Allereerst excuus voor waarschijnlijk het 28e topic deze week waarin gevraagd wordt welke heli te kiezen. Ter introductie ik rijd al jaren met rc auto's, heb deze echter allemaal weggedaan voordat ik deze zomer naar Engeland ben verhuist, en wil mij nu eens op wat nieuws gaan richten. Ik heb hier een erg mooie locatie om te vliegen, namelijk een kalksteen groeve, dus wind zal hier over het algemeen niet het probleem zijn. Tot zover is mijn keuze op de E-sky honeybee v2 gevallen Esky 2.4G 4CH Honey Bee V2 RTF RC Helicopter RTF (Red) [EK002435R] - US$119.80 : Miracle Mart, RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production Met name het formaat+prijs vind ik zeer mooi, zover ik heb begrepen is het met kleinere modellen echt onmogelijk om buiten te vliegen. Nu heb ik echter vernomen dat E-sky geen onderdelen meer zou uitleveren, en ook heb ik vernomen dat de honeybee wel wat upgrades nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen vliegen. Conclusie: is dit een goed model om mee te beginnen? of raden jullie toch wat anders aan? Alvast bedankt!
Hoi Circus, Lijkt me een leuk ding om mee te beginnen. Ik begon zelf met een 6 kanaals maar dat was wel wat lastiger ha ha . Ik denk dat onderdelen op zich wel te vinden zijn maar check dat gewoon even door te googlen. Ik heb zelf ook een 4 kanaals gekocht om het vliegen wat beter onder de knie te krijgen, Chinese rommel zouden ze het noemen ha ha maar die vliegt echt perfect en is niet stuk te krijgen. Tis de MJX F45 met een camera en dit ding is echt geweldig voor een beginner. Zelf met flink wat wind kan je er buiten mee vliegen en crashes zijn geen enkel probleem. Onderdelen zijn er ook genoeg voor te krijgen en veel mensen zijn met dit ding aan het knutselen door er een brushless motor in te zetten. Hij is in China voor 86 dollar te bestellen en ik heb inmiddels bijna alle onderdelen om er nog 1tje bij te bouwen . MJX F45 RTF F45 MJX 70cm 2.4G 4ch Single Blade RC Helicopter Free Shipping! - US$86.59 Hier is een heel forum over dit ding en iedereen is er echt razend enthousiast over MJX-F45 Single Rotor FP - RC Groups
Beste circus, Ik heb thuis nog een honey bee king 2 van e-sky staan. Ik heb alleen het frame nog (elektra heb ik wel maar dit heb ik ergens anders voor gebruikt dus ik weet niet in welke staat het verkeerd) Hij heeft alleen nog maar gehoverd en er missen alleen wat schroefjes om de servo's vast te zetten. Zou je deze helicopter in een winkel willen kopen en reserve onderdelen nodig hebben dan kan je het laten weten. groetjes roel groetjes roel
Het was mij ook aangeraden om met een honeybee fp2 te beginnen. Maar ik vond het helemaal niets...(misschien was m'n 4in1 ook wel niet helemaal 100%) maar ik kon het ding totaal niet onder controle houden. Ik zou zelf als een beginner een kleine 45° heli aanraden. niet mini maar ter grote van ongeveer een Double Horse 9116. Hoe kleiner je met een fixed pitch heli gaat hoe minder prettig ze buiten vliegen. Ik kan met dit ding met een beetje wind nog wel buiten vliegen omdat die 45° hem vrij stabiel maakt kan je redelijk met de sticks heen en weer gooien (als je een beetje wind hebt) en als je het even niet meer snapt of de controle kwijt raakt laat je alles gewoon los en dan blijft hij redelijk stabiel hangen. Ik zie op youtube dat er voor de MJX F45 een brushless kit is. Dat maakt hem interessanter dan de 9116 (hij is ook een stukje groter)
Die honeybee fp(2) was ook wel een redelijke beginnersheli maar vooral door gebrek aan iets beters denk ik Als het buiten merkbaar waait is dat meestal teveel om nog leuk te kunnen vliegen, zeker als beginner, en dat geld wel voor de meeste FP heli's of het nou een grote of kleine is. Voor binnen is iets als de fp2 eigenlijk te groot tenzij je een zaal of andere grote ruimte tot je beschikking hebt. De veel kleinere blade mcp-x vliegt beter in de wind omdat het een CP heli is en daarbij ook nog eens flybarless; techniek maakt wat dat betreft meer verschil dan het formaat. Die MJX F45 ken ik verder niet. Iets als de blade 120sr en msr(x) of bijvoorbeeld iets vergelijkbaars van walkera [vraag anders ff in het grote walkera topic] lijkt mij wel een goed begin. Een alternatief is nog meteen oefenen met een CP heli als de blade mcp-x of ook daar weer iets vergelijkbaars van walkera. Reken in ieder geval maar op heel veel oefenen. Beschikbaarheid van onderdelen is een belangrijk punt om mee te nemen in je keuze aangezien je die nog wel eens nodig kan hebben Als je doel is een CP heli te gaan vliegen zou ik geen geld steken in het upgraden van een FP heli. Je kan dan beter investeren in: een rc heli simulator (phoenixrc, realflight, etc), een betere zender of het geld opzij zetten voor een betere heli.
