OH 58 Kiowa...in belgië..

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door didier n, 20 jan 2011.

1. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    In afwachting van de 3D prints voor de pods, ben ik verder gegaan met de detaillering van de pods en alles wat daarbijhoort. Ik ga er maar van uit dat ze niet zullen trillen...

Daarom ben ik begonnen met de bekabeling tussen de pods en de romp van de heli.
    Buisjes plasticard, een boormachine die als "draaibank" fungeert, electrische kabel, krimpkous en nog vanalles werd gebruikt om tot een fatsoenlijk resultaat te komen..

de eerste aansluiting voor de pod:

Zo hebben we er 2 nodig die overgaan in 1 kabel..

En de rompzijde, deze is wat moeilijker daar de stekker uitneembaar moet zijn voor transport.. een 4mm goudstekker bracht uitkomst

Zo komen ze dus uiteindelijk in de pods, deze zitten er maar ff losjes in, dit zijn assemblages die helemaal op't einde van de bouw gaan gebeuren..

Volgende stap zijn de aansluitingen op de romp, deze kabels "ontwerpen" heeft behoorlijk veel tijd gekost, maar ze zien er dan ook net uit zoals ik ze wilde :)

we gaan door...

Didier

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Wonko the Sane

Wonko the Sane

Lid geworden:
    15 okt 2012
  3. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Het eerste deel van de aansluitingen zit er dus op, de kabel loopt ook bij de full size heli zo losjes over de steun..

De romp met al wat details..

En de volgende setjes kabels zijn reeds in de maak :)

Alle aansluitingen zitten nu op de romp, kabels volgen later nog wel, ik heb net de eerste 3 D prints binnen van de rocket pods, dus ga ik dat verhaal eerst verder afwerken en testen..

groeten,

Didier

4. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Opnieuw imponerend detailleerwerk.
    Je maakt mij al nieuwsgierig naar je nieuwe rocket pods.

Heligroeten,

Nick

5. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    We zijn weer een stap verder..

De 3D prints mét aangehechte buisjes, gewicht: slechts 9gr elk...

dus weer het bekende verhaal van schuren, spuitplamuur, schuren, detailleren..

De daaropvolgende testvlucht wees uit dat er geen noemenswaardige trillingen meer zijn.. oef :)

Dus met volle moed verder aan de detaillering van de steunen..
    Plasticard weer uitgehaald..

Ook kleine boutjes, aluminium sheet, en nog meer spulletjes vonden hun weg naar de steunen

Volgende keer weer verder met de kabels, want ook dat verhaal is nog niet af...

groeten,

Didier

6. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Schitterend al die details... zoals steeds.

Heligroeten,

Nick

7. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Weer een mijlpaal... 900 bouwuren zijn gehaald...

Laatste deel van de steunen, de 2e set kabels zijn klaar, dus even gemonteerd voor wat foto's..

De bekabeling van de rocket pods, die een tijdje geleden erop hingen, moeten hier later uiteraard ook weer bij..

Veel foto's deze keer, en minder uitleg, maar dat mag ook wel eens ;-)

groeten,

Didier

8. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Didier, ziet er weer geweldig uit maar kan je eens een foto plaatsen van hoe het een en ander bij de echte eruit ziet. Dan kunnen we met zijn alle eens zien tot in welk detail je het allemaal op je eigen heli namaakt.

9. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Hmm, de meeste foto's staan in een boek, maar deze geven ook wel een indruk denk ik..

groeten,

Didier

10. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Opnieuw prachtig realistisch uitgewerkt Didier. Maare... om dit allemaal gekleurd en een beetje geweatherd te krijgen gade ook uwe pére zien! 'k Stel het mij zo levendig voor.
    Voortdoen aan je meesterwerk zodat we misschien in 2015 samen kunnen vliegen.

Heligroeten,

Nick

11. MDM

MDM

Lid geworden:
    14 jul 2011
    :p :p :p

12. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Door het plaatsen van de full size foto's viel me op dat de gaatjes in de voorkant van de rocket tube een beetje klein waren, de gaatjes tussen de grote ronde openingen waar ze de rockets inschuiven bedoel ik dus..

mijn versie..

dus even ietsje groter boren... beter zo vind ik..

Nu verder....

Vensters zijn aan de beurt... veel knip schuur en paswerk om tot een behoorlijk resultaat te komen, het geheel vastzetten om te meten is belangrijk..

Dan de gatjes aftekenen en voorpunten..

en tenslotte plaatsen, vastklemmen en doorboren... veeeel gaatjes...

