NK F5J Ploegen

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 17 okt 2023.

1. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    NK F5J Ploegen/Teams

Tijdens het huidige NK hoor ik regelmatig dat vliegers terugdenken aan de thermiek-zweef/F3J tijden dat men samen met een team op pad was. Samen gaan trainingen en samen reizen naar nationale wedstrijden. Om vervolgens na afloop gezellig samen een hapje te gaan eten.

F5J is een “man tegen man” klasse. Je ziet dat het individueler is dan een klasse waar je meer van elkaar afhankelijk bent. Kwam je in het verleden niet opdagen dan raakte dat het hele team. Nu raakt bij niet komen opdagen je alleen de indeling.

Voor 2024 wil ik daarom een NK F5J ploegen organiseren. Een ééndaagse wedstrijd met ploegen die tegen elkaar vliegen. Onderling vliegen de ploegleden niet tegen elkaar. Een ploeg bestaat maximaal uit vier deelnemers, de scores van beste drie tellen voor het eindresultaat. Voor de Top 3 ligt voor elk lid van de ploeg een NK medaille klaar.

Wat kunnen de voordelen zijn?

• Deelnemers moeten actief opzoek om een team van minimaal drie deelnemers te vormen. Kans op herintreden is hoog.
    • Omdat je teamleden kent en die je ook gaan helpen/coachen is de drempel om mee te doen laag.
    • De kans op een medaille is hoog, dat zou een motivatie kunnen zijn om deel te nemen.
    • Je gaat sneller met je teamleden oefenen, zodat het algehele niveau stijgt.
    • Meer interesse voor de jaarlijks vliegervergadering, je moet tenslotte je medaille ophalen.
    • Deelnemers die normaal gesproken in andere klassen deelnemen, maar wel over een F5J kist beschikken, zijn makkelijker over te halen om een ééndaagse wedstrijd mee te doen.
    Mijn ambitie is om 6 teams uit NL te kunnen vormen, eventueel is er plek voor teams uit België en Duitsland. Wij zouden dit NK na de zomervakantie 2024 kunnen gaan vliegen, rekening houdend met de kalender van F3L en F5K om zo extra deelnemers te trekken.

Ik hoor graag jullie reacties. Ontvang graag input om een voorstel te kunnen maken, die in stemming gebracht kan worden tijdens de komende Vliegersvergadering.

soarer, jve en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Update NK Ploegen :

Na mijn post van vorige maand werd ik verrast door de positieve reacties. En dan ook nog vaak uit onverwachte hoek. Het is duidelijk dat het idee aanspreekt en dat ik er een vervolg aangegeven moet.

Het is mij op dit moment nog niet gelukt om een centraler veld te vinden dan het eigen veld in Losser. Daarom ook hier een oproep voor een geschikte locatie. Ik zoek eigenlijk wat in de Lijn Losser/Venlo. Zie je mogelijkheden? Stuur dan een PB. De planning is deze wedstrijd na de zomer te vliegen.

Ik heb inmiddels een voorstel in concept klaar voor de komende vliegersvergadering F5J. Het team bestaat uit drie of vier vliegers, en de beste drie scores tellen voor het team.

Om een beeld te krijgen van de deelnemende teams lijkt mij handig om op zoekt gaan naar teams die nu al weten dat ze mee willen doen. Meld je daarom aan bij mij.

Denk je geen team te kunnen samenstellen geef dat dan ook aan. Er zullen vast teams zijn die niet compleet zullen zijn. En anders vorm je samen met andere lossen vliegers alsnog een team.

Doel van dit evenement is vooral voorafgaand samen te oefenen en samen op de wedstrijddag zelf een leuke dag te hebben. Door met je eigen teamleden te vliegen zal je ervaren dat de drempel om mee te doen lager is. Niets dat je tegenhoudt om niet mee te doen.

Samenvattend, wil je meedoen, geef het dan snel aan. Ik maakt dan een lijst met deelnemers, een lijst die hopelijk meer vliegers zal besluiten om deel te nemen.

Deel Deze Pagina