Neem ook dit "draadje" eens helemaal door, want je bent inderdaad niet de eerste die deze week advies vraagt: aanschaf-volgende-heli Op pagina 3 vind je dan ook een scherpe aanbieding (geldig t/m 31 maart a.s.) voor de HoneyBee FP2. Mocht je daarvoor gaan, dan is het volgende e-book een goede investering, denk ik: http://www.flyhoneybee.nl/boek-fp.php Ik heb van andere boeken van de schrijver Martin van Drie (Martin49 op dit forum) zelf al heel veel plezier gehad. Anne
Heb iemand indoor de MJX F45 zien vliegen en ik was behoorlijk impressed. Hij had echt niet veel ervaring, maar wat de Blade SR zou moeten zijn is de MJX geworden. best rap voor een brushed versie, goedkoop, beter onderdelen te vinden dan esky oh ja en gewoon stabiel, hovert gewoon goed.
Geen idee over de Esky honeybee, maar mijn eerste Esky was een teleurstelling. in de winkel is mij een Blade 500 aanbevolen. Van die MJX heb ik positieve filmpjes gezien op YouTube, maar daar kun je niet op af gaan. Persoonlijk zou ik zeggen blijf van Esky af, maar blijkbaar waren de oudere versies wel goed. Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet... - Pagina 34 - Modelbouwforum.nl
Een Blade 500 is een grote collective pitch heli. Hoe groter de heli, hoe stabieler die vliegt, en om die goede reden zullen sommigen een grote heli aanbevelen. Echter, voor een beginner, die vaak ook nog niet weet of de hobby wel echt wat voor hem/haar zal zijn, is een Blade 500 wel een hele dure. Met name ook de onderdelen van Blade heli's zijn duur, zeker in vergelijking tot die van een topmerk als bijvoorbeeld Align. Dus als je toch voor groot en duur wil gaan, koop dan gelijk een Align T-Rex 500 o.i.d. in combinatie met een goede zender en vergeet dan vooral een goede simulator, bijvoorbeeld PhoenixRC of ReflexXTR, niet. Ik ben in ieder geval wel enigszins verbaasd dat "de winkel" een Blade 500 aanprijst als beginnersheli (geldklopperij ?? of onkundig winkelpersoneel ?? of juist wel zeer kundig winkelpersoneel ?!). Persoonlijk zou ik als beginner voor een goedkope Fixed Pitch heli gaan. En dan is de MJX F45 door z'n 45 graden flybar ongetwijfeld stabieler dan de ongeveer even grote Honeybee FP2 met z'n 90 graden flybar. Door z'n mindere stabiliteit is de HBFP2 waarschijnlijk wel weer een betere voorbereiding op een collective pitch heli. E-Sky is bepaald geen topmerk, maar goedkoop en de goedkope onderdelen zijn (nog steeds) gemakkelijk te verkrijgen. Om die reden heb ik via marktplaats een gebruikte E-Sky Honeybee King 3 aangeschaft. Wel gelijk de 'crappy' E-Sky elektronica vervangen door goedkope, maar goede elektronica, van de chinees. Verkoop van de E-Sky elektronica, plus E-Sky zender, via marktplaats leverde hiervoor genoeg geld op. Wat mij betreft een prima heli in combinatie met mijn, eveneens tweedehands gekochte, Futaba T7C zender, om goedkoop (1) een collective pitch heli te leren afstellen, onderhouden en vliegen en (2) een zender te leren programmeren. Zeker omdat ik het mezelf moet leren, want ik ben helaas de enige helivlieger op m'n "cluppie". En, zoals nog wel eens beweerd wordt: "kun je een King 3 vliegen, dan kun je bijna alles vliegen". Bezint eer ge begint, Anne
