Nieuwe zender kopen, maar welke ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door lexboy, 26 dec 2013.

1. lexboy

lexboy

Lid geworden:
    13 sep 2009
    Beste,

Ik ben van plan om een nieuwe zender te kopen,
    Ik heb nu 2x een DX6i liggen, maar ben er niet zeer tevreden over..
    Ik wou een dx7s of DX8 kopen, MAAR...
    Altijd een maar, als ik zo eens rondvraag zijn er ook mensen die niet tevreden zijn over hun dx8.. sommige raden mij de dx7s aan maar wat mij daar tegen zit is dat ik geen backlight heb, ookal kan ik er dit zelf inzetten zoals ik met mijn dx6i heb gedaan..
    Nu kijk ik uit naar eventueel een JR zender te kopen of één van Hitec.
    De menus van Hitec zijn niet simpel naar het schijnt...
    JR is dezelfde prijs klasse als spektrum en is veel nauwkeuriger zegt een vriend van me..

Mijn budget is MAX 300euro voor een nieuwe zender.
    Ik heb graag spektrum omdat ik dan op mijn indoor toestellen orange ontvangers kan gebruiken..
    Als ik naar een ander merk ga, moet ik ook 10-12 nieuwe ontvangers kopen en dat zit me ook wat tegen ..
    Moet dit mij tegen houden ?

Iemand die mij een zender kan aan raden ?
    Veel kanalen gebruik ik niet echt.. ik vlieg enkel met vliegtuigen (dus 4ch. en soms eens 5ch.)
    De expo,.... settings gebruik ik ook wel op mijn dx6i dus dit moet de nieuwe zender ook kunnen, maar voor 300euro veronderstel ik dat elke zender minsten het zelfde kan als mijn dx6i..

Iemand ?

Graag antwoord,

Mvg, Alex

2. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Ik ben persoonlijk nog steeds gek op mijn Aurora 9 van Hitec. Aangezien de 9X uit is is de standaard 9 gewoon voor een gevalleje diefstal te koop in de betere Hobbyshop (ik heb ze al zien staan aan 279 Euro met 9 kanaals ontvanger met telemetrie).

Gewoon een goeie zender (je wil niet weten hoeveel uren die van mij al aangelegen heeft om te vliegen).....

Touchscreen, een eitje om te programmeren en zo voort......en met Multiplex garantie.

Eén bemerking, ga je voor een flybarless heli dan kan je beter elders zoeken.....(de Aurora 9 heeft geen dergelijke programma en is op dat vlak gedateerd te noemen....)

Uiteraard zijn er betere zenders en smaken verschillen, als je echter een A-merk wilt komt er niemand in de buurt van de mogelijkheden van een Aurora 9 voor die prijs.

PS : je bent 16.....je hebt een heel vliegleven voor je, na verloop van tijd kom je echt met 4/5 kanalen niet meer toe ;-)

Stevo

Laatst bewerkt: 27 dec 2013
  3. Rolver

Rolver

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Misschien ben je geen Spektrum fan, maar de DX9 is toch wel het overwegen waard.
    Je hebt dus al de Spektrum ontvangers en het lijkt me dat de DX9 erg veel waar voor het geld bied. Daarbij wordt je nog eens toegesproken door een zwoele Engelse dame, wat wil wil je nog meer.

Groet Rolf (hij neemt zijn DX9 mee naar bed, alleen al voor de zwoele teksten zoals: flap position, position, gear up etc :rolleyes: )

ps (Rolf riskeert nu de nodige reacties)

ps.ps to the moderators: deze tekst wordt daarom pas om 23.00 verzonden

4. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Kijk ook zeker even naar een Frsky Taranis. Kost € 187,- excl ontvanger maar incl alu koffer, accu en lader. Verkoop je Spektrum ontvangers, die leveren voldoende op om er FrSky ontvangers voor terug te kopen, en waarschijnlijk meer dan je er nu hebt. Je hebt dan een zender met ongekende mogelijkheden, zeker voor dat geld. 16 kanalen (32 als je een tweede module gebruikt) telemetrie, spraak, open source software en een enthousiaste groep gebruikers die je kunnen helpen om het instellen onder de knie te krijgen. Voor BNF modellen kun je overwegen een DSM module in de zender bij te steken. Of deze route bewandelen:9x Full Mod DSM2/X - 9X Guides

