OH 58 Kiowa...in belgië..

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door didier n, 20 jan 2011.

1. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
  2. MDM

MDM

Lid geworden:
    14 jul 2011
    Da's knap!

3. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Vervolg van de rocket tubes..
    het geheel wordt geschuurd en van wat spuitplamuur voorzien tot het er goed uitziet. Daarna rivetjes en nog wat details..
    Er zit wel een duidelijk verschil tussen de voorste en de achterste, ook dit moest voorzien worden, en dit is't resultaat...

en afgewerkt...

De pods zelf zijn nu aan de beurt, om gewicht te besparen heb ik ze van vele gaten voorzien, daar het geheel nog met plasticard wordt bekleed om voor en achteraan een mooie "oversteek" te kunnen maken

Nu is het een kwestie van wat schuren en plamuren, en reeds de eerste details plaatsen

Resultaat van al dit moois zal voor volgende week zijn vrees ik, er kruipt meer tijd in dan verwacht..

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Er kruipt idd ellendig veel tijd in al die details, maar het resultaat zal er ook naar zijn.
    Naarstig en geduldig verder bouwen is ons motto.

Heligroeten,

Nick

5. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Vervolg...

De tubes zijn bekleed met plasticard, een klusje dat niet meteen simpel was..
    Enkele lagen spuitplamuur en grondverf later...

Dan de voor en achterkanten erin gelijmd, en het geheel eens gemonteerd op de heli...
    Ziet er leuk uit, enkel het totaal gewicht viel wat tegen, 230gr per zijde....pfffff

en de achterkant

Nu kunnen we met de details beginnen..

groeten,

Didier

6. MDM

MDM

Lid geworden:
    14 jul 2011

Euh????:confused:

7. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Ja, ja,... wat we tot nu toe te zien kregen noemen 'wij, modelbouwers':
    "de ruwbouw".

Heligroeten,

Nick

8. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Woaw ,

Da ziet er al prima uit , maar inderdaad , we missen nog wat details .

Keep Up This Good Insane Work .... ;-)

Grtz
    Ron

9. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    En toen ging het fout.... :-(

Vanmiddag met het uitzonderlijk mooie weer de Kiowa gaan testen mét de rocket pods gemonteerd.
    Resultaat: WAARDELOOS.... de pods trilden veel te veel, iets waar ik al een beetje schrik voor had...
    Oorzaak? Naar mijn vermoeden zijn deze gewoon veel te zwaar, en daar ze maar op 1 punt bevestigd zijn, is dit een verloren zaak.
    Ik ga nu eens rustig nadenken hoe ik dit ga oplossen, maar naar alle waarschijnlijkheid ga ik helemaal opnieuw moeten beginnen... pfffff
    De details gaan dus effe moeten wachten....

groeten,

Didier

10. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Didier,

Misschien moet je iets verzinnen om de trillingen te dempen, dus de pods niet te strak monteren aan de steunen. Het zal zeker niet meevallen maar je kan eventueel een demper constructie in de pod zelf maken waarmee je de pods aan de steun monteerd..

Wat mij opviel tijdens je bouw van de pods is dat je eerst een buis neemt waar je vervolgens gaten in boort en daarna deze buis met plastic kaart bekleed. Waarom zaag je niet het middenstuk (buis met die gaten) eruit en gebruik je alleen de beide uiteinden, hiermee bespaar je volgens mij gewicht. Ik vermoed dat je de buis gebruikt om het geheel stevig te houden.

11. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Hmmm,

Trillingen dempen zal moeilijk zijn vrees ik, wat niet zo goed zichtbaar is op de foto's, is dat de ophangingspunten van de tube niet in het midden ligt, deze is achteraan een heel stuk langer, vandaar dat een kleine trilling vermeerderd wordt. Buis had ik vooral om de bekleding met plasticard zo simpel mogelijk te houden.
    Ik zal idd de buis moeten zoveel mogelijk weglaten om gewicht te besparen, en ook de messing buisjes voor en achteraan veranderen naar een ander materiaal dat lichter is.. carbon maybe.. Ook ga ik de optie bekijken om de 3D geprintte voor en achterkanten al meteen inclusief buisjes te laten maken, kan ook gewicht besparen..
    We denken na, en jullie commentaren kunnen uiteraard ook helpen.. thx!

Didier

12. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Didier,

heb je al eens proberen vliegen met enkel de houders gemonteerd? Dus zonder de POD's.
    Mogelijkheid 1: de trillingen komen uit de heli en gaan via de houders naar de POD's.
    Mogelijkheid 2: de trillingen worden in de houders zelf gegenereerd.

Mogelijkheid 2 is het meest waarschijnlijk. Dan is je probleem te vergelijken met het trillingsvrij maken van een camera op een Multikopter. We zullen dus een oplossing moeten vinden om de trillingen uit de houders te houden. Je zou dan kunnen proberen om een trillingsabsorberende gelpad te plaatsen tussen de romp en de houder...

