Nieuwe HPI net ingereden; temperatuur vragen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door icewim, 15 dec 2003.

  1. icewim

    icewim Guest

    Hoi; ik heb mijn hpi nitro3 rs4 rtr twee tankjes stationair laten draaien, toen twee tankjes met een beetje gas en dat op de fabrieksafstelling van 3 slagen de hoofdsproeier open.
    Nog een tankje een beetje gaan rijden en een enkele keer het gas even vol, ondertussen de sproeier drie tandjes dichtgedraaid.
    Nog twee tankjes verder stond de sproeier op 2.5 slagen open (tja, ik ben ongeduldig) en viel het mij op dat wanneer ik een stukje volgas had gereden en remde, de motor op het moment van stilstaan van de auto, even omhoog ging in toeren en dan direct inzakte-bijna afsloeg en daarna even onregelmatig ging lopen waarop hij alsnog afsloeg............ Hij sloeg ok wel af op het punt waar hij inzakte zoals ik net beschreef.
    Het lijkt mij geen inrijfout; als ik daarna start dan blijft hij wel gewoon een 5 minuten stationair lopen; als hij niet genoeg compressie heeft doettie dat toch ook niet?

    Wat nu wel opviel, is dat als ik de sproeier weer terugdraaide tot 2.75 slag open; hij niet meer inzakte en afsloeg; dan rijdt hij echter zeker niet goed; niet genoeg snelheid.......

    Dat vindt ik nu niet echt erg dat hij niet zo'n snelheid heeft, maar eens zal ik toch die sproeier weer IN moeten draaien om wel aan de snelheid te komen :(
    Komt zoiets nu vanzelf goed; dat als je verder bent met inrijden, je wel die schroef in kan draaien en dat hij dan wel blijft draaien?
    Ik kan toch niet altijd veel te rijk gaan rijden? En een halve slag indraaien is toch niet zo erg arm? Of slaat hij af omdat hij nog niet ingereden is en het dan toch vanzelf goedkomt?

    Ik heb een tamiya rtr gehad en die heb ik vrij snel op toeren gebracht en arm gezet, maar die sloeg nooit af........
    Nu heb ik een "echte" en nu dit?

    Zeg me alsjeblieft dat het vanzelf goedkomt? :cry:
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    dat is een teken dat je motor te arm staan zet hem op 3 slagen open en probeer het nog is.

    dat hoger in toeren gaan dat is een teken dat ie te weinig benzine krijgt dit gebeurd ook vaak als je tank bijna leeg is dan is het laatste stukje maakt ie ff wat meer snelheid.
     
  3. icewim

    icewim Guest

    Okee; dat hij te weinig krijgt kan ik mij voorstellen; maar met die schroef 3 slagen open, is hij te rijk; een top van 15km/h heb ik dan zegmaar.
    Als hij nu straks ingereden is zal hij toch wat dichter moeten?
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    dat heb ik ook is gehad toen heb ik hem een stuk meer open gedraaid 3.5 slagen en toen ging hij er als een raket van door. Elke nitro auto is weer anders met het afstellen maar dit lijkt echt op een te arm brandstof mengels. dus probeer hem is als je hem verder open draait dit kan ook geen kwaat te arm rijden kan van invloed zijn voor de levens duur van de motor (Vraag maar aan Hilbren na 3 a 4 liter motor naar de .....)
     
  5. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    komt altijd wel goed, daar heb je forums als dit voor...

    misschien heb je je motor dus te arm staan dat leid ik af aan het in toeren klimmen voordat de motor afslaat.

    dit komt omdat de hoofdnaald en de stationairnaald elkaar in zekere mate beinvloeden, zet je je motor dus armer wordt je stationair ook armer.

    wat ik doe is er eerst is eerst de hoodfnaald rijk zetten, dit merk je aan het lui reageren op je gas, eerst zakt de motor in toeren waarna de gang pas er in komt, vanaf dat punt ga ik hem steeds ietsje armer zetten zodat het toerental net lekker soepel oppakt, daarna stel ik de stationair af dat de motor nog loopt en de auto net niet wegrijdt

    ik heb dus een tamiya (geen trage rtr!!!) en heb met deze afstelling meestal de juiste..

    mijn ervaring is inderdaad dat de rtr kit van tamiya (de tgs met fs12ss motor) inderdaad makkelijk ef te stellen is, maar je hebt er een auto mee die net zo snel is als een standaard elektro van tamiya...

    dus... veel sucess met het echte werk!
     
  6. juriaan

    juriaan Guest

  7. icewim

    icewim Guest

    Tja; dat gaat dus vooral over het stationair afstellen met de aanslagschoef. Maar hij loopt al behoorlijk hard sttionair vindt ik; er moet toch iets zijn dat hij niet te arm wordt als je net ff volgas gereden hebt?
     
