OH 58 Kiowa...in belgië..

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door didier n, 20 jan 2011.

1. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Er staan een hele hoop kleine details op deze zijde, die eigenlijk redelijk op de details aan de andere kant lijken.
    Ik kan hier dus dezelfde technieken toepassen, maar toch opletten, want ze zitten omgekeerd, en zijn ietsje anders van vorm..
    De opbouw

na wat schuur en plakwerk..

Beiden op de romp plaatsen, waar ook al een voetluikje en wat panelen opzitten..

Afwerken met rivetjes.. en deze delen zijn ook weer klaar

Ook de A10 vraagt nu weer aandacht, de piloot zit op z'n plaats, dus is het tijd om het zwaartepunt in orde te maken..
    De garage is soms toch wat klein ;-)

Zo,

Tot volgende week maar weer ,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Wat een schoonheid, jouw A-10. Zo te zien kan de poort bijna open om hem naar buiten te taxiën...
    Opnieuw schoon details die je gemaakt hebt voor de Kiowa. Prutskes waar meer tijd in kruipt dan menig mens zich kan inbeelden.
    Bij mij liggen de werkzaamheden tijdelijk stil wegens revisie en make-over van de TRex 600 en opbouw van een Black Shark. Nu het opnieuw goed vliegweer wordt krijgen deze projecten prioriteit. Ik post in mijn Cobra-draadje wel enkele prentjes van deze werkzaamheden...

Heligroeten en tot gauw,

Nick

3. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Tja,

Het was dus te verwachten, met dit uitzonderlijk mooie weer niets meer aan de Kiowa kunnen doen.. helaas..
    De A 10 heeft wél zijn eerste vlucht gehad, vloog eigenlijk heel goed en goedmoedig. Enige probleem bleek ikzelf te zijn, want de landing was zowat de slechtste die ik al ooit heb gemaakt... :-( Resultaat was een flink gebogen neuspoot, en ook beide achtersten waren losgekomen.. Alles is intussen hersteld, nu maar wachten op een volgende gelegenheid..

groeten,

Didier

4. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Ai, ai, ai, je onderstel plooien tijdens de eerste landing is niet bemoedigend... het zal wel aan de zenuwen gelegen hebben die je vliegskills aantasten tijdens een maiden...
    Dat je alles vlug en vlot hebt kunnen herstellen is dan weer goed nieuws.
    Door het prachtige voorjaarsweer staan ook in Kalken de schaalheli-werkzaamheden op een laag pitje. Alle prioriteit gaat naar het vliegen, maar ik ga sibiet toch iets posten...

Heligroeten,

Nick

5. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Alweer donderdag...
    Er is niet zoveel aan de Kiowa gedaan als gepland was, maar dat zien jullie dadelijk wel.
    Reden hiervoor is dat ik de laatste tijd nood had aan een electro heli die zowat de maat van de Kiowa heeft, om ook op meer winderige dagen te kunnen vliegen. Mij Ecureuil is daarvoor iets minder geschikt, en dat tekort moest verholpen worden.
    Daar ik zo al tijd tekort blijk te komen om alles klaar te krijgen was een heli bouwen uit den boze, dus heb ik maar eens de tweedehandsmarkt bekeken, geheel tegen mijn gewoontes eigenlijk.
    Al snel had ik een omgeboude Vario benzine jet ranger gevonden, die alle eigenschappen bezat die op mijn lijstje stonden.Groot, leuke kleuren, en op electro omgebouwd...
    Om een lang verhaal kort te maken: het toestel is uiterlijk niet echt geweldig te noemen, ook de manier van bouwen liet te wensen over, maar dit heeft dus uiteraard invloed gehad op de prijs :)
    Op enkele meters afstand best een mooi toestel, en na een volledige check up, en het verwijderen van 600gr onnodig gewicht vliegt'ie in 1 woord geweldig! Misschien dat ik ooit eens een nieuwe romp maak, maar voor dit seizoen kan het ermee door..
    Enkele spec's: 1.8m rotor, 10.5kg vliegklaar, K&S 440kv motor, Hawk/Roxxy 120 amp regelaar, geeft vliegtijd van vlotjes 9 minuten op 5800mah...

Daar is dus menig uurtje ingekropen om hem vliegwaardig te krijgen..

Daarnaast wat plasticard ter hand genomen, en alweer dapper begonnen aan de volgende details van de kiowa

De verdere opbouw...

hoe dit alles gaat eindigen zal voor volgende week zijn vrees ik...

groeten,

Didier

6. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Een nieuwe lente... een nieuw beging. Deze keer met een tweedehands machine, maar je nieuwste aanwinst ziet er op de foto toch méér dan behoorlijk uit... en 't is geen spookheli want er zit een piloot in... wat wil een mens eigenlijk meer hé.

Over je Kiowa-bouwsels... spannend... benieuwd wat dit gaat worden...

