.
    Te strak of te los geeft idd heel snel slijtende tandwielen. Maar zoals ook al gezegd: versleten lagers, spelingen op assen... geeft hetzelfde effect.
     
  13. willem122

    willem122

    Lid geworden:
    10 mei 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    nederland
    Dankje maar hoe kan ik zien wat voor soort tandwiel het is?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Over pitch en MOD aanduidingen van een tandsteek kan je genoeg info op het net vinden.

    Ik vertel een motor zo dat ik net aan een beetje speling heb, een haarje. Dan verdraai ik de spur en controleer het daar, verdaai de spur nog een paar keer naar andere posities en controleer het. Door een mogelijke kleine slinger kan dat de speling hier en daar een beetje wisselen. Uiteindelijk waar de tandwielen het dicts op elkaar staan zorg ik voor een haartje speling.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    dun papier, strookje
    vroegah vloeitje van een sigaret
    denk nu is het simpeler om dat speciale origami papier te pakken (vouwpapier)
    alleen ff strookje van 1 cm breed knippen

    tussen de tanden door draaien.
    als het vloeitje is gebogen, niet gevouwen, staan de tanden te los.
    grijpt de boel aan op de punten van de tandjes, breekt alles af

    als het vloeitje precies gevouwen is, zit ie goed.

    gescheurd of gaat de boel heel zwaar lopen, te strak.
     

Deel Deze Pagina