Mede NITRO rijders, Graag jullie advies: Ik ben in het bezit van een (2de hands) HPI SAVAGE met een K4.6 HO Big Block. Na het starten rijdt de wagen redelijk (probeerde 'm af te stellen) maar na enige tijd, als hij goed warm is gedraaid komen de problemen. Het lijkt net of hij verzuipt bij volgas geven en slaat ook af als ik het gas loslaat. Na veel lezen en filmpjes kijken en overleggen met diverse mensen ben ik bang dat de de motor is afgeschreven: de zuiger "klemt"niet meer in de huls (zeg ik dat zo goed...ik ben nieuw in de NITRO RC en kom van electrisch). Er vanuit gaande dat dit zo is...kan ik dan ook alleen de zuiger en huls vervangen...of moet ik dan het hele blok vervangen inclusief de aandrijfas en lagers (en graag ook waarom om zo mijn kennis te verbreden en te delen). Na vervanging van blok en/of alleen de zuiger + huls, is er een manier om om de levensduur te verlengen door bijvoorbeeld regelmatig de zuiger + huls om te wisselen. En dan als laatste... als in het ergste geval het het gehele blok vervangen moet worden...kan ik dan alleen maar hetzelfde blok gebruiken (dus een K4.6 HO) of zijn er nog andere mogelijkheden/merken. Zo ja, waar moet ik dan op letten. Alvast bedankt voor het meedenken... (en bewijst weer dat tweede hands niet altijd goedkoper hoeft te zijn... )
Begin eerst met een verse gloeiplug, dat kan vaak wat problemen wegnemen. Klemming van de zuiger is niet noodzakelijk maar als het aantrekken van de motor weinig kracht kost en eenmaal op temperatuur de motor uitvalt kan je inderdaad met een grote zekerheid zeggen dat de motor op is. Uiteraard bestaat er de mogelijkheid om de bus te "pinchen" om de levensduur iets op te rekken. Aan de andere kant heb je al een hele nieuwe motor voor onder de 100 euro. Hobbyking heeft een populaire .28, de Conrad heeft de zeer betaalbare Force motoren en met wat zoeken vind je ook de betaalbate Nitrobull en Go. Die K4.6 is een zgn bigblock waarbij de montage gestandariseerd is. iedere andere 3.5 tot 5cc (.21 tot .32ci) motor kan geplaatst worden, let alleen op de type krukas want die kan wel in 2 uitvoeringen komen.
Bedankt voor je snelle reactie Roelof. De gloeiplug is nieuw... Pinchen...een hoop over gelezen en bekeken na je reactie. Op dit forum blijk jij hier "de man" hiervoor te zijn. Maar is dit niet meer een "tijdelijke" oplossing > komt het "probleem" niet snel terug of verschilt dit niet met een nieuwe motor. En je hebt het over de krukas bij een nieuwe motor. Waar moet ik dan precies op letten? kan ik bv bij een Picco P3 .28 de oude vliegwiel, koppeling en clutchbell bij gebruiken... of is dit wat je bedoeld met het opletten welke krukas. Wederom alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb btw nog even het blok uit elkaar gehaald...en de zuiger komt tot boven de rand van de huls... Da's niet goed he...
Het vliegwiel van je K4.6 kun je zo overzetten op een P3.28 Pinchen is uiteraard een tijdelijke oplossing maar als je de motor goed blijft behandelen kun je weer een flinke tijd ermee rijden. Ikzelf heb nu ook 3 motoren door Roelof laten pinchen en zeer tevreden. Ook heb ik ze een beetje laten kietelen.. Voor iets betere prestaties.
Bedankt beide voor jullie reactie. Om te beslissen wat nu te doen...waar moet ik aan denken qua kosten er vanuit gaande dat je dit voor mij wilt uitvoeren Roelof...#durftevragen
Zuiger en bus ontvangen en inderdaad is de zuiger redelijk door de bus te duwen, daar lag het probleem. Net even onder handen genomen en gaat die van de week weer terug.
Helemaal Top Roelof. Bedankt voor de snelle service. Inmiddels is de nieuwe Nitro Bull .28 ook onderweg. Moet ik nu de "oude" motor het zelfde in laten lopen als een nieuwe motor?
Je moet wel de 1e paar tankjes weer wat inlopen. Deels door de spanning wat in de bus zit zal die snel los komen en voor een ander deel is het inderdaad weer iets inlopen. De zuiger is met wat kracht nu tot de rand van de verbrandingskamer te drukken dus ik denk dat je met een 2 of 3 tankjes weer kan gassen.