Olie vraagje

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door speeddemon, 29 okt 2024.

1. speeddemon

speeddemon

Lid geworden:
    1 nov 2006
    hoi heb een vraagje heb div big scale auto,s
    Gebruikte altijd puntoline mx5 met 98 octaan ,
    Maar kom weleens tegen op een paar andere fora,s ,
    Dat ze ook de twee takt olie gebruik van de action hebben jullie hier ook ervaring mee
    Hoor het graag

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Gezien de zeer weinige actieve RC auto mensen op dit forum vrees ik dat je niet snel een antwoord kan verwachten.

Toen ik een bigscale voor een test in mijn handen kreeg ging ik naar de lokale brommerboer en kocht een doodnormale 2-takt olie van wel een gerenommeerd merk en werkte prima, ik denk dat dergelijke oliƫn van de Action of andere goedkope winkels zoals de LidL en Aldi ook prima zullen werken. Daartegen als je een opgefokt blok hebt wat meer toeren kan draaien zou ik wel eerder voor een 2-takt olie gaan dat special voor racing bedoeld is wat je makkelijk online bij een kartshop of motorcross winkel kunt vinden.

Ik weet dat onder de racers Castrol A747 veel gebruikt is.

3. speeddemon

speeddemon

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Hoi ,dankje voor de info we gaan gewoon testen ,met wat er beter rijdt en hoelang die het volhoud ,en of er wat merkbaar is met kracht verlies of meer roken enz(heb een paar oude blokjes liggen voor de test)

4. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    roken etc zal wel meevallen
    dat heeft meer te maken met je verhouding
    de smeereigenschappen op lange duur, onder de werkomstandigheden
    dat stuk kwaliteit merk je pas als er een keer een stuk lager voorbij komt :D

tegenwoordig zie je dat ze bij aspen 1:50 mengen. maar dat is geen echte benzine
    werkt wel ongeveer als benzine

op mn werk, de opgefokte 70cc motortjes in betonzagen mengden we zelf, 1:40, met een volsyntheet olie.
    geen idee meer welke, niet de duurste, ergens in het midden.
    onder de 1:40 zag je aanslag en rommel, schraler dan 1:40 en het blok werd wat kritisch
    Maar die dingen worden gestart, moeten meteen koud vol op toeren presteren, daarna gooien ze hem meteen weer uit.
    In een auto is dat natuurlijk weer heel anders.
    aan de andere kant, als het in die motorzagen goed gaat, moet het in een auto zeker goed gaan.

De goedkoopste varianten, voor een standaard brommer zou ik dat wel vertrouwen.
    Voor wat hogere prestaties, of gekke omstandigheden zou ik niet te goedkoop gaan

5. speeddemon

speeddemon

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Hoi , nou de eerste test zit er op action olie doet het goed klein rook pluimpje bij optrekken ,
    Hij is wel makkelijker te tunen ,loopt goed trek ook goed op
    In wendig gekeken ,lager zijn netje en de zuiger plus cilinder ook ,deze test heeft de auto 5 l gereden
    Kleur rood en heeft goede smering

Tweede test puntoline mx5 doet de auto het ook goed op afstellen iets anders, iets moeilijker
    ,maar na goed afstellen loopt die ook goed ,ook een klein rook pluimpje, trekt ook goed op
    Inwendig ook verder geen schade of slijtage ook 5l gereden
    Kleur blauw

Derde test castor rs power t2 ,auto doet het ook goed hier op ook een rook pluimpje
    Is makkelijk af te stellen trekt ook goed op ,loopt ook netjes
    Inwendig ook geen schade of slijtage ook 5l gereden
    Kleur rood

Ze zijn allemaal 1:25 mengsmering gedaan en heb de auto met drie gereviseerde motor getest 260rc zenoah
    Met de test heeft de auto iedere keer 5 l gereden en uit elkaar geweest voor inspectie
    Gebleken dat goedkoope olie ook voldoet aan de big scale eisen
    Ik ga zelf verder met de action 2t olie kijken op lange termijn wat er gebeurt
    De auto is met alle drie de olie,s makkelijk te starten als die goed is afgesteld (gestart zonder choke en en de olie met 98 brandstof gemengt )

Misschien heeft er iemand wat aan met deze info voor als je opzoek bent naar mengsmering
    Er zijn nog meer merken deze had ik even niet op voorhand sorry
    Maar deze van het hier boven genoemde zijn in het algemeen makkelijk te kopen bij action en of tankstation motor/scooter winkel

Deel Deze Pagina