Ik denk met je mee en we praten er gauw over...

Heligroeten,

Nick

13. MDM

MDM

Lid geworden:
    14 jul 2011
    mogelijkheid 3 de pod's zelf genereren de trilling.

Vermits de heli zonder de pod's zonder enige trilling vloog.

Eens proberen met een andere pod (zelfde gewicht) maar die zelf in evenwicht onder de pod hangt.

Anderzijds, de linkerd trilde veel meer dan de rechter?

14. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Even een kleine update...

Ik heb enkele testjes gedaan, en daaruit kon ik het volgende concluderen:

Het zit'm in het gewicht én de positie van de pod's

De pods die ik nu heb wegen 190 gr elk
    Met een testpod van 100gr, centraal gemonteerd op de houder zijn er geen trillingen.
    Verplaast ik deze extreem uit het centerpunt, trilt de boel, hang ik ze op ongeveer 1/3, wat ongeveer de goede positie is, zijn er geen trillingen :)
    De boel verzwaren tot 150 gr geeft op elke positie trillingen, dus het gewicht speelt ook een rol..
    Ik ben nu begonnen met een pod te maken die binnen de grenzen van het gewicht valt..

wordt vervolgd...

Didier

15. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De pods kunnen geen trillingen "genereren"... ze kunnen alleen maar reageren op wat de heli produceert.

Als je geen trilling hebt met pods die in het zwaartepunt aan de uithouder hangen, maar wel met pods die uit het zwaartepunt hangen, dan is je trilling er eentje die niet door de buigzaamheid van de uithouders veroorzaakt worden, maar door de torsie-flexibiliteit.

Je kunt twee opties nemen: veel stijver, of veel slapper.
    Meestal is de slappere optie beter (makkelijker) en ik denk dat je al een heel eind komt door de pods met rubber aan de uithouders op te hangen.

Als je dat correct doet, heb je 99% kans dat je problemen voorbij zijn.

Groet, Bert

16. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Wat Bert (Brutus) schrijft houdt steek. Ik zou proberen om zowel tussen de romp en de houders als tussen de houders en de POD's trillingsabsorberende gelpad te plaatsen.
    Destijds heeft Ronny (Stratus) bij zijn Cobra ook een laagje rubber moeten plaatsen tussen de 'wings' en de romp.

Heligroeten en succes met het uitproberen van oplossingen,

17. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    klinkt idd allemaal aannemelijk, maar moeilijk uit te voeren in dit stadium.
    Ik ga even verder op de testen die ik heb gedaan, momenteel aan een nieuwe pod bezig, en met plasticard eromheen zit ik momenteel op 61gr :)
    Morgen mss weer ff een testvluchtje, en dan weten we weer meer!

Didier

18. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Zover zitten we dus...

Ipv gaatjes hebben we dus vééél meer weggezaagd, dit beplakt met plasticard geeft dus een gewicht van 62 gr...

Hiermee daarstraks ff gevlogen, geen trilling.. Als ik de voor en achterzijde verzwaar met lood van 15gr elk, is er nog steeds niks aan de hand :)

Nu is het afwachten op de voor en achterplaatjes mét ingebouwde buisjes, deze heb ik 3D laten maken om gewicht te besparen, het valt maar te zien hoeveel deze gaan wegen..

groeten,

Didier

19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als demping problematisch is, en je bent er zeker van dat de trilling een "voorover/achterover kantelende" beweging is, dan zou je eventueel ook kunnen proberen te zorgen dat het zwaartepunt van de Pod overeenkomt met het ophangpunt.

Dan vervalt het kantelende moment, en is de trilling vanwege de torsiestijfheid van de uithouder ook weg.
    Dan blijft hooguit nog een op en neer gaande beweging over, en die kun je echt uitsluitend door ofwel versteviging van de uithouder, ofwel demping kwijt raken.

Zelf had ik dit inderdaad ook met een Vario Cobra aan de hand, en ik heb het moeten oplossen door dempend materiaal tussen houten mechaniekdrager en rompwand aan te brengen.
    In mijn geval "spanten" van 3 x 3 mm balsa "triplex". Voor die tijd verloor ik regelmatig raketwerpers of zelfs de gehele vleugel, maar nu zitten ze alweer 5 jaar op hun plek...

Groet, Bert

20. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Bert,

klopt wat je zegt, het is idd voor en achteroverkantelende beweging, de testjes lieten ook uitschijnen als ik de voorkant verzwaar om balans te krijgen, weliswaar nog niet de correcte hoeveelheid, de trillingen minder werden. Ook als ik de pod in't midden hang zijn de trillingen minder en zelfs weg, afhankelijk van het totale gewicht van de pod... We komen er wel denk ik !

Didier

Deel Deze Pagina