Nurflügel Hai van Wolfgang Werlein.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 12 apr 2024.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Oops, I did it again...
    Een Hai gekocht van een mede vlieger, die ermee adverteerde als RTF, accu en ontvanger erin en gaan, net wat ik zocht voor de vakantie.

    Nu is de Hai met zijn 135 cm span geen sublieme zwever, maar waar wij naar toe gaan, zijn geen bergen, dus het feit dat er een motor in zit, scheelt een boel loopwerk met lijn en elastiek, temeer daar het veld bij de camping lang (érg lang) en smal is, wat het lijnstarten niet altijd toelaat qua windrichting.

    Goed, de Hai in ontvangst genomen en eens goed bekeken.
    Op de romp zat een sticker:
    IMG_7573.JPG
    Mag dit al vintage heten?

    Na bijna twintig jaar verwachtte ik geen schadevrij toestel, maar deze stakker had behoorlijk op z'n donder gehad:
    IMG_7574.JPG
    Na het verwijderen van de folie tref je dan dit aan:
    IMG_7581.JPG
    IMG_7583.JPG
    IMG_7584.JPG
    Richtingsroer scheef:
    IMG_7576.JPG

    Helaas/gelukkig heb ik flink wat ervaring met balsa reparaties aan mijn SIG Riser 100, dus dit breiden we wel weer recht...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2024
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    De linker vleugel was gerepareerd en alleen de tip van nieuwe folie voorzien.
    De reparatie is wat knullig uitgevoerd en de folie niet rond de achterlijst geplakt, die liet dus los:
    IMG_7580.JPG
    Er was over de oude folie heen geplakt, plus een extra strook over het scharnier, dat met vier lagen dus tamelijk moeizaam draaide.

    Een poging om de folie met tape te strekken en om de achterrand vast te zetten lukte niet, dus die folie ligt er inmiddels af:
    IMG_7587.JPG

    Heb ik gelijk de gelegenheid om de reparaties van de gebroken ribben na te lopen, te verwijderen en opnieuw te doen, want ook dit verdient niet de schoonheidsprijs, alles staat scheef en er is lijm gebruikt, die bikkelhard en bros opdroogt (UHU Hart?), dus je steekt het er zó af.

    De oorspronkelijke Speed 400 is vervangen door een borstelloos setje (Simprop Magic torque 20-09 en een Simprop 18-L regelaartje) en de prop is een Graupner CAM 9-6", niet verkeerd.

    De ombouw echter leek te zijn gedaan met een kettingzaag:
    IMG_7575.JPG
    Er is teveel van de neus afgehaald, dus gaapt er een gat van een 8 mm tussen romp en spinner, je zult er weinig van zien in de lucht, maar ik wil het motorschot sowieso vervangen door carbon-, of epoxy plaat, want dit ziet er niet uit.
    Kan ik gelijk de overgang aanpassen.

    Gelukkig heb ik vliegklare toestellen, want dit gaat weer langer duren dan ik dacht.
    Inmiddels wel contact gehad met de verkoper en die heeft een deel van het aankoopbedrag teruggestort.

    Groeten, Jan.
     
    lecraM en AHoogendijk vinden dit leuk.
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je ben lekker bezig.
    Altijd leuk om te zien.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    De revalidatie van de Hai vordert, langzaam, maar gestaag.
    De grote breuken aan beide zijden zijn opnieuw gelijmd, dit keer met de breukvlakken in lijn...

    Ik zet een stripje balsa langs de bovenrand van de romp, zodat de vele kleine scheurtjes meer steun hebben.
    Bij elke lijmpoging ontdek ik weer meer scheuren, die éérst verlijmd moeten worden voor er verder gewerkt kan worden.

    Dit is wel een wrak extraordinaire, vooral door de liefdeloze en onhandige manier waarop de schade geplakt is; dit zorgt voor veel extra handelingen, die het proces niet bespoedigen.

    De meeste tijd gaat ik de voorbereiding zitten, gevolgd door het wachten tot de lijm gedroogd is...

    Groeten, Jan.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is het niet makkelijker om een nieuw rompje te bouwen?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Dat is ook door mij heengegaan, ik heb de tekening.
    Maar, dat betekent scratch building met balsa, mijn minst favoriete bouwmateriaal.

    Ik houdt een nieuwe romp wel als optie, maar dan een schuimkern, die ik bekleed met glasweefsel en epoxy. Daar kan ik veel beter mee overweg...

