Nieuwe Savage ss.. hij start, maar nu ?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Jelle-, 1 dec 2003.

  1. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik heb pas een HPI Savage SS aangeschaft en hij staat nu inelkaar, ik heb hem zaterdag geprobeert te starten, maar dat wou niet echt lukken, maar nu heb ik de manual van de HPI s-25 motor op internet gevonden, die zat er namelijk niet bij.. de instellingen heb ik nu op factory default gezet, hebben jullie voor de rest nog tips ik ga het vanavond namelijk weer even proberen.

    Hij start nu, maar heb nog een probleempje, zie me laatste replay
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    1. vergeet niet te pompen en kijk goed of de brandstof de carburatur haalt als er geen brandstof daar zit kan je blijven starten maar doet ie het niet zo lekker.

    2. Haal ook even je gloeiplug eruit en test deze met je gloeiplug dinges als die het doet terug draaien en moet ie gewoon starten anders even opladen.
     
  3. Jelle-

    Jelle- Guest

    Hmm allebij gedaan, maar starte toen niet, met de nieuwe afstelling moet ik nog proberen.

    Oja hoe moet je dat slangetje naar je carb laten lopen, hij gaat nu onder me trek starter langs en gaat dan omhoog naar de carb (uiteraard zitten er geen knikken in), in de manual was het namelijk een beetje onduidelijk afgebeeld, nu vraag ik me dus af of ik het goed heb gedaan.
     
  4. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Het slangetje loopt eerst vanaf de tank naar achteren, door de 'body post' heen. Dan naar boven, en terug naar voren naar de carb. (ter hoogte van de carb gaat'ie weer naar voren toe)

    Greetzz, Robbert
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Als je je auto niet kan starten moet je ff terug naar die winkel waar je je savage heb gekocht.
    Daar helpen ze je wel met starten en afstellen.
     
  6. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Juist. Je moet je goed laten informeren in de winkel, Dit willen ze altijd wel even voor je doen. (als ze dat niet doen is het een slechte winkel...)

    Greetzz, Robbert
     
  7. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik heb hem bij pkracing gehaald, is 1 uur heen rijden en 1 uur terug :(
    Ik probeer het zo met de factory settings zelf nog wel een keer, en het zal wel moeten lukken hoop ik :)
     
  8. Jelle-

    Jelle- Guest

    Raakt de brandstof slang de uitlaat of uitlaat bocht dan niet ?
    Of is dat geen probleem..
     
  9. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    bij mij gaat deze over de uitlaatbocht heen. Mocht hij deze toch raken, maakt dat niet zo veel uit. de slang is hittebestendig. Probeer hem er alleen toch hoger overheen te brengen, dit is wel beter.

    Greetzz, Robbert
     
  10. Jelle-

    Jelle- Guest

    Nou hij start meteen perfect(HPI S-25 motor), met deze instelling
    sproeier 5 1/2 uitgedraait(standaards fabriek instelling) maar hij draait even de wielen gaan net niet me draaien dus de koppeling werkt ook goed en als ik een kleinbeetje gas geef gaan de wielen draaien.. maar
    als ik hem even stationair laat draaien slaar hij na ongeveer 15 a 20 sec af en hoor ik best een harde tik en gaat de trek starter handeltje iets heen en weer.. hoort dat die tik als hij afslaat ? krijg ik tevens ook als ik hem zelf uitzet door de uitlaat dicht te houden
    en wat kan het zijn dat hij uitslaat na een aantal seconde, de ene keer houd hij het langer vol als de ander, en hoe weet ik dat hij iets te rijk staat(moet namelijk inrijden) er komt trouwens niet echt rook uit de uitlaat als hij stationair draait..

    oja ik heb een gloeiplug nr. 4
     
  11. Rick St.

    Rick St. Guest

    nieuwe motor he..:) even goed inrijden of heb je dat al gedaan
     
  12. Jelle-

    Jelle- Guest

    Komt die tik door dat hij niet ingereden is, of dat afslaan, of bijde ?

    Moet ik nog gaan doen, heb hem nog niet eens de wielen op de grond gehad toen hij draaide :)

    Maar ja dit is me eerste brandstof wagen, ik heb geen idee wat een normaal geluid is voor zo'n ding, dus ik zou niet weten hou hij iets te rijk staat, ze zeggen dat hij moet gaan "viertakten(sputteren)" bij vol gas maja voor mij moeilijk tehoren voral om dat hij zo super veel toeren maakt.

    Zijn er andere manieren om te testen of hij iets te rijk staat zonder dat ik me motor molestreer :)

    Ik heb namelijk het idee dat ik zo'n motortje mol als hij iets te arm staat om dat hij zo ontsetend veel toeren maakt, ik zelf heb een viertakt brommer en als die te arm staat weet ik dat dat niet zo veel boeit, maar van zo'n mini 2 takt motortje met zo veel toeren...... 8O
     
  13. Rick St.

    Rick St. Guest

    denk wel dat het aan het inrijden ligt...toen ik mijn auto voor het eerst stare toen sloeg ie ook heel snel af.. maar als je hem op fabrieks instellingen zet en je gaat hem inrijden gaat het wel...en als je daar mee klaar bent ga je bv naar je modelbouwwinkel en laat je hem daar afstellen.
    wel zorgen dat je hem laat afkoelen
     
  14. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ah oke, ik heb hem iets rijker als de factory default staan (default = 4 1/2 slagen, ik hem hem op 4 3/4 staan) dus dan ga ik hem zo maar inrijden.

