Hé, medezwoegers! Wie van jullie heeft voor het a.s. vaarseizoen een nieuwe toevoeging aan z'n vloot? Deze week bij mij binnengekomen: De PARAT van Graupner. (Maar ik weet niet of hij deze zomer al af is!!) Een beest van een schip om te bouwen! Twee Voith Schneider Propellors, 3 bluskanons, waarvan een telescopisch in de mast geplaatst, zoveel lampen dat je lasogen krijgt als je 's avonds vaart, en ruimte genoeg voor allerlei andere toeters, bellen en lampions. Tijd om naar Dortmund te gaan voor een nieuwe 8-kanaals zender! :? Roel
Roel, die Voith Schneider props dat zijn toch die dingen die op slagroomkloppers lijken... zorgt dat nou nog een beetje voor wat voortstuwwing want ik heb nooit begrepen hoe je daar mee vooruit kan komen laatstaan enige vorm van sturing. vinze
Vinze, Zo'n VSP is ideaal voor schepen die veel moeten manouvreren. De veerboten naar Texel bv hebben 4 van die dingen. Op die manier kunnen ze zelfs zijwaarts varen! Wim
Hey Roel, Ik heb even op de site van Graupner gekeken, maar ik kon daar geen Parat vinden. Weet je misschien een linkje met een plaatje? Ben erg benieuwd! Groeten, Jan
Vinze, Die propellers leveren toch behoorlijke stuwkrachten. Er worden veel havensleepboten mee uitgerust en die kunnen met gemak tot wel 50 ton trekken. 8) Kijk voor een goede uitleg hoe zo'n prop werkt een op http://users.skynet.be/havenslepers/nl/doc/vsp.htm Overigens is dit principe ook bruikbaar bij modelviegtuigen alleen is de mechanische bouw ervan een probleem! De V-S prop vormt dan zowel de vleugel als de aandrijving. Er zijn al experimenten mee uitgevoerd en in Amerika is een modelbouwer die een model met een soortgelijke aandrijving vliegend heeft :!: In de KIJK van april (of maart?) staat hier een stukje over.
vinze, je kunt dit vergelijken met een helicopter! Bladen met een symetrisch profiel worden in een circel door het water gemaald. Bij neutraal blijven de bladen op 0 graden instelhoek staan en doen dan niks. Bij voorstuwing worden aan de kant/richting waar stuwkracht nodig is wordt even de instelhoek van het blad gewijzigd.
VSP's Die Ernst heeft ook overal verstand van! Tja... slagroomkloppers... Ik heb een dappere poging gedaan om het principe van de VSP's te begrijpen. En een nóg dapperder poging om het geheel leesbaar weer te geven. :lol: In het komende nummer van Modelbouw Aktueel (vroeger Kwiklink) een artikel van mij hierover. Geen intellectuele verhandelingen, geheel in de geest van de tijd: "Jip-en-Janneke-taal" :!: In de volgende nummers van Kwiklink een bouwbeschrijving van dit technische monstertje. Wat, nog geen abonnee?? Shame on you :evil: Onmiddellijk jezelf opgeven bij www.modelbouwaktueel.nl (En nee, ik krijg geen provisie) :wink: Roel
Nee Roel ik heb gelukkig niet overal verstand van :lol: maar ik interesseer me voor een heleboel dingen. Ooit ben ik in het grijze verleden met boten begonnen en heb ik zelfs mijn eigen sleepboot helemaal zelf ontworpen, getekend en gebouwd. :roll: Ik liep toen stage in Rotterdam, vlakbij de maasboulevard. Daar lagen regelmatig sleepboten van ... (ik weet de naam niet meer, de hoofdkleur was oranje). Deze hadden een V-S voortstuwing en het leek mij prachtig om mijn boot ook daarmee uit te rusten. Helaas was er toen nog niets van te koop en zelf maken werd me te moeilijk :cry: dus kreeg mijn boot toen een gewone schroef met een roer erachter. Vandaar dat ik dit een leuke vraag vond. Even Voith Schneider intikken in Google en je vindt een heleboel info. De site die ik in mijn antwoord noemde geeft een goede uitleg met tekeningen en diagrammen erbij. De manier waarop de stuwkracht wordt ontwikkeld lijkt overigens als twee druppels water :wink: op de manier waarop een vliegtuigvleugel draagkracht opwekt. En als we toch bezig zijn, een propeller van een boot en een vliegtuig werken eigenlijk ook op hetzelfde principe. 8)
Ha die Ernst. Je hebt gelijk: Een VSP en een helikopter werken in feite volgens hetzelfde principe. Gisteravond beide VSP's in de romp geplaatst en natuurlijk de romp even in bad geplaatst voor een waterdichtheidstest. Na enige modificatie :wink: inderdaad waterdicht bevonden. Ik kon de verleiding niet weerstaan, en heb er 12V aangehangen. Humor! Met de pitch neutraal alleen maar een boel lawaai in het water en 1,5Amp opgenomen vermogen op elke motor. Met volle uitslag op de pitch wilde de romp plotseling heftig gaan bewegen. 1,7Amp opgenomen vermogen, met stilgehouden romp op volle kracht... Dat zijn nog eens gunstige verbruikscijfers! Nee, ik heb geen badschuim in het water gegooid... Roel
Zit ik toch ineens een stuk minder rustig tijdens de overtocht naar Texel. Je weet maar nooit of zo'n veerbootkapitein dan ineens besluit om toch voor Search And Rescue te gaan werken...
