Nieuwe RC FPV-er

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door miccim, 13 aug 2011.

1. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Geïnspireert door de vele mooie filmpjes van het RC FPV vliegen heb ik toch ook maar de stap genomen om dit eens daadwerkelijk te gaan proberen.

Eerst met de sim veel oefenen met vliegen met diverse vliegtuigen, daarna in het echie leren vliegen met een Graupner Elektro-Rookie S welke op 2,4 GHz (Spektrum) bestuurd wordt. En dan deze zomer maar eens wat FPV equipment aangeschaft:
    - Sony VSN505NHB CCD cam met 550 TVL (3,6mm)
    - video transmitter van Immersion 5.8 GHz
    - OSD ook van Immersion: ezOSD (met 10Hz GPS en 100A stroomsensor)
    - Fatshark goggle V2 RVC922 met 5.8 GHz receiver
    - video recorder van FPV-Japan: DVR-SD4
    - Fatshark pan/tilt mount met 170º servo's (hoe aan te sturen? servo stretcher?)

Pan functie over vrije kanaal van stuurknuppel (geen ailerons).

Eea moet nog wat netter worden ingebouwd, met name de berg aan snoertjes...
    Aansluiten ging prima, snoertje van goggle naar videorecorder gemaakt van de meegeleverde snoeren.

Tijd voor de eerste testvlucht.

2. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Heb je al een rangecheck gedaan?
    Hoeveel mw is de TX?
    Pan/tilt stuur je aan met een headtracker.
    Weet alleen niet of de motor kan storen op de TX omdat ie er bijna bovenop zit??

Succes met het testen!

3. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Headtracker heb ik niet, vandaar dat ik de pan via stuurknuppel aanstuur (kanaal over omdat er geen ailerons opzitten).
    De Tx is 600 mW, en zit nu zo ver weg mogelijk van de ontvanger en dan helaas wat dichter bij de brushless motor. Het lijkt erop dat de motor zeer weinig storing geeft :)

Heb eerst een testvluchtje gedaan om het extra gewicht en zwaartepunt te checken, zonder de FPV equipment te gebruiken. Daarna nogmaals een testje maar nu met ingeschakelde FPV equipment, range is prima. So far so good!

4. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    mooie spullen ziet er goed uit!

Ben wel benieuwd of de videorecorder goed bevalt. Overweeg ook de aanschaf van de FPV-Japan: DVR-SD4

5. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Zo ziet het eruit vanuit de lucht. Gevlogen zonder door de goggles te kijken om thuis te checken ofdat het videosignaal wel goed te ontvangen is.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Thanks!

De eerste testen vind ik erg positief met de DVR-SD4, neemt op met een maximale resolutie van 720x576 (of 720x480 of 640x480), je hebt keuze uit video quality high, medium or low, frame rate van 30 of 15 FPS.
    Zit een kleine ir afstandbediening bij.
    Is een klein en licht apparaatje, vind het display wel enigszins gevoelig voor de kijkhoek.

7. Acropilot

Acropilot Guest

Er zit toch om de haverklap wat storing op het beeld vind ik, zal ofwel aan je locatie van de TX liggen ofwel omdat je boven industriegebied vliegt?

8. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Ja, dat heb ik ook gezien. Waar het aan ligt weet ik niet...de TX kan ik nog verplaatsen om dat eens uit te testen.

9. Beeek

Beeek

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Dit heeft te maken met de omni antennes op de 5,8 set. Zoek in het forum op cloverleaf antenne's voor de vele draadjes hierover.

Met name in het nemen van de bochten storen de omni antennes heel erg.

10. Acropilot

Acropilot Guest

Dus de standaard tx omni eruit schroeven en een cloverleaf plaatsen? Eens opzoeken waar ze die eierkloppers verkopen :D

11. Beeek

Beeek

Lid geworden:
    4 aug 2008
    lees de draadjes even door zou ik zeggen, want ze worden nog niet massaal geproduceerd. Als je iemand vind die geteste cloverleafs verkoopt dan hoor ik het graag. Ik ben er niet aan toe gekomen zelf wat te brassen deze vakantie....

12. Acropilot

Acropilot Guest

Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2011
  13. Beeek

Beeek

Lid geworden:
    4 aug 2008
    zover ik weet maakt Ibcrazy ze niet meer. Het komt erg nauw met de frequenties, vooral bij 5,8 omdat ze dan erg klein zijn. Ik heb al van een paar forumgenoten tips gekregen om ze zelf te maken, maar ben er nog niet aan toe gekomen. Ik snap ook wel dat niemand ze wil verkopen, want als jij jouw vliegtuig crasht met een antenne die ik gemaakt heb, dan ga je daar niet blij mee zijn......

Het draadje antenne perikelen in het FPV forum wordt uitgebreid beschreven hoe ze te maken....

14. Acropilot

Acropilot Guest

Heb jammer genoeg het materiaal niet om dit zelf te bouwen, welja, bouwen wellicht, maar geen meettoestellen, zal ofwel starten zijn met een gewone omni, ofwel meteen een cloverleaf bestellen (en het erop wagen) bij firstpersonview.uk

15. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
  16. Acropilot

Acropilot Guest

Dat is toch de site van Ibcrazy, was die er niet met gestopt?

17. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
  18. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011

nee hoor ik kreeg vorige week nog deze mail van hem:

Typically a 5 turn helical will do 3 miles. I do not have one available for 5.8GHz yet. Perhaps in a few weeks. A cloverleaf/skew wheel combination will do 1-2 miles easily.

-Alex

19. Acropilot

Acropilot Guest

Thanks Alex, zal er dus eentje worden van bij IBcrazy, in the meanwhile bestel ik mijn gewone fpv set :)

20. Beeek

Beeek

Lid geworden:
    4 aug 2008
    welke shipping methode heb jij gekozen?

Deel Deze Pagina