niuew en hulp gevraagt bij bouw raptor 50 V2

  • Topicstarter Topicstarter de Ferdi
  • Startdatum Startdatum
D

de Ferdi

Guest
hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb onlangs een raptor 50 V2 gekocht om mee te leren vliegen. Maar ik moet deze eerst in elkaar steken. Nu heb ik een vraagje. Ik heb zojusit de moter aangesloten. een O.S 50SX-H
Maar nu zie ik als ik aan de hoofdrotor draai dat mijn motor niet mee draait. Is dit zo? Er is zo een koppeling he, die je gewoon in elkaar schuifd, zo een 2 ronde cirkels. Moete deze mss meer spanden in elkaar?

En nog een 2de vraagje. Aan mijn tank zijn 2 buisjes. waar komt het bovenste aan en waar het onderste? ( zwart en wit )

alvast bedankt.
 
nog iets vergeten. bij de motor zit nog iets bij dat je er kan op vijzen of zo, kweet niet wat het is. weet iemand van jullie dit? :roll:
 
De koppeling zorgt ervoor, dat de motor pas op een hoger toerental belast wordt (oftewel de rotor aandrijft). Goed opletten dat de liner in de clutch-bell goed zit en er een beetje ruimte is t.o.v. je clutch zelf. Stationair loopt de motor dus vrij.

Bij de tank wordt de bovenste aansluiting (wit) aangesloten op de uitlaat. Dit is je drukleiding welke zorgt voor een overdruk in je tank. De lage aansluiting (zwart) komt op de bovenste aansluiting van je headertank (de kleine tank). De middelste aansluiting van dit headertankje gaat via een filter dan naar je carburateur... Een ding om bij beide tanks te controleren is dat de clunks in je tank vrij kunnen bewegen en de achterhoeken van de tanks kunnen bereiken. (dat zijn die zware dingen aan je brandstofleidingen in je tank)

Ciao,

Rik
 
hartelijk bedankt ! moet ik me dus geen zorgen maken dat hij niet zal draaien :) want anders kan ik hem weel helemaal open smijten :?

Ga ik nu er nog wat verder aan werken.

sluutjes :wink:

edit: Waarom dient dat kleine stukje dat bij mijn motor zit eigenlijk?
en er zit ook zo een klein koperen rondelletje bij. Weet je dat mss ook?
 
ow ja, heb eens gekeken naar mijn brandstoftank. en dat buisje dat erin zit komt wel niet tot helemaal vanachter in de hoeken.... maar dit was al zo voor gemonteerd. kan dit veel kwaad? ?

alvast bedankt.
 
zoek hier eens op het forum, en kijk eens op www.raptortechnique.com staan heel handige tips en de complete bouw beschrijvingen.

Maar zoek ook naar een club en ga niet zomaar alles bouwen en denken dat het goed komt, ik begin ook net, en heb aan de jongens van de club heel (lees heel erg veel) veel hulp gekregen met dingen die ik zelf nooit goed had gekregen. Mijn rappie heeft zijn maiden gehad en is nog heel, nu ga ik samen met degene die mij gaat helpen leren vliegen en dat krijg je alleen zo goed als niet klaar.

succes

groeten wilco
 
de Ferdi zei:
ow ja, heb eens gekeken naar mijn brandstoftank. en dat buisje dat erin zit komt wel niet tot helemaal vanachter in de hoeken.... maar dit was al zo voor gemonteerd. kan dit veel kwaad? ?
Dat is maar goed ook dat ze niet helemaal achter in de hoek kunnen komen. Want dan zouden ze vast kunnen komen zitten tijdens het vliegen. Overigens gooi die slang die er standaard in zit er maar uit. Deze is nog dunner dan ventiel slang en voor je het weet heb je de clunk los in je tank liggen.

Wat betreft die stukje die je over hebt op je motor. Het halve maantje en die dikke ring. DIt is de prop menemer. Kan je gebruiken om een prop op je motor te zetten.
Dit wordt vaak gedaan om de motor in te laten lopen en toch te kunnen koelen. Maar ook zou je deze (dan te dure) motor gebruiken voor een vliegtuig.

gr Remco
 
okey, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik ben van plan om eens naar een club te gaan. Maar weet er iemand zo een club bij mij in de buurt? ik ben van rond leuven. hier beetje verder, kilometer of zo is een clubje. Maar hier mag je spijitg genoeg niet met een brandstof heli vliegen....
 
de Ferdi zei:
okey, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik ben van plan om eens naar een club te gaan. Maar weet er iemand zo een club bij mij in de buurt? ik ben van rond leuven. hier beetje verder, kilometer of zo is een clubje. Maar hier mag je spijitg genoeg niet met een brandstof heli vliegen....

maar mss weten ze daar wel van andere clubs in de buurt waar
wel met heli gevlogen wordt eh :wink:

edit:
http://www.flytovml.com/
http://www.aamodels.be/

hier vindt ge zowat alle clubs van Belgie terug.
 