Heligroeten,

Nick

7. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Volgens mij is dat een LongRanger, geen jetRanger.... ;)

Groet, Bert

8. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Hey Bert,

klopt idd helemaal wat je zegt, het is een long ranger, maar van oorsprong was het een Vario Jetranger, die door de oorspronkelijke eigenaar is omgebouwd naar long ranger.. Had ik ff vergeten te melden gisteren. Had gewoon Jet ranger geschreven, daar vario nooit een long ranger voor benzine heeft gemaakt, enkel voor de skyfox/ extreme mechaniek..

groeten,

Didier

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Mooie helie hoor ! is dit een deelbare romp ? Of kan alleen de bovenkant er vanaf. Is nit te zien op de foto :p

10. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Hijs mooi die LongRanger! :yes:

11. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Enkel de bovenkant kan eraf, en alle deuren openen, dus er is ruimte zat om overal aan te geraken :)

groeten,

Didier

12. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    En we gaan verder waar we opgehouden waren, namelijk bij de plasticard onderdelen..

stukje voor stukje opbouwen,

tot we het juiste resultaat bekomen, een laagje spuitplamuur om alles netjes te maken

Om tenslotte op de romp te worden geplaatst, afgewerkt met enkele rivetjes...

Zover zijn we weer :)

Volgende stap zal het grote luik zijn dat een groot deel van de linkerkant van de romp beslaat. Mijn eerste idee was van het gewoon uit dun plasticard te vervaardigen, maar dit bleek niet mogelijk vanwege de kromming van de romp...
    We gaan dus weer moeten terugvallen op oude technieken.. spuitplamuur dus..

volgende week meer hierover!

groeten,

Didier

13. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Mooi, mooi, wederom heel mooi... de details blijven komen.
    Ik kijk al uit naar de volgende les over spuitplamuren.

Heligroeten,

Nick

14. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Vandaag de kaap van 700 bouwuren gehaald, da's goed nieuws, want het betekend dat er ook vandaag aan de Kiowa is gewerkt :)

groeten,

Didier

15. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    700 uur, niet niks... laat ons hopen dat je minstens reeds aan de helft van de totale bouwtijd zit.
    Op tweede paasdag zie ik de Kiowa live... joepie...

Heligroeten en tot maandag,

Nick

16. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Proficiat met je nieuwe aanwinst .
    En de KIOWA , man man man , 700 uren al , en die ziet er al zo goed uit , wa gaat da geven als dien af is .. ;-)

Grtz
    Ron

17. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Vandaag te gast geweest bij AMCE Enghien, dit voor rotorbladen te testen die op de long ranger moeten komen, daar degenen die ik nu in gebruik heb geleend zijn..
    Een absolute topgezellige dag daar gehad, en ook de Kiowa meegenomen voor een leuk vluchtje. Helaas heb ik geen foto's van de namiddag,mss dat iemand van de aanwezigen hierin kan bijdragen?
    In ieder geval de moeite waard geweest :)
    nu weer verder bouwen...

Groeten

Didier

18. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Spuitplamuur time!

Zoals gezegd zal het grote luik moeten gereproduceerd worden met spuitplamuur, plasticard werkte niet vanwege de krommingen in de romp, en ingraveren was ook geen optie omdat het er duidelijk bovenop moest liggen..
    Afplakken maar..

't resultaat..

Daarna begonnen met het aanbrengen van details..
    Gemodificeerde vario scharnieren bleken the way to go..

De rest van de details zullen later komen, het weer is nog steeds prima,dus wordt er wat meer gevlogen :)

Gisterenavond eindelijk nog eens kunnen met de A 10 vliegen, ditmaal zonder slechte landing.. oef..
    3 vluchten, gewoon zalig..

Hier zijn 2 links naar korte filmkes die ik gevraagd had bij take off en landing, om eventuele problemen later te kunnen bekijken..

Take Off A10 - YouTube

Landing A 10 - YouTube

enjoy!

Didier

19. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Hey hey, yes onze meet, greet and fly in Enghien was heerlijk...
    Een schitterende vliegdag in het kamp van het Belgium Vario Heliteam.

Je methode om panelen te creëren via spuitplamuur blijft heerlijk om naar te kijken. Ik heb het zelf al gedaan bij kleinere panelen die te ingewikkeld van vorm zijn, maar ook bij grotere panelen ziet het resultaat er top uit.

Ik geniet van je A-10 filmkes. Ook voor deze testvluchten was je opnieuw op een sublieme lokatie. Alleen spijtig dat het geluid van de turbines in de video's zo verschrikkelijk onreal klinkt, maar daar kan jij niet aan doen. Hopelijk is het geluid in 't echt een pak beter.

Heligroeten,

Nick

20. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    wees gerust Nick, in't echt klinkt het zalig :)

grtz,

Didier

Deel Deze Pagina