    Ik maak sowieso een romp voor mijn 2 m pre-prandl vleugel, dus wellicht worden dat er twee.

    Groeten, Jan.
     
    JohanvG vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag een begin gemaakt om de grote opening tussen spinner en romp te verkleinen.
    Een carbon plaatje passend achter het wrakhout van het huidige motorspant gemaakt, de bevestigingsgaten voor de motor overgenomen en het midden aan weerskanten afgeplakt.

    Doel hiervan is om aan de motorzijde straks geen harsresten te hebben, die de motor niet mooi laat aanliggen, de toegang in de neus is sowieso bedenkelijk beperkt dus het verwijderen van de tape wordt nog een leuk klusje.
    Aan de voorzijde haal ik, na het drogen van de epoxy, het houten motorschot weg in het midden, zodat de spinner verder op de motoras geschoven kan worden. De tape zou moeten voorkomen, dat er epoxy in het midden de boel vast zet waar het niet gewenst is.

    Morgen maar eens kijken in hoeverre de theorie overeenkomt met de praktijk...

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Dat ging redelijk; aan de voorzijde de buitenkant de boel geëgaliseerd (kettingzaagsporen weggewerkt) en de ruimte voor de prophouder en de motorbevestigingsboutjes vrij gemaakt.

    Na het passen van de prophouder met spinner de overblijvende ruimte opgevuld met een 3 mm dik stuk hout, verlijmd met epoxy.
    Als dat uitgehard is de boel bijwerken op de diameter van de spinner en het materiaal uit het midden wegfrezen.

    Dan eens kijken hoe het er dan uit ziet.

    Groeten, Jan.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Zoiets, dus:
    Spinner.jpg
    Het aluminium juk loopt nét vrij van de romp.
    Misschien nog een randje van de spinner af, maar het is al veel beter dan de gapende ruimte die er eerst was...

    Groeten, Jan.
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel stuk netter zo:thumbsup:
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Het eind is in zicht; de vleugel is weer bespannen, bij wijze van experiment met lamineer folie:
    Buitenwerk01.JPG
    De romp heeft een glasweefseltje met epoxy gekregen.
    Dit geheel is vanochtend in de hechtprimer en witte spuitverf gezet met een rood accent op de neus.
    Glasweefs epoxy grondering en verf.JPG
    Ik ben niet voor een superstrakke afwerking gegaan, daarvoor zou er erg veel schuren en plamuren nodig zijn geweest, nog meer gewicht dat niks bijdraagt aan het vliegen...

    Nu is het wachten tot de boel is doorgehard, voordat de elektronica er in kan.

    Groeten, Jan.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Goed, zwaartepunt gemerkt en de spullen in de romp gezet; ik zit behoorlijk op het aangegeven zwaartepunt, misschien voor de maiden nog een fractie naar voren leggen.

    Delta mix in de TX16S gezet en met de servo wegen aan het prutsen. Letterlijk prutsen, want het rolroer, dat ik los heb gehad kan probleemloos naar beneden uitslaan, de ander kant zit zó strak in de folie (scharnier), dat de stang van de servo door begint te buigen omdat het rolroer maar een vijftal millimeter omlaag kan, vóór het vastloopt en de servo nog niet z'n eindpositie bereikt heeft...

    Als jullie zeggen dat dat voldoende is, dan begrens ik beide servo's op die uitslag.

    De Bauanleitung adviseert, om beide rolroeren 8 mm omhoog te trimmen voor de eerste start, zodat de Hai licht stijgt.
    Bij mijn ander Nurflügel moet ik ook een beetje up houden vanwege de S-Schlag.

    De uitslag van het hoogteroer op =/- 15mm voor de eerste vlucht, omdat het sterker werkt dan de rolroeren.

    Op basis van het te strakke scharnier, haal ik de 15 mm naar beneden dus bij benadering niet, dus dat roer moet er af en met Blenderm opnieuw gedaan om voldoende uitslag naar beneden te krijgen.

    Ik wordt hier niet vrolijk van; ben je eindelijk aan het afstellen toe, blijkt de bouwer de boel op voorhand al te saboteren.
    Zou de Hai ooit goed hebben gevlogen, vraag ik me af...

    Suggesties? Opmerkingen?