Je kan dus best op http://www.raptortechnique.com/manual/index.html
eens gaan piepeloeren.
Voor mij was het gemakkelijkste de pdf-file te downloaden , uitprinten en
naast je manual leggen bij het bouwen.
Zeker een aanrader want er staan zaken in vermeld welke vrij belangrijk zijn bij het bouwen, maar waar in de manual niet overgesproken wordt. 8O

Succes met de bouw en het vliegen !
 
Dat kleine stukje met dat koperen rondelletje zou wel eens je gloeiplug kunnen zijn ;-)
 
Lijkt me overigens verstandig dat als je nog niet helemaal thuis bent in de terminologie (En dat lijkt me hier een behoorlijk understatement) dat je hulp van een ervaren bouwer inroept?
 
Hoi,

Ik zou inderdaad hulp zoeken bij een ervaren bouwer. Hier kun je ook veel info vinden (tips, maar vooral hoe te leren vliegen, er zit ook een sectie over veiligheid bij): www.RcHelicopterWeb.com

Groeten,

John.
 
de Ferdi zei:
okey, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik ben van plan om eens naar een club te gaan. Maar weet er iemand zo een club bij mij in de buurt? ik ben van rond leuven. hier beetje verder, kilometer of zo is een clubje. Maar hier mag je spijitg genoeg niet met een brandstof heli vliegen....

In holsbeek zit een club die verscheidene heli's heeft dacht ik.

Ga zeker langs bij een specialist om je heli na te kijken en in te vliegen anders komen der ongelukken van de eerste keer. je kan blijkbaar serieus wat tips gebruiken :wink:
 
Dat iemand tips "serieus kan gebruiken" is toch helemaal geen schande, hij is tenminste zo verstandig om er hulp bij te vragen. Er zullen ook zat nieuwelingenzijn die het op eigen houtje proberen en de mist in gaan met alle schade en verlies vanplezier in de hobby van dien....

Ik heb een gebruikt exemplaar gekocht, dan hoef je niet te bouwen (dacht ik) maar intussen heb ik nog geen meter gevlogen en toch al een groot deel van de heli uit- en in elkaar geschroefd....

Maar afgezien van het bouwen, toch een tip, laat de heli door een kundig iemand afstellen als ie in elkaar staat nog vóór je de eerste keer de motor start en vlieg zelf nooit, ook niet even proberen, voordat je onder begeleiding hebt leren vliegen. Crashen kun je nog vaak genoeg.... zelf leren zal best af en toe gelukt zijn, maar de minste schade krijg je als je leert vliegen van iemand die het al kan.
 
Dat iemand tips "serieus kan gebruiken" is toch helemaal geen schande

Heeft iemand over schande gesproken ?? :?

bedoel gewoon dat hij best iemand zoekt in een club bij hem in de buurt die hem kan helpen het ding te bouwen. ikzelf woon een beetje ver misschien voor hem, maar hij mag bij ons op de club ook eens komen kijken als zen raptor af is om inte stellen en te controleren.
 
Mijn excuses, het was niet als kritiek naar anderen hier in het topic, maar meer als steun in de rug voor de topicstarter bedoeld, om hem (en anderen in zijn positie) extra duidelijk te maken dat je beter kunt vragen dan ongelukken krijgen al dan niet met letsel.

Dat ik de quote gebruikte is misschien ongelukkig geweest, maar op mij kwam die opmerking van serieus kunnen gebuiken (blijkbaar onterecht) een beetje over als zijne met een toontje van je bent er nog lang niet, zonder hulp kom je niet ver.
Dat probleem blijf je houden met geschreven communicatie met onbekenden, puur de woorden kunnen verschillende bedoelingen weergeven, wat er dan als eerste gevoel bij de lezer opkomt is niet altijd het juiste. Sorry dat ik onterecht enig minderwaardig toontje in jouw tekst dacht te herkennen..

Maar laten we niet verder kibbelen over miscommunicatie maar lekker verder gaan met de essentie van het forum, elkaar helpen met kennis en advies.
 
Heligirl zei:
Dat kleine stukje met dat koperen rondelletje zou wel eens je gloeiplug kunnen zijn ;-)

:roll: :oops:


En thx iedereen voor mij wat verder te willen helpen. Heb ondertussen al wat mailtjes gestuurd naar verschillende clubs en er zou eentje in mijn buurt zijn waar er verschillende met een heli vliegen. Ik ga daar eens langs gaan in het weekend.

En als ik nog iets niet weet kom ik het hier wel vragen he :wink: :D
 
ik ben van leuven en heb een heli van rik van hecke gekocht, heb hem laten afstellen door iemand die dezelfde combinatie heeft. Hij is op -4 +6 en +10 afgesteld voor te beginnen. ik vlieg nu 3 weken en kan al mooie rondvluchten maken, althans dat zeggen ze de toeschouwers toch als ik vlieg. maar ja ik heb ook veel geoefend op de sim, en bij de ene leert het al iets makkerlijker als de andere
 
Back
Top