    Laten afstellen is volgens mij een beetje onzin, want als je met iets kouder of warmer weer gaat rijden ga je toch niet weer naar de modelbouw winkel lijkt me :)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jelle,

    Die handleidingen van HPI zijn echt wel duidelijk, uitgebreid en in een zo simpel mogelijk te begrijpen taal geschreven voor een beginner. Laat je niet afleiden door zaken die je ziet bewegen en geluiden die je hoort, zoals al eerder gezegd zal de motor eerst in moeten lopen, alles is nog zeer stug in deze fase. De manier waarop je de motor in laat draaien bepaald hoe hij later zal presteren, mijn tip is dus dat je je stap voor stap houdt aan de handleiding, het kan zijn dat je dit door de weersomstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid) iets moet aan passen maar wijk hier niet te ver van af. Als het blokje eenmaal ingelopen is, zul je toch steeds weer opnieuw, weer door de steeds wisselende buitentemperaturen en luchtvochtigheid, je motor af moeten stellen. Een goede vuistregel hiervoor is om altijd aan de rijke kant te beginnen, en van daar uit te tunen op vermogen, nooit gelijk te arm beginnen !

    Succes.
     
  16. Jelle-

    Jelle- Guest

    Oke dat is dan zeker duidelijk :)
    Dat hij stug is klopt wel ja, weet me hand ook zeg, ik had zaterdag de brandstof slang niet goed lopen, ik heb echt lang zitten proberen, heb een blaar op me hand opgelopen van het aan trekken :)
    Ik merkte meteen al toen ik 5 min gereden had dat hij wat makkelijker stationair liep en beter starte en alles...
    de kop werd ook niet super heet enzo dus dat zit ook wel oke, ik denk dat de boven kant van de kop een graatje of 30 was.

    Nog even iets, een failsave is dat ook meteen een beveiliging als je ontvanger batterijen op zijn en ook als hij merkt dat je te ver buiten berijk komt met de auto of dat de zender bijna leeg is ?
     
  17. dikketienes

    dikketienes

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Breda
    het is niet voor de baterij van de auto zelf volgens mij maar voor al het andere wel.

    gr dick
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    De tik die je hoort en aan de trekstarter ziet is waarschijnlijk van het vrijlooplager in je trekstarter. Dat kan helemaal geen kwaad en dat heb ik ook bij een van mijn brandstofauto's.

    Bij stationairloop kan het ook wel kloppen dat de motor niet zo erg rookt, hij draait lage toeren en verbrandt ook weinig. Zodra je meer gas geeft zou je motor wel (blauwkleurige) rook moeten geven uit de uitlaat.

    Of de failsafe ook voor een lage accuspanning waarschuwt ligt aan het type en het merk (en de prijs :p ). De duurdere en uitgebreidere hebben deze functie wel. Opzich is het handig, maar niet keihard nodig. Je moet gewoon goed opletten dat je de accu's altijd op tijd laadt. Wanneer de accu's toch wat leeg raken merk je dat meestal aan het remmen van de auto. Dit gaat minder goed en ook het sturen wanneer de auto stil staat zal dan zwaar(der) gaan. Dan moet je meteen stoppen en de accu's laden.

    Tip: rijd ongeveer een liter rustig aan, en nog niet (lang) volgas geven. Zorg ook dat je het luchtfilter goed schoonhoud, dan kan je heel lang plezier hebben van je auto.
     
  19. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    heb je je gloeiplug al gecontroleerd? haal m er uit en test of ie werkt, zou mooi oranjegeel moeten oplichten.

    als ie niet wil starten kun je wel eens aan de plug het probleem zien,
    is je plug erg nat is je motor waarschijnlijk verzopen(het proberen te starten zal dan ook zwaar gaat)
    plug eruit, gas open en een paar keer aan het koord trekken, er komt dan een hoop brandstofmengsel uit je kop maar dat hoort...
    probeer je afstelling dan iets armer.

    is je plug te droog, dan kan de afstelling te arm zijn, zet m dan iets rijker.

    je kunt ook controleren of je stationair instelling goed staat, je gat moet bij een gewone rotary carb in de neutraalstand ongeveer 1mm open staan.

    het is in het begin belangrijk om je motor (als ie start en blijft rijden dan :)
    rijk en rustig in te laten lopen, is uiteindelijk behoud van je cilindersetje.

    na het inlopen zal je plug bruin aangeslagen zijn, waardoor het starten moeilijk zal zijn, gloeiplug vervangen zal dan beter effect hebben

    sucess
     

Deel Deze Pagina