Nitro speedboot water koeling vraag

Discussie in 'Speedboten' gestart door Gadgetfun, 13 aug 2004.

  1. Gadgetfun

    Gadgetfun Guest

    Ik ben van plan deze speedboten te verkopen op mijn site complere set geen extra's nodig en goedkoop :wink: nu ben ik er eerst 1 aan het testen. hier inder mijn vraag:

    Speedboot 2,5cc benzine motor met water koeling nu is mijn vraag. Hoe werkt het water koeling? Er zit een pijpje achter mijn schroef en ik weet dat je dat die naar de motor moet met een slangetje naar de kop en daar zit nog een aan sluiting voor het water weer terug te gooien nu is mijn vraag zuigt de motor zelf het water op of gebeurd dat pas als je vaart want ik heb hem even getest en een bak water maar er gebeurde niets stationair klopt dat? Hij koelt pas als je vaart?

    Groet,

    Roy
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    zo als je het uitlegt gaat het volgends mij zo:

    je schroef spuwt water voor uit waardoor de boot inbeweging komt, maar ook spuwt de schroef water in het buisje waardoor je moter gekoeld is, het hele geintje blijft lopen omdat het vacuum gezogen is in het water. maar laat een "echte waterrat" het maar goed beantwoorden.

    Groet Robo
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Dag Roy.
    Waterkoeling (of het nu bij brandstof of bij electromotoren is) werkt pas als je boot enigszins vaart heeft. Meestal bevindt de 'opnemer' (het pijpje waar het water door naar binnenkomt) zich bij de schroef, vaak in de 'vin' waar de schroef in vastzit. Van daaruit een slang richting motor, en dan met een aantal windingen om de kop (bij brandstof) of om het motorhuis (bij electro) heen. Van daaruit met een slang via de kortste weg naar buiten, iets boven de waterlijk. Je boor moet dus vaart hebben voor koeling. De opnemer werkt het best als hij een beetje is afgeschuind: een groter oppervlak waardoor het water sneller naar binnen wordt geperst.

    Roel
     
  4. Gadgetfun

    Gadgetfun Guest

    Super geweldig voor jullie snelle reacties. nu weet ik iedergeval dat het niet aan mij lag dus dat ik gewoon kan proberen met varen.
     
  5. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Nog even een extra opmerking, de koeling werkt het beste als het uiteinde van het inlaatbuisje zich ongeveer 1CM achter de schroef bevindt en op ca. twee derde van de middellijn.

    Groetjes Hans.
     
  6. Gadgetfun

    Gadgetfun Guest

    Geweldig. ga ik straks even naar kijken. nogmaal bedankt voor jullie hulp. ik zal binnen kort even een foto plaatsen

    gr,

    Roy
     
  7. RoHag

    RoHag Guest

    Even een aanvulling :D

    Waterkoeling ingang de onderste nippel van de koelkop

    Waterkoeling uitgang de bovenste nippel van de koelkop

    Zo weet je zeker dat de koelkop helemaal met water wordt gevuld, en geen luchtbellen :D
     
  8. Gadgetfun

    Gadgetfun Guest

    Bij mij zitten deze naast elkaar? niet boven en onder?
     
  9. Roger B.

    Roger B. Guest

    Het "standaard systeem" van waterkoeloing is simpel en werkt (blijkbaar) naar behoren..

    Maar ik wil altijd proberen te perfectioneren, dus ik zou proberen een pompje op de krukas aan te sluiten en dit te gebruiken voor het koelwater.

    Ziet iemand de nadelen hiervan (behalve een beetje vermogensverlies)

    Groot voordeel van "geforceerde"waterkoeling is dat het ook koelt als je met stationair draaiende motor een tijdje stil ligt......
     
  10. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb 2 systemen van koeling met een pompje toegepast. Direct op de krukas kan wel, maar dan moet je wel een bypass kraan er tussen zetten, omdat dit zo veel water en druk geeft dat ondanks de tie raps de slangen soms van de nippels schoten. Een tandrad pompje voldoet het beste omdat dit minder gevoelig is voor luchtbellen. Het beste is het om een reductie van ca. 1:4 toe te passen. Dit geldt ook voor een centrifugaal pomp. Een centrifugaal pomp heeft wel als nadeel dat wanneer er een luchtbel in komt dat de koeling weg valt. Ik spreek hier uit ervaring omdat er altijd, en vooral als er wat golfslag is, luchtbellen onder de romp naar achteren worden gevoerd. Wat de aandrijving van de pomp betreft kan je tandwielen of een tandriem gebruiken. De pomp zelf moet wel van een degelijke constructie zijn. Ik heb eventueel nog wel een centrifugaal pompje over.

    Groetjes Hans.
     
  11. red nascar

    red nascar Guest

    hou er wel rekening mee dat teveel koelen ook niet goed is!! de zuiger
    zet dan meer uit dan de cilinder/bus wat overmatig slijtage veroorzaakt!!
    temperatuur van de kop ligt vaak zo rond de 60-70 graden...

    sander
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Hmm, en je wilt modelbouwartikelen gaan verkopen ???, ben bang dat je veel ontevreden klanten gaat krijgen als je geen benul van de materie hebt.......sorry dat ik t zo uitdruk, maar schoenmaker blijf bij je leest !!!..
     

Deel Deze Pagina