Nog meerdere te gaan....

groeten,

Didier

13. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Terwijl ik op donderdag mijn vrijdagposting voorbereid is het steeds uitkijken naar de donderdagposting van Didier. Zoals steeds is het getoonde werk om van de genieten en joepie joepie, straks is je Indiaan water- en winddicht. Zet 'de meiboom' maar klaar...

Heligroeten,

Nick

14. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Deze keer geen spectaculaire vorderingen, enkel de ramen zitten er nu in..

Reden hiervoor is dat ik bezig ben met het LG van de A 10 om te bouwen van druklucht naar electrisch...

Ook zijn de 2e set 3 D parts voor de rocket pods aangekomen, dus dat gaan we ook nog maken, maar onnodig daarnog iets over te posten, het is per slot van rekening net hetzelfde als enkele weken geleden....

groeten,

Didier

15. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Laat ons vandaag beginnen met iedereen een prettige kerst te wensen! :)

Wat hebben we nog gedaan...:

Wel, ik wilde de wire cutter installeren die ik destijds gekocht had samen met het model, maar bij inspectie bleek ie niet door mijn keuring te komen..helaas...Ook het exemplaar van Vario was niet correct voor de Kiowa..Enige oplossing.. neen, niet 3D printen, maar zelf vervaardigen van plasticard.

Voor het concept heb ik dezelfde opbouw genomen als de full size, nl een centraal "mes",met aanbeide zijden de flanken.
    Dit zijn de flanken, reeds voorzien van de extra versteviging onderaan:

Aan 1 zijde lijmen we dan het "mes"

Het geheel samengevoegd en reeds van de eerste steun voorzien...

Vervolgens een dry fit met de beide zijsteunen eraan, het begint ergens op te lijken..

We zijn er nog niet, maar 't vervolg is voor de volgende keer..

prettige feestdagen!

Didier

16. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Jihaaa, met een stukje plastiek bouwen we vanalles.
    Blijven bouwen, 't is toch zo mooi.

Heligroeten,

Nick

17. raptor117

raptor117

Lid geworden:
    2 jan 2010
    Hoi, ik vind het prachtig elke keer om te lezen wat je zelf toevoegd aan je schaal heli.
    Heb een vraag: waarmee kun je het beste die plastic card lijmen,heb het ook eens gebruikt, maar merkte dat het snel weer los liet.
    Gr rinie

18. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Didier, kan je aangeven hoelang je ongeveer bezig bent geweest met dit onderdeeltje? Dit soort projecten zijn echt heel inspirerend voor vele meelezers die dan ook wel denken "even " een schaalheli te kunnen bouwen. Als ik alleen al een foto zie van de orginele details en hoe jij de nagebouwd hebt dan pas realiseer je wat je als bouwer moet gaan maken.

Ik weet zeker dat er vele onafgebouwde schaalprojecten ergens op kasten of in hoekjes liggen omdat men zich verkijkt hoeveel tijd er in dit soort bouw projecten gaan zitten. En dan heb ik het ook niet eens over het doorzettings vermogen waar je over moet bezitten en de creativiteit om onderdelen te kunnen namaken ;).

19. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Rinie,

Ik verlijm de plasticard meestal gewoon met groene zap secondenlijm, heb hier eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, ook 2k Z poxy werkt goed..

John,

Goede opmerking van je, dit onderdeel heeft tot nu een 12 tal uur in beslag genomen, klinkt ongelofelijk veel voor zo'n "prutske", maar er kruipt ook tijd in het plannen, eerst ff uittekenen, en dan trachten te maken.. dit gaat niet altijd van de eerste keer goed, en een uur is niks, da's zo voorbij..
    Ik had ook gewoon er een bestaand exemplaar kunnen opzetten, dan was ik in een uurtje klaar geweest, en dat is een keuze die ieder voor zich moet maken, het is maar net wat je zelf wil. één ding is duidelijk, een schaalheli bouw je niet "effe" ;-)

grtz,

Didier

20. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Weet je...

Als ik dit zie wordt ik niet zozeer blij van het moois wat ik zie, maar ik ben gewoon diep onder de indruk van de vaardigheid die er in steekt.
    Ik bewonder de regelmaat van de afstand tussen de klinknagels, en vraag me af hoe je dat zo gedaan hebt...

Als ik een 3D geprint onderdeeltje zie, dan geeuw ik nog een een keer en klik door naar de volgende pagina...

M.a.w het is niet het pure uiterlijk van het onderdeel wat indruk wekt, maar de manier waarop het tot stand gekomen is.

Over 5 jaar heeft iedereen een 3D printer, en kan iedereen "dit maken" omdat we allemaal en kopietje draaien van een 3D-scan van dit onderdeel...

En dan is de schaalmodelbouw dood... :(

Groet, Bert

Deel Deze Pagina