  8. BlackFox

    BlackFox Guest

    na 2 tankjes al meteen volgas geven is alles behalve gezond voor je motor, als je gewacht had dan had je na een 4-5 tankjes wel gezien dat hij veel sneller ging.Ik ken iemand van bij mij in de buurt die zijn motor na 1.5 liter al kapot had, waarom ? in het begin te arm zetten en meteen volgas rijden, hij vond ook dat em niet snel genoeg ging, daarna is het alleen erger geworden... is nu gestopt met een zeer fijne hobby, alleen omdat hij niet genoeg geduld had en omdat hij het zelf verpest heeft :roll:

    denk dus nog maar eens goed na voordat je gaat verder prutsen, het is waarschijnlijk nog niet te laat :!:
     
  9. icewim

    icewim Guest

    Nee.....zo is het ook niet; ik heb twee tankjes stationair laten lopen en daarna twee halfgas en daarna af en toe een klein stukje vol; niet lang ofzow.
    Echt een 100 meter volgas rijden heb ik pas na een tankje of 8/9 gedaan.
    En doe ik dus nu voorlopig niet meer; hij gaat weer op erg rijk en halfgas rijden.
     
  10. BlackFox

    BlackFox Guest

    GOED ZO !! doe zo verder dan :wink:
    toch een waarschuwing voor al de rest die geen geduld hebben :p
     
  11. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Hij moet ook niet TE rijk... motor moet wel op temperatuur komen, anders vernaggel je hem ook meteen. Maar staan er in de manual geen default settings? die gewoon aanhouden. Doorgaans staat in de manual precies aangegeven hoe je de motor moet inlopen.
     
  12. icewim

    icewim Guest

    Volgens het boekje moet het zoals ik het gedaan heb; ik heb hem alleen iets te snel te arm gezet.....moet met twee klikjes per keer en ik deed een kwart tot een halve slag........
    Maar toen sloeg hij ook pas af en ik dacht een voorbode te hebben, want als ik straks dat ding helemaal ingereden heb, moet hij toch wat armer en dan krijg ik dat dus.
    Maar hij reageerd daar niet zo erg op als hij ingereden is begrijp ik een beetje?
     
  13. BlackFox

    BlackFox Guest

    Op een afstelling ? integendeel vrees ik, als hij is ingereden reageert hij veel sneler op een afstelling, maar daardoor is hij ook precieser af te stellen en daardoor gaat hij dus weer sneller :wink:
     
  14. icewim

    icewim Guest

    Dat bedoel ik; ik zal hem dus nooit armer kunnen zetten dan die belachelijke drie slagen open waarop hij totaal geen gang heeft :( ?
    Want nu, als ik hem een kwartslag dichtdraai is hij sneller, maar slaat dus af.......


    Edit; ik bedoel niet het reageren op een afstelling trouwens hoor, maar het reageren op afslaan als je hem armer zet.
     
  15. BlackFox

    BlackFox Guest

    Ja, dat zou kunne blijven vrees ik, ik heb dat ook als ik hem te arm zet...
    Maar rij nog wat meer in, dan zal hij vanzelf sneller gaan.Trouwens, een standaard RS4 3 met geen versnellingsbak gaat niet geweldig snel hoor !
     
  16. icewim

    icewim Guest

    In ieder geval een stukje sneller dan mijn tamiya rtr hoop ik.......

    Zal een brondstofpompje in de benzineslang geen goed doen? Die heb ik gezien op die site van pk.
    Ik snap alleen niet hoe het werkt moet ik zeggen.....
     
  17. BlackFox

    BlackFox Guest

    Simpel, branstofFILTER, filtert vuiligheid uit de brandstof, en er kan wat meer brandstof in de tank door die filter.Qua prestaties maakt et niets uit, maar wel voor de levensduur van de motor, als je tenminste denkt dat je vuile brandstof hebt :p
     
  18. icewim

    icewim Guest

    Ik bedoel deze; http://www.pkracing.nl/nitrotoebehorenmenu.html

    de tweede van boven.

    Hmm....dat werkt dus niet; moet je ff op "brandstof" klikken.
    Daar zeggen ze toch echt dat het een pomp is ook; filter eronder ziet er anders uit.
     
  19. icewim

    icewim Guest

    Ow....laat maar; ik snap het al.....
    Het is ipv dat drukknopje natuurlijk; ik vondt het al ingenieus.
     
  20. BlackFox

    BlackFox Guest

    nee nee, het drukknopje blijft, onderaan je tank waar de leiding van tankje naar motor gaat daar zit de filter :wink:
     

Deel Deze Pagina