ohdie 7

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door ko v d heuvel, 20 jan 2008.

1. ko v d heuvel

ko v d heuvel

Lid geworden:
    21 sep 2006
    hallo

Heeft iemand soms een idee of je ook een led kan gebruiken op een Fadec ipv een magneetring voor de toeren regeling?
    Ik probeer de Ohdie 7 na te bouwen uit het boek van Kurt Schrekling
    Het probleem is dat de buiten dia van de magneetring de zelfde is als de compressorkern.
    daardoor is er geen ruimte om een kamertje te maken waar hij in komt te liggen.
    of zou je hem ook gewoon als onderlegring kunnen gebruiken.
    Ik heb wel eens gelezen dat je zo'n ring niet mag belasten
    Heeft iemand soms een slimme oplossing ik zou er mee geholpen zijn

groeten ko v d heuvel

2. Sandor

Sandor Guest

neem je toch een Neodym staafmagneet?
    demonteer je in het gat van de spinner waar normaal de ir doorkijkt.
    je kunt de fadec niet zomaar ombouwen naar een ir versie.
    deze is harware matig een beetje anders.
    Beslist niet als onderleg schijf gebruiken het ziet er uit als metaal , maar is zeer broos!

3. Rikkie_V

Rikkie_V

Lid geworden:
    25 mei 2004
    Probleem met de Ohdie 7 is dat deze een coaxiale as heeft, staafmagneetje lukt hier niet. Denk dat je nog het meeste kans maakt met een magneetring tussen compressor en aangepaste spinner (klemfitting voor de ring). Optisch zou een indicatie op de zijkant van de spinner een optie kunnen zijn (zwart vlak en reflecterend vlak) met een LED/fotodiode combo (Governer). Of deze voldoende snel/betrouwbaar is durf ik niet te zeggen. En zoals Sandor al meldde, ook op elektrisch gebied zijn een aantal wijzingen nodig.

Rik

4. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Hey Hallo Ko,
    Hoe is het met de KJ die we een tijdje geleden gebalanceerd hebben? Heb je er al mee gevlogen?

Ben benieuwd hoe het verder met de motor gegaan is.

groet,
    Jacques.

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 21 jan 2008
  6. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Ko.

Leuk om weer eens wat van je te horen.

Ik denk dat je niet te moeilijk moet doen ,en gewoon de spinnermoer groter maken,want ik heb net de tekeningen even bekeken ,en dat maakt helemaal niets uit.

Iedereen denkt dat dan de inlaat lucht benadeeld word ,maar dat is helemaal niet zo ,die compressor die vind z,n aanzuig lucht wel hoor.
    Dus gewoon de moer groter maken , ik dacht dat de diam. van de ring 13mm was ,dan maak je de spinner moer iets groter, mischien iets minder mooi ,maar scheelt je een hoop narigheid.

Heb pas nog met Gaspar van Fadec gesproken ,en hij is bezig om de fadecs aan te passen naar optisch ,dus je kan het altijd even vragen aan Gaspar ,dan weet je het gelijk,hoever hij er mee staat, hij was het in ieder geval van plan.

Groetjes,

Martin.

7. ko v d heuvel

ko v d heuvel

Lid geworden:
    21 sep 2006
    hallo

heel erg bedankt voor jullie reacties die zijn heel nuttig.

Sandor ,Ik denk dat ik jouw oplossing ga gebruiken ik ben de turbine nu aan het bouwen als turbine uitvoering dus zonder holle as en prop.
    Ik wil eerst eens kijken of me dat gaat lukken.
    En wil eens weten wat voor vermogen hij afgeeft.

Hallo Jacques

De kj draait als een zonnetje ik had nog wel een kapot lager voor maar later zag ik dat de ring tussen lager en diffuser niet voldoende zuiver was ,toen dit veholpen was liep hij perfect.
    hij draait met een hele lage uitlaat temperatuur 430 celcius,hij heeft
    dan ongeveer 6-7 kg stuwdruk.
    Ik heb er nog niet mee gevlogen,de thundertail waar hij in moet is driekwart klaar.
    maar schiet niet echt op
    Het bouwen aan turbines vind ik dermate leuk dat de rest eigenlijk stil staat.
    Want het maken van de diverse hulpstukken kost ook veel tijd
    Ik sta nu aardig gesteld
    De ohdie7 is nu voor 80% klaar ik laat jullie wel weten hoe het gaat aflopen

verder iedereen bedankt voor het meedenken

Ko

.

8. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    zend en foto diode op fadec

Het signaal dat van de hall versterker af komt is een blokgolf elke omwenteling gaat de spanning even van plus naar nul.
    Om de fadec op een zend / foto diode te laten werken zul je dus een schakelingetje moeten maken die van het ruwe signaal van de diode een nette blok golf maakt hier voor is een smittrigger geschikt. het is uit proberen maar succes verzekerd.
    Of even google bv orbit sensoren en sensor versterker hoeft je zelf niets uit te vinden

QUOTE=ko v d heuvel;804580]hallo
    Heeft iemand soms een idee of je ook een led kan gebruiken op een Fadec ipv een magneetring voor de toeren regeling?
    Ik probeer de Ohdie 7 na te bouwen uit het boek van Kurt Schrekling
    Het probleem is dat de buiten dia van de magneetring de zelfde is als de compressorkern.
    daardoor is er geen ruimte om een kamertje te maken waar hij in komt te liggen.
    of zou je hem ook gewoon als onderlegring kunnen gebruiken.
    Ik heb wel eens gelezen dat je zo'n ring niet mag belasten
    Heeft iemand soms een slimme oplossing ik zou er mee geholpen zijn

groeten ko v d heuvel[/QUOTE]

Laatst bewerkt: 23 jan 2008
  9. ko v d heuvel

ko v d heuvel

Lid geworden:
    21 sep 2006
    Hallo GJ [[gert jan]?

Weet je dat ik jalours ben op mensen die electronica kunnen toepassen en ontwerpen.Ik kan aardig rommelen met hout en mechanische dingen maar electronica is voor mij
    iets onbegrijpelijks,een schematje nabouwen lukt ook nog wel maar waarom dat het dan zo werkt is te hoog voor mij
    Maar toch fijn dat je de moeite neemt om mee te denken alle hulp is welkom

bedankt Ko

10. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Hey Ko,
    Maar jij laat je ook niet onbetuigd.... Een mooi balanceer apparaat gekoppeld aan een notebook ipv aan een scope... !! Dat heb je toch ook lekker gepionierd ?!!!
    En nu weer aan een Ohdie?!!! Doen er jou ook niet veel na, toch??
    En ieder zijn vak...

Hij gaat lekker zo.....

groet,
    Jacques

Deel Deze Pagina