OH 58 Kiowa...in belgië..

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door didier n, 20 jan 2011.

1. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Zoals ik vorige keer al aankondigde was ik niet tevreden met de positie van de achterste hoofdspant. Alles zit nu in de romp gelijmd, en ik heb de bewuste spant dus ongeveer 1 cm naar achter gezet ( zie pijltje op foto). Nu komt alle gewicht via beide verticale spanten op het landingsstel terecht, volgens mij toch wat betrouwbaarder..

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Tussendoor nog effe aan het MMS bezig geweest, met plasticard binnenzijde bekleed en op maat gesneden..nu nog wat schuren en plamuren en we kunnen met de details ervan beginnen..

3. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    ook ik ontsnap niet aan fout geplaatste panellines, plamuren en schuren is dan de boodschap..

4. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ja , prima weggewerkt ,

Is dit nu de spuitplamuur van MOTIB waar je dat mee gedaan hebt , of hoe doe jij deze lijnen verdwijnen ?

Grtz

Ronny

5. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Je plamuur en schuurwerk ziet er heel netjes uit. Precies of de foute plamuurlijnen er nooit zijn geweest...

Net zoals Ronny ben ik ook benieuwd naar het soort plamuur dat je hiervoor hebt gebruikt.

Heligroeten,

Nick

6. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Yep, dit is de spuitplamuur van motip,filler staat er op de bus, verder staan er geen codes op.
    Panellines werden eerst opgevuld met plamuur van vallejo, en de motip dient om de laatste oneffenheden weg te werken. Enkele lagen aanbrengen en tussendoor nat schuren met korrel 250/300 ongeveer. Werkt prima!

7. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ah OK ,
    Dan weten we dat ook weer ,

Merci ... ;-)

Grtz

Ronny

8. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Als volgende is het landingsstel aan de beurt. Hier moet flink aan gewerkt worden, daar er vanalles niet naar mijn zin is. Zoals op de eerste foto te zien is zijn de gebogen struts van dezelfde diameter ( 12mm) als de skids. Bij het origineel zijn de skids beduidend dikker.

Verder zijn deze onder een hoek van 90° met mekaar verbonden, wat alweer fout is; de voorste strut moet een kleine hoek van ongeveer 9° naar achter hebben, de achterste strut varieert van toestel tot toestel, beetje moeilijk om hier een lijn in te trekken, daar de foto's die ik heb zowat alle mogelijkheden laten zien..die beslissing neem ik later wel, eerst de voorste aanpassen

Om alles in goede banen te leiden heb ik dus 15mm skids gekocht, en bijbehorende 15mm T stukken. Het verschil tussen de 12mm en 15 mm is duidelijk te zien..let the fun begin..

9. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Tijd voor nog eens een kleine update..
    De voorste strut van het LG dus onder handen genomen, de T stukken korter gezaagd, en wat materiaal weggefreesd zodat de messing "kous" eroverheen past. Die laatste is dus onder een hoek gemaakt. De originele strut komt dan in de bovenzijde van de kous. Dit bleek na wat experimenten de stevigste oplossing. Helaas heeft al dat testwerk mij 2 T stukken gekost, dus nu moet ik wachten om mijn bestelde nieuwe exemplaren alvorens ik verder kan..

van rechts naar links.. het originele T stuk, dan het afgezaagd exemplaar, en links dus het geheel

Hier is de hoek duidelijk te zien.. wordt vervolgd...

10. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    wat een detail....

11. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Sjieke eenvoudige, maar vré origineel gevonden oplossing met die koperen busjes.
    We leren weer bij.

Heligroeten,

Nick

12. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Thx nick, het mooie is dat de echte die "kousjes" ook heeft, dus 't is nog scale ook... Detaillieëring volgt later als't geheel klaar is

13. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Nu ik de nieuwe T stukken heb kon ik nog wat verder aan't LG werken, buiten genietend van't mooie weer..
    Ik heb besloten om de achterste strut dus gewoon onder een 90° hoek te laten, dit bleek de stevigste oplossing, en daar het meeste gewicht zich bij een landing daar bevind was dat the way to go.
    De eerste dry fit..

En nu met de romp, achterkant van de skid moet nog worden ingekort en voorzien van de nodige ronding, 't zelfde als de Cobra..

Zoals gevreesd is de breedte een beetje aan de kleine kant om de juiste "look" te krijgen

Resultaat... doorgezaagde struts...tja, het moet juist zijn hé..

Wordt vervolgd...

14. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Mooi werk Didier , :) , goe bezig

En inderdaad , het moet juist zijn , het zijn de kleine dingen die het doen he .. breedte , hoogte , lengte , alles moet kloppen , enkel dan klopt het plaatje ;-)

En we hoeven niet op een uurtje meer of minder te kijken he ... no rush ...

Grtz
    Ronny

15. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    ..als we de struts doormidden zagen, moeten ze ook eens terug aan mekaar gezet worden hé..

Na wat zoekwerk een hardhouten staaf gevonden die er perfect inpast. Een extra buisje van de zelfde diameter als de strut zorgt voor de juiste afstand.

In het hout heb ik wat deukjes geboord om de epoxy plaats te gunnen, anders zit er bijna niks tussen..

Op deze laatste foto zijn beide struts terug aan mekaar gelijmd. De bovenste van de 2 is de achterste, die is nog van een extra verdikking in't midden voorzien. De onderste is uiteraard de voorste, en daar heeft de spuitplamuur zijn werk gedaan om de operatie een beetje te verdoezelen..

'k ga mijn best doen om de heli op zijn pootjes te krijgen zodat ik hem mee kan brengen naar Genk de 8e..

16. Heli59

Heli59

Lid geworden:
    19 apr 2009
    He Didier , breng hem maar mee , ik sta ongeveer evenver als U , so what !! tot in het weekend , rgds , guido.

17. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    We hebben een geweldige heli meeting achter de rug, en de Kiowa heeft er gestaan, weliswaar tijdelijk in mekaar gezet, maar toch..
    Voor diegenen die er niet konden zijn, hier enkele foto's van het resultaat

Het MMS is alweer wat gevorderd, daar kom ik later nog wel op terug. Ook het LG is nu verbreed, en hier moeten nog de nodige details worden aan toegevoegd..

keep watching this space...

18. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Het mast gedeelte van het MMS is verder van details voorzien,

Een afgedankte alcoholstift heeft dienst gedaan voor het rechtse onderdeel, het had de exacte diameter, en 't was nog eens dunwandig ook.. ideaal. Wordt op de voorkant van de mast gemonteerd, een detail dat erg opvalt, en dus belangrijk

Verdere detailliering met stipjes plasticard..een uurtje meten, snijden en schuren..

een uurtje plakken..

En ten slotte met staafjes de (lange) schroeven erop zetten..weer een uurtje verder..

Nu alles nog op maat schuren en spuiten in grondverf..maar da's voor de volgende keer!

19. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Woaaoaoaooaw .... chic gedaan Didier ...

Amai , toppie ...

Goe bezig menne man ...

Grtz

Ronny

20. rappy

rappy

Lid geworden:
    9 feb 2004
    re

Didier,

goe bezig man :)

Groetjes