Laat ik nou de MJX-F45 hebben gehad, leuk ding en vliegt aardig maarrrrr de rotorkop is geheel van plastic en op alle koppelstangen redelijk wat speling helaas waardoor de heli niet zo strak te trimmen is. Het formaat heli staat me wel zeer aan en ik ben dus op zoek naar een heli van dit formaat, fp en met een metalen rotorkop en brushless motor. welk merk en type heeft dit? p.s. zn kleinere broertje de f47 heb ik nog op de plank liggen nagenoeg nieuw in doos
Heliheli, Kijk hier dan eens naar: RCVliegshop.nl - D Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL! Is door z'n 90 graden flybar waarschijnlijk wel minder stabiel dan de MJX F45, maar daardoor een betere voorbereiding op een collective pitch heli. Op dit forum en andere fora is genoeg over deze helikopter te vinden, en wellicht zijn er webshops die hem goedkoper aanbieden. Voor een beginnersheli prefereer ik persoonlijk overigens juist wel een plastic rotorkop. Bij een crash vaak minder schade, en plastic onderdelen zijn i.h.a. goedkoper. Anne
Wat heb jij in de HBK 3 gezet Anne ? Ik heb er ook nog 1 staan maar dat ding blijft erg instabiel. Toch wil ik hem in de zomer wel weer eens proberen en zat eigenlijk te denken om er iets in te zetten zodat ik mijn Devo 10 er ook voor kan gebruiken en hem wat stabieler kan maken.
Kijk voor mijn modificaties maar eens naar het bijschrift bij de eerste foto in mijn fotoalbum. Over de KDS 40A ESC ben ik overigens door het ontbreken van een "echte" 'soft start' wat minder tevreden. Over de gyro heb ik elders al positief geschreven: [180596] assan-mems-gyro-ga-250-wat-zijn-de-meningen-hier-over De servo's en carbon rotorbladen zijn wat mij betreft ook 'very good value for money'. Of de HBK3 met mijn modificaties stabieler is, kan ik niet beoordelen omdat ik nooit met de originele E-Sky electronica, zender en rotorbladen heb gevlogen. In ieder geval kun je met je programmeerbare zender wel proberen de vliegeigenschappen wat tammer te maken. Vraag mij echter niet hoe, want ik ben een beginner die dit nog allemaal zelf aan het uitvinden is. Ik gebruik overigens Turnigy 2200mAh batterijen die perfect passen, en die door hun gewicht de heli waarschijnlijk stabieler maken dan de standaard E-Sky 1500 mAh batterijen (bovendien zijn de Turnigy batterijen veel goedkoper). Ik persoonlijk ervaar het vliegen met de HBK3 overigens wel als een prima stap na m'n Blade 120SR. En de PhoenixRC simulator is daarbij een geweldig hulpmiddel. Ik ben dus wel een tevreden E-Sky vlieger, maar dat komt ook omdat ik geen ander referentiekader heb. Met m'n Mini Titan en Gaui EP200 heb ik namelijk nog geen meter durven vliegen omwille van de eventuele schade en reparatiekosten. Met m'n HBK3 ben ik in m'n eigen tempo aan het experimenteren, zonder al te grote reparatiekosten (tot nog toe 1 maal gecrashed in ruim 6 echte vlieguren: hoofdtandwiel, feathering shaft en flybar vervangen, oftewel een schadepost van ca. 9 Euro). De HiSKY FBL100 heb ik overigens gekocht om met dit experimenteren grotere stappen te maken. Anne