    Groeten, Jan,
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Wat ik nog wel succesvol heb gedaan is met de hand het betreffende de roer zover mogelijk naar beneden duwen en dan met de foliebout de scharnierlijn verwarmen tot je de gewenste uitslag hebt bereikt, nu terwijl je de folie weer laat afkoelen het roer blijven vasthouden. Eventueel dit kunstje nog een of twee keer herhalen tot de gewenste uitslag is bereikt, succes.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Dat is inderdaad iets dat ik nog niet bedacht had, bedankt.
    Gezien de staat van de vleugel, denk ik toch dat ik het rolroer lossnijd en opnieuw scharnier met Blenderm tape, net als de opnieuw beklede vleugelhelft, dan zou dat in ieder geval zo gelijk mogelijk en even soepel moeten draaien.

    Vervolgens de afstellingen uit de bouwbeschrijving weer realiseren; 15 mm naar boven en 15 mm naar beneden en 8mm uptrim (of kortere servostangen) voor de S-slag.

    Heeft het nog nut om differentiatie te mixen in de uitslag naar boven t.o.v. die naar beneden?
    Of verschil in de uitslagen bij het links/rechts sturen?

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Goed, rolroer los gesneden en van een nieuw scharnier van Blenderm tape voorzien.
    Nu kunnen beide rolroeren dezelfde uitslag maken, zonder dat er dingen vastlopen.

    De reparaties hebben de opnieuw beklede vleugel zwaarder gemaakt, ik moest 9 gram gewicht aan de andere vleugeltip toevoegen voor de vleugel weer balanceert op de middellijn.

    Eens kijken óf en hoe dit vliegt.

    Groeten, Jan.
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi dat dit weer gelukt is en dat kleine beetje extra gewicht is altijd jammer maar zul je verder niet merken.
    Klein beetje rolroer differentiatie zou ik altijd toepassen, na enkele vluchten kun altijd kijken of het ietsje meer of minder moet worden om voor jou lekker te vliegen.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Nét voor de bui (een gigantisch onweer met bakken regen) weer thuis van een reikwijdte test op het veld, geen probleem, de FS-GR3E zou daar ook geen last van mogen hebben.

    Nu ik er toch was en het gras naast de start en landingsbaan nog hoog is, gelijk een glijhoek test zonder motorloop gedaan; zwaartepunt lag iet voorlijk, maar dat was opzettelijk, om geen schade te krijgen, mocht het toestel achterover willen kiepen.
    Ook geen problemen een klein zetje tegen de wind in en de Hai gleed een meter of acht voordat het hoge gras 'm te pakken had.

    Dat is veelbelovend; was ik niet alleen geweest, dan had ik een proefstart mét motorloop gedaan.

    Groeten, Jan.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag 38 seconden in de lucht geweest met de Hai; geen succes met de onregelmatige wind, die eigenlijk te hard was voor een testvlucht.
    Voeg daarbij, dat ik compleet vergeten was de uitslagen op de zender te reduceren (drie standenschakelaar: 100, 65 of 40%), en je kunt je een beetje voorstellen dat ik volledig de controle kwijt was met te grote uitslagen.
    Met meer geluk dan wijsheid de Nurflügel weer heel in het hoge gras naast de baan kunnen sturen...

    Eerst wachten op beter vliegweer.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2024
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.936
    Locatie:
    Sneek
    De Hai heeft tot nu toe niet meer gevlogen, ik heb me de afgelopen vakantie vermaakt met twee andere modellen, een Parkfun Fusion, die ik zowel mét als zonder stabilisatie kan vliegen en de 84 cm span Delta, die ik absoluut niet gedurende langere tijd zonder stabilisatie kan vliegen... Vliegtijd over tien dagen minstens drie lipo's per dag, achter elkaar met rond de 9 minuten bij half gas.

    Nu heb ik nog een paar Byme-D liggen, dus vandaag bezig de Hai met één hiermee uit te rusten (het regent toch), in de hoop dat ik deze Nurflügel in ieder geval kan vliegen mét stabilisatie, tot ik het aandurf om die uit te zetten op voldoende hoogte.

    We gaan het zien...

    Groeten, Jan.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Kom op, Jan, dit model is bijna gemaakt voor veel wind. Wind is gratis energie, wind is bijna een voorwaarde. Aan de helling ermee en je gaat wat vliegplezier beleven!
     

Deel Deze Pagina