Hey Jaimy,
Als je betaalbaar 3D wil gaan vliegen/leren, dan kan ik je de Protos500 aanraden, de kit koop je inclusief motor en carbonbladen voor dat bedrag.
Niet omdat ik hem zelf vlieg...,
Maar omdat de heli door zijn lage gewicht (zelfde maat, maar +- 200 gram lichter dan de T500 en Logo400)
standaard behoorlijk over-powered is, en de vliegeigenschappen heel goed aan te passen zijn.
Hij vliegt goed op zowel een zeer lage als hoge headspeed.
Op hoge headspeed is hij echt enorm wendbaar en snel.
Met een totaalbedrag van 300,- kom je denk ik niet erg ver als je "serieus" 3D wil vliegen.
Sommige heli's uit de 450 klasse komen daar wel dichter bij.
T-rex 450, MiniTitan etc. en een aantal klonen daarvan.
Maar je moet wel rekening houden dat 3D veel vraagt van je motor, servo's en lipo's.
Dus kan je daar ook vaak niet echt op bezuinigen.
Je kan natuurlijk eerst wat goedkoper beginnen, en naarmate je beter wordt duurder gaan, maar ik ben meer voorstander van het in een keer goed doen.
Ik kijk meestal eerst naar alle eigenschappen van de heli, en ga dan een optelling maken van de kosten.
Ze gebruiken in dezelfde klasse dezelfde lipo's dus hangt het af van wat er bij de kit zit, en wat voor kwaliteit de onderdelen in de kit hebben.
Verder kijk ik ook heel goed naar de prijzen en verkrijgbaarheid van reserve onderdelen.
Ik verplaats deze post gelijk even naar "heli algemeen"
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587
Succes en Grt.
Eric