5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik zat met een soortgelijk probleem toen mijn DX6i (waar ik overigens wel tevreden over was) kanalen te kort had voor een grote zwever. Ik wilde een zender met vario-optie via telemetrie, dat kwam toen net op de markt. Spektrum stelde dat in het vooruitzicht maar de variometer-sensor liet op zich wachten; met een Spektrum zender had ik al mijn Spektrum en Orange ontvangers kunnen blijven gebruiken dus dat was voordelig geweest.
    Omdat Spektrum maar niet af kwam met die vario-sensor heb ik toen een Graupner HoTT MX-16 gekocht. Gevolg is dat ik nu twee zenders door mekaar gebruik, over het algemeen de MX-16 voor de grotere toestellen. Indoor gebeurt met de DX6i. Ook een grotere zenderkoffer gekocht. Ben verder erg happy met de Graupner; ook al is programmeren wel effe wat lastiger dan op de DX6i (maar hij kan dan ook vééél meer!)

6. bol

bol

Lid geworden:
    30 apr 2002
    wat zijn de andere dingen die je tegen staan bij de spektrum zenders?

je spreekt jezelf een beedtje tegen:
    je wil geen spektrum vanwege geen achtergrondverlichting
    je wil een spektrum, want je heb daar veel ontvangers voor

7. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Gewoon naar een winkel gaan die verschillende merken heeft (Graupner, Futaba, Spektrum, Hitec) en daar kijken wat het lekkerst in de hand ligt en wat jij het prettigst programmeren vind.
    Ik hoor van Spektrum veel verhalen over storingen of problemen met ontvangst.
    Maar dat hoor ik ook over Graupner en Multiplex.
    Echt slechte zenders zijn er volgens mij niet meer.
    Ik zou wel gaan voor een echt merk, geen Frsky of Turnigy.
    Een zender koop je voor jaren, koop gewoon iets goeds waarvan je zeker weet dat je over enkele jaren ook nog spullen voor te koop zijn.
    Dan maar wat langer doorsparen maar je kan maar 1 keer je geld uitgeven.

GJ

8. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005

FrSky is geen echt merk? Oei... Wat is een ECHT merk? Ik dacht dat ondertussen toch al bewezen is dat er geen enkel ECHT merk de kwaliteit van FrSky kan benaderen?

9. roger007

roger007

Lid geworden:
    5 dec 2007
    nieuwe zender

Als je iets goeds zou willen wat dacht je van een DX18,ik heb er een staan

10. bol

bol

Lid geworden:
    30 apr 2002
    FrSky is dat het geluid wat je vliegtuig maakt bij een storing? [​IMG]

11. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
  12. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Foei toch! Wat is een echt merk? Turnigy is inderdaad niet echt een merk maar meer een eigen merk zoals Vendex, Hema..... en ook Robbe, Graupner, Multiplex en anderen. Onderhuids is de Turnigy Flysky en daar heb ik ook nog geen slechte dingen van gezien. Ik heb het ding ook thuis staan is eigenlijk niets mis mee het voelt wat goedkoop aan. Even terug naar FRSky, dit is gewoon een echt merk het hopt ook over de gehele 2,4 band en ik heb er nog nooit problemen mee gehad/gezien. Het is gewoon eng goed en doet beslist niet onder voor de grote merken, sterker nog het heeft gewoon opties die bij de grote merken niet te betalen zijn. Ik was een Spektrum fanaat maar heb het allemaal over gedaan en vlieg nog uitsluitend FRSky, eerst een omgebouwde Multiplex 3010 nu een Taranis, die mochten er ooit problemen mee komen (wat ik betwijfel) gewoon in België gerepareerd kan worden.

13. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    Is het geen probleem om de Frsky wettelijk naar Belgie te krijgen :confused: Ikzelf heb altijd Spektrum gevlogen . Eerst de DX6i , waar ik zelfs een Trex 600 pro mee gevlogen heb . Nu een DX 18 . Waarschijnlijk de laatste zender die ik zal aanschaffen als ie niet ontploft :rolling:
    Ik ben ook van principe beter wat doorsparen en degelijke uitgebreide zender kopen waar je voor lange tijd weg mee kan .

14. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Uitgebreider dan de Taranis zal je niet snel vinden voor dit geld. FrSky wordt in België officieel verdeeld door www.microtechnics.eu
    Topservice door de heer Lacroix.

15. Wasp250

Wasp250

Lid geworden:
    9 mei 2012
    Ook zelf eerst een Spectrum gehad, maar sinds een goed jaar met Futaba zenders en Frsky ontvanger op alle 4 mijn toestellen aan het vliegen. storingen ??? ik moet de eerste crash ervan nog mee maken.

Kortom, genoemde merken zoals graupner, futaba en wat ze al hier neer zetten, zijn al een overweging waard om voor die 300 euro maar over te stappen naar betrouwbaarder electronica. Voor mij zeer zeker geen Spectrum spul meer

16. Rwi

Rwi

Lid geworden:
    7 aug 2013
    Vlieg zelf al meer dan 1,5 jaar met een DX8. Toestellen donderden in het begin geregeld uit de lucht (en nee, niet door mijn onkunde) Dx8 opgestuurd, bleek het mainboard niet goed te zijn. Hebben ze vervangen en nu vlieg ik er al 1,5 jaar probleemloos ermee. Nog geen enkele hapering gehad en mijn fpv hexa met orange ontvanger toch al op 600 meter afstand gevlogen.
    Als je zoals je zelf al aangaf veel spectrum ontvangers hebt zou ik weer voor een spectrum gaan en als je budget het toelaat een dx9. Een dx8 is ook top!
    Succes met je keuze!

17. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Ik moet me elke dag beheersen om niet ook een taranis aan te schaffen. Ik vlieg al een jaar of 3 met FrSky in mijn FF9's en ben er supertevreden van. Afgelopen week nog 5 ontvangers bijbesteld. Voor dat geld...

18. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Geweldig, om te lezen dit...
    hierbij mijn brainfart ;)

Ik ben ooit begonnen met een zender op de 27mhz band, snel daarna kwam de MX-12 op 35Mhz met wel 5 kanalen.
    Daarna over op Spektrum, maar door een aantal keer verlies van controle was ik daar snel klaar mee (DX7 en 8!)

In 2008 is het HF board uit de MX-12 gehaald en heb ik er een FrSky DHT 2.4Ghz ombouw module ingezet.
    Nooit een tikje storing gehad, meer dan voldoende range (ruim 3km). Het ACCST systeem werkt net als FASST van Futaba, super stabiel.

Omdat ik meer kanalen wilde en een financiële meevaller had heb ik eind 2011 een Graupner MX-20 gekocht, een Lipo batterij, ontvangers en een aantal sensoren erbij. Deze set heeft me zeker €1000 gekost. Sinds enige tijd heb ik de FrSky Taranis. Even ter illustratie, een vergelijkbare setup met FrSky had me nu 1/3 gekost en heeft meer mogelijkheden.

Oh man wat een zalige zender is dit! Afgezien dat hij technisch goed in elkaar zit, is de software werkelijk verbluffend! Hij doet echt niet onder voor de duurste zenders van de gerenommeerde merken en heeft bovendien echt veel meer mogelijkheden. Echt alles is aan Alles toe te wijzen en je bent volkomen vrij en als er iets ontbreekt word het gewoon toegevoegd.