Wie is lastiger of onzinniger, Billy of Bruno? Hmm... Begint allebei met een B. :!: En Billy zou ook aanwezig zijn (geweest) bij het lijnbesturingsweekend..
vsp. Ik ben beniuwd hoe dat Voith Schneider vliegtuig in elkaar zit. 8O Maar met Voith zelf heb ik ervaring , heb vier jaar op een passagiersschip gevaren met 2 Voith's en dat was pas machtig varen. Nog nooit zo mooi makkelijk met een schip gevaren en zo goed onder controle gehad. Vol gas de rijn af komen en in een keer stoppen en voor stroom aanleggen in Bonn. Kan je met gewone schroeven vergeten. Vandaar dat het me ook heel mooi lijkt om een model met Voith's te besturen , daar hoef je geen kopschroef in te bouwen dan , alleen moet je ze wel afzonderlijk kunnen bedienen , 4 kanaals of zo . Er is ook een binnenschip in de vaart geweest ( de Lidwina) met zogenaamde "Whale tale" , dat is een kruising tussen een oude hekradar en een Voith Schneider. Daar kan de hele instalatie onder water zitten , in plaats van een stukje zoals bij de hekradar , omdat de schoepen verstelbaar zijn als bij een Voith. In het begin hoorde ik nog wel eens dat het meer rendement moest leveren dan een conventionele schroef , maar het schip is weer uit de vaart genomen , omdat het systeem toch niet goed bleek te zijn. :? Nu nog een vraag , zijn er eigenlijk ook platschroeven , zoals het boegschroefsysteem van "De Gerlien Van Tiem" in de modelbouw te krijgen , of zou je zoiets zelf moeten maken ?
Voith Schneider Op de beurs in Dortmund zag ik een boek over het zelf bouwen van deze aandrijving. Het zag er niet zo vreselijk moeilijk uit. Het meeste werk zat volgens mij in de bladen en het uitlijnen van de bladen. Ik heb wel eens foto's gezien van een Thyssen duwboot die zo sterk was met deze aandrijving dat hij bij vol gas ging duiken als deze alleen voer! Het lijkt mij wel een uitdaging na de HMS Rotterdam die deze zomer op stapel gaat in schaal 1:72 (2.16 m) Zal nog wel een jaar of 3-4-5-6 gaan duren.
Voith-Schneider Ik heb nog originele informatieblaadjes van de Voith-Schneider met dwarsdoorsnede (geen bouwtekening) en uitleg over de aandrijving. Als iemand hier interesse in heeft , kan ik deze wel scannen en E-mailen.
Momenteel ben ik in het bezit van de volgende schepen: Triana zeilboot model trimaran van ROBBE Butterfly zeilboot model trimaran van Graupner Cat 460 zeilboot model catamaran van ROBBE (tekoop) Windstar zeilboot model mono-hull van ROBBE RUBIN zeilboot model mono-hull van Graupner sleper model stoomsleper eigen ontwerp aandrijving dmv stoom Voor meer info zie http://members.chello.nl/~t.iwema Groeten, Hugo