Het oliepeilglaasje/peilvenstertje van mijn draaibank is ondoorzichtig geworden en daarmee nutteloos. Een nieuwe dus. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het peilglaasje is van kunststof en is in het huis van de hoofdspil gedrukt/geperst. In het meest rechtse gat op het plaatje. Foto van internet geplukt: Degene die dit plaatje op zijn blog plaatste koos ervoor het gat in de tandwielkast op te boren en er vervolgens draad in te tappen, om er een inschroefbaar ding in te zetten. Ik zie dat niet zo zitten, o.m. wegens het boorgruis/tapgruis dat gemakkelijk in de tandwielkast terecht kan komen...... Ik zoek een inpers oliepeilglaasje, zoals ook het origineel is uitgevoerd. Het onderdeelnummer van het origineel is B2A 030 120. Hiierop zoeken levert niets op. Zoeken op Einpress Oelstandauge/ Oelschauglas levert wel iets op maar al die dingen zijn allemaal te groot. Iemand enig idee waar ik een geschikt peilglaasje zou kunnen vinden. NB De oude eruit halen doe ik liever (nog) niet omdat het waarsch. uitgedroogd/uitgehard is en daardoor zal sneuvelen. Ik schat het gat (gladwandig) op ca. 12mm.
Oliepijlglas Draad tappen 90 graden bocht met een hoog en boven open peilglas. Draad tappen met een tap voor blinde gaten. Deze tappen werpen de spanen niet voor de tap uit maar achter de tap naar buiten. Waarschijnlijk is de maat van je ronde oliepeil glaasje een standaard maat. Verouderde plastic glaasjes zijn zeer breekbaar. Pas op! Succes Willum
Bocht met open peilglas zal niet gaan: het hart van het bestaande peilglaasje is het juiste olieniveau...... Alles wat ik gevonden heb is helaas groter dan de geschatte 12 mm. Het oude glaasje laat ik het liefste zitten totdat ik een juiste vervanger het; breuk bij uithalen is waarsch. onvermijdelijk en terugplaatsen, als het ding al niet kapot is gegaan, lijkt me kansloos.
Eventueel zelf eentje maken zou kunnen, maar dan moet eerst de oude eruit voor de maat....... Ik koop liever een paar van die dingen in verschillende maten; de juiste zal er dan hopelijk bij zitten. Trouwens, welk soort transparante kunststof zou je ervoor kunnen gebruiken?
Dat ligt aan je olie Als deze bijvoorbeeld zuur is tast deze het kunststof misschien aan. Dat is even zoeken of bijvoorbeeld Lexaan oliebestendig is. Willum
Er gaat motorolie 10W in vlgs de handleiding van de draaibank. Als ik ga verversen denk ik aan hydraulische olie zoals Hydrauliekolie Perlus H22/32 Kroon-oil. Lexaan zou zomaar een geschikt materiaal kunnen zijn, met een of twee O-ringetjes is daar waarschijnlijk een alternatief van de maken.