Mijn MX-20 ligt er nu een beetje zielig bij, van de zomer mag deze vast ook weer aan het werk in de wat kleinere zwevers. Hoewel ik deze niet weg zal doen, vind ik het nu wel erg jammer dat zo'n dure zender zoveel minder kan. Zo mist de MX-20 bijvoorbeeld een paar sliders, op een zender van ruim €450 euro vind ik het absurd dat die ontbreken! Daarbij komt nog dat alles ook gewoon anderhalf keer zoveel moet kosten.

Zoals eerder in dit topic al gezegd is, is er een hele goede support bij de FrSky spullen door de OpenSource opzet.
    Hulp komt via dit forum en RCgroups, het is vaak zo geregeld en er zijn meerdere oplossingen voor 1 probleem, als voorbeeld:
    Ik zat met een programmeer uitdaging voor een V staart met downmix op het gas.
    De oplossing was er al binnen een dag, compleet met bestand welke ik zo in de zender kon inlezen en het werkte vlekkeloos.

De kosten van het complete Frsky systeem zijn zeer prettig te noemen, voorbeelden:

Zender:
    Graupner MX-20: €460 (12 Kanalen, dus geen 16!)
    FrSky Taranis: €187
    (binnenkort mogelijk iets duurder door de Taranis+, die dankzij input uit de community verbeterd wordt)

8 kanaals ontvanger:
    Graupner €70 (GR-12)
    FrSky: €30 (X8R) of €20 (D8R-II plus)

Vario sensor:
    Graupner €40
    FrSky €20 (High precision)

Het is niet alleen de zender, maar ook de rest eromheen wat dit (voor mij) zo'n waardevol systeem maakt.

Met de Taranis kan ik mijn D8 ontvangers gewoon blijven gebruiken en in de toekomst het PXX protocol gebruiken.
    Ook heeft FrSky een eigen Longrange protocol. Het lijkt alsof er geen eind aan de lijst met Features komt.

Om de TS even tegemoet te komen, je kan er natuurlijk ook een OrangeRX DSM-X module in stoppen.
    Hiermee kan je de Spektrum ontvangers blijven gebruiken (al zou ik niet weten waarom)
    Zo kun je langzaam overstappen op FrSky.

Wanneer je naar de prijs / kwaliteit van het systeem kijkt, dan is deze momenteel absoluut onverslaanbaar :)
    Zelfs de Profs gaan erop over, als ze er al een kunnen bemachtigen (wachtlijst is nog steeds aan de orde).

Ps. Ik blijf me erover verbazen hoe negatief men kan zijn over iets wat zij niet uit eerste hand kennen.

Laatst bewerkt: 28 dec 2013
  19. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Vooral uw laatste zin is zeer belangrijk! Ik vraag me ook dikwijls af waarom er zoveel mensen zo eigenaardig reageren als men over de kwaliteiten van de FrSky-producten praat of schrijft maar ik denk dat ik hiervoor een verklaring heb gevonden. Ik zou heel zeker ook wel zo reageren moest ik net afgelopen seizoen een +500 euro systeem gekocht hebben terwijl blijkt dat je voor 1/3 van de prijs een hogere kwaliteit en vooral veel meer mogelijkheden had kunnen aanschaffen. En dan doet het natuurlijk pijn om toe te geven dat je door je eigen koppigheid, kortzichtigheid, angst voor het onbekende of voor welke reden dan ook je voor het verkeerde systeem hebt gekozen en je het nog een tijdje moet doen met een systeem dat een beetje achterophinkt.

20. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    En hoe zit het met service van Frsky ? Spektrum vindt je bijna in alle winkels en de verdeler van Frsky in Braives ?

ps : ik heb met mijn DX6i of nu DX 18 nooit nergens storingen gehad (ook niet op verplaatsing) en met de DX6i zwevers gevlogen tot ze bijna uit het zicht waren :pc:

Deel Deze Pagina